Permalänk
Medlem

Blåst på blocket

Tja

Jag gjorde den dumma grejjen att skicka ett paket till en snubbe utan att rekomendera de förra veckan.

Killen ville bara betala med mot blockets betalgaranti. Jag har aldrig använt de innan men jag fick ett erbjudande av honom på mailen och accepterade. Trode allt var frid och fröjd. Men efter två dagar kommer ett mails som säger att HAN inte accepterat sitt eget förslag.

Jag frågar vad han håller på med, han säger att han trode att han skulle acceptera när han fått minnena som de handlar om här.

Nu en vecka och två dar efter så säger han att han inte sett röken av mitt paket.

Jag ringde till hans postkontor och frågade brevbäraren som har hand om hans rutt förra veckan om han fått ett stort vaddat kuvert som var begagnat, brevbäraren säger att han fått ett sådant brev under förra veckan.

Nu är jag nästan 100% på att killen ljuger, men de är inte de lätaste att bevisa.

Vad kan man göra i denna situation?

De handlar om rätt stora summor endå, runt 1500kr.

Polisanmäla, visst men ger de något?

Åka dit och snacka med killen är nog de som jag känner är de enda som kan lösa detta men de är typ 20 mil :/

Några råd?

Thx!

Permalänk
Medlem

Åka dit å snacka enda du kan göra.. men som sagt lite dumt om varor för 1500 inte går som rek.

Trist att sånt händer men du lär inte kunna göra så mycket mer.. är väl ord mot ord som gäller nu han säger en sak och du en annan.

Permalänk

Ring och säg att du vet att han har fått ditt paketet. Om han inte betalar, säg att du kommer att polisanmäla honom för bedrägeri. Det allra bästa är att säga att din kusin är med i Hells Angels-hehe. Det sista var ett skämt.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

De allra bästa är väll endå att säga att jag är med i hells angels

Permalänk
Medlem

Du får nog ta det hela som en dyr läxa och vara lite mer paranoid vid nästa affär.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Varför använda betalgarantin om du inte skickat paket med kollinummer/rekat? En dyr läxa blir det helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
De allra bästa är väll endå att säga att jag är med i hells angels

Nja datorkomponenter + hells angels verkar ganska ologiskt och otrovärt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

OT: Säger du att du har en kusin i angels så kommer han kontra med att hans mamma har fött x antal bandidos (hade iaf jag dragit till med...)

Permalänk
Medlem

Kan du inte prata med blocket om det? De vill nog inte att deras betalgarantitjänst får dåligt rykte.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte Blocket som klantat sig, så att säga....

Permalänk
Medlem

Jag hade åkt dit, åkt nästan lika långt en gång.
Först ansikte mot ansikte så nekar han direkt, står och hotar med att polisanmäla mig (för vad? för att jag ringde på och anklagar honom för bedrägeri). Sen kommer hans föräldrar och frågar vad som står på, först blir dem sura på mig, när han säger sitt, men när jag sagt mitt, då bryter han ihop, och då börjar jag hota med polisanmälan. Slutade med att man fick sin vara tillbaka samt priset för den och kostand för resa

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Skönt att det gick bra, utan "onödigt tjaffs".

Hur reagerade hans föräldrar när han bröt ihop?

Permalänk
Medlem

ODDNAME your're my hero

Permalänk
Medlem

vadå bröt ihop haha

Beskriv i detalj

Permalänk
Medlem

Vad jag hade gjort ska man ju inte skriva här:P men men.. uhm om brevbäraren vet att han har delat ut brevet så är ju saken klar.. Kötta honom!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Mjo är inne på den linjen också men han har bevisligen vunnit auktioner på trader samma vecka! Så de är rätt troligt att han fått mer än ett paket gnh...

En sak som är lite mysko är att nu efter lite påtryckningar säger han typ

"jag fick inte paketet men de är ju illa om jag ska betala för minnen jag inte fått men de är ju också illa om du inte får några pengar för dina minnen, vi kanske kan komma överens om nått...."

Hur många människor är så goda att dom vill gå med på en "deal" om dom inte fått minnena?

Inte många?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo är inne på den linjen också men han har bevisligen vunnit auktioner på trader samma vecka! Så de är rätt troligt att han fått mer än ett paket gnh...

"jag fick inte paketet men de är ju illa om jag ska betala för minnen jag inte fått men de är ju också illa om du inte får några pengar för dina minnen, vi kanske kan komma överens om nått...."

Hur många människor är så goda att dom vill gå med på en "deal" om dom inte fått minnena?

