Antingen inget ljud alls, eller systemkrash efter 5s.
Hoppas nån här vet vad som kan va fel, för detta driver mig till vansinne...
Spec:
Mb: MSI K8N Diamond
Ljud: Soundblaster Live 24bit, integrerat i ovanst.
Gfx: Gainward GeForce 7800 GTX GS
RAM: 2GB
CPU: AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz
Övrigt: Ett gammalt PCI ljudkort (för gameportens skull, problemet fanns före och efter detta sattes in.)
Har även en Bluetooth Audio enhet som kom med moderkortet.
Senaste drivrutiner och mjukvara installerad...
Efter en omstart försvinner ofta ljudet, och det är ett helsike att få tillbaka det (denna gången lyckades jag inte).
Om jag direkt efter bootning startar en ljudfil händer en av två saker.
A) I Winamp ser filen ut att laddas in men stannar direkt, visualizers etc blippar bara till litegrann. Stänger jag Winamp så ligger processen kvar och går inte att avsluta. Inget ljud över huvud taget från några program.
Andra mediaspelare ser ut att spela upp filen (Win Media Player, VLC, MP Classic tex) men efter någon sekund stannar visualizers. Progressbaren och tiden fortsätter att gå och det går starta/stoppa/spola/byta låt.
Filmer funkar perfekt men utan ljud.
B) Filen spelas upp i exakt fem sekunder med ljud, sen låser sig windows helt i ca tre sekunder för att sedan starta om. Under omstarten kommer den till windows loggan, tuggar i två sekunder, startar om och bootar normalt. Men fortfarande inget ljud. Denna krash inträffar oftast med Winamp.
Allting fungerar normalt även utan ljud, så länge jag inte försöker starta en ljudfil...
Provade lösningar:
1) Tagit bort det andra ljudkortet, borde inte vara det eftersom felet funnits sedan innan jag hade det isatt.
2) Inaktiverat/Aktiverat ljudkortet (har oftast BT Audio och det gamla kortet inaktiverat eftersom de inte används). Även med omstart emellan.
2) Avinstallerat ljuddrivrutinerna och lagt in allra senaste versionen (även tillhörande programmen) från SB's sida med deras Auto Update-grej. Även det med omstart mellan.
3) Tagit bort ALLA codecs.
4) Provat att köra ljudet genom det gamla kortet, fungerar men kontakten är kass så det går inte i längden.
Problemet verkar uppstå slumpvis efter en omstart (men oftast om datorn låst sig pga nått annat). När det väl bestämmer sig för att fungera går det utan problem genom flera omstarter.
Detta hände även under senaste DH, vilket gjorde att jag inte hade något ljud under halva första dagen, lagom skoj...
Har en kompis som har exakt samma spec som ovan, men aldrig haft några problem med det. Han har självklart inte det extra ljudkortet men det verkar inte vara problemet.
Har sökt runt som en tok, men när jag inte vet vad som orsakar felet är det inte lätt att hitta lösningar.