Mini-recension av Fujifilm Finepix s5600

Permalänk
Medlem

Mini-recension av Fujifilm Finepix s5600

Nu va de då dags att köpa en kamera för att låna farsans hela tiden var jobbigt då sällan någon visste var den fanns, och batteriet var verkligen inget att hurra för. Efter några dagars letande blev jag lite nyfiken på Fujifilm Finepix S5600. Jag hade först funderat på en kompakt digitalkamera som får plats i fickan men det var ingen direkt som hade det jag ville, speciellt ingen med bra zoom. Efter att jag läst 10-12 olika recensioner, snackat med massa polare osv så beställde jag en från komplett för 2995 kr vilket var ett helt dugligt pris. Bilderna kanske inte är dom bästa då de är tagna med en Canon Powershot S10 nämligen vilket inte riktigt har lika fina inställningsmöjligheter som en S5600 de 3 sista bilderna är tagna då med S5600. 2 för att visa zoomen och en på min lille katt.

En lagom skoj/tråkig låda huserar allting.

Allt innehåll, utom batterierna som inte kom med på bilden, men i lådan. Jag bläddrade igenom manualen en stund och den är välskriven och lättförståerlig.

Här ser ni alla knapparna för zoomen, menyn, växla mellan stora och lilla displayen m.m. F knappen är till för att gå in i en meny där du ändrar upplösning, ISO 64 - 1600, och sedan om du vill ha färgjusteringar så att bilden blir krom-aktig eller svartvit. EVF/LCD ändrar i vilken display allting ska visas i. Knappen undertill är för att öka ljusstyrkan på displayen ett snäpp. Menysystemet är inte speciellt avancerat fast de känns ibland som att dom använder lite mycket förkortningar för att kunna tränga in ett ord (inget man störde sig på, men bara la märke till).

Till vänster ser ni en AF/MF knapp där man kan välja mellan olika lägen av autofokus och även manuell fokus. Det finns även en lås-spak så att man inte ska kunna ändra inställningarna. Ratten till höger är till för att välja foto-läge om man tar bild i mörker, filmar, tar en bild i skakigt läge osv. Den andra stora ratten är om man ska ta bild/film eller om man ska se på tagen bild/film eller stänga av kameran.

Uppe i högra hörnet ser ni mikrofonen som fungerar högt över förväntan. De i webbkameror eller mobiltelefoner är ingenting jämfört med denna! Uppe i vänstra hörnet ser ni en liten blixt till för om man ska ta foton i mörker (fokuseringshjälp). Har man väldigt stora händer kan de bli så att man kan täcka över delar av den blixten om man inte håller kameran rätt, men borde inte vara ett problem för de flesta.

Här är undersidan. Inget speciellt utan bara helt plant, och ett gängat hål för att fästa den i ett stativ.

Här är batteriluckan öppen och som ni ser är det 4 st helt vanliga AA (R6) batterier som gäller. Enligt Fuji ska man med dom kunna ta igenomsnitt 250 bilder, men de beror såklart på hur många av dom som blixten används på, vilken upplösning man kör med osv. Om man använder sig av batterier som är på 2500 mAh så ska de gå att ta 500 bilder.

Linsskyddet. Det sitter stabilt, lätt att sätta dit och ta bort och det finns små krokar på baksidan, så du kan ta och sätta fast den i nack-remmen, vilket det med fungerar mycket bra.

Här är allting fastsatt och det sitter stadigt. Det är mycket irriterande om tillexempel fästena till nack/handledsrem sitter och glappar eller så.

FujiFilm är bra mycket tydligare med detta meddelandet än andra. För er som inte ser är det en anmärkning att det är mycket viktigt att man inte kopplar in kameran innan man installerat drivrutiner och programvaran. Själv är jag inget fan av sånahär saker utan föredrar att köra drag and drop i utforskaren men programmet var faktiskt ganska bra (det lilla jag använt det).

Här är ena bilden jag tog för att demonstrera zoomen på kameran. (bilden är nerskalad därav den mindre bra kvaliten.)

Här zoomade jag in så mycket de gick med bara optisk zoom, på de huset precis ovanför mitten på föregående bild. Inte illa! (bilden är här med nerskalad)

Och en till liten bild på min katt som jag kände mig tvungen att ta. (bilden nerskalad).

Vill ni se de 3 senaste bilderna i fullstorlek och i bästa kvaliten så kan ni kolla på dessa:
http://www.ryderman.se/s5600/150.jpg
http://www.ryderman.se/s5600/160.jpg
http://www.ryderman.se/s5600/170.jpg

Slutsats:
Man får mycket för pengarna. Bra bildkvalite, kameran i sig är mycket skön att hålla i. Bra ljud på mikrofonen om man tänkt filma. (jag kunde filma 3 ½ minut med ett tomt 256mb minne) Den startar upp på 1,1 sekunder på pappret om inte man bahöver ladda upp blixten. då tar den runt 2,5 sekunder för uppstart. Slutartiden är bra på 1/2000 sekunder. När jag lekte lite med den så kunde jag ta en bild utan blixt med ungefär 2,5 sekunders mellanrum. När jag kopplade in den till tvn fungerade den mycket bra. Den reagerade snabbt och smärtfritt.