Inte många?

Håller helt med dig. Vafan skulle han betala dig lite pengar för att du förlorade dina minnen. (Enligt hans historia)

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Avstängd

jag köpte en disk...hmm? fick ingen disk iallfall,hotade med polisanmälan o vi mailade o tjafsade som fan med varandra.idioten skulle betala frakten o jag skulle få den billigt så ja va glad just då.
ja hade betalat 1000kr o hon som jag köpte min hårddsk av ville inte ge mig ett skit först,då sa ja att ja skulle anmäla henne.
sedan komm vi övverens om att hon skulle sätta tillbaka 700kr av mina 1000kr o till slut fick jag tillbaka 700kr iallfall.

Då komm vi överens om att allt va bra sedan Men ett par veckor efter det så tänkte jag att ja ska fan ha tillbaka 300kr till o sa att jag nog skulle polisanmäla henne ändå
idioten vart ju inte glad men jag skiter det,det va mina pengar så ja fick mina sista 300kr av henne.

du har rätt till dina pengar iallfall! du kan kräva dom av honom eller posten!

Permalänk
Citat:

Inte många?

mm låter inte bra...d e nog dags att pressa honom eftersom han antagligen har dem. Verkar som han vill pruta lite på minnena isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag köpte en disk...hmm? fick ingen disk iallfall,hotade med polisanmälan o vi mailade o tjafsade som fan med varandra.idioten skulle betala frakten o jag skulle få den billigt så ja va glad just då.
ja hade betalat 1000kr o hon som jag köpte min hårddsk av ville inte ge mig ett skit först,då sa ja att ja skulle anmäla henne.
sedan komm vi övverens om att hon skulle sätta tillbaka 700kr av mina 1000kr o till slut fick jag tillbaka 700kr iallfall.

Då komm vi överens om att allt va bra sedan Men ett par veckor efter det så tänkte jag att ja ska fan ha tillbaka 300kr till o sa att jag nog skulle polisanmäla henne ändå
idioten vart ju inte glad men jag skiter det,det va mina pengar så ja fick mina sista 300kr av henne.

du har rätt till dina pengar iallfall! du kan kräva dom av honom eller posten!

Varför skulle han kräva pengar av Posten?
Han skickade inte postförskott. Då har han inget av kräva av Posten.
(Enda gången man kan kräva nåt är om man skickar paketet försäkrat och det försvinner eller blir skadat.)

Permalänk
Avstängd

postförskott med kollinummer också?
då ser man väl om han hämtat ut paketet?

säg att du vill komma hem o till honom o reda ut det,han kanske fegar ut innan du ens behöver åka hem till honom?
eller ring till hans föräldrar om det va en liten ungjävel som blåste dig.

Permalänk
Medlem

Säg att du har hundraprocentiga bevis på att han har fått paketet och att du lätt kan göra en polisanmälan och få honom att bli straffad eller dyl.

Även fast det inte är så sant så lär han ju bli måttligt skrämd och kanske börjar säga att han kan betala skiten.

Permalänk
Medlem

Japp, skräm han.

Ring till han och säg att du har pratat med ett juridiskt ombud. Säg att du har pratat med posten, och att de har levererat ram minnena till han.

Jag har varit med om en liknande situation, och är ganska påläst.

Säljaren ansvarar INTE för att paketet kommer fram. Köparen skulle ha bett om försäkring på sitt paket om han verkligen inte ville att paketet skulle försvinna. Detta enligt lag. Du har lagen på din sida.

Säg att om du inte får dina pengar isatta, rekomenderar ditt juridiska ombud att du stämmer han i domstol.

Permalänk
Medlem

om han inte ger sig så är det bara åka dit, då lär du märka på hans sätt om han har dem eller inte, bara fråga om du kan få se hans datorer så inte dina pinnar sitter i dom, jag skulle då inte säga nej om jag inte fått dom, men om han börjar bli spak så är det bara krossa honom med ord såklart!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle reklamera en MP3-spelare till Samsung (eller deras serviceföretag) och de ville att jag skulle skicka in den med ett vanlig vadderat kuvert. Jag vägrar och skickar in den rekommenderat och får tillbaks den just det... med rekommenderat post. Du kan inte BEVISA att paketet/brevet har kommit fram om det inte är spårbart (dvs antingen rekommenderat brev eller postpaket (eller dylikt).

Jag ringer och frågar Samsung för jag undrar vad de håller på med när de ber folk skicka in dyra grejer med vanlig post, fast det kunde ju tjejen som svarade INTE svara på.

