Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Ägare av LG L204WT och dess lillebror, se hit, tack

Permalänk
Medlem

Ägare av LG L204WT och dess lillebror, se hit, tack

Jo, det har varit lite snack om L204WT och 203 som kom innan. Jag funderar starkt på att köpa en 204, men undrar om de som äger den är nöjda.

Jag ska använda den till det mesta, spela, smurfa diverse film/bildredigering (inget avancerat) osv.

Jag tar tacksam emot alla kommentarer och liknande ni har

Permalänk

L204WT går väl knappt att få tag på i Sverige än? De datum jag har tittat på säger att de första leveras denna vecka.

Jag är också sugen på denna skärm, har läst en del om den på amerikanska forum. Det verkar vara mycket skärm för pengarna.

Permalänk
Medlem

jaha....då får jag väl återuppliva tråden nån gång eller helt enkelt köpa skärmen och hoppas på det bästa

Permalänk

Jag funderar också på LG L204WT: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/6564... eller Viewsonic VX2025wm: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/6570... LG:n är ju billigare. Men jag har inte hittat nåt test på den. Viewsonicen har fått bra kritik, men är dyrare. Tester på LG:n efterfrågas. Är det MVA-panel? Det står iaf 16,7 milj färger på pricerunner. Men det stämmer ju inte alltid. Och på LG:s sida står det inte mycket.

Edit: Fixade länkarna

Visa signatur

[AMD Athlon 64 3000+] [1024 MB RAM] [2 x 250GB Hitachi Deskstar S-ATA2] [XFX 6800GT] [FSP 400W] [3D-Mark 01: 20870] [3D-Mark 03: 12295] [3D-Mark 05: 5782] [3D-Mark 06: 2286]

Permalänk

LG: var folk tydligen rikligt missnöjda med men vx2025 har ju en annan, bättre panel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
LG: var folk tydligen rikligt missnöjda med men vx2025 har ju en annan, bättre panel.

du har inget som bekräftar det du just skrev?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

de amerikanska forum jag läst där folk som har skärmen har skrivit sina åsikter verkar då ingen vara missnöjd iaf, snarare tvärtom överlag väldigt nöjda...
skulle va intressant höra var du grundar ditt uttalande på...

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adventure
Jag funderar också på LG L204WT: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/6564... eller Viewsonic VX2025wm: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/6570... LG:n är ju billigare. Men jag har inte hittat nåt test på den. Viewsonicen har fått bra kritik, men är dyrare. Tester på LG:n efterfrågas. Är det MVA-panel? Det står iaf 16,7 milj färger på pricerunner. Men det stämmer ju inte alltid. Och på LG:s sida står det inte mycket.

Edit: Fixade länkarna

LGn har en TN-panel men någon ny typ som ännu inte finns ute på marknaden. Tittar man på responstiden så ser man direkt att det inte är en MVA. Tror inte ens en Super-IPS/PVA kan specas som 5ms.

LGn är alltså bra för gaming, och inte för bildbehandling. Ska man pyssla med sånt får man välja en annan skärm, men då blir den också sämre för spel.

Permalänk
Medlem

jo, jag tänkte. Har L204WT stöd för HDCP?

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 203WT igår och är missnöjd. Windows funkar kanon men i film så är bild kvaliteten skit. Kollar man på en original DVD film så ser bilden ut som den gör på nerladdade filmer med dåligkvalitet. Färgerna är bra men mörka områden blir konstiga och sen är det typ prickar över hela skärmen, inte pixlar utan något annat. Spel ser OK ut men tycker det var en dålig skärm. Tyvärr har jag inte ens öppetköp eller returrätt på skiten men fick iaf 2 döda pixlar

Kass skärm och tror LG 204 inte är så mycket bättre än denna så avstå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinyfish
Köpte en LG 203WT igår och är missnöjd. Windows funkar kanon men i film så är bild kvaliteten skit. Kollar man på en original DVD film så ser bilden ut som den gör på nerladdade filmer med dåligkvalitet. Färgerna är bra men mörka områden blir konstiga och sen är det typ prickar över hela skärmen, inte pixlar utan något annat. Spel ser OK ut men tycker det var en dålig skärm. Tyvärr har jag inte ens öppetköp eller returrätt på skiten men fick iaf 2 döda pixlar

L203WT och L204WT använder olika paneler så skillnaden kan vara jättestor, bara för att namnen är lika så betyder inte det att skärmarna är lika. Det enda som är likt är storleken och att båda skärmarna använder en TN-panel (dock av olika tillverkare).

