Permalänk
Medlem

Nokia N73 review

Då så. Då är man ägare till Nokia N73. Efter att ha haft N70 sedan oktober och varit mer än nöjd med den så var steget inte svårt att gå vidare till denna pjäs. Och vilken pjäs..

http://www.youtube.com/watch?v=Eoe1yQLFfVM

Olika val av inkorgens utseende. Man har även senaste använda specialtecken nu.

Bilder tagna med den kommer postas senare då det är nedrans mulet här så det blir som att fota i mörker.

Men det finns ju annat som är kan vara kul att snacka om

Ut ur boxen är det några små saker att klaga på. Mitt bakstycke satt mycket hårt. Ni vet känslan..
Minneskortluckan har heller inga definitiva saker att hugga tag i utan det fick bli gitarrplektrumet. Gick lysande. 1Gb snurrar på lätt.

Den är snabb. Minst lika snabb som N70n. Inga problem. Kameran startar på ca 2 sekunder. Helt ok.
Det finns 4 olika kameraljud varvid 2 är användbara. Alla går att stänga av om man väljer Varningssignal av i profilerna.
Man har lägen för vitbalans, ISO osv. Mycket bra.
Displayen är STOR och mycket klar och fin. Stor skillnad mot N70 där! Tänk er att går från 28" till 42" plasma ungefär i känslan

Videoläget har stabiliseringsläge och vanliga justeringar som kvalitet osv.

Multimediaknappen tar dig till musikspelaren om den hålls inne och med ett kort tryck kommer du till genvägarna. Alla är konfigurerbara vilket leder till att om man har aktiv desktop så har man 12 genvägar (öhm många att hålla reda på. Tror det blev tolv hehe). MYCKET bra!

Synkning med PC suite fungerar klockrent som vanligt. Gjorde säkerhetsbackup direkt (ett tips!) så man har en clean sådan vid problem.
Kamera och video kommer jag uppdatera med tester senare som sagt..
Skärmsläckaren lyser nu i släckt läge så klockan syns betydligt lättare än förr.
Enda jag inte fått att fungera är att den ska kunna säga vem som ringer. Det gör den inte. Kan vara mitt fel men vi får se om ni andra får igång det. I övrigt fungerar den mycket bra!

Kvalitetskänslan är hög och 3D ringsignalerna som kan ställas in med cirkel/rör/sicksack osv och massa kul låter faktiskt mer kul än jag trodde! Tacka högtalarna under och över för det.

En telefon som jag verkligen rekommenderar om ni letar ny lur!
Åter till testbordet!

*uppdateras löpande*

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Härligt... har du testat med 2gb minnessticka?

jag tänkte själv glida till webhallen nu och förbreda mig inför morgondagen och köpa en 2gb sticka :D. vore synd om den inte klarade så stora minnen eller om den gick mycket trögt, då kör jag hellre 1gb.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Härligt... har du testat med 2gb minnessticka?

jag tänkte själv glida till webhallen nu och förbreda mig inför morgondagen och köpa en 2gb sticka :D. vore synd om den inte klarade så stora minnen eller om den gick mycket trögt, då kör jag hellre 1gb.

Läst om folk som kör 2Gb så det är safe!

Fasen vilken sjukt bra telefon!! Och det med första FW. Går som ett lok

20Mb RAM finns ledigt vid nystart.

Snyggt med den blå lampan som blinkar med när displayen helt släckts
Nu önskar jag bara att jag inte bodde i Mordor för jag vill ut o fota!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero

Var fick du luren i från?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, well well beställde en 1gb minne iaf vågar inte riktigt på 2gb kort ännu... sen kostade 2gb korten runt 800 spänn och 1gb kort för 265:- vilket är rätt prisvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Var fick du luren i från?

Komplett.se fick in 13-14st i fredags, jag får min imorrn

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne är det som ingår?

Skulle du säga att det ett givet köp?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Hedersmedlem

en fråga ang mp3 spelaren.. kan man spola fram o tillbaka me knappsatsen eller måste man använda joysticken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Hur mycket minne är det som ingår?

Skulle du säga att det ett givet köp?

Det ingår inget minne. Bra tycker jag.

