Vad programmerar/jobbar ni på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad programmerar/jobbar ni på just nu?

På fritiden bygger jag ett community ala helgon/empty.se som kommer släppas runt julafton. Jag använder LAMP + Smarty (templatesystem). Inge revelotionerande i första versionen utan i princip ett normalt (tråkigt?) skelett till community. Troligtvis kanske plattformen kommer säljas då Empty som jag var i kontakt med för att leasa deras plattform kostade mer än 100K.

På jobbet bygger jag en fototjänst som kommer gå publik beta på måndag. Där har jag dels byggt en mobiltelefonklient i java samt programmerat hela websiten (inte html). Tjänsten går ut på att man snabbt och billigt ska kunna skicka upp sina bilder direkt från telefonen där man är till sin fotosida/album på siten.
I minsta kvalliteten så kostar det ungefär 10-20 öre(!!) inklusive text att skicka upp en bild vilket slår MMS med hästlängder.
Det är mycket beroendeframmkallande att ta bilder på allt och alla n¨är det inte kostar "nått" att skicka upp dom plus att det är sketroligt att följa en persons dag i realtid på dens sida.

Så vad jobbar ni med för större projekt?

Permalänk
Medlem

Jag började faktist denna vecka bygga på ett mailsystem liknande gmail och införskaffade mig en fin liten .net domän

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Inaktiv

Håller på med en multimediaproduktion i Director MX.

Vi har just nu något som kallas produktionsveckor i skolan, där vi ska göra en trycksak, en webbsak och en multimediaproduktion till ett riktigt företag.

Permalänk

För tillfället hinner jag inte med så mycket egna projekt, då det är mycket att göra i skolan. Dock blir det en del java i och med java-kursen jag läser.

Permalänk
Hedersmedlem

En liten loggapplikation till min och en kompis projektarbete. Vi måste lämna in loggbok ibland och då ska detta program användas (man skriver loggen och den outputar det till en fin PDF som sedan lämnas in).

Än sålänge sitter jag och skissar på den samt väljer mellan:
Java + Swing (så kanske man kan smöra lite för läraren i programmering)
Python + GTK
Ruby + GTK

Java är nog uteslutet dock. Orkar inte, vill ha det gjort snabbt. Så de andra två står det mellan, dock kan jag inte bestämma mig, får fortsätta fundera.

EDIT: Iof räknas väl själva projektarbetet också.

Det är en webbshop i PHP, dock har vi inte börjat koda än, väntar på klartecken att få börja (planering är tråkig =/).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Jag har skrivit på en serieboksläsare för GTK en stund nu. Det börjar faktiskt bli något av den till slut. Om jag får säga det själv (och det får jag för jag är inte blyg) så är det den bästa serieboksläsaren som jag har testat än så länge. Som en liten brasklapp tillägger jag att jag naturligvis inte har testat alla, dessutom är jag partisk - såklart.

Om någon är intresserad så finns hemsidan här:
http://comix.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem

Jobbar just nu med vidareutveckling av en site i ASP.NET. Har aldrig jobbat med .NET tidigare så det är intressant. Privat håller jag mest på med små webfunktioner som ska fungera i min mobiltelefon..

Permalänk

Håller på med en community i ASP.NET (C#) och en blogg i PHP.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Jag och en kurskamrat har precis avslutat en större inlämningsuppgift i form av en auktionssajt (typ tradera.com) skriven i Java. Mest JSP men även några bönor, rena servlets och en applet. Jag kom nyss hem från institutionen där vi suttit sen 20 igår kväll för att hålla deadline...gäsp. Men nu är det äntligen inlämnat.

Tenta på tisdag. Tjoho.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk

Ett riktigt stort spelprojekt, som jag i första taget inte vet om det kommer bli direkt klart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skriver ett filsystem från grunden i Linux för en operativsystemskurs och knackar på ett litet C-program som snackar med en mysqldatabas. Sistnämnda gör jag bara för jag har tråkigt.

