Permalänk
Medlem

Vattenkylningsinköp - sista frågorna

Är på gång att köpa en ny dator och i den har jag tänkt montera vattenkylning delvis för att få ner ljudet under 25-30dB i idle, dels för överklockningsmöjligheterna i spel.
Har letat runt och läst otaliga forumtrådar här och på andra forum (bl.a. xtremesystems) de senaste månaderna och kommit fram till vilka delar jag ska skaffa och även gjort ett par beställningar.

Listan är som följande...
Radiator:
ThermoChill PA120.3

Pump:
Laing DDC Ultra w/ Petra's DDCT-01 Top Combo

CPU-block:
Swiftech STORM rev. 2

GPU-block:
Swiftech MCW60

RAMsinks:
Swiftech MC14 BGA Memory Ramsink Copper

Fläktar till rad. och chassi:
8x 120mm Yate Loon D12SL-12 Case Fan - Black (47 CFM, 28 dBA)

Fläktcontroller:
mCubed T-balancer bigNG

Flowsensor:
mCubed T-Flow

Tempsensor:
mCubed Push-in 10mm

Fillport:
Machined Delrin Fillport/T-Line Cap

Fittings:
10x EK High-Flow Fitting (G 1/4" Thread, 1/2" OD)

Slang:
3-4m 7/16" ID (5/8" OD) Masterkleer PVC Tubing
eller
3-4m Tubing Tygon R3603 15,9/11,1mm transparent

Övrigt:
2x T-fitting
8x 120mm Sound Vibration Dampener
1x Power Supply Sound Vibration Dampener
1x Petra'sTech "Gel-Stuff" Vibration Absorption Block
1x PTFE Thread Tape (1/2" Wide - 50' Roll)
Hose clips 12-20mm tubing ST
+ destilerat vatten, glycol, ättika, regöringssprit

Har tänkt mig installera detta i ett Lian Li PC-V2100B Plus fulltower-chassi. Har ännu inte bestämt exakt vilka datorkomponenter det kommer att bli men troligtvis en Core 2 Duo E6600, 7950GX2/8800, Seasonic M12 700W mm.

Systemlayout:

Observera att ordningen är som jag tänkt mig men positionerna är inte relativa hur det kommer att monteras i chassit.

Nu till frågorna:
- Har jag glömt någonting?
- Fungerar Swiftech MCW60 blocket på ett 8800GTS/GTX kort?
- Hur monterar jag PA120.3 radiatorn inuti chassit? Finns det några upphängningsannordningar att köpa till eller är det borra och skruva som gäller?
- Hur monterar jag DDC-pumpen? Har köpt ett "Gel-Stuff"-block från petra's men vill helst fästa den på något vis inte bara lägga den fritt på botten av chassit för att kunna flytta runt datorn utan problem.
- Läste någonstans att det skulle vara möjligt att montera fillporten direkt på Laing-pumpen (och således undvika en t-koppling)? Kan dock inte se hur det skulle gå till.
- Finns det några andra butiker som säljer PA120.3 förutom over-clock.com?
- Är dammfilter till chassi-/radiatorfläktarna värt att skaffa eller begränsar det luftflödet för mycket?
- Vilken upphängningsannordning för att minska vibrationsljud från hårddiskar är den bästa?

Permalänk
Medlem

Allt du har valt verkar kung. Härligt och se att du läst på och hittat "de rätta" grejorna. Du kommer inte bli besviken med de där prylarna

Struna i hose clips från Petras. Kör med buntband från typ biltema (eller vad somhelst) istället. För det första så är det redan ganska rätt mellan slangen och ek-nipplarna (tro mig). Du måste doppa slangen i varmt (destillerat) vatten för att få över slangen snyggt. Det blir snyggare och enklare med bundband.

Som det ser ut just nu så passar inte MCW60 på ett 8800gts/gtx. Swiftech säger att dom håller på och fixar en addapter. Men inget är ute idag än. Detta 8800gtx block kommer med vattenkylning inkluderat som ska passa 7/16" och 1/2"-slang. Det kanske kunde vara något? Annars måste du nog vänta lite tror jag. Det kanske ploppar upp något under skrivande stund, vad vet jag.

