FAQ: Battlefield 2

Permalänk
Relik 📜

FAQ: Battlefield 2

DETTA ÄR NU ENBART EN FAQ! FRÅGOR STÄLLS I ANDRA TRÅDEN!

I denna tråden ska det vara konstruktiv kritik eller påpekanden om rena felaktigheter rörande FAQ:en, samt eventuella tillägg.
Se GTA:SA-FAQ:en för ett mycket bra exempel!

Anledningen till detta är att den "gamla" FAQ;en nu blivit en andra diskutionstråd, där vissa inte ens läser första inlägget längre, utan frågar om redan besvarade saker, om och om igen.

Tack till GAPa för hjälpen med att fixa iordning FAQ:en!

Om du vill göra ett tillägg till FAQ:en, gör det då enligt följande:
Q: *Frågan du besvarar*
A: *svaret*

Alltså, en gång till:

OBS! I denna tråd endast frågor, svar och kommentarer som rör FAQ:en, övrig diskution i den stora BF2-tråden som du finner här.

Tekniska frågor:
Här hittar du frågor om grafik, problem med anslutning etc.

Q: Alla skuggor blir till stora fyrkanter! Hur gör jag?
A: Installera nyaste nVidia-drivrutinerna, just nu 91.31.
Du hittar dom här.

Q: Jag får svart skärm en sekund, sen ut till Windows. vad göra?
A: Detta beror på att du kör någon form av refreshratefix-program, tex "ReForce". Återställ alla refresh-värden till default. Om du inte lyckas med detta, installera om dina grafikkortsdrivrutiner, då återställs refreshvärdena till default automatiskt. Kolla även så du inte tvingar några refreshlås i dina ATi-drivrutiner.
Om inget av ovanstående fungerar, säng AGP till 4X, det har hjälpt för några få.

Q: Systemkraven?
A: Systemkraven till Battlefield 2 är:
Klient - minimum:
Pentium 4 1,7 GHz eller motsvarande, 512MB RAM, 128MB grafikkort (stöd för 1.4 shader). Celeron 4 eller högre stöds.
WINDOWS XP, Windows 2000 stödjs INTE officiellt.
Klient - rekommenderas:
Pentium 4 2,5GHz eller motsvarande, 1GB RAM, 256MB grafikkort.

För att köra en Battlefield 2-server gäller följande systemkrav:
Server - minimum:
Pentium 4 1GHz, 384MB (Windows) / 256MB (Linux)
Server - rekommenderas:
Pentium 4 3GHz, 1GB (Windows XP) / Athlon 64, 1GB (Linux 64 bit)

Källa: EA GAMES

Q: Vilka grafikkort stödjer BF2?

"Komplett" lista:

(ATI Radeon X1XXX Series)
ATI Radeon X850 Series
ATI Radeon X800 Series
ATI Radeon X700 Series
ATI Radeon X600 Series
ATI Radeon X300 Series
ATI Radeon 9800 Series
ATI Radeon 9600 Series
ATI Radeon 9550 (RV350LX)
ATI Radeon 9500 / 9700 Series
ATI Radeon 8500 Series

NVidia GeForce 6800 Series
NVidia GeForce 6600 Series
NVidia GeForce FX 5950 Series
NVidia GeForce FX 5900 Series
NVidia GeForce FX 5800 Series
NVidia GeForce FX 5700 Series
NVidia GeForce PCX 5900 Series
NVidia GeForce PCX 5300 Series
(NVidia GeForce 7800X Series)
(NVidia GeForce 7900X Series)

Som ni ser saknas GF4Ti-serien, vilket Deimos Sweden upplyste mig beror på följande:
"R8500 har Pixel Shader 1.4 medans GF4 har 1.3, minimum var 1.4"

EA Games

Q: Finns det något fulhack för GF4?
A: http://www.bf2.se/forums.php?m=posts&q=1708&n=last#bottom

Q: Hur får jag spelet att funka med mitt Radeon 9200-series?
A: Sätt AGP-hastigheten till 4X, det har hjälpt många.

Q: Kommer jag kunna köra high/medium/low med min dator?
A: Nån stolle på totalbf2 har gjort en lista, här är länken till bf2.se:
http://www.bf2.se/forums.php?m=posts&q=1526

Q: Finns BF2 kodat som 64-bit?
A: Nej, och mig veterligen finns det inga sådana planer.

