Zyxel och Telia Konspirationsteori!
Zyxel och Telia Konspiration!
Mja rubriken kanske får folk att undra vad jag dillar om men efter 1 års erfarenhet med Zyxel modem och Telia så har jag kommit fram till rätt mycket oroväckande saker.
Detta är min lilla utredning och vad jag komit fram till och dragit som slutsats av det hela.
Det kommer bli mycket läsning men tror det kan vara värt det så håll ut särskilt för er med Telia ADSL2+ 24mbit och Zyxel modem.
Det började i mitten på 2005 då jag hade flyttat och körde ADSL 8Mbit från seaside.
Beställde då 24Mbit från dom.
Körde sedan tptest och benchade up 8.9Mbit.
Ringde därefter seaside och frågade om dom acktiverat 24Mbit och det hade dom sa dom.
Men dom såg därimot att mitt modem körde ADSL inte ADSL2+ och det var ju konstigt tycker man då jag bytt ut mit modem från ett speedtouch till ett Zyxel 660R-61 som jag köpte i kompisens dator butik.
Känner killarna lite granna på seaside så snackade lite mer med dom då dom fick reda på villket modem jag hade och det stödjer inte ADSL2+ enligt dom därimot gör dom flästa anndra 660 modeler det typ 660H-61.
Dock! OBS bara hårdvaran i dom flsäta 660 modemen men inte mjukvaran alltså firmwaren då den inte var släppt ännu så ADSL stöd var maximala man kunnde få på dom flsäta 660 Zyxel modem oavset vad som angers på kartogen.
Så inte mycket till nytta där häller som dom sa.
Men som sackt på kartogen står det tydligt ADSL 2+ Access Modem/Gateway på min.
Sedan står det bland annat Support New ADSL2, ADSL2+,RE ADSL på framsidan.
Står en del andra spec med dock ovesentliga i detta fallet.
På baksidan står alla stöden sepparata bland annat ADSL2 och ADSL2+.
Det man dock inte tänker på i första början är att framför vissa specifickationer står det en stjärna *.
Letar man sedan på kartogen står det ungifär 5cm från vänster nederkant en finstilt liten rad som lyder följande, "*Further Upgrade"
Denna text mätte jag upp till att vara 1.25mm hög och 14.5mm lång.
Stjärnan går kanppt att urskillja utan förstoringsglas annars ser den rund ut. Särskilt jag som har linser som inte ricktigt ser 100% dock nästan med dom.
Och hur många i dag har 100% syn? Ska ju kunna läsa en text med 70% syn i alla fall.
Det var desutom kompisen som jag köpte modemet av i hans datorbutik som hittade texten efter han synat kartogen noga.
Jag själv hade letat över kartong och manualer otaliga gånger under loppet av 2-3 veckor jag höll på med detta problemet.
Ringde Zyxel och undrade vad som försegår och dom säger bara till mig att 660R-61 inte är ett ADSL2+ modem utan ett ADSL modem.
Dom gick tom å frågade chefen på avdelnigen och han intygade att så var fallet.
Då undrade jag varför man säljer ett ADSL modem i ADSL2+ kartong och när det desutom står på baksidan av modemet att det stödjer ADSL2+.
Det kunde dom inte svara på så jag undrade om dom var så dumma så dom packat skiten i fel kartong och trycka fel ettickte på modemet.
Itne för jag trodde på det själv dock men det var det ända dom kunde komma på som ursäckt och bad så mycket om ursäckt för jag köpt ett ADSL modem istället för ADSL2+ modem som det stog på det.
Gick in på zyxels hemmsida både svenska och amrikanska men amrikanska var betydligt bättre.
I dag kan jag inte ens hitta mitt 660R-61 på svenska sidan men på amrikanska fins det och det står klart å tydligt ADSL2+ modem.
Kollat man loggarna för nya firmwarzen så omnäms ADSL2+ stöd och att det ska finnas.