Permalänk

.NET Socketserver (med min kompis Simon)

Permalänk
Medlem

Ett management interface i PHP/MySQL för styra mailserver/ftpserver/webserver. Lite som ett "webhotell-admin".

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med ett mobilspel.
EDIT: Grafiken är mitt område där, programmeringen fixar duktigare killar.

Har även lärt mig PHP / MySQL nyligen eftersom det kommer behövas när vi ska distribuera spelet.

Permalänk
Medlem

En site för custom dvd covers. Lite omväxlande då webbfrontenden ligger på en windows maskin med IIS så där kör jag ASP och själva media servern kör linux så upload delen körs via PHP. Har för att krångla till det lite extra tagit fram en live söknings funktion med hjälp av AJAX så det håller mig syselsatt om nätterna.

Edit: Och aspbb tar ju upp min tid till och från med

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

ligger lite i startskottet till att börja med en ircklient i ruby/foxgtk. är i det berömda planeringsstadiet...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Är på praktik just nu och har fått i uppgift att göra ett program i c# med en sms funktion. Eftersom de har en sms server från Tele2 ska jag koppla programmet till den. Man ska kunna lägga till och ta bort kontakter och spara användarnamn och lösenord för servern.

Började med det den här veckan

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem

Ett helloworld-program i ruby....
Ja, nästan lika avancerat som alla andras projekt

Visa signatur

Gravitation can not be held responsible for people falling in love"

Permalänk
Medlem

Jag håller på att koda ett multiplayerkortspel. Där man genom webbläsaren ska kunna spela ett kortspel mot 3 st andra. dvs, 4 spelare. Det kodar jag i PHP+Ajax. Gör det mest för att lära mig Ajax, får se om det blir något spelbart. Men man kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och några kursare är på gång att planera för att skriva att operativsystem. Kommer bli tight eftersom det ska vara klart till jul (dvs det är inte något nytt linux eller så...). Men det ska bli intressant. Synd bara att jag inte gillar C.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Slaveri:
Ett interface till en robot/robotcell. (VB.NET)
Ett liten applikation för en industridator. (PLC, VB.NET)

Fritid:
Ett program för att visa statistik på webben från XMMS.
Det har dock vilat ett ganska länge. Har varit så mycket jobb, jobbsökande, firmastartande, studerande samt andra fritidsengagemang för att det ska få någon time-slice öht.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikjj
Ett helloworld-program i ruby....
Ja, nästan lika avancerat som alla andras projekt

ruby -e 'puts "Hello, world!"'

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag och några kursare är på gång att planera för att skriva att operativsystem. Kommer bli tight eftersom det ska vara klart till jul (dvs det är inte något nytt linux eller så...). Men det ska bli intressant. Synd bara att jag inte gillar C.

för en mips? isf har min kompis samma uppgift. kanske. tydligen började han i tisdags med det iaf.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Trevligt, skrev också ett rtos förra året (för x86) med kursare. Blev riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
ruby -e 'puts "Hello, world!"'

Det där var väl ändå väldigt elakt?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Håller på med ett OS, tillsammans med Frigolit här på forumet
Är väl inte så mycket som är klart. Men det är under uppbyggnad iallafall

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

I could tell you but then I'd have to kill you

Permalänk
Medlem

Multihack till CS 1.6.

Permalänk
Medlem

PHP och MySQL, inget stort, typ nyhetssystem med kommentarer till sidan Ska väl göra en liten RSS bara för skojs skull också, vet dock inte exakt hur det skulle gå till, php som skriver till em xml-fil kanske?

Permalänk
Medlem

På jobbet är det mest förvaltning nu av befintliga applikationer. Mycket slavgöra.

Fritidsprojekten nu är:
Site åt en webcam brud, riktigt snygg men känns lite waste att slänga så fin grafik på en sån skittjänst.
Ny community till Bredbandsbolagets spelservrar, väntar dock på klartecken att köra igång seriöst.
Ett webbaserat spel som jag tänkt utveckla i C#. Upplägget är väl liknande rollspel.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.