Q: Är menyerna låsta till 800x600?
A: Nej, dom anpassar sig till vald upplösning.
Kanzetsu

Någon som vet ifall Battlefield 2 kommer stödja widescreen?
A: Om du ska köra BF2 i widescreen lägg till följande i BF2 shortcuten:

+menu 1 +widescreen 1 +szx 1920 +szy 1200

Byt ut +fullscreen mot +widescreen, och sätt den upplösningen du vill ha (1920x1200 är bara ett exempel).
Redemp

Q: Jag får konstiga hack och frysningar, fast jag inte borde (dvs tillräckligt bra system). Varför?
A: Testa att sätta din AGP Aperture Size på 256MB, eller 512MB om du har 2GB RAM. Ett av probelmen med BF2 är nämligen att det drar nästan 512MB Grafikminne.

Q: Hur presterar spelet i XP64?
A: Bra, testat själv nu. Enligt mig bättre, en del frysningar försvann, och det känns som om FPS:en ligger stabilare.

Q: När jag försöker ställa in LeftShift som min ducka knapp, så klagar BF 2 hela tiden att knappen redan används nånstans. Vad gör jag?
A: Gå in i C:\Documents and Settings\XXXXXX\Mina dokument\Battlefield 2\Profiles\0001. (Om du har skapat fler än ett account, så finns det 0002, 0003 osv... Gå in i en av de och öppna "Profile"... Där kan du se om det är det accountet du vill byta kontroll på.

Öppna filen "Controls"
Sen rulla ner så du kommer längst ner, och på den 4:e sista raden så står det
"ControlMap.addKeyToTriggerMapping c_PICrouch IDFKeyboard IDKey_LeftControl 0 0".

Ta bort LeftControl och skriv in LeftShift istället... Alltså
"ControlMap.addKeyToTriggerMapping c_PICrouch IDFKeyboard IDKey_LeftShift 0 0".
King-eleN

Q: Ibland hoppar spelet ut till server-listan med meddelandet "connection to the server was lost" eller liknande. Jag har en amd dual-core processor.
A: BF2 kan bugga ur om man kör med amds dual-core processorer, det man får göra för att lösa detta problemet är att ställa in så bf2 bara använder en CPU. Detta kan göras på ett omständigt sätt:

Starta BF2, alt+tab ut till windows, gå till taskmanager och välj flik "processer" där högerklickar man på bf2.exe och väljer set affinity (eng. ver. av win) och klickar ur ena cpu:n återvänd sedan till spelet och så borde man kunna lira utan problem.

För att slippa göra detta varje gång man ska spela så finns ett program som heter imageCFG
( http://www.robpol86.com/?imagecfg ) som man kan köra för att ändra bf2.exe så den bara använder en cpu.

Den smidigaste lösningen är dock att installera DualCore-drivrutinerna från AMD:s hemsida.
[/i]gh0stbuster[/i]

Spelrelaterade frågor:
Dessa frågor rör spelets funktioner, eller tipsar om metoder att höja spelupplevlesen.

Q: Var finns demot?
http://www.fz.se/filarkiv/?file=spel/battlefield2/Demo/Battle...
Prata om demot i denna tråden.
Drivrutinerna till nVidia som följer med demot/spelet har version 77.30.

Q: Hur får jag fram FPS?
A: Skriv "renderer.drawFPS 1" i consolen.
Chrester

Q: Vilka klasser finns?
A: Dessa klasser finns:

Sniper
They can act as forward observers for the commander and can do considerable damage to the infantry. The sniper has a ghillie suit that can camouflage him well against his surroundings. The US scope resembles the one in counter strike, and the Russian scope resembles to the one in DC only with better resolution. Armed with knife, pistol, rifle with scope, binoculars.

Special Ops
Special Ops are suited extremely well for taking and defending of flags and buildings. Special Forces are no storm troops and should not go head on against the heavily defended positions. They are good for close combat but not very effective at long range. Special Forces are armed with knife, pistol, assault rifle, C4, and binoculars. The C4 can get stuck on: buildings, vehicles and players.

