Permalänk
Medlem

Zyxel och Telia Konspirationsteori!

Zyxel och Telia Konspiration!

Mja rubriken kanske får folk att undra vad jag dillar om men efter 1 års erfarenhet med Zyxel modem och Telia så har jag kommit fram till rätt mycket oroväckande saker.

Detta är min lilla utredning och vad jag komit fram till och dragit som slutsats av det hela.

Det kommer bli mycket läsning men tror det kan vara värt det så håll ut särskilt för er med Telia ADSL2+ 24mbit och Zyxel modem.

Det började i mitten på 2005 då jag hade flyttat och körde ADSL 8Mbit från seaside.
Beställde då 24Mbit från dom.
Körde sedan tptest och benchade up 8.9Mbit.
Ringde därefter seaside och frågade om dom acktiverat 24Mbit och det hade dom sa dom.
Men dom såg därimot att mitt modem körde ADSL inte ADSL2+ och det var ju konstigt tycker man då jag bytt ut mit modem från ett speedtouch till ett Zyxel 660R-61 som jag köpte i kompisens dator butik.
Känner killarna lite granna på seaside så snackade lite mer med dom då dom fick reda på villket modem jag hade och det stödjer inte ADSL2+ enligt dom därimot gör dom flästa anndra 660 modeler det typ 660H-61.
Dock! OBS bara hårdvaran i dom flsäta 660 modemen men inte mjukvaran alltså firmwaren då den inte var släppt ännu så ADSL stöd var maximala man kunnde få på dom flsäta 660 Zyxel modem oavset vad som angers på kartogen.
Så inte mycket till nytta där häller som dom sa.

Men som sackt på kartogen står det tydligt ADSL 2+ Access Modem/Gateway på min.

Sedan står det bland annat Support New ADSL2, ADSL2+,RE ADSL på framsidan.
Står en del andra spec med dock ovesentliga i detta fallet.

På baksidan står alla stöden sepparata bland annat ADSL2 och ADSL2+.
Det man dock inte tänker på i första början är att framför vissa specifickationer står det en stjärna *.

Letar man sedan på kartogen står det ungifär 5cm från vänster nederkant en finstilt liten rad som lyder följande, "*Further Upgrade"

Denna text mätte jag upp till att vara 1.25mm hög och 14.5mm lång.
Stjärnan går kanppt att urskillja utan förstoringsglas annars ser den rund ut. Särskilt jag som har linser som inte ricktigt ser 100% dock nästan med dom.
Och hur många i dag har 100% syn? Ska ju kunna läsa en text med 70% syn i alla fall.

Det var desutom kompisen som jag köpte modemet av i hans datorbutik som hittade texten efter han synat kartogen noga.
Jag själv hade letat över kartong och manualer otaliga gånger under loppet av 2-3 veckor jag höll på med detta problemet.

Ringde Zyxel och undrade vad som försegår och dom säger bara till mig att 660R-61 inte är ett ADSL2+ modem utan ett ADSL modem.
Dom gick tom å frågade chefen på avdelnigen och han intygade att så var fallet.
Då undrade jag varför man säljer ett ADSL modem i ADSL2+ kartong och när det desutom står på baksidan av modemet att det stödjer ADSL2+.
Det kunde dom inte svara på så jag undrade om dom var så dumma så dom packat skiten i fel kartong och trycka fel ettickte på modemet.
Itne för jag trodde på det själv dock men det var det ända dom kunde komma på som ursäckt och bad så mycket om ursäckt för jag köpt ett ADSL modem istället för ADSL2+ modem som det stog på det.

Gick in på zyxels hemmsida både svenska och amrikanska men amrikanska var betydligt bättre.
I dag kan jag inte ens hitta mitt 660R-61 på svenska sidan men på amrikanska fins det och det står klart å tydligt ADSL2+ modem.

Kollat man loggarna för nya firmwarzen så omnäms ADSL2+ stöd och att det ska finnas.

Så jag gav mig på att flasha det villket borde vara en baggis för Zyxel ville inte ta tillbaks mitt modem helst utan att kompisen skulle ta tillbaks det i sin butik.
Dom kunde göra det men då skulle jag vara utan modem i 6 veckor å gratis var det inte heller.

Så flasha nästa tänkte jag.

Var dock inte så lätt som det värkade.
Hade version 3.40(Q2) på modemet och 3.40(Q6) var senaste enligt zyxels hemmsida även för sverige valde land osv när jag valde modemet.
Fik vid varge flash försök ett felmedelande i still med ROM server page error eller nåt likanande men hade med ROM:en att göra det var klart.
googlade frenetiskt till å från efter fix för detta fel på google under 3 veckor då jag hållt på med att ringa Zyxel osv å reda ut denna röran.

Testade först tips om att köra ftp eller telnet men det fugnerade inte.
Dock gav det vicktig information som tyde på att modemet inte ansåg att det fans plats i ROM:en för nya firmwaren.

Gick in på Zyxels ftp efter att jag kollade vad länken till firmwaren jag tat hem gick och sedan gick jag in i diren och kollade och där fans firmware upp till 3.40(Q7) för mitt 660R-61.
Dock gick inte den heller att flasha in.
Tog då hem alla firmwarsen som fans där inklusive flertalet flash program som fans för vissa av versionerna som man kunde köras från windows för att uppgradera istället för att använda modemets web interface.

Fungerade dock inte med å köra in den senaste av dom och inte tidigare heller.

Försökte köra in deras 3.40(Q3) som var snäppet över den jag hade på modemet.
Men en fel på ROM:En fick jag bara.
Körde då in 3.40(Q2) som jag redan hade över den gammla och sedan testade jag 3.40(Q3) igen från webinterfacen.
Nu gick det förvånansvärt.
Fortsatte så upp ett antal versioner en efter en då det inte gick att hoppa fram till tex Q5 eller Q6 då blev det samma fel att det inte fans plats i ROM:en.
Vissa av versionerna krävde speciela flash programet som hade firmwaren i sig för att fixa till problemet med att modemet inte förstog att ROM:en rymmer mer än tidigare firmwaren tar i plats.
Dock fans inte dessa länkade på Zyxels hemmsida utan fans i katalogen för modemet om man gick in på deras ftp.
Tog flera timmar att köra programen då dom misslyckades upprepade gånger, tog i vissa fall 3 försök pär flash program.
När jag väl nåt version Q5 eller Q6 vill jag minnas qick det att få in 3.40(Q7).
Dock hade jag alldrig kunnat få in 3.40(Q7) om det inte var för ett av dom flash programen som fixade firmwaren för fick samma fel med ROM:en vid ett tillfälle mins dock inte villken version.
Googlade ett bra tag tills jag snubblade över en tråd i ett forum där en kille hade samma problem att få in den versionen tror det var Q6 och det fans inget sånt program på Zyxels ftp som för dom anndra som inte ville in via webinterfacen eller ftp/telnet.
Han hade via e-mail från Zyxel fått ett program som fixar ROM:en och lägger in rätt firmware och han var snäll nog att länak till filen som han lackt upp så drog hem den sedan kunde jag fortsätta tills jag fick in 3.40(Q7)

Benchade modemet i Tptest igen och tada hela 17Mbit/sek.

Rigde Seaside och bad dom kolla vad jag körde.
ADSL2+ kör du nu sa dom så dom antog att jag köpt nyt ADSL modem.
Ne sa jag fick laddat hem alla firmwarze och fixa lite läkta program från Zyxels support som inte fans på deras FTP eller nån annanstans sedan fick jag in en version som hette 3.40(Q7) dock var 3.40(Q6) senaste enligt deras hemmsida och länk till Q7 fans inte men drog en rövare å testade å nu fungerar det sa jag.
Dom vart rätt förvånade då det tydligen inte skulle gå.