Så jag gav mig på att flasha det villket borde vara en baggis för Zyxel ville inte ta tillbaks mitt modem helst utan att kompisen skulle ta tillbaks det i sin butik.
Dom kunde göra det men då skulle jag vara utan modem i 6 veckor å gratis var det inte heller.
Så flasha nästa tänkte jag.
Var dock inte så lätt som det värkade.
Hade version 3.40(Q2) på modemet och 3.40(Q6) var senaste enligt zyxels hemmsida även för sverige valde land osv när jag valde modemet.
Fik vid varge flash försök ett felmedelande i still med ROM server page error eller nåt likanande men hade med ROM:en att göra det var klart.
googlade frenetiskt till å från efter fix för detta fel på google under 3 veckor då jag hållt på med att ringa Zyxel osv å reda ut denna röran.
Testade först tips om att köra ftp eller telnet men det fugnerade inte.
Dock gav det vicktig information som tyde på att modemet inte ansåg att det fans plats i ROM:en för nya firmwaren.
Gick in på Zyxels ftp efter att jag kollade vad länken till firmwaren jag tat hem gick och sedan gick jag in i diren och kollade och där fans firmware upp till 3.40(Q7) för mitt 660R-61.
Dock gick inte den heller att flasha in.
Tog då hem alla firmwarsen som fans där inklusive flertalet flash program som fans för vissa av versionerna som man kunde köras från windows för att uppgradera istället för att använda modemets web interface.
Fungerade dock inte med å köra in den senaste av dom och inte tidigare heller.
Försökte köra in deras 3.40(Q3) som var snäppet över den jag hade på modemet.
Men en fel på ROM:En fick jag bara.
Körde då in 3.40(Q2) som jag redan hade över den gammla och sedan testade jag 3.40(Q3) igen från webinterfacen.
Nu gick det förvånansvärt.
Fortsatte så upp ett antal versioner en efter en då det inte gick att hoppa fram till tex Q5 eller Q6 då blev det samma fel att det inte fans plats i ROM:en.
Vissa av versionerna krävde speciela flash programet som hade firmwaren i sig för att fixa till problemet med att modemet inte förstog att ROM:en rymmer mer än tidigare firmwaren tar i plats.
Dock fans inte dessa länkade på Zyxels hemmsida utan fans i katalogen för modemet om man gick in på deras ftp.
Tog flera timmar att köra programen då dom misslyckades upprepade gånger, tog i vissa fall 3 försök pär flash program.
När jag väl nåt version Q5 eller Q6 vill jag minnas qick det att få in 3.40(Q7).
Dock hade jag alldrig kunnat få in 3.40(Q7) om det inte var för ett av dom flash programen som fixade firmwaren för fick samma fel med ROM:en vid ett tillfälle mins dock inte villken version.
Googlade ett bra tag tills jag snubblade över en tråd i ett forum där en kille hade samma problem att få in den versionen tror det var Q6 och det fans inget sånt program på Zyxels ftp som för dom anndra som inte ville in via webinterfacen eller ftp/telnet.
Han hade via e-mail från Zyxel fått ett program som fixar ROM:en och lägger in rätt firmware och han var snäll nog att länak till filen som han lackt upp så drog hem den sedan kunde jag fortsätta tills jag fick in 3.40(Q7)
Benchade modemet i Tptest igen och tada hela 17Mbit/sek.
Rigde Seaside och bad dom kolla vad jag körde.
ADSL2+ kör du nu sa dom så dom antog att jag köpt nyt ADSL modem.
Ne sa jag fick laddat hem alla firmwarze och fixa lite läkta program från Zyxels support som inte fans på deras FTP eller nån annanstans sedan fick jag in en version som hette 3.40(Q7) dock var 3.40(Q6) senaste enligt deras hemmsida och länk till Q7 fans inte men drog en rövare å testade å nu fungerar det sa jag.
