USB Switchning kapar MIDIflödet

Permalänk
Medlem

USB Switchning kapar MIDIflödet

Hallåj!

Nu har jag och min polare kommit igång med vår nätverksstudio:

Varsin dator med Cubase SX3 (nätverkskopplade, fungerar bra).

En MIDI-keyboard som med USB går in i en USB Switcher (Hama).

USB OUT 1 på switchern går in i dator 1.
USB OUT 2 på switchern går in i dator 2.

Det är tänkt att man med knappen på switchern skall kunna välja vilken dator (sequenser) man skall skicka MIDI till.

Allt fungerar jättebra tills man switchar första gången, säg att jag har spelat in lite midi på dator 1 (eller två) . Jag switchar nu med knappen till tvåan (eller ettan). Switchern och även MIDI-keyboarden blinkar till ett ögonblick och ställer sen om sig.

När jag sedan skall spela in på dator två blir det inget alls! Om jag switchar tillbaka till 1:an fungerar inte den heller.

Om jag däremot startar om Cubase efter att jag har switchat funkar det igen...Men då har ju hela poängen gått förlorad.

Det verkar som att Cubase MÅSTE starta EFTER att en USB-enhet har anslutits.
För innan man switchar från 1 till 2, är ju 2 inte ansluten eller hur?

Här tror jag att det blir till att tränga ihop sig med en till MIDI-keyboard i alla fall, eller finns det någon walkaround?

En kollega till mig har ett liknande problem:

citat

"USB-enheter försvinner ju från systemet när man stänger av dem. Och dyker sen påpassligt upp igen när man slår på dem nästa gång. Till skillnad från till exempel skrivare som ju alltid finns där, vare sig de är på eller av.

Nu till problemet/frågan: Finns det någon möjlighet att få en USB-pryttel att alltid ligga som aktiv i systemet, oavsett om den är på eller av? Om jag tex mitt i en Cubase-session kommer på att jag vill använda USB-pryl A så måste jag ju slå på den och sen starta om Cubase för att den ska kännas vid burken. Smått irriterande!"

slut citat

Någon som är kunnig på det här med USB och drivrutiner?

MVH

.H