Där slutar mitt strul med mitt modem men sedan började det för kompisen nu i år.

Kompisen beställde i början på 2006 24Mbit ADSL2+ från Telia.
Fick hem grejorna och kopplade in det.
Jag var där och fixade med hans nätverk och körde Tptest för å se vad han fick för hastighet.

9.5Mbit sa Tptest och i mitt fall och i hans sa Tptest att vi låg runt 97% av banbredden å det stämmer ju inte om 24Mbit är maximalt.

Ringde telia och dom insisterade i att modemet körde ADSL2+ och att det var perfeckt lina fram mm.
Trots bench resultaten och deverse belande med isntällninga mm så blev det inte bättre.

Jag hade dock mina tvivel på modemet.
Det var klart ett jävla Zyxel 660H-61 alltså snarlikt mitt fast med inbyggd swhitch.

Telia sa att garantin rycker om vi ens loggar in på modemet och det hade jag rean gjort dock och det sa jag till dom att det ska dom skita i för garantin har man ändå ananrs kan ni sluta skicak med en manual som visar hur man loggar in påt och skicka med en varnigstext då men hur hade nit tänkt att folk ska kuna configurera det typ brandväggen i det mm om dom itne får logga in på det? Inget svar från honom han blev rätt tyst.

la på och loggade in på modemet och kollade firmware versionen.
Mins inte exackt vad den hette men var nåt i stil med (RS1)b2 eller så så tippade på releas kandidat beta 2 eller nåt i betydelse.
Datum vill jag minans var 2004/11/09. Slutet på 2004 var det i alla fall.

Kompisen ringde telia och dom skulle sicka nån att fixa modemet. Kom det nån. Nej då.....

Sedan ringde vi Zyxel och dom ville inte ta i mot modemet först som i mitt fall men sedan gick dom med påt skulle ta 3-6 veckor å ksota 200Kr ca vill jag minnas.

Kompisen blev inte så glad över det.
Dock skickade dom ett e-mail på supportet till en Mats, mins inte efternamnet men han har hand om försäljning och support bland annat.
Han skulle höra av sig och reda ut problemet.
Men det hurrade vi inte mycket för.

Så vi sa eftersom telia inte vill veta av problemet och Zyxel ska ha betalt så kan vi lika gärna flasha om det och skiter det sig villket är minimalt så får vi köpa nytt då da.

Vi hade redan testat med mitt flashade Zyxel å det benchade 17Mbit som vanligt så var mycket att vinna i banbred som telia mer eller mindre nekade till.
Dom ansåg det normalt med 9.5Mbit i många fall.

Gick in på Zyxel sida å kollade deras ftp för 660H-61 och hans version fans inte ens med var mycket äldre tom än standard versionen för modemet.
Drog hem senaste 3.40(PE.10) för hans modem och flashade om.

Pang! 17.3Mbit i tptest så snäppet vasare än mitt tom dock 0.3 men vart rediga resultas skillnader.

Nu var jag hos kompisen i går och då säger han.
Han Mats what ever ringde från Zyxel och sa att jag kunde byta in modemet.
Men jag sa det att det är väl onödigt nu när det fugnerar.
Mats i fråga hade undrat hur han fixat det.
En kompis sa han flashade om det (jag då) så det är väll onödigt att få ett till skit modem av er sa han till honom.
Han sa desutom till Mats att jag testat med ett 660R-61 hos honom och då hade Mats i fråga på Zyxel vart snabb å säga att det stödjer ju inte ADSL2+.
Kompisen sa det att ja hade jag fått prata färdigt så hade jag sagt till dig att han har fixat det med och det fugnerar med ADSL2+ efter han fixat lite firmwars från eran sida och sånt han kommit över lite inoffecielt.
Då hade Mats i fråga velat ha mitt nummer för att få reda på hur jag gjort för enligt min kompis hävdade Mats att det inte ska gå att köra ADSL2+ på 660R-61 modemet.

Så jag tog i dag och ringde Zyxel och frågade efter En Mats what ever på support/försäljning och det fans en så fick prata med honom.

Han var inte roligaste mäniskan precis och mycket har dom väll å göra så han mindess inte fallet ricktigt var ju 1-2 veckorsedan men jag passade ju på att fråga en del då.

Enligt honom så har Zyxel släppt firmware till 660H-61 nu för ca 2 månadersedan alltså runt nyår nångång så innan dess stödjer det inte ADSL2+.

Då undrade jag hur dom kan sälja dessa skit modem till Telia som säljer sitt ADSL+2 24Mbit med det modemet och tom hävdar att det är det ända som i princip fugnerar med deras ADSL2+.

Ja sa han som sackt det stödjer ADSL+2 sedan 2 månadersedan och Telia har fått dena informationen så dom ska veta det i deras support och informera sina kunder om det så dom kan flasha sina modem.

Ja du varför säger dom inget om det då när man ringer och kötar på dom 100 gånger undrade jag för dom värkar inte ha en susning och vill inte veta av modemet utan hänvisar till er.
Desutom hur kan dom sälja 24Mbit med ett modem som itne stödjer det även om det sak det i framtiden. Itne fan vill folk betala för 24Mbit när dom får 8mbit typ sedan 2004 fram tills början av 2006 häller.

Det kunde han inte svara på Telia skulle veta det bara så var det.

Sedan undrade jag hur det stog till med 660R-61 som jag hade för jag sa att jag köpt ett sånt och berättade precis hur det låg till med vad som stog på kartogen och firmware som var med och villken jag lackt in och att jag hittade programen som fixade romen bland annat på ett forum en lackt ut som läckt från Zyxel support.

Det fann han nog intresant vad det värkade som.
Han sa desutom att version 3.40(Q8) jag hitat på deras FTP var en beta så igen offeciel version fans att tillgå och inte till sverige främst då.
Skulle nog vara för USA osv vill jag minnas var inte för sverige i alla fall enligt honom och den var beta.

Sedan sa han nåt intresant med.
660R-61 ska inte säljas i sverige sa han.
Vi har alldrig sålt såna här för dom är inte avseda att användas i sverige.

Då undrade jag varför det står telefonummer mm på svenska på kartogen och är svensk manual osv bland annat.
Då svarade han att då har inte det kommit från oss för det ska inte sälljas i sverige.
Ne men det ha det ju gjort sa jag och likförbanat står det ADSL2+ och det stödjs inte förutom med beta firmware som du säger som tog mig 3 veckor att få in.

Ringde polaren som sålde det från sin butik.
Och det kommer från svenska grosist och är avset för sverige/norde som han sa så inte nåt fel där.
Han litar jag på stenhårt bästa data killen som fins så vet att det inte är bullshit.

Nu när jag kom hem så ringde jag telia.
Tänkte snoka lite så sa att jag var intreserad av deras 24Mbit ADSL2+.
Och då undrade jag vad man får för modem med.
Zyxel sa hon.
Okej modelnummret var 660H-61 sa hon villket jag hoppats på.
Frågade sedan hur länge dom kört med det.
Sedan November 2004.
Ringer det nån klocka här? Datumet polaren hade på firmwaren på sitt 660H-61 från Telia.
Och det vad det modemet dom kört med hela tiden sedan november 2004 till sitt 24Mbit ADSL2+.

Men nu började hon undra varför jag hade så konstiga frågor det märkte jag så sa att jag ringer i en kompis ärende som haft strul och jag har kommit fram till mycket intresanta saker sa jag senaste året.