Dom vart rätt förvånade då det tydligen inte skulle gå.
Där slutar mitt strul med mitt modem men sedan började det för kompisen nu i år.
Kompisen beställde i början på 2006 24Mbit ADSL2+ från Telia.
Fick hem grejorna och kopplade in det.
Jag var där och fixade med hans nätverk och körde Tptest för å se vad han fick för hastighet.
9.5Mbit sa Tptest och i mitt fall och i hans sa Tptest att vi låg runt 97% av banbredden å det stämmer ju inte om 24Mbit är maximalt.
Ringde telia och dom insisterade i att modemet körde ADSL2+ och att det var perfeckt lina fram mm.
Trots bench resultaten och deverse belande med isntällninga mm så blev det inte bättre.
Jag hade dock mina tvivel på modemet.
Det var klart ett jävla Zyxel 660H-61 alltså snarlikt mitt fast med inbyggd swhitch.
Telia sa att garantin rycker om vi ens loggar in på modemet och det hade jag rean gjort dock och det sa jag till dom att det ska dom skita i för garantin har man ändå ananrs kan ni sluta skicak med en manual som visar hur man loggar in påt och skicka med en varnigstext då men hur hade nit tänkt att folk ska kuna configurera det typ brandväggen i det mm om dom itne får logga in på det? Inget svar från honom han blev rätt tyst.
la på och loggade in på modemet och kollade firmware versionen.
Mins inte exackt vad den hette men var nåt i stil med (RS1)b2 eller så så tippade på releas kandidat beta 2 eller nåt i betydelse.
Datum vill jag minans var 2004/11/09. Slutet på 2004 var det i alla fall.
Kompisen ringde telia och dom skulle sicka nån att fixa modemet. Kom det nån. Nej då.....
Sedan ringde vi Zyxel och dom ville inte ta i mot modemet först som i mitt fall men sedan gick dom med påt skulle ta 3-6 veckor å ksota 200Kr ca vill jag minnas.
Kompisen blev inte så glad över det.
Dock skickade dom ett e-mail på supportet till en Mats, mins inte efternamnet men han har hand om försäljning och support bland annat.
Han skulle höra av sig och reda ut problemet.
Men det hurrade vi inte mycket för.
Så vi sa eftersom telia inte vill veta av problemet och Zyxel ska ha betalt så kan vi lika gärna flasha om det och skiter det sig villket är minimalt så får vi köpa nytt då da.
Vi hade redan testat med mitt flashade Zyxel å det benchade 17Mbit som vanligt så var mycket att vinna i banbred som telia mer eller mindre nekade till.
Dom ansåg det normalt med 9.5Mbit i många fall.
Gick in på Zyxel sida å kollade deras ftp för 660H-61 och hans version fans inte ens med var mycket äldre tom än standard versionen för modemet.
Drog hem senaste 3.40(PE.10) för hans modem och flashade om.
Pang! 17.3Mbit i tptest så snäppet vasare än mitt tom dock 0.3 men vart rediga resultas skillnader.
Nu var jag hos kompisen i går och då säger han.
Han Mats what ever ringde från Zyxel och sa att jag kunde byta in modemet.
Men jag sa det att det är väl onödigt nu när det fugnerar.
Mats i fråga hade undrat hur han fixat det.
En kompis sa han flashade om det (jag då) så det är väll onödigt att få ett till skit modem av er sa han till honom.
Han sa desutom till Mats att jag testat med ett 660R-61 hos honom och då hade Mats i fråga på Zyxel vart snabb å säga att det stödjer ju inte ADSL2+.
Kompisen sa det att ja hade jag fått prata färdigt så hade jag sagt till dig att han har fixat det med och det fugnerar med ADSL2+ efter han fixat lite firmwars från eran sida och sånt han kommit över lite inoffecielt.
