Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Lian Li

Nyheter i FAQ'en:
-------------------

11maj08 - Lagt till recension på PC-B25 (FAQ lite dåligt uppdaterad tyvärr, mycket att stå i)
4mars07 - Lagt till recension på PC-A05
15dec06 - Lagt till recensioner på EX-125, PC-C30 samt PC-B20
12nov06 - Lagt till recension på PC-343 av overclockers.com
14okt06 - Lagt till recensioner på Lian Li PC-A10.

Jag kommer lägga till mer information/recensioner fortlöpande under tiden. Kom gärna med önskemål och konstruktiv kritik.

/Scrooge

Varför en Lian Li-FAQ?
Då Lian Li är en av de största tillverkarna av datorchassin och många datoreantusiaster använder deras produkter har jag tänkt sammanställa en tråd med information om Lian Li som företag, deras produkter och annan matnyttig information som kan vara till hjälp för dig som funderar på att köpa en produkt från tillverkaren.

Lian Li Industrial Co., Ltd.
Företaget Lian Li grundades 1983 och är baserat i Taiwan. 1993 introducerade företaget sin nya linje produkter däribland aluminium-chassin, HDD-rack mm.

"In 1993, Lian-Li Introduced the new lines of computer hardware, including bracket( for case & interfaces), Mobile rack(for H.D.D.), mounting kit(for FDD & HDD), aluminum PC cases, IPC, external cases, server cases and more."

- Lian Li's officiella hemsida

Idag är Lian Li kanske mest kända för att sätta funktionen och kvaliten framför det estetiska.* Något som har kommit att uppskattats av många som "stilrent". Lian Li är även kända för att hålla ett ganska högt pris på sina produkter.

*Se min tolkning 5 inlägg ner

Idag skeppas 40% av Lian Li's produktion till Europa.

Nyttiga webplatser
Lian Li's Officiella hemsida
Lian Li's Officiella produkt-FAQ
Lian Li Modding.com (DE)

Svenska återförsäljare
GTEK Distrubition
Kylning.com
Webhallen.com
Datorbutiken.com

Recensioner

EX-125 External HDD Enclosure
virtual-hideout.com

F1
anandtech.com

PC-V300
atomicmpc.com
custompc.co.uk
paininthetech.com
boxgods.com
hardforum.com

PC-V600
sweclockers.com
pcper.com
systemcooling.com

PC-V800
techreport.com
overclockercafe.com
virtual-hideout.com

PC-V850
hardwarezoom.com

PC-V880
overclockercafe.com
cluboverclocker.com

PC-C30
boxgods.com

PC-V1000
dansdata.com
overclockercafe.com
systemcooling.com
bjorn3d.com
anandtech.com
gamepc.com

PC-V1100
overclockercafe.com
gruntville.com
driverheaven.net
hard-h2o.com

PC-V1100 Plus II
xyzcomputing.com

PC-V1200
systemcooling.com
bjorn3d.com

PC-V2000
amdreview.com
silentpcreview.com

PC-S80
dansdata.com
amdreview.com
atomicmpc.com
boxgods.com
virtual-hideout.net

PC-101
silentpcreview.com
hartware.de

PC-201
overclockercafe.com

PC-G50
pcapex.com
techpowerup.com
Ryderman @ Sweclockers.com

PC-G70
overclockersclub.com
fastlanehw.com

PC-343
hardware.se
overclockers.com

PC-767
virtual-hideout.net
pcapex.com

PC-777
overclockercafe.com
guru3d.com

PC-6070
pcapex.com
anandtech.com
cluboverclocker.com
fryguy @ Sweclockers.com

PC-6070 Scand
hardware.no

PC-6077
atruereview.com

PC-6277
dansdata.com

PC-60 Plus
anandtech.com

PC-60 II Plus
overclockercafe.com

PC-70
dansdata.com
hwextreme.com
virtual-hideout.net
overclockersclub.com

PC-7 Plus
overclockercafe.com

PC-7 Scand
Frantic @ Sweclockers.com

PC-A10
overclockercafe.com
case.closed.co.uk

PC-B20
bjorn3d.com

PC-A05
Scrooge @ SweClockers

PC-B25
SweClockers

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk

Jävla att du bara har orken att ta dig tid

ser kul ut får kolla igenom en del länkar

*klister*

edit: gött att du länkar dirext till de och inte enbart sidan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Är man Lian Li-nörd så är man...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice, trodde att Lian Li bara tillverkade chassin, såg på sidan en väldigt läcker arbetsstation

Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Lian Li

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge

Idag är Lian Li kanske mest kända för att sätta funktionen och kvaliten framför det estetiska. Något som har kommit att uppskattats av många som "stilrent".