Innan jag ringde dig så ringde jag Zyxel och pratade med en viss Mats på support/försäljning som hade ansvaret där och enligt honom så kom offecielt stöd för ADSL2+ till 660H-61 för 2 månadersedan ca.
Hur förklarar du då sa jag att ni levererat så kallade ADSL2+ modem av märke Zyxel och model 660H-61 som inte har firmware som stödjer ADSL2+ utan kör ADSL.
Som du vet sa jag så går det å nå 9-9.5Mbit i pracktiken med ADSL och man inte stryper i andra ändan så som ni gjort så kan man nå 9.5Mbit med ADSL modem med 24Mbit anslutning.
Sa även det att många rapporterat hastiheter däromkring stog i tidningen enligt en kompis och jag börjar undra om det inte beror mer på modemen än Telias offeciella utalanden att 24Mbit/sek är Max inte garranterat så såna reesultat var normala enligt Telia.

Med 24Mbit bör dom flästa nå 16-17Mbit inte några 9Mbit sa jag.

Mjo du nu skulle dom kolla upp detta sa dom.
Hon lät ganska seriös för som jag sa till henne så har ni ju i så fall om denna facktan jag kommit över stämmer så har ni mer eller mindre blåst era 24Mbit kunder totalt sedan november 2004 och gör det ännu.

Sa inte det till henne men polaren och jag är ganska säkra på att Telia medvetet gjort detta då banbred kostar dom pengar och pengar vill dom käna inte förlora.
Så tror personligen Telia får modemen billigt av Zyxel och dom köper just deras medvetet för Zyxel säljer ADSL modem som ADSL2+ modem så i min mening är Telia och Zyxel ricktigt falska jävlar som blåser folk utan minnsta dåliga samvete!

Telia får desutom sina modem levererade i en kartong specielt gjort för dom misstänker jag där det inte fins nån som helst upplysning om att modemet måste uppgraderas för att stödja ADSL2+ utan står klart å tydligt ADSL2+ stöd fast det ej fins igäntligen i firmwaren.

Säkert nåt jag glömt å skriva ner här men det är min storry och slutsats efter snart 1 års belande med Zyxel skit modem och Felia support.

Finner det desutom välldigt skumt att en liten ISP som seaside har koll på villka modem som stödjer vad och inte och inte telia som är MCYKET större!

Käns mer medvetet än ren INKOMPITENS! Inte för att telia inte har inkompitent support det har dom rätt ofta och Zyxel ska vi inte snacka om dock fins det några goa killar och tjejer med lite hummor bland dom med.

När jag ringde Zyxel själv föra året en gång då dom sa att mitt inte stödjer ADSL2+ så frågade jag supportkillen som var mycket trevlig som jag fick prata med den gången vad jag skulle köpa istället.

Köp D-Link sa han det har jag Zyxel är rena skiten

Det är fan i mig LOL alltså.

Japp det är vad jag har att säga och för er som sitter med Telia 24Mbit ADSL2+ och Zyxel 660H-61 kör ett tptest om det benchar under 10Mbit skulle jag villja säga att det är nåt fel eller ni ser at ni har versionen lägre än 3.40(PE.10) så måste ni ta hem den och flasha upp.
Och ni som råkar äga ett 660R-61 som jag så kan ni lika väl bränna skiten då det är mer besvär å fixa det än att köpa ett nytt modem.

Jag kommer Bojkotta FELIA bredband och Zyxel for LIFE! Thats it! Polarn säljer inte skiten lägre heller i sin butik för den delen för mö strul sa han

EDIT:
Fixade fel i firmware namnet från Q10 till PE.10 för 660H-61. Mitt fel sorry. Typo typ.
Råkade också skriva Q8 men Q7 var senaste på deras ftp rörde i hop versionerna lite och Q6 offecielt senaste dock var jag inne och kollade nu och Q7 är numera bortagen i alla fall från amrekanska ftp:en.
Men jag har sparat alla deras filer som fans där när jag flashade upp mitt 660R-61 och ahr dom kvar.

Permalänk

Kan du förkorta?

Permalänk
Medlem

Mysig läsning Men ja måste säga att det stämmer inte, känner massor utav folk som har Telia 24 med Zyxel modem och dom kommer över 10Mbit i TPTEST.
Möjligt att det var så här precis i början när Telia började att leverera 24Mbit.
Jag har själv ett Zyxel 660 med Telia 2000, och jag har adsl2+. Funkar skitbra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Som du vet sa jag så går det å nå 9-9.5Mbit i pracktiken med ADSL och man inte stryper i andra ändan så som ni gjort så kan man nå 9.5Mbit med ADSL modem med 24Mbit anslutning.
Sa även det att många rapporterat hastiheter däromkring stog i tidningen enligt en kompis och jag börjar undra om det inte beror mer på modemen än Telias offeciella utalanden att 24Mbit/sek är Max inte garranterat så såna reesultat var normala enligt Telia.

Hon lät ganska seriös för som jag sa till henne så har ni ju i så fall om denna facktan jag kommit över stämmer så har ni mer eller mindre blåst era 24Mbit kunder totalt sedan november 2004 och gör det ännu.

Sa inte det till henne men polaren och jag är ganska säkra på att Telia medvetet gjort detta då banbred kostar dom pengar och pengar vill dom käna inte förlora.

Nej? Med ADSLmodem på ett adsl2+ abb kommer du inte upp i några 9.5 Mbit glöm det.
När du fick ut ~97% av bandbredden när du fick 9.5 mbit så betyder det att du får ut det mesta av det modemet synkat upp mot station i.
Och såvida inte telias tekniker medvetet manuellt ställer in några abbonenters synkprofil(jävligt troligt...) så ligger kruxet i modemet.

Detär ju finnemang att ni lyckats få ut mer hastighet men jag tror inte att Telia har något intresse av att fiffla bort bandbredd på det viset.
Det gör inte Telia något bandbreddsmässigt om de så har 10 eller 1000 bredbandskunder, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

hade jag fått välja så hade jag enbart köpt in Zyxels produkter till den varuhuskedja jag jobbar för. deras support är gudomlig dom gångerna jag varit i kontakt med dom. dom flesta modem och routers bör man mjukvarouppdatera när där kommer en uppdatering som fixar stabilitet eller kompabilitet och det gäller inte bara Zyxel.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

En lång teori om ingenting...

Det modem Telia skickar med i alla nya abonnemang och speciellt till 24Mbit-tjänsten är ett Zyxel 660H Triple Play. Detta har skickats ut sedan början på 2005. Det är fullt uppgraderat för adsl2+. I alla dessa fall så är det upp till kunden att beställa tjänsten med modem.

I grunden så är det ett Zyxel 660H-61 S med ny mjukvara på. Detta gör att den inte ska fungera som routermodem utan som ett reguljärt adsl-modem och, ja, det fungerar med adsl2+. En port är till för internet, en för ip-telefoni, en för digital-tv och en för kommande tjänster.

Permalänk
Medlem

Facktum är ju att modemet inte klararde nära utlåvade hastigheten och att mjukvaran var stenålder tom beta och det går att kolla vad modemet kör och de körde ADSL och efter uppgraderigen körde det ADSL2+. Sedan att Felia inte ens vill veta av det är rent ut sackt usel support! Kompisen och hans sambo var rasande på telia och det fattar jag.
Bara det att mitt modem jag tog med mig som är testat och klarar ADSL2+ upp till 17Mbit pracktiskt i alla fall och det fungerade kanon kunde tom telia se men så for hans kopplades in så blev det inte så snabbt lägre.
Kompisen fick sitt modem i början på året typ slutet av januari början på februari av Telia så det är från 2006.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benganb
En lång teori om ingenting...

Det modem Telia skickar med i alla nya abonnemang och speciellt till 24Mbit-tjänsten är ett Zyxel 660H Triple Play. Detta har skickats ut sedan början på 2005. Det är fullt uppgraderat för adsl2+. I alla dessa fall så är det upp till kunden att beställa tjänsten med modem.