Då hade Mats i fråga velat ha mitt nummer för att få reda på hur jag gjort för enligt min kompis hävdade Mats att det inte ska gå att köra ADSL2+ på 660R-61 modemet.
Så jag tog i dag och ringde Zyxel och frågade efter En Mats what ever på support/försäljning och det fans en så fick prata med honom.
Han var inte roligaste mäniskan precis och mycket har dom väll å göra så han mindess inte fallet ricktigt var ju 1-2 veckorsedan men jag passade ju på att fråga en del då.
Enligt honom så har Zyxel släppt firmware till 660H-61 nu för ca 2 månadersedan alltså runt nyår nångång så innan dess stödjer det inte ADSL2+.
Då undrade jag hur dom kan sälja dessa skit modem till Telia som säljer sitt ADSL+2 24Mbit med det modemet och tom hävdar att det är det ända som i princip fugnerar med deras ADSL2+.
Ja sa han som sackt det stödjer ADSL+2 sedan 2 månadersedan och Telia har fått dena informationen så dom ska veta det i deras support och informera sina kunder om det så dom kan flasha sina modem.
Ja du varför säger dom inget om det då när man ringer och kötar på dom 100 gånger undrade jag för dom värkar inte ha en susning och vill inte veta av modemet utan hänvisar till er.
Desutom hur kan dom sälja 24Mbit med ett modem som itne stödjer det även om det sak det i framtiden. Itne fan vill folk betala för 24Mbit när dom får 8mbit typ sedan 2004 fram tills början av 2006 häller.
Det kunde han inte svara på Telia skulle veta det bara så var det.
Sedan undrade jag hur det stog till med 660R-61 som jag hade för jag sa att jag köpt ett sånt och berättade precis hur det låg till med vad som stog på kartogen och firmware som var med och villken jag lackt in och att jag hittade programen som fixade romen bland annat på ett forum en lackt ut som läckt från Zyxel support.
Det fann han nog intresant vad det värkade som.
Han sa desutom att version 3.40(Q8) jag hitat på deras FTP var en beta så igen offeciel version fans att tillgå och inte till sverige främst då.
Skulle nog vara för USA osv vill jag minnas var inte för sverige i alla fall enligt honom och den var beta.
Sedan sa han nåt intresant med.
660R-61 ska inte säljas i sverige sa han.
Vi har alldrig sålt såna här för dom är inte avseda att användas i sverige.
Då undrade jag varför det står telefonummer mm på svenska på kartogen och är svensk manual osv bland annat.
Då svarade han att då har inte det kommit från oss för det ska inte sälljas i sverige.
Ne men det ha det ju gjort sa jag och likförbanat står det ADSL2+ och det stödjs inte förutom med beta firmware som du säger som tog mig 3 veckor att få in.
Ringde polaren som sålde det från sin butik.
Och det kommer från svenska grosist och är avset för sverige/norde som han sa så inte nåt fel där.
Han litar jag på stenhårt bästa data killen som fins så vet att det inte är bullshit.
Nu när jag kom hem så ringde jag telia.
Tänkte snoka lite så sa att jag var intreserad av deras 24Mbit ADSL2+.
Och då undrade jag vad man får för modem med.
Zyxel sa hon.
Okej modelnummret var 660H-61 sa hon villket jag hoppats på.
Frågade sedan hur länge dom kört med det.
Sedan November 2004.
Ringer det nån klocka här? Datumet polaren hade på firmwaren på sitt 660H-61 från Telia.
Och det vad det modemet dom kört med hela tiden sedan november 2004 till sitt 24Mbit ADSL2+.
Men nu började hon undra varför jag hade så konstiga frågor det märkte jag så sa att jag ringer i en kompis ärende som haft strul och jag har kommit fram till mycket intresanta saker sa jag senaste året.
Innan jag ringde dig så ringde jag Zyxel och pratade med en viss Mats på support/försäljning som hade ansvaret där och enligt honom så kom offecielt stöd för ADSL2+ till 660H-61 för 2 månadersedan ca.