Assault
Main attack unit that has body armour meaning he takes less damage than others but is not as quick as others (without armour). Armed with knife, pistol and assault weapon with grenade launcher (that can cause damage to tanks and very effective against infantry). Very strong unit but needs to work in cooperation with others to maintain its efficiency (ammo, health etc)

Support
Armed with a machinegun as the main weapon and has good body armour. Can also give ammo to teammates. When in a vehicle, the vehicle becomes the supply vehicle and people around a certain radius will be get ammo.

Engineer
Can repair vehicles and buildings. Armed with a shotgun (not made to conduct an assault). When in a vehicle, the vehicle becomes a repair vehicle and other units around a certain radius will be repaired.

Medic
Light and agile and can distribute health packs and revive dead teammates with defibrillator. Defibrillator becomes a one-shot kill weapon when used on the enemy. They are quick but not meant to hold or assault flags. The Medic is equipped with defibrillator, pistol, assault rifle, and Med Pack. When in a vehicle, everyone around a medic gets health automatically.

Anti-Tank
Armed with knife, pistol and sub machine gun. Has a rocket launcher but in short supply so he has to be close to a support unit. Some skill is needed to aim and guide the rocket which have a rather far reach and are quite quick. Rockets are effective against infantry and armored vehicles.

Commander Mode
Each side can choose a single "commander" player, based on profile ranking. Commanders must "apply" for the position in-game, and, when elected, these players do actively participate in the battle, and can be killed, however the commander has a base where he can avoid being killed.Commanders have four primary abilities: satellite scan, artillery strikes, Predator UAV recon, and supply drops.

Satellite scans are complete passes of the game map that last for only a few seconds, but provide a snapshot that reveals the positions of all the players on the map (including enemy soldiers) to the commander only - so the commander must use text and voice chat to alert his or her teammates to the last-known enemy position. Artillery strikes are extremely powerful support attacks that take several seconds to execute (and allow commanders just enough time to scream at their teammates to get out of the blast radius). The Predator UAV is a drone flyer that does not appear in the gameworld (and therefore can't be shot down), but can scout out a specific area of the map and reveal that area's contents to commanders and their teammates. Finally, supply drops replace the static supply boxes from the original game - they're boxes of ammo and health that can be dropped by parachute onto specific sections of the map to support teammates who are pinned down.

Mer detaljerad info för varje nation finner du på denna sida på Gamespot (engelska). Bild som visar commander-läget finns här.
Mr. Bravo / Gamepsot

Q: Finns det Singelplayer-läge?
A: Ja, det finns möjlighet att spela mot bottar. Dock är spelet gjort för multiplayer, och kommer inte komma till sin fulla rätt mot AI-spelare!

Q: Hur är helikopterstyrningen?
A: Liknande den i Desert Combat, men man ska kunna hovra lättare.
sgt_D

Q: I filmerna kan man se att stridsvagnar varken kan köra över telefonstolpar eller mindre träd. Är det bekräftat info? Blir det så i slutversionen?
A: Man kan köra över skyltar och stolpar, men inte grövre saker, typ träd.
Mr. Schnucky mfl.

Q: Hur får jag bort filmerna i början?
A: Gå in i X:\XXX\Battlefield 2 Demo\mods\bf2\Movies och ta bort (eller byt namn på) alla demo_*.bik, dice.bik, EA.bik samt nvidia_logo.bik.

Q: Hur får man upp commander-view?
A: Caps-lock

Q: Kan man lira CO-OP i multiplayer?
A: Ja, sätt upp ett singelplayergame, och låt polaren ansluta till ditt IP-nummer. Finns även en CO-OP mod som du hittar här. CO-OP fungerar för tillfället endast med 16 spelare!
Patch 1.3 har inbyggt CO-OP.

Q: Tjänar man på att som Medic skada sina lagkamrater och sedan hela dom?
A: Nej, du får -2 för att skada, men bara +1 för att hela.

Q: Hur många minuspoäng får man för att *något*?
A: Teamkill: -4, Team Veichle Damage: -2, Team Damage: -2.

Q: Hur många pluspoäng får man för att *något*?
A: Kill: +2, Heal: +1, Revive +2, Repair: +1, Resupply: +1, Kill damage: +1, Driver assist: +1, Driver Ability Assist: +1, Flag Neutralize: +2, Flag Capture: +2.