I grunden så är det ett Zyxel 660H-61 S med ny mjukvara på. Detta gör att den inte ska fungera som routermodem utan som ett reguljärt adsl-modem och, ja, det fungerar med adsl2+. En port är till för internet, en för ip-telefoni, en för digital-tv och en för kommande tjänster.

Vet redan om allt det där.

Och ja det heter 660H Triple Play och modelnummer är 660H-61 står på baksidan bara vända på skiten.

och du kan ju förklara hur Zyxel sjävla säger att det inte haft stöd för adsl2+ förens nu om du frågar dom och ja dom sa också att det heter 660H Triple Play och har stöd för telefoni mm mm så det är 660H-61 same shit difrent name.

Läser du desutom logen för varsion 3.40(Q10) så står det bland annat 20% ökning i hastighet med ADSL2+. Och enligt Zyxel själva så är det inte förens med den versionen som ADSL2+ stöd kommit och dom har nyligen informerat telia om det sa han till mig för ca 2 månadersedan då firmwaren kom.

Citat:

Nej? Med ADSLmodem på ett adsl2+ abb kommer du inte upp i några 9.5 Mbit glöm det.
När du fick ut ~97% av bandbredden när du fick 9.5 mbit så betyder det att du får ut det mesta av det modemet synkat upp mot station i.
Och såvida inte telias tekniker medvetet manuellt ställer in några abbonenters synkprofil(jävligt troligt...) så ligger kruxet i modemet.

Detär ju finnemang att ni lyckats få ut mer hastighet men jag tror inte att Telia har något intresse av att fiffla bort bandbredd på det viset.
Det gör inte Telia något bandbreddsmässigt om de så har 10 eller 1000 bredbandskunder, om du förstår vad jag menar.

Jag har själv kommit upp i 9Mbit med ADSL modem på mitt ADSL2+ abonemang från seaside. Efter uppgradering till ADSL2+ med beta firmware fick jag 17Mbit/sek.

Och det modemet har inte än i dag offecielt stöd för adsl2+.

Citat:

hade jag fått välja så hade jag enbart köpt in Zyxels produkter till den varuhuskedja jag jobbar för. deras support är gudomlig dom gångerna jag varit i kontakt med dom. dom flesta modem och routers bör man mjukvarouppdatera när där kommer en uppdatering som fixar stabilitet eller kompabilitet och det gäller inte bara Zyxel.

Dom flsäta säljer inte sina saker med utlåvade stöd och funktioner som inte fins. Min 3com accesspungt säljs som 54Mbit då den ursprugligen bara hade stöd för det men i dag fins den med 108Mbit stöd med och det är bara att uppgradera med ny mjukvar.
Är som dom skulle skrevet 108Mbit accesspungt sedan stödjer den bara 54Mbit och säga na den klarar det hårdvarumässigt men vi orkade inte göra nån mjukvara.

Lite som å sälja en Volvo S40T5 och säga att ja du kan ju uppgradera med turbo i framtiden om du vill. Stårt T5 så ska det vara turbo. Lurendrejeri i min mening.

Hur många tror ni överhuvud taget vet hur man flashar ett adsl modem ännu mindre vet vad en firmware är eller vad tptest är? Tror i alla fall 90% av alla adsl kunder är helt omedvetna om detta.

Permalänk
Medlem

det är därför man väljer företag som har en uttalad bra support, något som är och kommer att bli mer viktigt i framtiden.

att företag utlovar mer än det förnärvarande stödjer kan väl ses som en positiv sak, inte alltid det är lätt att lägga in stöd för vissa saker direkt. Benq hade exempelvis stöd för dual-layer i sina dvd-brännare en tid innan det ens gick att köpa dom skivorna, en enkel firmware uppdatering och det gick perfekt och bränna.

du är ju medveten som konsument om det hela då det står i vanligtvis på kartongen. sen hur noga du läser är upp till dig.

jag tycker inte Telia eller Zyxel gör något fel, det enda jag kan anmärka lite på är informationen du fått ifrån respektive företags support.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Över 150,000 kunder har skaffat Telia 24Mbits med Zyxel modem sedan lanseringen. du vill mena att utav dom här 150,000 kunderna, aldrig kunnat nå över 9,5Mbit? Gör en sökning i detta forum, så hittar du flertalet gamla poster (1år) med folk som har just DET modemet du pratar om, som mäter upp över 15Mbit.

Behöver jag säga mer än så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Över 150,000 kunder har skaffat Telia 24Mbits med Zyxel modem sedan lanseringen. du vill mena att utav dom här 150,000 kunderna, aldrig kunnat nå över 9,5Mbit? Gör en sökning i detta forum, så hittar du flertalet gamla poster (1år) med folk som har just DET modemet du pratar om, som mäter upp över 15Mbit.

Word!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Re: Zyxel och Telia Konspirationsteori!

Citat:

massa text

Det här var väl rätt larvigt, varför inte ens försöka ta reda på lite fakta innan man lägger en illa skriven roman på forumet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Sa alldrig att alla hade problem men det bör ju vara ett antal så att säga.
Sedan är ju frågan hur många som kör med just DET modemet också. Själv köper jag alltid eget modem.

Citat:

det är därför man väljer företag som har en uttalad bra support, något som är och kommer att bli mer viktigt i framtiden.

att företag utlovar mer än det förnärvarande stödjer kan väl ses som en positiv sak, inte alltid det är lätt att lägga in stöd för vissa saker direkt. Benq hade exempelvis stöd för dual-layer i sina dvd-brännare en tid innan det ens gick att köpa dom skivorna, en enkel firmware uppdatering och det gick perfekt och bränna.

du är ju medveten som konsument om det hela då det står i vanligtvis på kartongen. sen hur noga du läser är upp till dig.

jag tycker inte Telia eller Zyxel gör något fel, det enda jag kan anmärka lite på är informationen du fått ifrån respektive företags support.

Mycket väl medveten om det. Samma sak med NEC 2500A gick å köra 2510A firmware å få dual layer men 2500 som exemepl såldes aldrg som dual layer komptabil eller ens att den skulle klara en sån uppgradering. Varför Skriva ADSL 2+ modem med stora svarta bockstäver som rubrik sedan göra en text på 1.25mm som knappt är läsbar utan lupp där det står future upgrade och ska det då tar 1 år eller mer. Mit modem är typ 10 månader och det har inte ännu kommit nån offeciel mjukvar med ADSL2+ stöd till det trots att det står ADSL 2+ modem över hela jävla modemet och i manualer, kartong mm men det är ju som sackt future upgrade.........

Som sackt sälj skiten som ADSL modem skriv ADSL2+ support with future upgrade finstil istället. Men det är klart det säljer ju inte lika bra villket betyder att nån översittare får lite mindre än dom där 60K i månaderna när han sitter på sin feta röv på sitt kontor på företaget å fifflar.

Företag vill käna pengar oavset hur fula metoderna är bara dom kommer undan med det så är det.

Support killarna på Seaside min ISP har själva sackt att mjukvara nyligen har kommit för ett par månader sedan med ADSL2+ stöd till 660H-61 med flera och ett par månader stämmer ju ganska bra överens med vad Zyxel sa till mig. När jag ringde i mitten på 2005 då sa dom att stöd inte fans men hårdavaran stödjer det i dom. Och Seaside har haft ADSL2+ sedan början på 2005 så dom har testat och vet att det ej stödjer ADSL2+ vid den tiden men att det numera gör det. Dom hade såna modem liggandes själva och har numera uppgraderat dom.

Det är lustigt hur informationen där går i hop tycker jag. Zyxel har inte mö koll i bland men som sackt dom säger själva det och fler källor säger samma sak och ajg själv har testat deverse firmwares och inte fören dom senaste det har fungerat med och fått ut full hastighet.