Eh.. snarare tvärtom. Just för att de koncentrerar sig på designen blir det stilrent.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur långt tillbaka man kollar.

Med den där meningen syftar jag på de allra första aluminium-lådorna Lian Li började tillverka '93.

Det var innan Lian Li hade börja tänkt att tillverka stilrena lådor och det "stilrena" blev lite av en biprodukt av funktionaliteten i deras produkter.

Tänk PC-39, -31.

http://www.lianlimodding.com/lianlireview/31.png
http://www.lianlimodding.com/lianlireview/39a.png

Men jag förstår precis vad du menar och det är ju rätt det också. Jag har valt att se det åt andra hållet. Folket på Lian Li tänkte nog inte "nu ska vi göra ett riktigt stilrent chassi" utan "nu ska vi göra ett chassi med funktionalitet i fokus".

EDIT: Saxat från wikipedia.org

"Lian Li cases are brushed aluminium and light weight. They typically emphasize functionality over appearance with a boxy look."

Vad jag menar: Lian Li är inte Raidmax

EDIT2: http://www.lianlimodding.com/lianlireview/6099.png

PC-6099: Ett exempel på där Lian Li trampade lite fel, denna serie försvann ganska så snabbt då det vara raka motsattsen av vad folk förväntade sig av Lian Li.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

klister!

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

bra initiativ keep up the good job

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk
Medlem

Fin Tråd. Du som verkar vet en del om Lian-Li... vet du varför de envisas med att använda 8 cm fläktar så fort de kommer åt.... till och med är beredda att förstöra en fin ren yta som taket på lådan för att göra plats åt en 8 cm fläkt... Ett mysterium tycker jag = ). Annars gillar jag Lian-Li starkt. Min PC-60 är står sig fortfarande bra efter 6-5 år på mitt skrivbord.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt bra info-tråd!

PC-343 .. har tankar på att köpa ett sådant chassi. Men efter en del spekulationer kom jag fram till hur dyrt chassit verkligen var. Kom upp i ett pris runt 6000kr.. Lian Li må vara bra har jag hört men det kostar banne mig också De har verkligen tänkt på att tjäna en extra hacka genom att köpa till sig smådelar.

Permalänk
Medlem

Ett underbart arbete med dennna FAQ på en underbar chassie tillverkare.Har bara haft LianLi och kommer bara att skaffa LianLi's om jag ska ha fler i framtiden.Det har släppts en hel del nya chassie nyligen oxså.Finns nog inga tester på dom ännu men här är några länkar iaf.

PC-B20

http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Middle_Tower/Classical...

PC-A10

PC-A11

PC-A15

PC-C30

http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Desktop/D_PC-C30.htm

PC-C31

http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Desktop/D_PC-C31.htm

PC-C35

http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Desktop/D_PC-C35.htm

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

varför är deras stilrena lådor så dyra ? de ser ju helt billiga ut om man bara tittat på en låda

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett PC-6277 till min nya dator nyligen, och är helnöjd.

Ganska roligt att du tog upp PC-6099. En polare köpte ett sånt för något år sedan, och han tyckte att det var skitsnyggt. I min mening är det ett utav dom fulaste Lian Li-burkarna som har tillverkats.

Bra FAQ, förresten!

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

vilket chassi rekommenderas om man egentligen vill ha ett PC-V600 men har en big typhoon som inte får plats pga nätaggets placering? vill inte lägga ut mer än 1500:- och då verkar det vara tunt med bra chassin.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
varför är deras stilrena lådor så dyra ? de ser ju helt billiga ut om man bara tittat på en låda

Det är kvalité och 100% aluminium.

PC-777 är så jävla cool Men kostar multum... jävla jubileumslåda

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Bilden till Pc-v1100 är fel, det är samma som v1100 plus!

Permalänk

PC-A10 verkar mycket intressant. Hög vill ha faktor över den

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Vasadu: Lian Li har börjat bättra sig när det gäller deras 80mm-fetish
Bland annat har det ju kommit en hel del "Scand"-edition lådor anpassade för den nordiska, krävande markanden med en utbredd 120mm-fetish.

Råkade själv ut för detta i och med ett inköp av en PC-6077 för något år sen. Mitt OCZ MS520 var för långt för denna låda och takfläkten (80mm självklart ) satt i vägen för bl. a. PCI-Express-kontakten.