Tittar man lite på användarrecensioner på nätet så får L204WT mycket bättre kritik än L203WT.

För övrigt så är de flesta LCD-paneler dåliga på att återge nyanser som är nästan svarta. Kör man dessutom en Xvid/Divx som källa så förvärras det ytterliggare.

Permalänk
Medlem

Denna var då värdelös, aldrig mer ska jag handla TN-panel. Får jag nu lämna tillbaka den ska jag köpa en Viewsonic VX2025wm istället eller köra på min 17" CRT.

Färgerna är ändå rätt okey, det jag är mest besviken på är att DVD filmer är så suddiga och fula. Kollade Prison Break i HDTV igår och det såg snäppet sämre ut än vad det gör på min 28" CRT TV och budget DVD spelare.

Sen att jag har 2 röda pixlar är jobbigt, hade dem inte funnits hade jag mest troligt behållt skärmen för det är så jobbigt att börja lämna tillbaka och beställa nya, har nog mycket att göra med mitt trasiga grafikkort och XBOX 360 :I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Tittar man lite på användarrecensioner på nätet så får L204WT mycket bättre kritik än L203WT.

På de forum jag har kollat på så har L203WT fått bättre kritik, bl.a på widescreenforum o liknanade.

Jag vill också ha lite info om dessa då jag funderar på att köpa antingen L203WT eller L204WT.

Permalänk
Medlem

Japp jag funderar också på att köpa någon av dessa..förmodligen L204WT isf..men vill juh ha lite mer info om va folk tycker så man inte köper en skärm som inte e alls va man hoppades på

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
På de forum jag har kollat på så har L203WT fått bättre kritik, bl.a på widescreenforum o liknanade.

Jag vill också ha lite info om dessa då jag funderar på att köpa antingen L203WT eller L204WT.

Jag hänger själv på WSGF så det är nog snarare du som inte läst trådarna där ordentligt.

L203WT har tillverkats i två varianter, en med Super-IPS-panel och en med TN-panel.

Super-IPS-panelen tillverkas i sydkorea och det är den som säljs i USA, kanske att några tidiga exemplar lyckades nå Europa.

Den europeiska varianten tillverkas i Polen och har enbart en TN-panel.

Så ja, den koreanska varianten kanske är bättre än L204WT men den får du inte tag på i Europa. Däremot är den polska varianten sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinyfish

Jag har haft en LG 203WT sen i början av sommaren och jag är kanon nöjd. Bra på alla sätt och vis. Både i spel, film och bilder. Skärmen är dessutom väldigt snygg att titta på.

Jag tycker att de DVD-filmer jag tittar på ser kanon ut. Du vet väl om att du kan ändra F-engine till "Movie" och stänga av den? Testa att byta olika inställningar.
Sen så är det inte meningen att man ska sitta 10cm från skärmen och glo på en film, inte sittar man och glor på film 10cm från en Tv?

Visa signatur

-----------------------------------
MVH Xed

Permalänk

Kan ni som köpt en L203WT kolla på era etiketter och se vilket tillverkningsland skärmen har. Sen skriver ni tillverkningslandet och inköpsbutik i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Kan ni som köpt en L203WT kolla på era etiketter och se vilket tillverkningsland skärmen har. Sen skriver ni tillverkningslandet och inköpsbutik i denna tråd.

Tillverkad i Polen...
Köpt på ItService.se

Visa signatur

MVH Xed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xed
Tillverkad i Polen...
Köpt på ItService.se

Tackar! Sen har vi tinyfish som också har en som är tillverkad i Polen.

