Jävulskap & annat kul med .cmd/.bat filer

Permalänk
Medlem

Jävulskap & annat kul med .cmd/.bat filer

Jag och en arbetskamrat jävlas lite med varandras datorer och nu tänkte jag testa att jävlas genom att lägga in en .bat/.cmd (vad är skillnaden egentligen!?) fil i hans dator. Jag kan använda hans dator fritt så det är inga bekymmer med att applicera filen i hans dator. Någon som har någon skojig ide om hur jag ska jävlas? Det får inte vara för taskigt som att tex ta bort viktiga filer eller formatera, lagom är bäst. Hade en tanke på att fixa en fil som skapar några hundra andra filer och lägger på skrivbordet varje gång han loggar in :D. hahahah jag har dålig humor Någon som har nån bättre ide så använder jag gärna den! inte för taskigt bara som sagt. Har någon gjort någont liknande förut? resultat?

Tack på förhand // busungen

Permalänk
Medlem

Minns inte hur man skapade mappar på skrivbordet som man inte kan ta bort, byta namn eller flytta. Men jag har kunnat.
Ganska kul grej.. Nån elit på doskommandon här? ^^

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brodrost
Minns inte hur man skapade mappar på skrivbordet som man inte kan ta bort, byta namn eller flytta. Men jag har kunnat.
Ganska kul grej.. Nån elit på doskommandon här? ^^

Print Screen är en användbar knapp till det..

Permalänk
Medlem

@echo off color 0A cd C:\WINNT\system32 :LOOP dir GOTO LOOP

Lägg i autostart eller nåt.. Kanske inte så djävulskt, men kanske lite irriterande (Byt ut WINNT mot windows-mappen..)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag föreslår Mappar i nått tusental och sen stäng av hans dator
Råkade starta min .bat när jag testade lite haha.. lackade på mej själv

Permalänk
Medlem

:haha net send * muahahahahaha goto haha

Gör inget direkt med datorn du startar det på men är skitkul om du tex är på lan

Permalänk
Medlem

muhahahah =D jag kände i lilltån att jag inte var den ende skadeglade här inne.

BRODROST. Okej. jag försökte ganska länge med att göra det men jag lyckades inte. jag lyckades få filen skrivskyddad, gömd och fivk indows att tro att det var en systemfil. Men jag lyckades adrig göra den "orörlig" fräsha upp minnet lite nu

VB. vad menar du med printscreen till det? Att ta printscreen på skrivbordet, lägga bilden som bakgrundsbild och dölja alla ikoner på skrivbordet? den gjorde han på mig åh jag satt bra länge innan jag kom på att det kanske inte var explorer som hade hängt sig eller nåt.

DOTAR. hahaha! den var bra skulle vara kul om man kunde få det att stå "deleting" eller någonting framför. Jag föredrar "color 17" det ser ännu läskigare ut. känns mer systemaktigt :D.

SPEXAN: OK. hur scriptade du det?

CHIMAIRA. hahahhaha din lille sadist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa

VB. vad menar du med printscreen till det? Att ta printscreen på skrivbordet, lägga bilden som bakgrundsbild och dölja alla ikoner på skrivbordet? den gjorde han på mig åh jag satt bra länge innan jag kom på att det kanske inte var explorer som hade hängt sig eller nåt.

Precis.. Men du behöver ju inte göra det på alla ikoner. Tex ta en screenshot o sätt som bakgrundsbild, ta bort 1 ikon o vipps så funkar alla ikoner utom den enda som bara finns på screenshoten

En annan lurig grej är att rotera skärmen. Jag har tex ett ati 9800, o inne i en meny kan jag rotera skärmen tex 90 grader. Ruskigt jobbigt, speciellt om din jobbarkompis inte är så datorvan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Precis.. Men du behöver ju inte göra det på alla ikoner. Tex ta en screenshot o sätt som bakgrundsbild, ta bort 1 ikon o vipps så funkar alla ikoner utom den enda som bara finns på screenshoten