AnjinSan: Jag är mycket medveten om det faktum att det finns en rad nya produkter från Lian Li. Dock, precis som du säger finns det inga recensioner än, därav inga länkar till dessa produkter i FAQ:en

Så fort jag hittar recensioner så lägger jag till dem. Satt och letade ett bra tag igår efter en recension på B20, utan resultat tyvärr :/

Ang. felaktiga bilder så ska jag ta mig en titt på det ikväll. Satt och kastade upp alla bilder efter varandra igår, blev rätt rörigt. Hoppas det ursäktar fel bild på fel chassi

Kiyoko: Jag har själv ett PC-V600 och vet att det inte får plats en Big Typhoon där innanför nätaggregatet Dock så tänker jag vid ett senare tillfälle (vid inköp av r600/conroe) köpa en CNPS8000. CNPS8000 presterar bra i förhållande till sin storlek, om du är beredd att köpa ny cpu-kylare kanske det är ett alternativ.

Annars blir det nog svårt som du säger i den storleksklassen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

AnjinSan: Jag är mycket medveten om det faktum att det finns en rad nya produkter från Lian Li. Dock, precis som du säger finns det inga recensioner än, därav inga länkar till dessa produkter i FAQ:en

Så fort jag hittar recensioner så lägger jag till dem. Satt och letade ett bra tag igår efter en recension på B20, utan resultat tyvärr :/

Hehe de e lugnt blev bara så inspirerad av din superfina FAQ att jag ville bidra lite.Fortsätt i denna stilen så kommer detta att bli ännu bättre

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Är PC-V300 lämplig som en liten webserver?
Har funderingar på att bygga en men vill inte att det ska ta för stor plats :/

Permalänk

Galet bra, borde klistras!

Visa signatur

*KJAMIZ*

Permalänk
Medlem

Woohoo! Cool tråd! Blev ruskigt nyfiken på PC-343... HDD på ena sidan och mobo på andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser inte PC-V2100 någonstans?
Mycket bra annars!

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock så tänker jag vid ett senare tillfälle (vid inköp av r600/conroe) köpa en CNPS8000. CNPS8000 presterar bra i förhållande till sin storlek, om du är beredd att köpa ny cpu-kylare kanske det är ett alternativ.

Vill passa på att höja ett varningens finger för CNPS8000. Det är synd att SPCR verkar vara nere nu, annars hade jag länkat till ett test som visar att den inte presterar många grader bättre än en CM Alpine, men är mycket dyrare och lever om mer. Jag har sett en och annan review som prisar CNPS8000, men när det kommer till kritan skulle jag lita på SPCR's resultat, även om alla andra reviews visar annorlunda.

Tål att tänkas på.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skilja på PC-7 och PC-7 Scandinavian, är iofs inte säker på att den gamla varianten fortfarande saluförs.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Hedersmedlem

LicKeN: Jag har letat men inte hittat någon recension än. Tills vidare kan du tänka dig ett PC-1100 Plus II utraget på höjden

Finkelzvin: Ok. Jag har iofs. bara kollat en 2-3 recensioner lite snabbt. Får ta mig en ordentlig titt på utbudet av små kylare då tiden för inköp kommer.

amphiler: Jag har tagit bort recensionen från crazymod som länkade till den gamla varianten som inte säljs längre. Kollade samtidigt upp om det fanns någon recension på Scand. ed. Hittade ingen.

Om folk har någon bra recension är det bara att säga till så lägger jag till den/dem.

/scrooge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SÅ, nu är spcr up&running igen. Här är recensionen http://www.silentpcreview.com/article642-page5.html

Visar ganska tydligt att CNPS8000 är ett dåligt val, imho. Särskilt med tanke på att man får en alpine för 77 spänn !!!, medans billigaste 8000 brakar loss på en bra bit över 350 spänn.

A swing and a miss, Zalman.

Edit: Nu finns det naturligtvis bättre flänsar än Alpine. Men att CNPS800 presterar jämlikt med en kylare för 80 spänn säger ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Kul att se att FAQ'n uppdateras hela tiden, ofta så glömms dom bort efter ett tag.

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte är puristiskt Lian-Li,
men vore det inte lite intressant att ha med Koolance/Lian-Li när vi ändå är igång?

Hittar dem t.ex. här:
http://www.xoxide.com/

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag vet att det inte är puristiskt Lian-Li,
men vore det inte lite intressant att ha med Koolance/Lian-Li när vi ändå är igång?

Hittar dem t.ex. här:
http://www.xoxide.com/

Mvh

Det får nog räcka med standradvarianterna av lådorna, jag har iafl inte lyckats hitta någon recension av dessa.

Kul att du tog upp dem iafl, har inte sett dem förut

Visa signatur