Phalle byter chassi. (minires. av Antec P180)

Permalänk
Medlem

Phalle byter chassi. (minires. av Antec P180)

Här kommer lite söndagskvällsläsning

Bakgrund.

Har länge gått och tänkt på att byta chassi. Det jag har haft är ett Xaser III V1000D . Jag säger då det... blått... när resten av rummets prylar är silver... Men så en dag då jag skulle städa i den och byta nätagg så råkade jag ha sönder startknappen. "Äntligen en bra anledning att byta chassi!" Spanade runt både länge och väl (ca en vecka och nio gånger av tio så blev jag rekomenderad Antec P180. Beställ!

Det gamla chassit:

Råttbo (dammråttor vill säga)

Fina startknappen som hålls uppe av Karlsons klister och ståltråd (i hål nr 4 om ni inte ser det ).

Nya chassit:

Mmm silver och skyddsplast.

Dörren går att öppna 270 grader. Den döljer ON- och reset-knapp och även hdd/ON-lampa när den är stängd.

Insidan.
Det svarta i mitten är en lufttunnel för grafikkortet. Under det finns utrymmet för nätaggregatet, som får ligga på gummilister. Uppe till höger är platsen för 5.25” enheter och i mitten/längst ner 3.5” enheterna.

Sen började jag överflyttning av hårdvara. Allt gick bra tills…

Ser ni hur lite det är kvar för att 4-pins kontakten ska gå i!? Grrr!!!

Blir att ta cykeln ner till Clas Ohlson. Efter 30min så är man hemma med en:

Ja, de hade inga förlängningskablar och datorbutikerna var inte öppna idag (söndag). Så det fick bli ett par nya bromsbelägg istället.

Vad gör man nu då… Jo man tvinnar upp kabeln och väntar på förlängning.

Här ser ni den till vänster, den går över grafikkortet, prövade att dra den under men det gick inte heller.
Resten av kablar fixar jag senare.

Nedre delen av chassit. I mitten sitter det en 120mm fläkt. Den är lite i vägen när man ska dra strämkablar till hårddiskarna.

Update!
Nu har jag fixat färdigt i chassit.

Kom på att jag fick med ett plast-"rör" till sladdarna, när jag köpte nätagget. Förlängningen till 4-pins kontakten gjorde att jag kunde dra sladden runt allt.

Här lyckades jag hitta ett litet hål för att dra el till hårddisken.

Bild med den väldigt tjocka fläkten på plats.

Här ser ni gummiringarna som mindskar vibrationerna från hårddiskarna.

Kritik.
Plus:
*Mindre och (3kg) lättare än mitt förra chassi.
*Gummiringar som håller fast hårddiskarna.
*Gummiremsor runt nätaggregatet.
*Medföljande fläktar har tre hastighetslägen.

Minus:
*Nätagget ligger i botten så kabeln når inte upp! (vet dock inte om jag ska skylla på chassit, moderkortet eller nätagget…)
*Måste skruva dit skenorna till 5.25” enheterna.
*Osmart lösning för dragning av elkablar till de nedre hårddiskplatserna. Man måste upp genom första horisontella plattan och sen ner för att komma förbi fläkten i mitten.
*Låsmekanismen låser endast nedre delen av dörren, den övre går att bända utåt.

Här kommer en bonusbild på min server:
http://img136.imageshack.us/img136/162/dsc01674of3.jpg
Visst ser det fint ut med ett stort ATX-chassi och mini-itx moderkort?

Permalänk
Medlem

Verkar va ett helschysst chassi enligt vad jag har läst, så ja
tog också å beställde ett p180 fast SPCR Special Edition, som tydligen
ska ha några förbättringar. Men de ja såg när ja läste ditt inlägg va
att de verkade va lite problem med kabeldragning, så ja googlade runt
lite å hittade 2 bilder där dom dragit den där 4-pins kontakten med dom svarta och gula kablarna. Lägger in 2 länkar på hur dom dragit dom, verkar som dom lagt dom bakom grafikkortet på någe vis, ingen aning om man vinner någon längd på det men de kanske är värt att testa?
Tror dock att du kommer bli riktigt nöjd med chassit iallafall.
Sen en till sak jag hört är att de är många som haft problem med
gummisnoddsupphängningen till hårddiskarna, dom ska tydligen
inte hålla så värst länge, så jag tänker köra med det andra
monteringen till mina hdd´s. Inge vidare om en sånn där snodd går av och pajjar ens diskar.

http://www.silentpcreview.com/files/images/p180/PCI-slots.jpg

http://www.silentpcreview.com/files/images/p180/wire-cu.jpg

Bilderna kommer från deras recension av lådan. Länk nedan.

http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html

Permalänk

Cool lösning på vga fläkten.
Undrar om det går att köpa till fästena för 120 mm fläkten framför VGA kortet samt PCI-covers med luft hål..
Själv kör jag utan min VGA kylning som följde med mitt P180.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

holmey, är det inte p150 som har gummibanden!

hur blir det med ljudnivån med hål i pciplåtarna?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Läste dessutom i någon recension att de är på väg att byta ut de där gummibanden till den lösning de använder i SOLO, tror också att det är P150 som kör med gummibanden...

edit: Phalle, kul tråd, håll oss uppdaterade!

Permalänk
Medlem

Honky: aha okej, ja som blandar ihop dom då

Permalänk
Medlem

Phalle tack för tråden Du får gärna fota lite när bilder på några detaljer, skulle vara trevligt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit med en update. Orkar inte skriva en fullländad recension och testa precis allt med chassit då det finns flera hundra recensioner om man söker på google

Permalänk
Medlem

Tack ändå, bra jobbat... Jag tycker det skulle vara en regel på swec att så fort man köper något teknik-relaterat så måste man göra en sådan här tråd

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fin rec:) Jag har fått hem mitt P180 och delarna kommer på måndag. Men hur ska man kunna sätta i fläkten längst ner där fram?
tack

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

För mig räckte det utan förlängningar

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180