Permalänk
Medlem

Personnummer på community...

Håller på och filar lite på ett community, och för att slippa massa oseriösa tramsare tänkte jag kontrollera alla som registerar sig att det har ett riktigt personnummer (eller vet hur man fifflar fram ett, men det gör väl inte det värsta drägget).

Tänkte vidare att jag skulle spara det, så att någon som bannats inte kan regga sig med samma igen...
Men hörde att det skulle bryta mot PUL att spara ner dem, så det kanske inte går?

Men att kontrollera dem, men inte spara ner dem, det måste väl ändå vara lagligt?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

om man har person nr. 19600111 så kan du ju göra så talen blir bokstäver

aif00aaa <<--- bryter inte mot någon lag inte

Visa signatur

i7.

Permalänk

Tror inte du kommer få speciellt många users om du avkräver dem 10 siffror.. *tips*

Permalänk
Inaktiv

Tror det är så att man inte får spara hela personnummret, alltså alla 10 siffror.
Bara de första 6 siffrorna får man spara.
Utan de fyra sista siffrorna så är det inte ett personnummer längre, utan det är bara ett födelsedatum (vanligt datum, som talar om när man är född).

Hittade detta i PUL

Citat:

Behandling av personnummer

22 § Uppgifter om personnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till a) ändamålet med behandlingen,
b) vikten av en säker identifiering, eller
c) något annat beaktansvärt skäl.

Källa: http://www.pul.nu/lagtext.html

Permalänk
Medlem

Här är det väl inte utan samtycke? Skriv någon liten sida det klart och tydligt står att ens personnummer sparas och att om man inte går med på det bör man stänga sidan genast. Borde väl fungera?

Permalänk
Hedersmedlem

Som björn sa är det största problemet nog inte rent juridiskt utan snarare att folk kommer springa mot dörren så fort de ser att du vill ha tag på deras personnummer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Som björn sa är det största problemet nog inte rent juridiskt utan snarare att folk kommer springa mot dörren så fort de ser att du vill ha tag på deras personnummer.

Du tror det, tycker Lunar har klarat sig rätt bra ändå... (å andra sidan vänder jag mig inte till lättledda fjortisar...)

Tror du att det blir samma effekt om man tydligt skriver att det _inte_ sparas, utan bara används för att se till att verkliga människor registerar sig?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

är inte så insatt på community-biten.. men jag kan tala för mig själv iaf...

Permalänk

Använd captcha och vanlig moderering istället. Folk tröttnar på att trolla efter ett tag. Alla tekniker för att "säkra" att det är en unik användare kommer resultera i färre av dem.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Det kan vara ett ganska bra alternativ det där ja...

Att överbelamra en sida med en massa olika tekniker är onödigt ja... kanske räcker att köra det där, och banna ipn på folk som inte förstår bättre...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

För att regga sig på en community är jag villig att ge upp tre, och endast tre, saker.

Namn
Land

Mer får du inte. Anti-troll-tekniker finns hur många som helst, finns ingen anledning att du t.ex. ska ha mitt personnummer, mobilnummer eller min adress.