Personligen tror jag det är en satans röra på olika batchar av modem och firmwares.

Hur fan kan ett modem som levereras 2006 till kund ha firmware som är beta från 2004/11/09???

Zyxel bekräftade att det var tidig beta firmware.

Citat:

Det här var väl rätt larvigt, varför inte ens försöka ta reda på lite fakta innan man lägger en illa skriven roman på forumet?

Och du har letar fackta i typ 10 månader då? Ringt 20-30+ samtal kanske för att bekrfäta deverse uppgifter mm och kollat deverse firmwars och testat å haft dig da? Det är ju lustnigt att när man plugar in ADSL2+ modemet så kör det ADSL tom enligt ISP:n när dom kollar. Mjo mjo men jag har väll set i syne då da.

om du lsäer igen så ser du kasnke att jag skriver vad dom sackt osv skulle jag hitta på det eller?

men men folk lever ju i en värld där dom tror allt är frid å fröjd då.

Permalänk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Mja rubriken kanske får folk att undra vad jag dillar om men efter 1 års erfarenhet med Zyxel modem och Telia så har jag kommit fram till rätt mycket oroväckande saker.

Detta är min lilla utredning och vad jag komit fram till och dragit som slutsats av det hela.

Det kommer bli mycket läsning men tror det kan vara värt det så håll ut särskilt för er med Telia ADSL2+ 24mbit och Zyxel modem.

Det började i mitten på 2005 då jag hade flyttat och körde ADSL 8Mbit från seaside.
Ringde därefter seaside och frågade om dom acktiverat 24Mbit och det hade dom sa dom.
Men dom såg därimot att mitt modem körde ADSL inte ADSL2+ och det var ju konstigt tycker man då jag bytt ut mit modem från ett speedtouch till ett Zyxel 660R-61 som jag köpte i kompisens dator butik.
Känner killarna lite granna på seaside så snackade lite mer med dom då dom fick reda på villket modem jag hade och det stödjer inte ADSL2+ enligt dom därimot gör dom flästa anndra 660 modeler det typ 660H-61.
Dock! OBS bara hårdvaran i dom flsäta 660 modemen men inte mjukvaran alltså firmwaren då den inte var släppt ännu så ADSL stöd var maximala man kunnde få på dom flsäta 660 Zyxel modem oavset vad som angers på kartogen.

Det man dock inte tänker på i första början är att framför vissa specifickationer står det en stjärna *.

Letar man sedan på kartogen står det ungifär 5cm från vänster nederkant en finstilt liten rad som lyder följande, "*Further Upgrade"

Stjärnan går kanppt att urskillja utan förstoringsglas annars ser den rund ut. Särskilt jag som har linser som inte ricktigt ser 100% dock nästan med dom.
Och hur många i dag har 100% syn? Ska ju kunna läsa en text med 70% syn i alla fall.

Det var desutom kompisen som jag köpte modemet av i hans datorbutik som hittade texten efter han synat kartogen noga.
Jag själv hade letat över kartong och manualer otaliga gånger under loppet av 2-3 veckor jag höll på med detta problemet.

Ringde Zyxel och undrade vad som försegår och dom säger bara till mig att 660R-61 inte är ett ADSL2+ modem utan ett ADSL modem.
Då undrade jag varför man säljer ett ADSL modem i ADSL2+ kartong och när det desutom står på baksidan av modemet att det stödjer ADSL2+.
Det kunde dom inte svara på så jag undrade om dom var så dumma så dom packat skiten i fel kartong och trycka fel ettickte på modemet.
Itne för jag trodde på det själv dock men det var det ända dom kunde komma på som ursäckt och bad så mycket om ursäckt för jag köpt ett ADSL modem istället för ADSL2+ modem som det stog på det.

Gick in på zyxels hemmsida både svenska och amrikanska men amrikanska var betydligt bättre.
I dag kan jag inte ens hitta mitt 660R-61 på svenska sidan men på amrikanska fins det och det står klart å tydligt ADSL2+ modem.

Kollat man loggarna för nya firmwarzen så omnäms ADSL2+ stöd och att det ska finnas.

Så jag gav mig på att flasha det villket borde vara en baggis för Zyxel ville inte ta tillbaks mitt modem helst utan att kompisen skulle ta tillbaks det i sin butik.
Dom kunde göra det men då skulle jag vara utan modem i 6 veckor å gratis var det inte heller.

Hade version 3.40(Q2) på modemet och 3.40(Q7) var senaste enligt zyxels hemmsida även för sverige valde land osv när jag valde modemet.
Fik vid varge flash försök ett felmedelande i still med ROM server page error eller nåt likanande men hade med ROM:en att göra det var klart.
googlade frenetiskt till å från efter fix för detta fel på google under 3 veckor då jag hållt på med att ringa Zyxel osv å reda ut denna röran.

Dock gav det vicktig information som tyde på att modemet inte ansåg att det fans plats i ROM:en för nya firmwaren.

Gick in på Zyxels ftp efter att jag kollade vad länken till firmwaren jag tat hem gick och sedan gick jag in i diren och kollade och där fans firmware upp till 3.40(Q8) för mitt 660R-61.
Tog då hem alla firmwarsen som fans där inklusive flertalet flash program som fans för vissa av versionerna som man kunde köras från windows för att uppgradera istället för att använda modemets web interface.

Körde då in 3.40(Q2) som jag redan hade över den gammla och sedan testade jag 3.40(Q3) igen från webinterfacen.
Fortsatte så upp ett antal versioner en efter en då det inte gick att hoppa fram till tex Q6 eller Q7 då blev det samma fel att det inte fans plats i ROM:en.
Vissa av versionerna krävde speciela flash programet som hade firmwaren i sig för att fixa till problemet med att modemet inte förstog att ROM:en rymmer mer än tidigare firmwaren tar i plats.
Dock fans inte dessa länkade på Zyxels hemmsida utan fans i katalogen för modemet om man gick in på deras ftp.
Tog flera timmar att köra programen då dom misslyckades upprepade gånger, tog i vissa fall 3 försök pär flash program.
När jag väl nåt version Q5 eller Q6 vill jag minnas qick det att få in 3.40(Q8).
Dock hade jag alldrig kunnat få in 3.40(Q8) om det inte var för ett av dom flash programen som fixade firmwaren för fick samma fel med ROM:en vid ett tillfälle mins dock inte villken version.
Googlade ett bra tag tills jag snubblade över en tråd i ett forum där en kille hade samma problem att få in den versionen tror det var Q6 och det fans inget sånt program på Zyxels ftp som för dom anndra som inte ville in via webinterfacen eller ftp/telnet.
Han hade via e-mail från Zyxel fått ett program som fixar ROM:en och lägger in rätt firmware och han var snäll nog att länak till filen som han lackt upp så drog hem den sedan kunde jag fortsätta tills jag fick in 3.40(Q8)

Ne sa jag fick laddat hem alla firmwarze och fixa lite läkta program från Zyxels support som inte fans på deras FTP eller nån annanstans sedan fick jag in en version som hette 3.40(Q8) dock var 3.40(Q7) senaste enligt deras hemmsida och länk till Q8 fans inte men drog en rövare å testade å nu fungerar det sa jag.

Där slutar mitt strul med mitt modem men sedan började det för kompisen nu i år.

Jag var där och fixade med hans nätverk och körde Tptest för å se vad han fick för hastighet.

9.5Mbit sa Tptest och i mitt fall och i hans sa Tptest att vi låg runt 97% av banbredden å det stämmer ju inte om 24Mbit är maximalt.

Ringde telia och dom insisterade i att modemet körde ADSL2+ och att det var perfeckt lina fram mm.
Trots bench resultaten och deverse belande med isntällninga mm så blev det inte bättre.