En annan lurig grej är att rotera skärmen. Jag har tex ett ati 9800, o inne i en meny kan jag rotera skärmen tex 90 grader. Ruskigt jobbigt, speciellt om din jobbarkompis inte är så datorvan

Hahahhahaha! Fan va kul man skulle ha. han är verkligen inte datorvan så han skull säkert försöka med någonting i stil med att ställa skärmen upponer eller nåt

Permalänk
Medlem

lägg Shutdown -f och shutdown -s i autostart

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
lägg Shutdown -f och shutdown -s i autostart

hmm, låter elakt... muhahaha

hur gör jag det? jag är inte superhajj på detta

Permalänk
Medlem

Skapa en fil med ändelsen .vbs istället för .bat

lägg till domhär raderna i filen exakt likadant som du gör en bat-fil

while(true) Response = MsgBox("Du har ätit för mycket chips, spring ett varv runt huset och försök igen", 2, "WARNING!!!!!!!!!!!11") Wend

Du kan byta ut 2an mot någon annan siffra så får du andra knappar, du kan även lägga flera olika "Response" på rad med olika medelanden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Skapa en fil med ändelsen .vbs istället för .bat

lägg till domhär raderna i filen exakt likadant som du gör en bat-fil

while(true) Response = MsgBox("Du har ätit för mycket chips, spring ett varv runt huset och försök igen", 2, "WARNING!!!!!!!!!!!11") Wend

Du kan byta ut 2an mot någon annan siffra så får du andra knappar, du kan även lägga flera olika "Response" på rad med olika medelanden.

HAHAHAH! Den var riktigt bra! hahaha!

Kan jag på något sätt göra så att den knappen kommer fram med jämna mellanrum eller vid uppstart?

Kan jag göra så att den går att klicka bort?

Permalänk
Medlem

while(true) Response = MsgBox("Du har ätit för mycket chips, spring ett varv runt huset och försök igen", 2, "WARNING!!!!!!!!!!!11") wscript.sleep(5000) Wend

wscript.sleep(5000) pausar koden i 5000 millisekunder, dvs 5 sekunder innan rutan kommer upp igen.

Du kan lägga in vbs scriptet i registrer i Run ju!

Visa signatur

I Would Change the World, but God wont give Me the Source Code!

Permalänk
Medlem

Tack redlime! nu blev den ännu bättre. hur lägger jag till vbs scriptet i registrer i Run??

Permalänk
Medlem

:hej
start
goto hej

Visa signatur

När jag ser dig förstår jag varför vissa däggdjur äter upp sina egna ungar

Permalänk
Medlem

Jag vill bara passa på att fråga... Hur skapar man en fil med .bat-ändelsen. Vad är det för fil man ska skapa. Är det ett textdokument?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trilx
Jag vill bara passa på att fråga... Hur skapar man en fil med .bat-ändelsen. Vad är det för fil man ska skapa. Är det ett textdokument?

Japp du kan skapa en textfil och sen byta filändelse med kommandotolken.
Tex. txt-filen heter hej.txt
Skriv:
ren hej.txt hej.bat

Permalänk
Medlem

1.Okej. Skriver man samma även ifall den filen ligger i Mina Dokument? Eller måste jag skriva cd.. m.m?
2.När man går in i kommandotolken. Är man på skrivbordet från början då?
3.Var kan jag läsa mer om vad .bat är och vad den gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trilx
1.Okej. Skriver man samma även ifall den filen ligger i Mina Dokument? Eller måste jag skriva cd.. m.m?
2.När man går in i kommandotolken. Är man på skrivbordet från början då?
3.Var kan jag läsa mer om vad .bat är och vad den gör?

1. Du måste antingen bläddra till mappen eller skriva ut hela sökvägen. Men om du vill slippa det så behöver du inte använda kommandotolken. Det går lika bra att döpa om filen utan den. Och om du startar Anteckningar eller vad du nu använder direkt utan att skapa filen före så kan du spara direkt som .bat.