Hur förklarar du då sa jag att ni levererat så kallade ADSL2+ modem av märke Zyxel och model 660H-61 som inte har firmware som stödjer ADSL2+ utan kör ADSL.
Som du vet sa jag så går det å nå 9-9.5Mbit i pracktiken med ADSL och man inte stryper i andra ändan så som ni gjort så kan man nå 9.5Mbit med ADSL modem med 24Mbit anslutning.
Sa även det att många rapporterat hastiheter däromkring stog i tidningen enligt en kompis och jag börjar undra om det inte beror mer på modemen än Telias offeciella utalanden att 24Mbit/sek är Max inte garranterat så såna reesultat var normala enligt Telia.
Med 24Mbit bör dom flästa nå 16-17Mbit inte några 9Mbit sa jag.
Mjo du nu skulle dom kolla upp detta sa dom.
Hon lät ganska seriös för som jag sa till henne så har ni ju i så fall om denna facktan jag kommit över stämmer så har ni mer eller mindre blåst era 24Mbit kunder totalt sedan november 2004 och gör det ännu.
Sa inte det till henne men polaren och jag är ganska säkra på att Telia medvetet gjort detta då banbred kostar dom pengar och pengar vill dom käna inte förlora.
Så tror personligen Telia får modemen billigt av Zyxel och dom köper just deras medvetet för Zyxel säljer ADSL modem som ADSL2+ modem så i min mening är Telia och Zyxel ricktigt falska jävlar som blåser folk utan minnsta dåliga samvete!
Telia får desutom sina modem levererade i en kartong specielt gjort för dom misstänker jag där det inte fins nån som helst upplysning om att modemet måste uppgraderas för att stödja ADSL2+ utan står klart å tydligt ADSL2+ stöd fast det ej fins igäntligen i firmwaren.
Säkert nåt jag glömt å skriva ner här men det är min storry och slutsats efter snart 1 års belande med Zyxel skit modem och Felia support.
Finner det desutom välldigt skumt att en liten ISP som seaside har koll på villka modem som stödjer vad och inte och inte telia som är MCYKET större!
Käns mer medvetet än ren INKOMPITENS! Inte för att telia inte har inkompitent support det har dom rätt ofta och Zyxel ska vi inte snacka om dock fins det några goa killar och tjejer med lite hummor bland dom med.
När jag ringde Zyxel själv föra året en gång då dom sa att mitt inte stödjer ADSL2+ så frågade jag supportkillen som var mycket trevlig som jag fick prata med den gången vad jag skulle köpa istället.
Köp D-Link sa han det har jag Zyxel är rena skiten
Det är fan i mig LOL alltså.
Japp det är vad jag har att säga och för er som sitter med Telia 24Mbit ADSL2+ och Zyxel 660H-61 kör ett tptest om det benchar under 10Mbit skulle jag villja säga att det är nåt fel eller ni ser at ni har versionen lägre än 3.40(PE.10) så måste ni ta hem den och flasha upp.
Och ni som råkar äga ett 660R-61 som jag så kan ni lika väl bränna skiten då det är mer besvär å fixa det än att köpa ett nytt modem.
Jag kommer Bojkotta FELIA bredband och Zyxel for LIFE! Thats it! Polarn säljer inte skiten lägre heller i sin butik för den delen för mö strul sa han
EDIT:
Fixade fel i firmware namnet från Q10 till PE.10 för 660H-61. Mitt fel sorry. Typo typ.
Råkade också skriva Q8 men Q7 var senaste på deras ftp rörde i hop versionerna lite och Q6 offecielt senaste dock var jag inne och kollade nu och Q7 är numera bortagen i alla fall från amrekanska ftp:en.
Men jag har sparat alla deras filer som fans där när jag flashade upp mitt 660R-61 och ahr dom kvar.