Permalänk
Medlem

Scart->vga , Inte Vga-scart

Finns det nått sätt att bygga en koverter från SCART till VGA på ?

Har en TFT-skärm stånas, en 19" , och min TV pajjade här i dagarna , o just nu har jag inte råd att spendera dyra pengar på en ny tv, så jag undrar om man kan köpa några billiga komponenter och löda ihopp nån adapter .. För man kan ju plättlätt löda ihopp en kabel som gör VGA->SCART , så då borde motsattsen gå , eller ?

SCART helst , äftersom det går att köra adaptarar till dom för SVHS och Kompositvideo ..
Annars går det bra med Kompositvideo->VGA lr SVHS->VGA , men hälst SCART->VGA
Ljudet är inte relevant i detta , bara bilden. Orkar inte ha datorn igång när jag vill kolla på TV.

Tacksam för snabba svar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det inte finns någon tv-tuner i en datorskärm, så måste du antingen ha en tv-tuner i datorn, eller en extern till skärmen. Har du det senare kopplar du helt enkelt vga från tv-tunern till skärmen. Vet inte vad du skulle vilja uppnå genom att ha en scartkabel till datorn

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Proffsmoddare

detta kanske går:

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeTC
Med tanke på att det inte finns någon tv-tuner i en datorskärm, så måste du antingen ha en tv-tuner i datorn, eller en extern till skärmen. Har du det senare kopplar du helt enkelt vga från tv-tunern till skärmen. Vet inte vad du skulle vilja uppnå genom att ha en scartkabel till datorn

meningen va väll om man kunde bygga en adapter för att koppla hans datorskärm till scarten på t.ex en dvd/ satelit motagare

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

@SleepstreameR: Jo Det kan nog gå .. Om skärmen .. För det är ju vanlig analog RGB-signal ut ifrån t.ex satelitmotagaren , modell några år gammal.

Ska fixa kontakter och testa .. borde ju gå med en tp-kabel som signalkabel.

Det jag kan utläsa från schemat du posta är att GND Sync kan lödas ihopp med GND Red,Green,Blue eller ?

Om det inte går är det väl bara att skaffa en scartsladd med en hona i ena änden och en VGA kontakt , och sedan börja löda ,sen plugga in o hoppas på bild .

Permalänk

Rapportera gärna sen hur det gick :).

Permalänk
Medlem

www.kabelgiganten.se
där har dem en sådan, står att den är gjord för att tex ta Tv till projektorns vga-port

Visa signatur

Ingenjör.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket... Jag satt och funderade på scart till svideo för att köra mitt gamla playstation på en dellmonitor. Det här är bättre. Svideo till videon, composit video till amigan, scart till vga, och kvm switchen till dvi'n... Japp, det blir bra.Får se om det fungerar. Jag har vissa misstankar om att uppdateringsfrekvensen kanske inte är bra nog. Om det fungerar ger det mig garanterat färg i mina importspel.

Tack än en gång för kopplingsschemat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Klarar en datorskärm av att visa upp en sån bild korrekt?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar scart-rgb via VGA pluggen. Jag misstänker som sagt att det inte fungerar, pga uppdateringsfrekvensen. Eventuellt skulle det då gå att trixa till med en våggenerator för att skapa en "fejk" synk. Jag är långt från kapabel till den typen av elektronik, så det får vara en ren gissning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Undrar om det verkligen är samma kopplingschema .. har inte fått det att funka , men ska testa lite till , annars köper jag en sån o hoppas på att det funkar ... blir vilke som billigare än att köpa en tv för >10.000

Permalänk
Medlem

Vi provar igen. SCART ut i VGA plug måste inte fungera. Troligen gör det INTE det. Varför inte? För att signalens bärfrekvensen är för låg när signalerna tas från scart pluggen. Mer exakt, är den hälften(15.6 kHz) av vad de flesta monitorer KRÄVER som minimum... (31 kHz) Anledningen till att det i alla fall fungerar med projektorer är för att de är konstruerade för det. Deras huvudsyfte är att visa film och tvspel. Monitorkontakten på en hemmaprojektor är mer en eftertanke, och den har som tur är, inte försetts med samma begränsning som vanliga monitors. (En del av Samsungs äldre "multisync" serie ska det dock fungera med. De stödjer så låga frekvenser. Eventuellt kan det fungera med en del monitorer som har s-video, och / eller composit in med, det var vad jag tänkte testa med.)

Det innebär altså att om du inte får det att fungera med hemma meckad sladd kan du låta bli och köpa en färdig kopplad, för det kommer inte fungera i alla fall. Det finns aktiva dosor, som innehåller en scandoubbler, som skulle fungera istället, men de är dyrare.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo Jag har kommit fram till den slutsatsen jag okså ... Så jag lägger ner detta nu och inser den bittra sanningen att jag antingen måste bränna många tusen på en ny tv, eller fortsätta annvända datorn för att titta på TV/DVD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Finns ju lösa tuners också tex http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093437

Features
ViewTV+ can provide high quality picture with sharp, stable image output to
VGA/SVGA/XGA/SXGA
View TV+ output mode can be changed from 640*480,800*600, 1024*768 to 1280 * 1024
(both can be 60 and 75Hz)
Compatible for Multi Signal inputs: TV, Video, S-Video, PC
Automatic source mode detection (NTSC/PAL for video S-Video)
TV Channel auto scanning and memorize
Brightness/Contrast/Saturation/Color/Sharpness/Gamma Adjustment
Provide user-friendly OSD (on screen display) for function control
No software or driver required. No PC compatibility problem
Compact standing body and easy installation, no need to uncover PC case
Full function remote controller

Direkt från PDF'en. Inte ett helt dåligt alternativ, sen är det ju synd den inte tar scart in. Inte heller står det något om vilket frekvensområde den kan ta in via VGA, och skicka ut till VGA, men förhoppningsvis skulle en sådan kuna fungera till scart anslutna enheter...

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TextTV hadde ju inte vart fel med tanke på att Kanal Digitals TextTV ibland inte vill funka ( gäller de kanaler som har TextTV självklart ) .

Men den kan vara ett alternativ ..
Tack för tipset.
Fler tips mottages gärna.