Permalänk
Medlem

"Säljaren ansvarar INTE för att paketet kommer fram. Köparen skulle ha bett om försäkring på sitt paket om han verkligen inte ville att paketet skulle försvinna. Detta enligt lag. Du har lagen på din sida.

Säg att om du inte får dina pengar isatta, rekomenderar ditt juridiska ombud att du stämmer han i domstol."

De visste jag inte, men hur kan jag bevisa att jag skickat minnena då?

Jag har mail som där jag kan bevisa att vi är överens om själva affären men jag har ju inget bevis att jag verkligen skickade minnena mer än att min lokala post snubbe som kan vittna om att jag skickade ett vaddat kuvert den veckan till honom, men vad som var i paketet vet han ju inte.

Jag ringe hans föräldrar och innan de hotade jag med att jag hade bevis och skulle sätta dit honom. Men hans farsa sa att han frågat honom ochdå hade han sakt att han inte fått dom + att dom två har en ärlig relation etc...

Permalänk
Medlem

Jag har blivit blåst på 1250kr en gång, och den killen svarade aldrig på min mail eller någonting.

Fick aldrig tillbaka pengarna.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Du har bevis om du har kvar kvittot du fick när du skickade minnena, det ska du alltid spara.

Han pappa kanske ljuger?

Har du kvittot kvar, är det fortfarande bara att be dem skicka pengarna, för det är inte din skylldighet till att posten slarvar bort ditt brev.

Här är ett mycket smart tipps jag fick från en juridikkunnande när jag satt i samma sitts som dig:

Meddela honom (lämpligen per mail eller brev) något i linje med följande:
--
Angående varan: Min inställning är att jag har skickat varan till dig enligt avtala. När den kom i din besittning/ägo varför jag motsätter mig att häva köpet eller att göra nedsättning av priset. Då min inställning är att saken skall bli föremål för rättslig behandlig vill jag meddela följande: all vidare kommunikation i ärendet skall ske brevledes direkt till mig eller till juridiskt ombud vars konktatuppgifter jag kommer att tillställa dig när så erfordras. Jag kommer inte att ha vidare muntlig kontakt eller kontakt via e-post eller liknande med dig.

Med vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxx
--

Polisanmäl honom och skicka kopia på anmälan till honom för kännedom. Det kommer inte att bli något av anmälan men det får honom nog på defensiven.

Ringer han så säger du bara att all kommunikation skall skötas brevledes hädanefter och lägger på. Det var han som började tjafsa om stämning så han får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalkin
Du har bevis om du har kvar kvittot du fick när du skickade minnena, det ska du alltid spara.

Han pappa kanske ljuger?

Har du kvittot kvar, är det fortfarande bara att be dem skicka pengarna, för det är inte din skylldighet till att posten slarvar bort ditt brev.

Här är ett mycket smart tipps jag fick från en juridikkunnande när jag satt i samma sitts som dig:

Meddela honom (lämpligen per mail eller brev) något i linje med följande:
--
Angående varan: Min inställning är att jag har skickat varan till dig enligt avtala. När den kom i din besittning/ägo varför jag motsätter mig att häva köpet eller att göra nedsättning av priset. Då min inställning är att saken skall bli föremål för rättslig behandlig vill jag meddela följande: all vidare kommunikation i ärendet skall ske brevledes direkt till mig eller till juridiskt ombud vars konktatuppgifter jag kommer att tillställa dig när så erfordras. Jag kommer inte att ha vidare muntlig kontakt eller kontakt via e-post eller liknande med dig.

Med vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxx
--

Polisanmäl honom och skicka kopia på anmälan till honom för kännedom. Det kommer inte att bli något av anmälan men det får honom nog på defensiven.

Ringer han så säger du bara att all kommunikation skall skötas brevledes hädanefter och lägger på. Det var han som började tjafsa om stämning så han får skylla sig själv.

Man får inget kvitto om man inte skickar rekomenderat. Värdefulla saker ska man alltid skicka rekomenderat. Tyvärr fick sille lära sig "the hard way".
Hoppas killen ger sig iaf. Lycka till sille.

Permalänk
Medlem

Vad kan vi lära oss av detta? Jo, när det ska skickas dyra, icke skrymmande varor, -tveka inte att rekommendera brevet. Det kostar bara några tior extra.

Dessutom ställer jag mig frågande till varför ni inte använder er av tradera?
Ett feedbacksystem gör att folk anstränger sig lite extra och de ohederliga kan inte hålla på att luras gång på gång.