Permalänk
Medlem

fan, tycker jag har letat så gott jag kan efter en förklaring till just TN-Panel
men jag måste antingen vara skitsämst på att leta eller så finns det ingen info..

hur som helst, jag har beställt en LG204WT för att jag tyckte den såg mer prisvärd ut
än Samsung Syncmaster 205BW men jag har absolut ingen koll på vad som är "bra/dåligt"

super-IPS, TN-panel.. vad är skillnaden och vad ÄR det egentligen?
väldigt tacksam för svar. så jag vet vad det är jag köper :]

Permalänk
Medlem

är det nån som införskaffat en L204WT, snart går min order iväg och jag har fortfarande inte sett några recensioner eller kommentarer. kanske blir jag den förste?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Litecore
fan, tycker jag har letat så gott jag kan efter en förklaring till just TN-Panel
men jag måste antingen vara skitsämst på att leta eller så finns det ingen info..

hur som helst, jag har beställt en LG204WT för att jag tyckte den såg mer prisvärd ut
än Samsung Syncmaster 205BW men jag har absolut ingen koll på vad som är "bra/dåligt"

super-IPS, TN-panel.. vad är skillnaden och vad ÄR det egentligen?
väldigt tacksam för svar. så jag vet vad det är jag köper :]

TN har sämre färgåtergivning och betraktningsvinklar men bättre responstider. Det är den stora skillnaden. Ska man enbart spela och surfa är TN bäst. Ska man hålla på med bildredigering så ska man undvika TN.

Permalänk

ska också köpa ny skärm, och har också tittat på just den. Verkar vara väldigt bra å prisvärd... står lite om den på prisjakt...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=129290

några amerikanska kommentarer:

"Great for gaming, Reasonable price, 8/16/2006
Reviewer: Kyle, Oshawa
Great picture quality with no ghosting. Put this monitor with a highend graphic card and its the perfect mix with the 20001 contrast ratio.

Awesome LCD, 8/16/2006
Reviewer: Sameer, Ottawa
My first LCD, I will never go back to a CRT - yuck. This monitor is gorgeous. Text is sharp, movies look great, games look awesome and pictures look absolutely amazing.My only problem was the first monitor I found 1 dead pixel in the bottom right side - exchanged it and have a perfect monitor now.

Very nice monitor, 8/16/2006
Reviewer: Chris L, Red Deer, AB
Got one of these around a month ago. Setup was a bit tricky since I was going from a 19 LG CRT to this 20.1 LCD monitor. I had to keep hooking up the old monitor to change settings as the monitor wouldn't display anything at my old refresh ratedisplay settings. Not too hard to do tho. You also have to play with some of the other Windows settings to get text to display more clearly the option is called Clear Type in Windows XP. Movies and games look great on it. The only downside I can see is that no DVI cable is included. Still, I highly recommend this product

Great LCD monitor. My first one too. , 8/8/2006
Reviewer: Tabish S, Toronto, Canada
This monitor is replacing my old 17 CRT. It is a little pricy but definately worth the money. Text and everything else looks really good with the high resolution. I have more space on the desktop. The response time is very good. No ghosting at all, trust me, i tried prey, splinter cell, GRAW, Hitman, Dawn of War dont think i need to try out any other. The contrast ratio is also very very high. I recommend that you purchase the 4 year warranty at least. It's good to know that i will be covered for the next 4 years. PS No stuck or dead pixels

Okay...For The Price, 8/8/2006
Reviewer: Richard, Toronto
I bought this monitor a few weeks ago, and I got to sayy I'm a bit disappointed. This could be, because I got it hooked up with a VGA cable. I'm looking to upgrade my system so i can hook up a dvi-d cable, but if I don't i think my money was well spent.

A Monitor to behold, 8/8/2006
Reviewer: Christopher P, Belleville, Ontario
It was with sad regret that I had to exchange a new LG 1952 19 in that was roughly 3 weeks old. The software locked up the computer and would not let me enter the system it gave me a blk screen that said flatron engine and nothing else. So i thought if I took another of the same model it would perhaps do the same thing. And after reviewing LG monitors on Cnet, now ehy dont jump to conclusions the monitors are the best on the market but the software is very flakey according to one or more reviewers. So I thought maybe a model up would have different software and be free of the problems. Well this baby was on sale and they were gracious enough to repalce it with this one. I cant say enough great things about My future shop in Belleville they bend over backwards to make their customers VERY happy.To make a long story short, I can't stop using the computer now. For digital prints and games and websurfing different products. This LG 20.1 in monitor is a dream come true for anyone doing photos. I feel like i have entered the screen and am with my subjects. Spec's are awesome with a 2000to one contrast ratio and 5 milisecond response wow what more does anyone want. Lg has come up with a winner and keep up the customer relations Future shop, the other retailers out there need to follow your example you are setting.