Det var klart ett jävla Zyxel 660H-61 alltså snarlikt mitt fast med inbyggd swhitch.

Telia sa att garantin rycker om vi ens loggar in på modemet och det hade jag rean gjort dock och det sa jag till dom att det ska dom skita i för garantin har man ändå ananrs kan ni sluta skicak med en manual som visar hur man loggar in påt och skicka med en varnigstext då men hur hade nit tänkt att folk ska kuna configurera det typ brandväggen i det mm om dom itne får logga in på det? Inget svar från honom han blev rätt tyst.

Mins inte exackt vad den hette men var nåt i stil med (RS1)b2 eller så så tippade på releas kandidat beta 2 eller nåt i betydelse.

Kompisen ringde telia och dom skulle sicka nån att fixa modemet. Kom det nån. Nej då.....

Sedan ringde vi Zyxel och dom ville inte ta i mot modemet först som i mitt fall men sedan gick dom med påt skulle ta 3-6 veckor å ksota 200Kr ca vill jag minnas.

Dock skickade dom ett e-mail på supportet till en Mats, mins inte efternamnet men han har hand om försäljning och support bland annat.

Så vi sa eftersom telia inte vill veta av problemet och Zyxel ska ha betalt så kan vi lika gärna flasha om det och skiter det sig villket är minimalt så får vi köpa nytt då da.

Vi hade redan testat med mitt flashade Zyxel å det benchade 17Mbit som vanligt så var mycket att vinna i banbred som telia mer eller mindre nekade till.

Gick in på Zyxel sida å kollade deras ftp för 660H-61 och hans version fans inte ens med var mycket äldre tom än standard versionen för modemet.

Pang! 17.3Mbit i tptest så snäppet vasare än mitt tom dock 0.3 men vart rediga resultas skillnader.

En kompis sa han flashade om det (jag då) så det är väll onödigt att få ett till skit modem av er sa han till honom.
Han sa desutom till Mats att jag testat med ett 660R-61 hos honom och då hade Mats i fråga på Zyxel vart snabb å säga att det stödjer ju inte ADSL2+.
Kompisen sa det att ja hade jag fått prata färdigt så hade jag sagt till dig att han har fixat det med och det fugnerar med ADSL2+ efter han fixat lite firmwars från eran sida och sånt han kommit över lite inoffecielt.
Då hade Mats i fråga velat ha mitt nummer för att få reda på hur jag gjort för enligt min kompis hävdade Mats att det inte ska gå att köra ADSL2+ på 660R-61 modemet.

Så jag tog i dag och ringde Zyxel och frågade efter En Mats what ever på support/försäljning och det fans en så fick prata med honom.

Han var inte roligaste mäniskan precis och mycket har dom väll å göra så han mindess inte fallet ricktigt var ju 1-2 veckorsedan men jag passade ju på att fråga en del då.

Enligt honom så har Zyxel släppt firmware till 660H-61 nu för ca 2 månadersedan alltså runt nyår nångång så innan dess stödjer det inte ADSL2+.

Då undrade jag hur dom kan sälja dessa skit modem till Telia som säljer sitt ADSL+2 24Mbit med det modemet och tom hävdar att det är det ända som i princip fugnerar med deras ADSL2+.

Ja sa han som sackt det stödjer ADSL+2 sedan 2 månadersedan och Telia har fått dena informationen så dom ska veta det i deras support och informera sina kunder om det så dom kan flasha sina modem.

Ja du varför säger dom inget om det då när man ringer och kötar på dom 100 gånger undrade jag för dom värkar inte ha en susning och vill inte veta av modemet utan hänvisar till er.
Desutom hur kan dom sälja 24Mbit med ett modem som itne stödjer det även om det sak det i framtiden. Itne fan vill folk betala för 24Mbit när dom får 8mbit typ sedan 2004 fram tills början av 2006 häller.

Sedan undrade jag hur det stog till med 660R-61 som jag hade för jag sa att jag köpt ett sånt och berättade precis hur det låg till med vad som stog på kartogen och firmware som var med och villken jag lackt in och att jag hittade programen som fixade romen bland annat på ett forum en lackt ut som läckt från Zyxel support.

Han sa desutom att version 3.40(Q8) jag hitat på deras FTP var en beta så igen offeciel version fans att tillgå och inte till sverige främst då.
Skulle nog vara för USA osv vill jag minnas var inte för sverige i alla fall enligt honom och den var beta.

Då undrade jag varför det står telefonummer mm på svenska på kartogen och är svensk manual osv bland annat.
Då svarade han att då har inte det kommit från oss för det ska inte sälljas i sverige.
Ne men det ha det ju gjort sa jag och likförbanat står det ADSL2+ och det stödjs inte förutom med beta firmware som du säger som tog mig 3 veckor att få in.

Och det kommer från svenska grosist och är avset för sverige/norde som han sa så inte nåt fel där.
Han litar jag på stenhårt bästa data killen som fins så vet att det inte är bullshit.

Zyxel sa hon.
Sedan November 2004.
Ringer det nån klocka här? Datumet polaren hade på firmwaren på sitt 660H-61 från Telia.
Och det vad det modemet dom kört med hela tiden sedan november 2004 till sitt 24Mbit ADSL2+.

Men nu började hon undra varför jag hade så konstiga frågor det märkte jag så sa att jag ringer i en kompis ärende som haft strul och jag har kommit fram till mycket intresanta saker sa jag senaste året.

Innan jag ringde dig så ringde jag Zyxel och pratade med en viss Mats på support/försäljning som hade ansvaret där och enligt honom så kom offecielt stöd för ADSL2+ till 660H-61 för 2 månadersedan ca.
Hur förklarar du då sa jag att ni levererat så kallade ADSL2+ modem av märke Zyxel och model 660H-61 som inte har firmware som stödjer ADSL2+ utan kör ADSL.

Så tror personligen Telia får modemen billigt av Zyxel och dom köper just deras medvetet för Zyxel säljer ADSL modem som ADSL2+ modem så i min mening är Telia och Zyxel ricktigt falska jävlar som blåser folk utan minnsta dåliga samvete!

Telia får desutom sina modem levererade i en kartong specielt gjort för dom misstänker jag där det inte fins nån som helst upplysning om att modemet måste uppgraderas för att stödja ADSL2+ utan står klart å tydligt ADSL2+ stöd fast det ej fins igäntligen i firmwaren.

Säkert nåt jag glömt å skriva ner här men det är min storry och slutsats efter snart 1 års belande med Zyxel skit modem och Felia support.

Finner det desutom välldigt skumt att en liten ISP som seaside har koll på villka modem som stödjer vad och inte och inte telia som är MCYKET större!

Käns mer medvetet än ren INKOMPITENS! Inte för att telia inte har inkompitent support det har dom rätt ofta och Zyxel ska vi inte snacka om dock fins det några goa killar och tjejer med lite hummor bland dom med.

När jag ringde Zyxel själv föra året en gång då dom sa att mitt inte stödjer ADSL2+ så frågade jag supportkillen som var mycket trevlig som jag fick prata med den gången vad jag skulle köpa istället.

Japp det är vad jag har att säga och för er som sitter med Telia 24Mbit ADSL2+ och Zyxel 660H-61 kör ett tptest om det benchar under 10Mbit skulle jag villja säga att det är nåt fel eller ni ser at ni har versionen lägre än 3.40(PE.10) så måste ni ta hem den och flasha upp.
Och ni som råkar äga ett 660R-61 som jag så kan ni lika väl bränna skiten då det är mer besvär å fixa det än att köpa ett nytt modem.

Jag kommer Bojkotta FELIA bredband och Zyxel for LIFE! Thats it! Polarn säljer inte skiten lägre heller i sin butik för den delen för mö strul sa han

EDIT:
Fixade fel i firmware namnet från Q10 till PE.10 för 660H-61. Mitt fel sorry. Typo typ.

