Permalänk
Medlem

Byta extern ip adress

Jag vill byta min Externa ip-adress. Jag har testar ipconfig /release och ipconfig /renew.. Får fortfarande samma ip adress.. Jag har Telia 24mbit samt en Netgear router.. När jag stoppade modemet rätt in i datorn vart det en annan ip adress, sedan när jag kopplade in routern igen så kom samma gamla externa ip adress tillbaka. Tacksam för svar som löser problemet!
har också loggar in i routern och klickat på releas / renew å allt.. men endå blir de samma gammla ip

Permalänk
Medlem

Sannolikt känner Telia igen mac-adressen på routern och ger den samma IP igen... på vissa routrar kan man ställa in vilken mac-adress routern ska visa mot internet. Prova att ändra till någon annan (exempelvis din datorns nätverkskorts mac) så borde du få ett annat ip.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att bryta strömmen på både din router och modem och låta båda vara nedstängda fem minuter eller längre och sen testa igen. För det inte inte din dator som får externa IP:et utan det är routern. Routern tilldelar dig ett internt IP, så stäng av routern samt modem och testa igen.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Sannolikt känner Telia igen mac-adressen på routern och ger den samma IP igen... på vissa routrar kan man ställa in vilken mac-adress routern ska visa mot internet. Prova att ändra till någon annan (exempelvis din datorns nätverkskorts mac) så borde du få ett annat ip.

Att byta MAC-adress till nätverkskortet kan vara tricksigt för den okunnige. Möjligtvis att man byter MAC-adress i routern. Annars är MrRunaway förslag att rekommendera. Stäng av modemet i en timme så har du näst intill garanterat en ny IP.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en Netgear router är det busenkelt att byta MACadress. Gå bara in på routern och sedan Basic Settings. Står nog längst ner. Sedan är det bara att vänta runt 15-20 minuter innan du får en ny IPadress.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Att byta MAC-adress till nätverkskortet kan vara tricksigt för den okunnige. Möjligtvis att man byter MAC-adress i routern. Annars är MrRunaway förslag att rekommendera. Stäng av modemet i en timme så har du näst intill garanterat en ny IP.

På nätverkskortet visste jag inte ens att man kunde göra det... menade att det var på routern han skulle göra det. Ändring av nätverkskortet torde väl ändå inte göra mer än att han får en ny intern adress?

Men nu blev jag lite nyfiken, hur gör man det, med nätverkskortet alltså?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

har samma problem, har en d-link 624, det funkar inte att stänga av skiten och sätta på sen heller :S

Visa signatur

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |

Permalänk
Medlem

jag har också samma problem, och vore tacksam om nån kunde ta lista ut hur man ska göra för att slippa ha samma ip när man har router inkopplad. Kör jag bara via modemet så har jag ny ip vid varje uppstarta av modemet..

Visa signatur

b312

Permalänk
Citat:

På nätverkskortet visste jag inte ens att man kunde göra det... menade att det var på routern han skulle göra det. Ändring av nätverkskortet torde väl ändå inte göra mer än att han får en ny intern adress?

Men nu blev jag lite nyfiken, hur gör man det, med nätverkskortet alltså?

ifconfig <interface> ether 02:01:02:03:04:05

Så byter man mac-adressen i FreeBSD

Läs mer här:

http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Och mac-adressen har ingen inverkan på vilken IP-adress man har på det interna nätet.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

att ni alltid ska vara så slöa att inte ens orka googla
http://devices.natetrue.com/macshift/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Och mac-adressen har ingen inverkan på vilken IP-adress man har på det interna nätet.

Det beror ju helt på, men har man en router brukar en viss macadress asocieras med en viss ip-adress, varför byte av mac också leder till byte av ip. Sedan om man resettar routern eller väntar till lånetiden gått ut har det som du säger ingen som helst roll vilken macadress man har. Förutsatt att man inte ställt in något manuellt i routern.

Men trevlig läsning det där ovan, kunde jag inte sedan tidigare

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det beror ju helt på, men har man en router brukar en viss macadress asocieras med en viss ip-adress, varför byte av mac också leder till byte av ip. Sedan om man resettar routern eller väntar till lånetiden gått ut har det som du säger ingen som helst roll vilken macadress man har. Förutsatt att man inte ställt in något manuellt i routern.

Men trevlig läsning det där ovan, kunde jag inte sedan tidigare

Det du pratar om är ARP, som kollar vad ens MAC-adress är, genom ens logiska adress, men har inget med själva tilldelningen att göra. Valet av ens IP ligger helt clientside, såvida man inte konfigurerat något speciellt.

Man kan altså alltid bestämma vad ens NIC ska ha för inställningar(vilket är ganska logiskt), om dem sedan funkar med övriga nätet är ju en annan sak. ^^

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.