Permalänk
Medlem

Val av nätagg under 700:-

Har kollat runt lite på forumet och andra sidor och kommit fram till någon av dessa modeller. Jag vill givetvis inte ha nåt skräp, men det tror jag inte att dessa nätagg är. Och jag vill ha ett tyst nätagg! Nätagget jag har nu susar så mycket att jag måste ha ganska hög volym på tvn, och eftersom min son brukar ligga och sova när jag kollar på film så blir jag tvungen att stänga av datorn så att jag kan ha "normal" kvällsvolym på TVn

Vilket av dessa ska jag välja? Jag är inte superinsatt så jag kanske har missat nåt?

Och sen undrar jag hur många watt jag kan tänkas behöva. Vad jag vet så stämmer de tre tillverkarnas siffror ganska bra överens med verkligheten så 300 watt kanske räcker?

Alla tips och råd är välkomna! Och om ni röstar så får ni jättegärna skriva varför. Alla anledningar är lika värda

Jag har väl en ganska normal maskin kan jag tänka.

AMD64 3200+
Radeon 9800 PRO
2GB RAM
160+200 GB Hdd (sata)
1st DVD-brännare

1 eller 2 st chassifläktar

Länkar:

525:- Q-Technology 350W 120mm Gold-Series
695:- Q-Technology 400W 120mm Gold-Series
395:- Fortron/Source 350W 120mm <20dB
475:- Fortron/Source 400W 120mm 20dB
675:- Seasonic S12 330W 120mm

edit: Förresten så såg jag att Antec hade nätagg under 700:- också.. Kan dessa också vara med fighten tro? Tyckte jag läste någonstans att de är både tysta och stabila. Och btw, om någon har nåt annat förslag på märke/modell i rätt prisklass så får ni givetvis tipsa om det.

Permalänk
Medlem

Kanske spara lite till och köpa ett redigt.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Varför det? Är dom jag har valt ut dåliga? För klena? Varför duger dem inte?

Just nu känns det som Fortron Source 400W eller Q-technologys 400W ligger bra till.. Men jag tycker att priset på F/S är misstänksamt lågt, trots att alla säger att dom ska vara bra..

Fast jag kanske blir nöjd vilket av aggen jag än väljer?

EDIT: Jag har en liten fråga till er 7 st som har röstat på Seasonic-agget.. Hade ni i åtanke att det bara är på 330W? Tror ni det räcker till mitt system eller röstade ni bara på det alternativet för att ni vet att Seasonic gör väldigt bra nätagg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaps
EDIT: Jag har en liten fråga till er 7 st som har röstat på Seasonic-agget.. Hade ni i åtanke att det bara är på 330W? Tror ni det räcker till mitt system eller röstade ni bara på det alternativet för att ni vet att Seasonic gör väldigt bra nätagg?

Det ger totalt 22A på 12V-linorna, jag litar på att det verkligen klarar att leverera de 22 Amperen, det kommer att driva ditt system (som är ganska strömsnålt) utan problem.

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

Återigen, nätagget är den viktigaste delen i din dator. Köp inget skit. Jag röstade på Seasonic bara för att det var det enda agget som var till nått.

Spara lite till och köp ett sånt här tex.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTSP2-450W

Riktigt bra agg med tanke på vad det kostar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Återigen, nätagget är den viktigaste delen i din dator. Köp inget skit. Jag röstade på Seasonic bara för att det var det enda agget som var till nått.

Spara lite till och köp ett sånt här tex.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTSP2-450W

Riktigt bra agg med tanke på vad det kostar

Är det tyst?

Permalänk
Medlem

Jag har en Seasonic 330w och jag är jättenöjd. Den är knäpptyst och äntligen kan dator vara i vardagsrummet utan att väsnas. Skall dock tillägas att jag har en passivkyld grafikkort och en Zalman CPU fläkt som man kan stölla in varvtal. Systemet är nästan ljudlös. Ibland undrar jag om den är på eller ej

Permalänk
Medlem

Q-tec ska man inte ens köpa om man så fick det för 50 kr, rent skit. Köp fsp eller seasonic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Haha, FSP pris misstänkt lågt? inte q-tec 500w för 350kr misstänkt lågt? Q-tec ska man inte ens köpa om man så fick det för 50 kr, rent skit. Köp fsp eller seasonic.

Ja, Q-tec är skräp.

Fast Q-tec och Q-technology är inte samma, bara så du vet

Permalänk

det finns en sida för sådana som du (jag gillar också sidan), www.Silentpcreview.com

till vänster står det recommended nånting, därbland toppar Seasonic men Antec Smart power ligger också högt upp.
Jag själv har ett Antec Sonata II chassi, till det fick jag med ett Antec smart power 450W. På nätagget finns en fläkt bakpå som nästan aldrig är igång (den är temperaturstyrd) samt en fläkt som man kan välja att koppla i själv eller ej. Jag har aldrig märkt av några stabilitets problem på min dator. Nätagget är tyst men skulle mkt hellre ha ett Seasonic då det är tokstabilt (bättre byggt) toktyst (1 120x120mm fläkt istället för 2st 80x80mm fläktar som det är is Antec Smart power) och antagligen det bästa nätagget i klassen där prestanda/ljud räknas.

Hoppas jag sagt något vettigt nu.

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Medlem

Japp, det lät vettigt iallafall

Det fick bli seasonics 330 wattare (hoppas det räcker) även fast jag tror att jag hade blivit väldigt nöjd med ett Q-tec eller F/S också..