Du e ju bara för go! haha...

Permalänk
Medlem

Folk bara hugger en i ryggen för man försöker hjälpa te. jaja vill ni inte gör en enkel grej som å kolla med tptest vad ni får för hastighet och i så fall flasha upp till senaste firmware http://www.zyxel.com/web/download.php?FileName=20050121132735...
så visst får man skylla sig själv. Men man ska inte föra ut nån iformation eller hjälpa till i dag då får man knivar i ryggen bara. Sitt där då ovetandes å lyckliga ffs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Folk bara hugger en i ryggen för man försöker hjälpa te. jaja vill ni inte gör en enkel grej som å kolla med tptest vad ni får för hastighet och i så fall flasha upp till senaste firmware http://www.zyxel.com/web/download.php?FileName=20050121132735...
så visst får man skylla sig själv. Men man ska inte föra ut nån iformation eller hjälpa till i dag då får man knivar i ryggen bara. Sitt där då ovetandes å lyckliga ffs.

File does not exist !!

Även Sweclockers är med i konspirationen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Sorry då da för det inte gick å länka till zyxels skit sida.

Deras FTP bör väl ändå gå att länka till.
ftp.zyxel.com/P660H-61/firmware/P660H-61_V3.40(PE.10)C0_Standard.zip

En möjlig anledning till att vissa får fungeraden ADSL2+ stöd och anndra inte värkar vara att vissa får ett så kallat 660H triple Play modem och andra får ett 660H-61 som säljs som 660H Triple Play för det står på Kompisens låda men på baksidan står det med 99% säkerhet 660H-61 eftersom det var det vi kollade på när vi toh hem hans firmware och modemt fugnerar med det som det ska nu med senaste.

Så det jag mistänker är att det fins olika batcher med olika mjukvaror så visa fugnerar det för andra inte. Ska kolla så fort jag kan på kompiens modem å ta en bild på det med och gämföra med bilden jag fått av ett 660H Triple Play.

EDIT:

Det jag kollat nu så är det så att 660H Triple Play använder en annan firmware än 660H-61 som kompisen fick vad det ser ut som när jag kollde runt på Zyxels ftp svensak och amrekanska. Tror problemet ligger där. Tror modemen är så gott som identisak i hårdvara men mjukvaran skillger.

Så tror förklarigen i probemet ligger där.
Ska kolla vidare på detta,

Permalänk
Medlem

Jag har firmware v3.40 (sr1) 20041109 och får runt 20/1 i tp så problemet ligger knappast i att firmwaren är gammal??

Permalänk

Citat:

Hade version 3.40(Q2) på modemet och 3.40(Q6) var senaste enligt zyxels hemmsida även för sverige valde land osv när jag valde modemet.

Gick in på Zyxels ftp efter att jag kollade vad länken till firmwaren jag tat hem gick och sedan gick jag in i diren och kollade och där fans firmware upp till 3.40(Q7) för mitt 660R-61.

Fortsatte så upp ett antal versioner en efter en då det inte gick att hoppa fram till tex Q5 eller Q6 då blev det samma fel att det inte fans plats i ROM:en.
När jag väl nåt version Q5 eller Q6 vill jag minnas qick det att få in 3.40(Q7).
Dock hade jag alldrig kunnat få in 3.40(Q7) om det inte var för ett av dom flash programen som fixade firmwaren för fick samma fel med ROM:en vid ett tillfälle mins dock inte villken version.
Han hade via e-mail från Zyxel fått ett program som fixar ROM:en och lägger in rätt firmware och han var snäll nog att länak till filen som han lackt upp så drog hem den sedan kunde jag fortsätta tills jag fick in 3.40(Q7)

Ne sa jag fick laddat hem alla firmwarze och fixa lite läkta program från Zyxels support som inte fans på deras FTP eller nån annanstans sedan fick jag in en version som hette 3.40(Q7) dock var 3.40(Q6) senaste enligt deras hemmsida och länk till Q7 fans inte men drog en rövare å testade å nu fungerar det sa jag.

Zyxel sa hon.
Sedan November 2004.

EDIT:
Råkade också skriva Q8 men Q7 var senaste på deras ftp rörde i hop versionerna lite och Q6 offecielt senaste dock var jag inne och kollade nu och Q7 är numera bortagen i alla fall från amrekanska ftp:en.
Men jag har sparat alla deras filer som fans där när jag flashade upp mitt 660R-61 och ahr dom kvar.

Haha, cleant

Permalänk
Medlem

Snälla forumidioter, man qutar INTE så långa inlägg.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Pa1983:

Själv köper jag alltid eget modem

Då tycker jag man själv får ta ansvaret lite. Jag jobbar själv som konsult och vill helst koppla in så mycket av de produkter jag själv säljer som möjligt. Just för att man kan de i skallen utantill och vet att de funkar ihop.

Har en kund köpt en router från topcom för 300:- tar ju inte jag på mig ansvaret om den inte fungerar. Jag åtgärdar gärna felet men tar då betallt för det

Permalänk

Beställde Telia 24Mb samt ett Zyxel 660H-61 Triple play modem. Detta enbart för att testa teorin i denna tråd :). Passade även på att förlänga bindningen till Telia med 18 månader.. har aldrig haft problem med Telias ADSL men har däremot sett 2 mindre ISP gå i konkurs när dom försökt sig på ADSL här i min bygd.

Saknar lite mer material, lite bilder på kartonger samt skärmdumpar från uppgraderingar. Ska man presentera en möjlig konspirations teori så gäller det att ha bra material.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Beställde Telia 24Mb samt ett Zyxel 660H-61 Triple play modem. Detta enbart för att testa teorin i denna tråd :). Passade även på att förlänga bindningen till Telia med 18 månader.. har aldrig haft problem med Telias ADSL men har däremot sett 2 mindre ISP gå i konkurs när dom försökt sig på ADSL här i min bygd.

Saknar lite mer material, lite bilder på kartonger samt skärmdumpar från uppgraderingar. Ska man presentera en möjlig konspirations teori så gäller det att ha bra material.

Fins inget så kallt 660H-61 Triple play modem i alla fall inte på Zyxels hemmsida och supportet kände inte till nåt heller.

Rigde i dag och frågae nämligen för vet att inwarehouse med flera säger att dom säljer 660H-61 Triple play.

Det som fins är 660H-61 och 660H Triple Play och 660H-61 är vanlig router med swhitch som ska kuna ta flera datorer. 660H Triple Play är en ADSL brygga och tänkt endast som det och stödjer IP telefoni mm. Kollat med yxel i dag.

Och engligt Zyxsels support är 660H-61 och 660H Triple play samma modem i grund och botten alltså samma hårdvara men Olika namn och Olikafirmwarse för olika ändamål.

Det Telia sak skicka med är 660H Triple Play och det kommer ADSL2+ förberet som standard ingen uppgradering krävs så därför det fungerar out of the box.

Men 660H-61 kommer inte med ADSL2+ stöd och måste uppgraderas av användaren och den första firmwaren som stödjer ADSL2+ till 660H-61 kom för två månadersedan alltså runt nyår och allt detta har Zyxel sackt till mig i dag 09.00 på morgonen då jag rigde till dom.

Komnpisen har fått ett 660H-61 modem står dock ett det ska vara ett 660H Triple Play på kartogen men stämmer inte.

Vad är det med denna fackta som ni inte tror på? Ring själva då om ni anser att jag inte kollat upp nåt å inte har nån fackta.

Zyxel har desutom medelat Telia att det fins ADSL2+ firmware så dom med 660H-61 ska kunna uppgradera till ADSL2+ stöd.

Så ligger det till.