Gällande montering av pa120.3 är det nog till att borra och skruva som gäller. Det finns lite olika lösningar att fixa in det i ett v2100plus. Jag tror du hittar det vettigaste när du ser alla grejer själv. Det löser sig. Men antingen i botten eller i toppen (Kanske externt) är vad som brukar gälla. Om du inte vill hänga den på utsidan på baksidan.

Det finns en massa olika varianter som folk monterar pumpen på. Jag förstår vad du menar med att man inte bara vill ha den på golvet. Jag gjorde såhär.

Men du kan sätta den lite varstans.

Eftersom det finns 2 olika insugnipplar till Laing-pumpen är klart att man kan montera t-kopplingen direkt till en av dom. Men det funkar ju inte om du har tillexempel petras egen topp. Kör på en vanlig T-lina, blir vettigare.

Måste dra nu. Hoppas allt löser sig

/Oscar

Permalänk
Medlem

När jag skulle montera min TermoChill PA 120.3 radiator i mitt
Antec 180 chassi så sågade jag ett hål i toppen av chassit och filade till det
så jag skulle kunna sänka ner radiatorn.

Jag har den sänkt så att fläktarna ligger i chassit och Radiatorn tillsammans
med Shrouden är utanpå.

Montering av fläkten fungerar lysade på "golvet" om man köper en dubbelhäftande dämpande matta att sätta den på.
Jag har det och man rubbar den inte utan MYCKET kraft.

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylningsinköp - sista frågorna

Först och främst vore det vore bra att veta vad du har beställt så man inte ger "onödiga" råd.

Flödesmätare
mCubeds T-Flow har typ 3mm i innerdiameter och är därför extremt restriktiv. Flödet med den flödesmätaren är därför avsevärt lägre än utan så frågan är om den är värd sitt pris? Jag skulle kolla närmare på Swissflo och Remags flödesmätare innan jag bestämmde mig. Här har du en rätt bra tråd om flödesmätare.

Är du säker på att du vill köra med 6st fläktar på radiatorn?
ThermoChills PA-serie har extremt glesa flänsar och innebär därför inget större luftmotstånd. Luftflödet från en fläkt bromsas med andra ord knappt alls och att montera fläktar på båda sidorna ökar därför inte luftflödet nämnvärt. Däremot ökar ljudnivån rätt mycket om man fördubblar antalet fläktar. Att montera fläktar på båda sidorna av en PA-radiator är mer för de som vill ha maximal prestanda oavsett ljudnivå. Prestandaskillnaden är troligtvis så pass liten så att du inte kan mäta den utan dyrare mätutrustning men ljudnivån blir märkbart högre.

Antal ramkylflänsar?
Jag är inte alls insatt i 8800-kortens layout så jag vet inte hur många MC14 som behövs. Det beror så klart på vilket vattenblock man har och vad det kyler för komponenter. Tänk efter innan du beställer i alla fall så att du inte köper för få.

Val av fillport?
Petras fillport duger fint, men danger dens nya delrinfillport är enligt mig mycket snyggare och EKs nipplar passar. Tyvärr finns den inte i lager hos petra men om de skulle få hem den innan du beställer skulle jag valt den istället.

• ThermoChill har G3/8-nipplar
    ThermoChill använder G3/8nipplar och inte G1/4 så EKs passar tyvärr inte. Dessa nipplar från AquaXtreme är populära för ThermoChillradiatorer.

• Antialgmedel
    Då du läst på och inte blandat koppar och alu så behöver du inget korrosionshämmande medel och eftersom du inte använder någon chiller kommer vattnet aldrig nå fryspunkten så något glykol behövs inte heller. Att tillsätta Zerex, Pentosin eller liknande skulle därför göra mer skada än nytta. Något som endast motverkar alger skulle dock inte skada så lite PT_Nuke vore kanske en god idé?

