Permalänk

Krönikan om dom 2 glömmda fläktarna

Igår, närmere bestämt den 25 oktober år 2006 klockan 22:38 så slocknade min dator när jag satt och lirade Quake 3 Arena med min vän på hans nybyggda server för första gången.
Jag kände en kraftig stank av bränd elektronik, kastade mig över datorn och ryckteur alla sladdar.
Så klart var jag inte den ända som kände den kraftiga stanken, min mor och bror kom och frågade vad som stank så j***igt.
Jag svarade: datorn blev överhettad och något har gåttsönder i den.
Jaha sa dom, yrade och skrattade lite sedan gick dom och fikade medans jag satt en kort stund och sörjde över liket som låg framför mig.

Efter en stund öppnade jag chassiet och kände på cpu:n, den var skollhet.
Jag tog en liggandes 80mm fläkt som skräpade i ett hörn tilsammans med en transformator, jag startade fläkten och blåste på dom varma komponenterna utan resultat.
Det blåsteupp skollhet luft på mig, minst 60grader varm.
Efter en stund så kunde jag tabort cpu:n, när jag hade gjort det så såg jag 4 trasiga kondensatorer, såklart tog jag på dom och brände mig.
Några sekunder senare såg jag att 2 fläktar inte var inkopplade.
H**vetes j***ans s**t! sa jag tyst för mig själv och tänkte: Nu när min dator funkade så perfekt från några dagar tillbax.

GLÖM ALDRIG KOPPLAIN FLÄKTARNA NÄR DU HAR ÖVERKLOCKAT!

Nu på lördag eller någongång nästa vecka så har jag nog en fungerande dator.

I skirvande stund så hoppas jag att inget annat än moderkortet, minnerna och kontrollerkortet är trasigt

Permalänk

tråkigt o höra.. har inte klantat mig så dirext .. bara att man lekti i bios om avstängningstempraturen är inte bra om datorn börjar reboota när den går över 45C

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag röstade "Nej, aldrig" eftersom jag aldrig överklockat på riktigt, jag gjorde några lama försök med min nuvarande processor men den är verkligen inte överklockningsvänlig. 200Mhz är allt jag lyckats med, å andra sidan sätter nog minnena stop ändå. Jag har väl tänkt skaffa ett C2D-system på sikt och overklocka det så min tid kommer säkert, jag ska inte glömma fläktarna dock

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

oj vilken fin historia

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

kan nästan säga att jag inte har sabbat nått förutom ett moderkort repade det lite med mitt vatten block men det är historia nu

Visa signatur

Let the Slatte power be with you :-)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Lite gammal tråd va?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||