Och nåt 660H-61 Triple play har varken jag sett eller kunnat hitta som produckt hoss Zyxel och dom själva känner inte till att ett sånt ska existera utan dety rör sig no sanolikt om en mix up mellan 660H-61 och 660H Triple Play eftersom det är precis samma modem med olika firmwars enligt dom själva.

Så jag ska bara få låna en digitalkamera om jag kan och fixa lite bilder så får ni väll se då.

Men nu har jag fått in den infon jag letat efter så nu värkar det ju som sackt klart varför vissa får full hastighet och andra inte.

Citat:

Då tycker jag man själv får ta ansvaret lite. Jag jobbar själv som konsult och vill helst koppla in så mycket av de produkter jag själv säljer som möjligt. Just för att man kan de i skallen utantill och vet att de funkar ihop.

jag har inte beskyllt min ISP för att vara ansarig dock var det dom som upptäcvkte att modemet inte stödde ADSL2+ som ajg köpt och dom visste också varför. Därimot anser jag det vara Zyxel som fulat sig med EXTREMT dålig information. Sälj inte ADSL2+ modem om dom inte är det. Mitt är 10 månader å igen offeciel firmware än så länge.

Citat:

Jag har firmware v3.40 (sr1) 20041109 och får runt 20/1 i tp så problemet ligger knappast i att firmwaren är gammal??

Har du ett 660H Triple Play så stödjer det från början ADSL2+ sedan november 2004 senast i alla fall men har du som min kompis 660H-61 som han fick av telia i en låda för 660H Triple Play så stödjer det inte det utan uppgradering och den har varit tillgäglig i 2 månader endast. Och hans firmware hette nåt i stil med v3.40 (sr1)b2 20041109 dock sparade jag inte nån kopia av den och Zyxel hade den inte på sin sida men dom sa att det var nån tidig beta till 660H-61 och den har inte ADSL2+ stöd.
660H-61 och 660H Triple Play är som sackt samma skit med oliak firmwares så man får inte blanda i hop dom villket är allt för lätt gjort tyvär. Kolla på baksidan vad det står på modemet så vet du säkert.

Permalänk
Medlem

Vitoc:

det är inte lätt att vara profet i eget land.

Telia har under 2004 och stora delar av 2005 enbart haft ett modem som de listar som godkänt för 24Mbit tjänsten och det är 660 Tripple play.

Privat inatallerade jag det första för ca 1 år sedan och det gav då 22Mbit enligt tptest och genom tankningar från sunet.

I jobbet så har vi många >100 ADSL abb med 660 tripple play och de ger mer hastighet.

Samtliga 660 är ok för adsl2 och har varit det sen tidigt 2005. Däremot har de inte varit ok för den svenska varianten, det är detta som har tagit tid bla på grund av problem med radiostörningar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6351918...

Läs denna tråden också.

Personligen så har jag bara posetivt så länge att säga om 660H_61 v3.40 PE.10 firmwaren.

/Martin

Permalänk
Medlem

Okej värkar ha blivit lite fuckat villket modem som är villket. På polarens står det 660H Triple Play på baksidan med och inte 660H-61 men om man loggar in på det med orginal firmwaren så står det 660H-61 likförbanat.

Sedan tog jag även hem guiden och orginal firmwaren till modemet.

Modemet kallas både 660H-61, 660H Triple Play, 660H-61 Triple Play, 660H 3Play vad jag fått fram. Asså antalet varianter av namn på det modemet är hutlöst.
Sedan enligt Zyxels support som sackt så är Hårdvaran den samma som i 660H-61 och det ända som igänligen värkar ge modemets dess namn Triple Play är den speciela firmwaren.

Polaren å jag testade än en gång å flasha modemet i går fast med orginal firmwaren och nu var resultatet ungifär 9.5Mbit igen maximalt.
Sedan körde vi in senaste firmwaren för 660H-61 som igäntligen inte är samma modem offecielt men ändå är.
Tada 17Mbit igen.
En av nyheterna är ju att ADSL2+ stödjs och ska ge 20% ökning i senaste versionen för 660H-61.

firmwaren var 660H_61 v3.40 PE.10

Den versionen la vi in på hans 660H Triple Play för 660H-61 modemet och nu fungerar det fan så mycket bättre.
Polaren vill inte ha Triple Play firmwaren lägre på sitt då han betalt för det så kör han vad han vill sa han å det som går snabbast vill han ha.

Tycker kanske det vore på tiden med en liten mjukvaru uppgradering till 660H Triple Play eller vad skiten nu heter......

Så jag skulle utan tvekan köra på firmware 660H_61 v3.40 PE.10 till 660H Triple Play då det är ett 660H-61 i grund å botten som Zyxels support med trodde och det fugnerar ju uppenbarligen mycket bra. Hur IP telefoni mm kommer fugnera vet jag inte kompisen har inte dom tjänsterna.

Desutom Skickade telia en räkning till Kompisen nu när han haft det i 2 månader på 1300KR! Första två månaderna ska vara gratis för han enlgt kontracktet det var dealen. Han är GANSKA PIST OFF NU vill jag låva.

Sedan varför olika får bra eller dåliga resultat med 660H Triple Play kan ju bero på avstånd till station, störningar osv osv men uppenbarligen så fins det ju mycket att vina i prestanda med en ny mjukvara.

Värkar desutom som firmwaren är specielt avsed för telia då dom har IP telefoni mm och det som modemet stödjer bland annat via Triple Play firmwaren.
http://www.support.zyxel.se/Prestig...odem.832.0.html
Kolla den länken kanske ni fattar vad jag menar.
Hittar typ inte modemet på Zyxels produckter annars eller så.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är det enda som skiljer 660h modellerna från varandra är firmwaren.
Innan på orginal firmwaren så stod det också 660h-61, ingenstans i firmwaren var tripel play var nämt.

Om ni har problem med hastigheten så testa att flasha om, om ni inte gillar det så går det ju alltid att flasha tillbaka med orginal firmwaren som finns att hämta på zyxel.se

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Vad jag har förstått så är det enda som skiljer 660h modellerna från varandra är firmwaren.
Innan på orginal firmwaren så stod det också 660h-61, ingenstans i firmwaren var tripel play var nämt.

Om ni har problem med hastigheten så testa att flasha om, om ni inte gillar det så går det ju alltid att flasha tillbaka med orginal firmwaren som finns att hämta på zyxel.se

/Martin

Jo det värkar som sackt så och fler som rapporterat förbättring i prestanda nu genom att köra senaste firmwaren till 660H-61 på 660H Triple Play.

Permalänk
Medlem

Testa nu de portarna på mitt omflashade 660h tripel play och de portarna som tidiagar var avsedda för bredbands tv samt ip telefon fungera nu som routrar istället.

Innan när man kopplade in ethernet kablen på någon annan port ä 1 så fick man ingen anslutning nu går det däremot få en anslutning på alla 4 portarna.

Undra om den inbyggda brandväggen och naten fungera också?

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Testa nu de portarna på mitt omflashade 660h tripel play och de portarna som tidiagar var avsedda för bredbands tv samt ip telefon fungera nu som routrar istället.

Innan när man kopplade in ethernet kablen på någon annan port ä 1 så fick man ingen anslutning nu går det däremot få en anslutning på alla 4 portarna.

Undra om den inbyggda brandväggen och naten fungera också?

/Martin

jag försökte få kompisens att routa alltså ge intärna IP addreser på inbyggda swhitchen men det gick inte så bra eller ja jag hade problem å få det extärna IP nummret. Ska nog testa igen dock nästa gång jag är hos han igen.

Permalänk
Medlem

testade å lägga in nya firmwaren å trot eller ej men helt plötsligt så har jag 21,5 ner istället för 20 som jag knappt kommit över nån gång..