Q: Jag har problem med att få mitt Punkbuster att autouppdatera sig. Vad gör jag?
A: Kolla på http://www.evenbalance.com. Där står allt du behöver veta för att uppdatera manuellt.

Q: Hur blir man en bättre sniper (krypskytt)?
A: Läs här (på engelska).
Phalle

Stats, ranks & upplåsningar
Här hittar du alla frågor som rör rankingsystemet.

Q: Var kan jag se mina stats?
A: http://www.bf2s.com

Q: Var kan jag se en lista på vad som krävs för olika medaljer, ranker etc?
A: Ubar

Q: Hur många poäng behöver jag för att låsa upp mitt första vapen?
A: Se länk ovan.

Q: Vilka vapen kan jag låsa upp?
Medic:
* L85A1: Ett vapen som enligt mig är bättre på långt håll än originalvapnena men lite klen på närstrid.
* G36E: Ett vapen med mycket hög träffsäkerhet, dock med ironsigts, och aningen klent i närstrid.
Anti-Tank:
* DAO-12: En shotgun med 12 skott som är bättre än original på närstrid, men inte på långt håll då det är en shotgun. Seg omladdningstid.
* P-90: En SMG med hög eldhastighet. Bra i närstrid, men kräver många träffar för att döda.
Sniper:
* M95 Starkare än dom andra sniprarna.
* L96A1 Enligt många bästa snipervapnet.
Engineer: Jackhammer. Jackhammern är ett snabbtskjutande hagelgevär som är mycket bra i närstrid men så klart sämre på långt håll. Bör inte användas på längre håll än 15 meter och har 7 patroner per magasin.
Special-Force: G36C Bättre än dom andra. Starkare och pricksäkrare. Dock inget lasersikte.
Assault: G3 Mycket kraftigt vapen, kanske kraftigast av alla utom snipers. Dock ingen granatkastare och bara 20skott/magasin.
Supply: PKM:n skjuter lite långsammare, men är en aning träffsäkrare, och gör ondare än "orginal-bössan" 100 skott/magasin, bra i närstrid, hyfsad på längre avstånd.
Mer information finns i BFHQ. De här var bara en bedömning hur vapnena presterar i praktiken.
smolk

Q: Jag har gjort allt som krävs för ny rank, men får den inte!
A: Testa att logga ut och logga in igen, gå in på en server, och få ett poäng. Då brukar ranken komma direkt. För att sedan låsa upp ett vapen måste du logga ut och in ytterligare en gång.

Patcher, serverfiler & externa program
Tips och länkar till bra-att-ha saker.

Q: Vilken är senaste versionen?
A: Version 1.3. Hämtas här.
A: Server 1.3 (Win). Hämtas här.
A: Server 1.3 (Linux). Hämtas här.

Q: Program för att fjärrstyra servern
A: http://www.bf2cc.com/ är ett program som motsvarar BFSM till BF1942.

Övriga länkar
Tips, tricks, ideér och länkar till bra BF2-sidor samlas här.

Q: Några bra BF2-sidor?
A: Det finns ett par:
EAGames Officiella BF2-sida (Engelska]
TotalBF2 (Engelska)
BF2.se (Svenska)
BFCentral (Svenska)

Q: Lista på alla konsollkommandon?
A: http://www.totalbf2.com/game/console/

Q: Vart kan jag vända mig om inte denna FAQ räcker?
A: Testa här: EA:s forum
Gascogne

Q: Vart kan jag rapportera fusk?
A: Punkbuster rapport av fusk: research@evenbalance.com
Redemp

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd klistrad*

[b][color="red"]Obs! Skriv frågor och annat rörande Battlefield 2 i den stora Battlefield 2-tråden. ENBART frågor/åsikter om FAQ:en i denna tråd, tack.[/b][/color]

Permalänk
Hedersmedlem

Klister borttaget, tråden går nu att finna i samlingstråden

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad efter Lezziters uppdatering 2005-11-11 klockan 21.16*

Permalänk

Uppdatera patchversioner i FAQen tack.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Relik 📜

Gjort.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Gjort.

