Permalänk
Medlem

Rengöra diskmaskin

Har haft min diskmaskin i ett år nu och den har fungerat bra, men på sista tiden har den börjat diska sämre, matrester sitter kvar och det blir fläckar på godset.
Är det nån som har nåt medel att rekommendera? Har provat ett avkalkningsmedel jag köpte på Konsum, men det hjälpte inte. Det är även ganska mjukt vatten här, 3.2 dH enligt vattenverket.
Har även läst att diskmaskiner behöver avfettas emellanåt, men borde inte diskmedlet lösa upp fett?

Antar att nån här har diskmaskin och har stött på problemet

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

finns det inte nåt sånt där tvättmedel som just är till för att bara rengöra maskinen och inget annat ?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Har du rensat filtret?

Permalänk

Kör den i grovsalt ett par gånger!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Jo jag har rensat filtret, men det har sällan behövts då jag oftast sköljer av disken innan jag ställer in den.

Har haft i salt, men det hjälper inte heller.

Antrax: Jo, det finns medel, och min fråga var just vilket som rekommenderas. Jag har provat ett och det funkade inte, har ingen lust att prova mig fram då det blir dyrt

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.

Permalänk

Skall man inte använda citronsyra eller något sådant?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

man ska INTE sköja av disken som så många gör.... visst har du en hel måltid på tallriken kan man ju "slänga" maten iaf.. men inte skölja och hålla på..

en diskmaskin är gjord för att ha kvar matresterna för de smörjer vissa delar.. det är sämre för maskinen att ha "rena" tallrikar att diska.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
man ska INTE sköja av disken som så många gör.... visst har du en hel måltid på tallriken kan man ju "slänga" maten iaf.. men inte skölja och hålla på..

en diskmaskin är gjord för att ha kvar matresterna för de smörjer vissa delar.. det är sämre för maskinen att ha "rena" tallrikar att diska.

Källa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min diskmaskin smörjer då inte något med matrester. Sitter ordentligt med filter i min maskin som stoppar sådant så det stämmer inte.

Jag köpte någon rengöring på Ica som funkade bra. En flaska man ställer i bistickkorgen upp-och-ner. I locket så är det något kladd som löses upp i varmt vatten och det gör att rengöringvätskan rinner ut efter ett tag. Funkade fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
En flaska man ställer i bistickkorgen upp-och-ner.

Är det bin som sticker besticken i korgen så dom blir rena eller?

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER || Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB || AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE WB 11G || Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL19 Dominator Platinum || Corsair RM850i 850W || 2xSamsung 970 EVO Plus 500GB || Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot || EK-CoolStream RAD XE (480) Quad || EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump ||8xEK-Furious Vardar EVO 120 BB (1200-3000rpm).

Permalänk
Medlem

Kör maskinen med maskindiskmedlen, men utan disk, på högsta teperatur och längsta programet.

Det rensar bort.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M@ange

Säkert

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M@ange

Så jävla onödigt inlägg, tror du fattade precis vad han menade. Eller menade du bin-filer?

Nisslass: Tror jag har sett den flaskan, den var blå va? Kanske ska ta och prova det då

Förövrigt så begriper jag inte varför gammal mat skulle smörja, och när disken är färdig så är det ju meningen att allt "smörjmedel" ska va borta ändå.

Zeus: har kört tom disk med diskmedel i 65C men inte hjälpte det. Underligt faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta låter jättekonstigt, hur gammal är maskinen?

Kan det vara stopp i hålen på spolararmarna? Eller kanske rentav pumpen som börjar ge upp. Har du kollat så den verkligen värmer vattnet för elpatronen/slingan kan vara trasig.

Det finns ju inte speciellt många detaljer som kan gå sönder i en diskmaskin.

Permalänk

jobbade på ett diskrum tidigare på en resturang.. där fick jag problemet många gånger.. men allt du behver göra de är att krypa in i din diskmaskin fixa filtret och köra den några gånger utandisk med något groft medel.. renger alllt från filter till vattenkastaren (?) brukar hjälpa

Visa signatur

live long and precise?

Permalänk
Medlem

Citron - eller ättiksyra rensar ledningar från kalk och/eller kvarvarande tomtar/dvärgar.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Detta låter jättekonstigt, hur gammal är maskinen?

Kan det vara stopp i hålen på spolararmarna? Eller kanske rentav pumpen som börjar ge upp. Har du kollat så den verkligen värmer vattnet för elpatronen/slingan kan vara trasig.

Det finns ju inte speciellt många detaljer som kan gå sönder i en diskmaskin.

Den är 1.5 år ungefär. Stopp i hålen är det inte och varmt som satan blir det.
Ska prova nåt rengöringsmedel i helgen.

Sköljmedel eller glansmedel, är det viktigt+

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sköljmedel är inte för rengöring, mer för att det som diskas ska bli fint.

*Ringer nu pappa*

Han säger att han inte hört om något medel men man ska ta bort impellern och göra rent den. Den sitter under filtret.

Vad har du för modell?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sköljmedel/glansmedel är bara till för att göra disken blankare och för att undvika torkfläckar.

Testa att göra rent pumpen som zeus skriver. Det kan lätt smita förbi saker genom filtret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Skall man inte använda citronsyra eller något sådant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Citron - eller ättiksyra rensar ledningar från kalk och/eller kvarvarande tomtar/dvärgar.

Citronsyra är din vän!

I med en föpackning, högsta tempraturen och ingen disk.

(Gör rent alla filter först.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Sköljmedel är inte för rengöring, mer för att det som diskas ska bli fint.

*Ringer nu pappa*

Han säger att han inte hört om något medel men man ska ta bort impellern och göra rent den. Den sitter under filtret.

Vad har du för modell?

En Siemens SK25200SK bänkdiskmaskin. Trodde inte man kunde komma åt impellern.

Kul förresten att så många engagerade sig i detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD

Det förklarar en del. Bänkdiskmaskinerna är inte lika tåliga som vanliga maskiner.

Ta ur alla korgar, sen letar du efter alla tre silar, där bakom ska det finnas en pump med impeller som kan bli igensatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD

Vi står enade mot din diskmaskin!

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antrax
finns det inte nåt sånt där tvättmedel som just är till för att bara rengöra maskinen och inget annat ?

Källa?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Testa och formatera om Disken, Hjälpte mig senast jag hade problem med min disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Testa och formatera om Disken, Hjälpte mig senast jag hade problem med min disk.

jag bara väntade på det där.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje

Det dummaste jag hört, då måste man ju tömma filtret i botten oftare och på så sätt så blir det mer jobb.

Vilka delar "smörjer" matresterna? det finns nog bättre sätt

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Det dummaste jag hört, då måste man ju tömma filtret i botten oftare och på så sätt så blir det mer jobb.

Vilka delar "smörjer" matresterna? det finns nog bättre sätt

Faktiskt inte, en japansk studie har visat att de fetter som sitter fast i maten smörjer katalysatorns innre cpu så det blir mer glid i processen.

Permalänk
Medlem

fettlurad.nu

Permalänk
Medlem

Det är bara n00bs som använder diskmaskin i vilket fall som helst. Jag rengör all min disk med bomullstops och kemiskt ren bensin.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10