Permalänk
Medlem

Programmeringsfråga

Eftersom jag inte vet något om programmering undrar jag om det är möjligt att göra ett program som man kan styra parallell/serieporten med. T.ex att starta och stoppa en motor från datorn. Tacksam för svar.

Visa signatur

// X

Permalänk

Re: Programmeringsfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-modify
Eftersom jag inte vet något om programmering undrar jag om det är möjligt att göra ett program som man kan styra parallell/serieporten med. T.ex att starta och stoppa en motor från datorn. Tacksam för svar.

Om du kan tänka dig USB så har Velleman vad du behöver t ex ett USB kort, börja med deras byggsats K8055 och lägg sedan till deras reläkort (klarar 1100 watt, 5 A)

Det finns någon K8056 för serieporten men den har jag ingen erfarenhet av.

Prylarna finns på http://www.kjell.com

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

jaa, det kanske skulle fungera. tack för tipset men kom gärna med fler förslag.

Visa signatur

// X

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja det går jätte-enkelt.

När jag gick i högstadiet byggde jag och en kompis en liten box som kopplades på com-porten. Den innehöll ett relä som kunde styra 220v och en diod, och sedan skrev vi ett litet VB-program som matade com-porten med ettor eller nollor (-5v/+5v tror jag det var, men eftersom vi hade en diod så blev det endera 0 eller +5v). Sedan kunde man enkelt styra en lampa eller motsvarande från datorn.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Ja det går jätte-enkelt.

När jag gick i högstadiet byggde jag och en kompis en liten box som kopplades på com-porten. Den innehöll ett relä som kunde styra 220v och en diod, och sedan skrev vi ett litet VB-program som matade com-porten med ettor eller nollor (-5v/+5v tror jag det var, men eftersom vi hade en diod så blev det endera 0 eller +5v). Sedan kunde man enkelt styra en lampa eller motsvarande från datorn.

Du skulle möjligtvis inte kunna berätta hur ni byggde den?

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-modify
Du skulle möjligtvis inte kunna berätta hur ni byggde den?

Jag har tyvär inte kvar alla ritningar eller koden, men ungefär så här såg det ut:

VARNING! BYGGES PÅ EGEN RISK!

|---------------motstånd-----------diod-------------| ------| r c e o l m ä ------| | |---------------------------------------------------|

De två pinnarna som går mot COM har jag för mig vi kopplade på data-pinnarna och skickade alltså ettor eller nollor (+5, -5 Volt som jag skrev innan). Eftersom detta i princip är en kortslutning av com-porten måste man ha ett REJÄLT motsånd så att man inte bränner moderkortet.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis moderkortet orkar inte mata för mycket för att inte bränna sig.
Så en transistor funkar bra.
Paralllellporten har ju fördelen att man har minst 8 pinnar man kan styra (har för mig man kunde lura runt några till, inte säker på det dock).

Den där C# koden som länkades till vet jag inte om man kan styra direkt (inte kollat så noga men det kanske går). Annars så har windows NT-baserade skydd så man inte kan komma åt hårdvaran direkt. Det går alltså inte att skriva till minnesadressen för parallellporten. Det löses med http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
Det är en dll-fil man använder, funkade bra i VB när jag gjorde mitt program.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Precis moderkortet orkar inte mata för mycket för att inte bränna sig.
Så en transistor funkar bra.
Paralllellporten har ju fördelen att man har minst 8 pinnar man kan styra (har för mig man kunde lura runt några till, inte säker på det dock).

Den där C# koden som länkades till vet jag inte om man kan styra direkt (inte kollat så noga men det kanske går). Annars så har windows NT-baserade skydd så man inte kan komma åt hårdvaran direkt. Det går alltså inte att skriva till minnesadressen för parallellporten. Det löses med http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
Det är en dll-fil man använder, funkade bra i VB när jag gjorde mitt program.

C#-koden löser problemet genom att använda sig av inpout32.dll, se http://www.logix4u.net/inpout32.htm
Jovisst går det väl att styra med den koden, han tänder och släcker lysdioder samt programmerar en alfanumerisk LCD-display i exemplen.