Givet köp. Skulle rekommendera den till alla som gillar det senaste och bra teknik

Ett macroshoot jag tog i köket nyss i halvbra ljus. Verkar lovande

N73 by night
http://web.comhem.se/~u55018720/MVI_36.avi

Man kan inte spola utan att gå in i musikspelaren. Musiken visas på skrivbordet så man klickar bara på den så är man i spelaren och sen spolar man genom att klicka på pilfram och hålla inne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på vilken färg man ska välja. N73 Plum/silver känns väldigt tråkig på baksidan men snygg på framsidan, medans red/white känns lite roligare i kombinationen vit/röd... men lite ful på baksidan

EDIT:

- är den stor att ha i fickan?
- kan man sätta i och ta ur minneskortet när den är igång?
- står det n73 på framsidan av din? det är olika på bildern ajag sett.

EDIT2:
-"Man har även senaste använda specialtecken nu." GJUTET! Något man snott på SE tro?

- Kommer multimediameddelanden och sms till samma inkorg? Förstår inte meningen med det. En av anledningarna till att jag bytte bort min nyinköpta 6230i... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Jag sitter och funderar på vilken färg man ska välja. N73 Plum/silver känns väldigt tråkig på baksidan men snygg på framsidan, medans red/white känns lite roligare i kombinationen vit/röd... men lite ful på baksidan

EDIT:

- är den stor att ha i fickan?
- kan man sätta i och ta ur minneskortet när den är igång?
- står det n73 på framsidan av din? det är olika på bildern ajag sett.

EDIT2:
-"Man har även senaste använda specialtecken nu." GJUTET! Något man snott på SE tro?

- Kommer multimediameddelanden och sms till samma inkorg? Förstår inte meningen med det. En av anledningarna till att jag bytte bort min nyinköpta 6230i... :/

- Nej, den är mycket smidig. Inget linsskydd som sticker ut som på K800. Mycket bra!
- Ja, dock är luckan för minneskortet väldigt pillrig. Överföringen är mycket snabb så jag ser ingen idé med att krångla med minneskortet.
- Ja det gör det. Du har nog sett prototyper..

Svar Edit 2.
När du håller inne så ser det ut så här. En rad med senast använda specialtecken. Mycket bra.

Lite fler bilder tagna under dagen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilderna blir verkligen kanonbra ju.

Dock så har jag jämfört med en annan engelsk review och han påstår att man inte kunde stänga av ljudet till kameran, bilderna blir lite sämre med mera. Men jag tror på dig, din recension är kanonbra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bilderna blir verkligen kanonbra ju.

Dock så har jag jämfört med en annan engelsk review och han påstår att man inte kunde stänga av ljudet till kameran, bilderna blir lite sämre med mera. Men jag tror på dig, din recension är kanonbra.

Det beror på vilka länder man köper sin mobil i. Nokia har alltid kunnat slå av signalerna (man slår av varningssignaler under profiler). SE däremot har det lite värre. Vet inte hur det är med K800i dock. Men min W800 kunde det inte stängas av på. Jo, om man bytte till ljudlös profil..

Bilderna är oredigerade och fotade av mig Inget trix här inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju andra regler i finland och sverige så..

Och bilderna är bra om man tittar på lite förminskning, men i originalstorlek ser man lite försämring. Men man ska tänka på att det är en mobil och ingen digitalkamera ;).

Visserligen är det bra optik i kameran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju andra regler i finland och sverige så..

Och bilderna är bra om man tittar på lite förminskning, men i originalstorlek ser man lite försämring. Men man ska tänka på att det är en mobil och ingen digitalkamera ;).

Visserligen är det bra optik i kameran.

Jag har slagit av ljudet. Den är så tyst den kan bli Lovar!!
Sverige har inga regler mot ljud vid korttagning i mobiler.

Ja man får ta det för vad det är. På din dataskärm eller utskrift så ser det kanon ut. Vid zoom finns det givetvis kvar att önska. Men jag tycker man får vad man kan kräva idag.

En sak till, det finns mer godis än bra kamera i denna underbara lur

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En sak till, det finns mer godis än bra kamera i denna underbara lur

Fiunderar fortfarande på om man vågar kölpa den genom telenor...

Permalänk

Re: Nokia N73 review

Citat:

Olika val av inkorgens utseende. Man har även senaste använda specialtecken nu.
http://img452.imageshack.us/img452/1697/screenshot0002jc3.jpg
http://img452.imageshack.us/img452/5517/screenshot0003iw7.jpg

Hur ändrade du det? Inget jag har märkt på min N80.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte lista 3 positiva/bästa saker med den?