Finnemang!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

Tja, har ett litet problem bara. När man väljer att hitta rankade servrar i Internetfiltret och det inte kommer upp några servrar alls, vad har jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Target_88
Tja, har ett litet problem bara. När man väljer att hitta rankade servrar i Internetfiltret och det inte kommer upp några servrar alls, vad har jag gjort för fel?

"DETTA ÄR NU ENBART EN FAQ! FRÅGOR STÄLLS I ANDRA TRÅDEN!"

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Uppdatera patchversioner i FAQen tack.

Samma problem nu igen

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Fel: Q: Hur får jag fram FPS?
A: Skriv "renderer.drawFPS 2" i consolen.
Chrester

rätt: Q: Hur får jag fram FPS?
A: Skriv "renderer.drawFPS 1" i consolen.
Chrester

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Relik 📜

Uppdaterad, för första gången på länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta varit uppe, men: Q: Jag får svart skärm en sekund, sen ut till Windows. vad göra?

hade samma problem nu när jag prickat in mitt graffekort. Satt frusterande i nästan två timmar för att hitta ett svar. Men då jag var väldigt nära att formatera om burken hittade jag en lösning på detta problem: Q: Jag får svart skärm en sekund, sen ut till Windows. vad göra?

Ta bort din Battlefield2 mapp från "Documents and settings" foldern så löser det sig direkt! Funkade direkt för mig iaf!

Permalänk

Du borde kanske skriva hur man får upp konsollen oxå=) Då inte många vet det, tex jag då.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Kosollen: Knappen till vänster om "ettan". Eller snett ovanför till vänster om "Q" knappen

Permalänk

ang frågan vf man server anslutningen bröts.
har gjort allt som stod i svaret men får ändå inte det att funka.
har en amd athlon64 x2 (dual core) snälla hjälp mig blir frustrerad

Permalänk
Medlem

Senaste patch 1.4
assist för att erövra flagga +1 samt +1 vid neutralisering

Sen kanske lite info gällande grafikkortsinställningarna. Flera med mig har problm med att ställa in anti aliasing i bf2 och är tvungna att ställa in det i windows. någon lösning måhända?

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Relik 📜

Ska se vad jag kan göra, mkt som är out of date.
Skriv gärna på Q-A-form om ni har något ni vill ha med, det underlättar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag ahr inte lirat bf2 på någon vecka nu. och den är out-of-date, senast jag lira var det Poe2 som gällde, även den är out-of-date nu.
Hur uppdaterar man bf2 och poe2?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

redflip

går till någon som tillhandahåller uppdateringen..förslagsvis tillverkaren.. bf2tracker.com har en lista på sidor som du kan tanka patchen ifrån..

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

jag kan inte installera bf2, det börjar ladda en liten stund sen stannar det upp och det kommer upp en ruta där det står att spelet inte gick att installera och att jag skulle försöka igen, men det hjälper inte!

Permalänk
Medlem

WideScreen!!!!!

Efter lite trixande så har jag fått fram hur man får WS att fungera.

"X:\Program\EA GAMES\Battlefield 2\BF2.exe" +menu 1 +fullscreen 1 +szx 1680 +szy 1050

(Eller vilka upplösningar du än vill)

Samt ändra i \Mina Dokument\Battlefield 2\Profiles\Default\Video.CON

till

VideoSettings.setResolution 800x600@75Hz

Jag ändrade också detta i

Mina Dokument\Battlefield 2\Profiles\0001\Video.CON

Att enbart skriva +szx 1680... fungerade inte för mig.
Inte heller +widescreen 1 heller.
Så det är kanske till stor hjälp för vissa!!!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Efter lite trixande så har jag fått fram hur man får WS att fungera.

"X:\Program\EA GAMES\Battlefield 2\BF2.exe" +menu 1 +fullscreen 1 +szx 1680 +szy 1050

(Eller vilka upplösningar du än vill)

Samt ändra i \Mina Dokument\Battlefield 2\Profiles\Default\Video.CON

till

VideoSettings.setResolution 800x600@75Hz

Jag ändrade också detta i

Mina Dokument\Battlefield 2\Profiles\0001\Video.CON

Att enbart skriva +szx 1680... fungerade inte för mig.
Inte heller +widescreen 1 heller.
Så det är kanske till stor hjälp för vissa!!!

Detta hjälpte mig också! Tack!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.