AMAZING Monitor, 8/8/2006
Reviewer: Mitch, Ottawa
If you are thinking of buying an LCD this is the one I just upgraded from a 17 CRT and this is AMAZING Theres so much more room on your desktop and when viewing web pages you never have to scroll across because you can already see it all. If you're a gamer like myself, this monitor will do perfectly with its fast 5ms response time there is absolutely no stuttering or ghosting. The only thing I really don't like is the fact that it did not come with a DVI-D cable only a VGA. Even on VGA though, this monitor looks great. Buy it now - it doesn't get any cheaper for a better quality LCD.

Fantastic, 8/8/2006
Reviewer: Ralf, Ontario
Big Bold Bright and Beautiful. I never thought an LCD screen would look this good. I use CAD programs all the time and was reluctant to purchase an LCD over a CRT. But this one impressed me. It's crisp and extremley brighta little to bright if that's possible. The advertised contrast ratio of 20001 left me sceptical at the store but their 30 day guarantee convinced me to try it. Great monitor escpecially for the money.

Great Monitor for the Price, 7/31/2006
Reviewer: KraftyDood, Victoria, BC
My old CRT died and I had already had my eye on the L204WT. I had always imagined I would pick up some type of Samsung when I switched to LCD, but I had taken a look at this monitor already and I liked what I saw.Went ahead and Picked one up and got it home to find four dead pixels. One was hardly noticable and wouldn't have bothered me at all, but the other three were grouped together resulting in a very noticable black dot on the left side of the monitor. Took it back to Future Shop where they replaced it with another L204WT with no hassle. Tested this one out - perfect - no dead or stuck pixels. The person I dealt with said this was the first return of this monitor she had seen due to dead pixels - but she had seem a couple returns due to people having problems with the base getting it to click together, I think. I could never get the base unassembled on the original monitor so I left it that way - looks like it was designed so that once you click the monitor into the base it will be almost impossible to get it apart again - which would be a big pain if you decided later to switch to a monitor arm.Great colors and very clear. Widescreen is very handy for my work softwareweb developer. For the price this monitor is an excellent deal. The only thing I didn't like as I indicated above was the included base, which seemed very cheap, poorly-designed, and not that pleasant on the eye - so I bought a monitor arm for it a Neo-Flex by Ergotron, also at Future Shop. The monitor arm is a bit pricey, but oozes quality and works like a dream. With the Neo-Flex arm I have even more open space on my desk now, and the monitor can floatturn all over the place - looks snazzy too.Great monitor for the price and excellent monitor arm. Extras like USB ports would of course been nice, but not expected at this price level.

GET IT, 7/28/2006
Reviewer: Jeeten, Montréal
Again another great product from my favourite storeVery fast response timeCrystal clear with DVIDrawback is you have to buy the DVI cableI use hardware decoding for dvd and dont really need the F-EngineColourssaturationtints are just greatI think it lives up to the 20001 reported contrast ratioPourvu que ça dure"

är riktigt sugen på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davve_87_
några amerikanska kommentarer:

Kanadensiska =P

Permalänk

ursäkta mig för d helt galna påstående...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davve_87_
ursäkta mig för d helt galna påstående...

det gör inget, det är ju bevis för att skärmen är bra. Dock så kanske de här som ksrivit kanske är de bäst apå att recensera

Permalänk
Medlem

Jag har beställt L204WT på dustinhome där de har prel. datum 8/9.

Vad jag har läst så ska det vita verkligen vara vitt och det svarta vara svart på den här skärmen. F-engine ska tydligen ha en tendens att lagga lite i filmer men annars verkar den vara felfri.

Hoppas vid gud att den är pixelfri, men med min vanliga tur så kommer den att ha ett antal pixlar precis under pixelgarantin >.<

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

strålande! då kan du ju berätta för oss andra vad du tycker om den

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan jämföra den gamla sortens TN-paneler med den nya då den har äkta 8-bitars färgpanel (16.7M).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

personligen så är ja ingen expert... så ja lär ändå inte se någon större skillnad på panel typen osv...
fundera annars på någon av dessa också:
DML-522W100
http://www.datorbutiken.com/home/?Product=MIRDML522W100
mer info: http://www.nl-mirai.com/ProductDetails&product_id=43&cat_id=5...
Acer AL2216W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=107222
LG:n verkar ju snäppet bättre, men dessa är ju 2'' större.... svårt val...