Och tre negativa/sämsta sakerna med den?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nokia N73 review

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
Hur ändrade du det? Inget jag har märkt på min N80.

Under övrigt för val av sms. Finns ett val från 2 till 1 rad. Finns inte i N93 heller.
E61 tex har ju aktiv inbox med så du ser inkommande sms direkt på skrivbordet
Så det verkar skilja lite mellan modeller.

XarfeZ: 3 saker bara? ehm

3 bra saker:
- Storlek på skärm och kvalite
- Mindre än man tror
- Bra batteritid

3 sämre saker:
-Lite seg i videokameraläget
-Minnesluckan är svåröppnad
-Något små knappar men jag är van N70 och då är det inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får GÄRNA fylla på med fler

Permalänk

Re: Re: Re: Nokia N73 review

Citat:

Under övrigt för val av sms. Finns ett val från 2 till 1 rad. Finns inte i N93 heller.
E61 tex har ju aktiv inbox med så du ser inkommande sms direkt på skrivbordet
Så det verkar skilja lite mellan modeller.

Näe, fanns inte

Permalänk
Hedersmedlem

du, hur är joysticken? slintar man lätt när man håller på o leker i menyn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
du, hur är joysticken? slintar man lätt när man håller på o leker i menyn?

Nej nej inga problem. Man jobbar dock lite annorlunda mot en SE joystick. En SE joystick lägger man tummen mer ovanpå. Denna är lite hårdare vilket gör att iallafall jag kör med att butta på kanterna på joysticken.

Har filmat lite olika saker och här är en på joysticken
http://www.youtube.com/watch?v=FCmAIggUgqg

Lite filmer från kameraläget osv..

http://www.youtube.com/watch?v=r5hxjCbgjRk
http://www.youtube.com/watch?v=OVVtiJhShTI

Visa signatur

Permalänk

Ambitiös recension !! Mycket bra att du har lagt upp bilder och video på den. Recension får guldstjärna av mig :).

Angående telefonen tycker jag inte kvaliten på bilderna kommer upp i SE K800i:s klass. Därimot äger den k800i när det gäller videoupptagning.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Ambitiös recension !! Mycket bra att du har lagt upp bilder och video på den. Recension får guldstjärna av mig :).

Angående telefonen tycker jag inte kvaliten på bilderna kommer upp i SE K800i:s klass. Därimot äger den k800i när det gäller videoupptagning.

Tackar

Den har bättre färger än K800 och resten är hårfint anser jag. MR kommer ha en recension inom kort där vi får se vad de tycker. De flesta jag hört tycker faktiskt N73 tar bäst bilder. Speciellt om man kollar på dom i skärmstorlek (typ 2Mp). Macroshots är oxå bättre på N73.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte recensera den lite mer :).

Berätat vad ddet finns för smaskiga program etc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du inte recensera den lite mer :).

Berätat vad ddet finns för smaskiga program etc..

Det finns officepaket i den. Du kan öppna PDFfiler och kolla på dom i fullscreenläge på sidan om du vill. Syns mycket tydligt!
F-secure om man vill ha det, snabbsökning av telefonnumer via Eniro, Blogg via flickr (funkar skitbra och är igång under 5 minuter osv osv.
Sen kan man ju som jag installera agile messenger, screenshotprogram, andra filhanterare än befintlig, taskmanagers, GPSprogram osv osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom är ju fan omöjliga att få tag på? Ingen som vet nåt ställe där den finns hemma att köpa? Orka vänta tills 22/8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badanton
Dom är ju fan omöjliga att få tag på? Ingen som vet nåt ställe där den finns hemma att köpa? Orka vänta tills 22/8

Inget ställe har dom vad jag sett nu. Håll koll på komplett.se och katshing.se osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo jag har bokat på katshing.. dom har preliminärt den 22/8.. och jag är 82a i kön, känns inte så jävla lovande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badanton
jo jag har bokat på katshing.. dom har preliminärt den 22/8.. och jag är 82a i kön, känns inte så jävla lovande..

Har de ändrat till 22/8??? Oj då gjorde jag verkligen rätt att säga upp min plats där. Hade plats 8 eller så.
Då innebär det att jag kommer vara typ själv i sverige med att ha denna i några veckor hehe.. Galet. Kul med men det är ju kul att jämföra och snacka med andra som har den med.

Visa signatur