Jag har troligtvis glömt att säga en hel del om den, och jag har bara haft den i några timmar och lekt med den så har inte hunnit testa så mycket av alla funktioner på den. Jag håller just nu på att lära mig använda fokus funktionerna bättre. De högupplösta bilderna ni har länkarna till kan jag garanterat få att se ännu bättre ut tids nog när jag lärt mig den och hur den beter sig med ljus, reflexer, focus osv osv.

Har ni några frågor är det bara att hosta upp dom och vill ni ha fler bilder på kameran eller exempelbilder är det bara att säga till.

Plus och minus då:
+ Priset
+ Skön att hålla/ligger bra i handen
+ Hyffsat bra storlek för att vara en SLR-type kamera
+ Kvaliten på mikrofonen
+ Bildkvaliten
+ Zoomen
+ Starttiden och tiden mellan bilder
+ Lås så man inte råkar ändra focusinställningarna (även om det kan verka lite onödigt)
+ Man kan ta många bilder på samma batterier
+ Vanliga R6 batterier istället för special
+ Vikten
+ Bra programvara
+ Man kan ändra focus på lilla dislayen beroende på hur nära man vill ha ögat.

- Klickljudet i när man trycker på knappar och så är lite högt, även på lägsta volymen. Man kan visserligen stänga av ljudet helt.
- Blixten för att ta kort i mörka rum kunde dom satt lite högre upp så man inte lika lätt kan blockera den
- Jag undrar hur många gånger blixten kommer tåla att flippa upp sådär. Jag slår vad om att dom har testat att den klarar av det väldigt många gånger men när den flyger upp så snabbt och klickar högt så känns det halvbra. (kanske bara jag som tycker det)
- Dom kunde skickat med en väska eller liknade att ha den i. Linsskyddet är bra, men resten då?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

verkar vara en ruskigt kompetent kamera för dom pengarna

Permalänk

Mycket bra recension :). Kameran verkar som sagt bra för dom pengarna

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul att se lite makrobilder eller dylikt av kameran.

Permalänk
Medlem

tackar.

AV kameran eller MED kameran?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkligen kul med recensioner som denna (speciellt när det gäller foto )! Och kameran verkar klart potent för sitt pris. Man kan tydligen få den för $240 i staterna, det vore ett kap. Zoom upp till 380mm är kul även jag personligen tycker att 38mm är för snävt som vidaste perspektiv.

Men nu får du allt posta lite i fototråden iaf

Permalänk
Medlem

hehe. mm jag får göra det. jag ska iväg i morgon så får ta en jäkla massa foton då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
tackar.

AV kameran eller MED kameran?

Inte på kameran iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Inte på kameran iallafall.

här har du en jag nyss tog:
http://www.ryderman.se/s5600/180.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har den både pop up blixt och den där som man lätt säätter fingrarna för?

EDIT: eller är den där som man lätt sätter fingrarna för bara fokuseringshjälp? Nu kanske jag fattade.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Har den både pop up blixt och den där som man lätt säätter fingrarna för?

EDIT: eller är den där som man lätt sätter fingrarna för bara fokuseringshjälp? Nu kanske jag fattade.

precis. focuseringsblixten ska fungera upp till 4 meter sen så gör den inte mkt till nytta har jag för mig de stod. men jag tror den fungerar på ännu längre avstånd.

Visa signatur

Permalänk

Jaha, då är det bara att vänta på att skandalbilderna som skakar försvaret kommer upp på aftonbladet då :D.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

skandalbilderna som skakar försvaret?

jag fotade några bilder i RAW format idag för att testa men jag undrar hur jag gör för att kolla på dom? de programmet som man fick med går det att göra men man kan ju inte se dom i fullstorlek o så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

skandalbilderna som skakar försvaret?

jag fotade några bilder i RAW format idag för att testa men jag undrar hur jag gör för att kolla på dom? de programmet som man fick med går det att göra men man kan ju inte se dom i fullstorlek o så.

Efter du har fixat till bilden som du vill ha den, sparar du sedan bilden i Jpeg, RAW kan man se som ett digitalt negativ....

Permalänk
Medlem

För att ha hand om en massa RAW-filer rekommenderar jag Adobe Lightroom som också är gratis eftersom det är i beta 3. Det kommer bli ett riktigt bra program när det är klart, men är inte dåligt nu heller. http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Men nu får du allt posta lite i fototråden iaf

jo de kanske får bli en post där nästa helg. en veckas (eller snarare ett års) äventyr väntar när jag ska kräla i lera o springa tills man spyr nere på lv6 i halmstad hehe. hoppas de finns stora möjligheter till några goa foton där.