2. Nej. Man är i rooten på sin användarkatalog eller hur man nu ska säga. "C:\Documents and Settings\Användarnamn\" alltså.

3. .bat är batch. Där använder man samma kommandon som i kommandotolken. Om du skriver "help" i kommandotolken så ser du alla eller dom flesta kommandon som finns.

Det jag har skrivit ovan gäller i Windows XP.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk

Jag lärde mig någonstans att man kan skapa en mapp och använda numpad tangenterna till att skriva konstiga tecken t.ex. asd(trycka: alt + 0178). Detta fungerar dock inte i windows 2000 eller xp. Måste göras i kommandotolken också.
Det var nog det brodrost tänkte på...

Permalänk
Medlem

en kul grej man kunde göra var att skapa en textfil med nån rad i och sedan döpa den till snow.exe. När man körde den blev skärmen svart och det kom upp en massa vita blippar och skrivaren började spotta ut papper. Har för mig att man bara tömde skrivarbuffern eller nåt sånt, men minns inte vad det var man skrev i filen. Det vra rätt kul.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Tack redlime! nu blev den ännu bättre. hur lägger jag till vbs scriptet i registrer i Run??

Kopiera först .vbs filen till ex "c:\hej.vbs". Sedan går du in i startmenyn, väljer kör och skriver där in "regedit". Nu får du upp registereditorn. Klicka dig ner till "HKEY_CURRENT_USER - Software - Microsoft - Windows - CurrentVersion - Run". Här lägger du till ett nytt strängvärde som du döper till något och i strängen skriver du sedan "c:\hej.vbs" eller "wscript c:\hej.vbs". Nu körs denna filen varje gång datorn startas. Här kan du lägga in massor av saker som ska autostartas med windows (spyware brukar lägga sig här). Du kan även gå in under HKEY_LOCAL_MACHINE istället för HKEY_CURRENT_USER då körs filen för alla som loggar in och inte bara för han. Lägger du strängen under RunOnce så körs filen en gång och sedan raderas den från registret.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Avstängd

Batchfiler är nog bättre än vb-skript av den enkla anledningen att .BAT-filer är mer betrodda. Att använda vb för att jäklas på en arbetsplats kan ju leda till att systemansvariga får nippran. Batchfiler är dessutom roligare, eftersom det är en konst!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Lustigt att en sån här tråd blir så populär

Har egentligen inget att bidra med, tänkte bara när jag läste igenom tråden att det faktiskt finns en generation datoranvändare som aldrig använt DOS... själv kan jag inte begripa det och tycker det är lite sorgligt. Kommer ihåg när jag installerade Duke Nukem 3D från disketter i dos, och Quake... och hur mycket annat som helst! Jag har t o m installerat windows 98 och Works med disketter... men jag antar att det är en tid som är förbi... numera har jag inte ens kopplat in diskettstationen och planerar inte att göra det heller... *suck* och jag är ändå bara 22 år... kan bara tänka mig hur äldre datoranvändare har det... jaja OT!

Permalänk
Medlem

darkmoon: jag är 16 och håller på att gå igenom samma sak

OnT:

:fiskpinne net send * Jak er snel hest! goto fiskpinne

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Humm.. hur lägger man en såndär .vbs fil i autorun?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Tack RiJo nu blev den ännu bättre!

Jag fixade tre filer som jag lade in på mitt USB minne (En som visar ett meddelande på min väns dator, en som startar upp filen varje gång och en som flyttar filerna till rätt platser i datorn.) Tack så mycket för hjälpen med att jävlas :D. Resultatet blev mycket lyckat, min vän trodde att han hade fått virus och installerade om datorn! TACK!

Nu siktar jag mot nästa jävulskap! Någon som har något bra förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
...
Resultatet blev mycket lyckat, min vän trodde att han hade fått virus och installerade om datorn! TACK!