Citat:

För att ha hand om en massa RAW-filer rekommenderar jag Adobe Lightroom som också är gratis eftersom det är i beta 3. Det kommer bli ett riktigt bra program när det är klart, men är inte dåligt nu heller. http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

ok jag får ta och testa det. men bildkvaliten är den likadan i oredigerat läge eller? om jag inte tänkt ändra ngt på bilderna, är de då onödigt att fota dom i RAW mode?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men kan man ställa in bländaröppning manuellt på ett smidigt sätt?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

jo de kanske får bli en post där nästa helg. en veckas (eller snarare ett års) äventyr väntar när jag ska kräla i lera o springa tills man spyr nere på lv6 i halmstad hehe. hoppas de finns stora möjligheter till några goa foton där.

ok jag får ta och testa det. men bildkvaliten är den likadan i oredigerat läge eller? om jag inte tänkt ändra ngt på bilderna, är de då onödigt att fota dom i RAW mode?

Om du inte ska redigera alls så skulle jag säga att det är onödigt. Den enda skillnaden i kvalité blir i så fall JPEG-komprimeringen, men om du ändå gör om RAW till JPEG så gör det inget heller.

Möjligtvis kanske datorprogrammet konverterar bilddatan med en annan algoritm än kameran. Min kunskap om detta är begränsad men det känns som det gör lite eller ingen skillnad, och det är inte därför jag använder RAW iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du inte ska redigera alls så skulle jag säga att det är onödigt. Den enda skillnaden i kvalité blir i så fall JPEG-komprimeringen, men om du ändå gör om RAW till JPEG så gör det inget heller.

Möjligtvis kanske datorprogrammet konverterar bilddatan med en annan algoritm än kameran. Min kunskap om detta är begränsad men det känns som det gör lite eller ingen skillnad, och det är inte därför jag använder RAW iaf.

ok då skiter jag i det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Men kan man ställa in bländaröppning manuellt på ett smidigt sätt?

så långt har jag inte kommit att jag pillat med det ännu.

Visa signatur

Permalänk

Grattis till köpet. har läst ett par resentioner för ja var själv sugen på denna kamera. men hittade ett 3 st som fick bättre betyg så det blir antingen en sony,kodak eller minolta modellnamnen har jag snurrat bort i skrivande stund så mycket å ha koll på :D.

Permalänk
Medlem

Jag är lite avis. Hade en finepix 2800z förut som jag var väldigt nöjd med. Optiken gick tyvärr sönder i en alkoholrelaterad klumpedunsolycka. Det har hänt mycket sedan dess med finepixserien förstås .

Köpte mig en panasonic kompaktkamera (LZ2) som visserligen ger bilder av hög kvalitet, men jag tycker ofta att automatiken känns opålitlig. Det är svårare att veta hur bilden kommer att bli. Min gamla finepix gick dessutom snabbare att manövrera.

Jag har testat finepix 5500 och är tycker att även den verkar bra. Jag är hoppas att du kommer att trivas med din nya kamera!

Visa signatur

/Marcus

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att se att nån mer fått upp intresset för fujis kameror

Jag köpte min S5500 för lite mer än ett år sen, tillsammans med 256mb minne, ett polfilter och ett stativ och jag måste säga att man lär känna kameran mer och mer, jag upptäcker fler sätt att förbättra fotona fortfarande, även fast jag använt kameran var och varannan dag ända sen jag köpt den.

En stor eloge till fuji som lyckats sjukt bra med optiken!

Jag tar friheten och slänger med lite bilder för att visa dom enorma möjligheterna med den här typen av kamera.

Edit: Glömde berätta att alla bilder (utom dom i 800x600) är fotade på 4MP Normal, det finns också en Fine-inställning men bilderna blir så hiskeligt stora (men en liten kvalitetsskillnad finns det allt).

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

sony DSC-H2 är det jag skall lägga vantarna på. med 1 gb minne, väska och batterier kostar den 4300 cirkus.

http://www.megapixel.net/reviews/sony-h2/h2-gen.php en liten länk till en resention på kameran.

Men fujin är så mycket snyggare tycker ja gillar att den är svart, ser inte lika plastigt ut. Dock så är det bilderna jag prioriterar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bilderna blir helt okej med fujin, bara man aktar sig för iso 400 och är lite finurlig med ljusinställningar, vitbalans och färg (std, crome, s/v)

EDIT: Sen tycker jag gränssnittet och knapparnas placering/funktion är helt briljant

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

jo jag har haft med den nu o lekt med den på den lilla fritiden man har i lumpen o den e jäkla nice. jag har ganska små händer men de funkar prefekt, förutom att man kanske måste sträcka lite på fingret för att få ett bra grepp vid zoom knapparna.

Visa signatur

Permalänk

Ryderman: Kan du ta ett kort på kameran brevid en datorumus eller någonting så man kan se hur stor den är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Ryderman: Kan du ta ett kort på kameran brevid en datorumus eller någonting så man kan se hur stor den är?

Hittade en bild på google
http://stareboy.apakossa.org/filer/fuji_s5600z-inhand-big.jpg

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

njae att jämföra med en hand är väl inget vidare direkt. vissa har ju händer stora så dom täcker hela kameran o vissa har ju så små att dom inte kan hålla fingrarna på zoomen och avtryckaren samtidigt.

här är annars en bra jämförelsebild:
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/s5200/s5200_size....

Visa signatur