• Push-in
    Du planerar att övervaka vattentempen med mCubeds 10mm push-in-sensor och för att sensorn ska få kontakt med vattnet tänker du köra med mCubeds 10mm push-in-T-koppling? Dessa T-kopplingar fungerar endast med slang som har en ytterdiameter på 10mm vilket för det första inte passar med 15,9mm OD slang och för det andra blir onödigt restriktivt på grund av den lilla innerdiametern.
    För att lösa slangkompabilitetsproblemet skulle du kunna köpa t.ex denna T-koppling, montera EK-nipplar på sidorna, en G1/4 till push-in-konverterare ovanpå och montera sensorn i den. Tyvärr har även denna T-koppling onödigt liten och därför restriktiv innerdiameter. Det finns liknande T-kopplingar som har vettigare innerdiameter t.ex den här men jag vet ingen som är lätt att få tag i.
    För att slippa G1/4 till push-in-konverteraren skulle du kunna köpa en G1/4-sensor istället. Jag kör med något liknande i sidoinsuget på min alphacooltopp för att övervaka vattentempen.
    Du skulle kunna ersätta båda T-kopplingarna med någon lämplig tank? Alphacool och frozencpu har rätt många reservoarer men själv skulle jag nog invänta EKs.

Nej, inte i dagsläget. Men vad jag kan förstå från trådarna borta på XS verkar det vara på gång?

- Hur monterar jag PA120.3 radiatorn inuti chassit? Finns det några upphängningsannordningar att köpa till eller är det borra och skruva som gäller?
Mountainmods har några chassin där PA120.3 passar utan modifikationer, men då måste man leva med de i mitt tycke otroligt fula chassina med.
Annars är det sticksågen/dremeln som gäller, här har du alla mått du kan tänkas behöva.

- Hur monterar jag DDC-pumpen? Har köpt ett "Gel-Stuff"-block från petra's men vill helst fästa den på något vis inte bara lägga den fritt på botten av chassit för att kunna flytta runt datorn utan problem.
Det brukar inte vara några problem att flytta chassit även om pumpen inte är fastskruvad. Den sitter ju i slangarna så den tar sig inte så långt.
Vill man ändå sätta fast den är det enkelt gjort med buntband, snöre eller liknande som inte överför vibrationer till chassit. Om man är ute efter en lösning som inte är lika ghetto är det inte helt enkelt att hitta något som håller fast pumpen bra utan att överföra vibrationer.

- Läste någonstans att det skulle vara möjligt att montera fillporten direkt på Laing-pumpen (och således undvika en t-koppling)? Kan dock inte se hur det skulle gå till.
Alphacools toppar har två insug, ett på sidan och ett ovanpå. Då kan man montera fillporten i det insug som man inte använder. Tyvärr fungerar det inte så bra i praktiken då luftbubblor har mycket svårt att leta sig ut.

Petra jobbar på att bli återförsäljare för ThermoChill. Om du frågar är det inte omöjligt att de har någon hemma som de kan tänka sig att sälja. Annars kanske de kan ta hem en med nästa DangerDenleverans eller liknande så att du kan köpa en via dem och slipper en extra fraktkostnad.
Annars är nog Over-Clock.co.uk och vcore.dk är nog de vettigaste alternativen för oss Svenskar, men det finns fler brittiska återförsäljare, en tysk samt några borta i staterna. För hela listan se ThermoChills hemsida.

- Är dammfilter till chassi-/radiatorfläktarna värt att skaffa eller begränsar det luftflödet för mycket?
Det finns inga tester på hur restriktiva dammfilter är och det varierar troligtvis extremt mycket mellan olika filter. Själv värdesätter jag prestanda högre än en dammfri dator och då jag ändå mekar med den rätt ofta hinner den inte bli speciellt dammig.

- Vilken upphängningsannordning för att minska vibrationsljud från hårddiskar är den bästa?
Den upphängningsannordning som förhindrar att vibrationer sprider sig till chassit bäst är förmodligen någon mindre vacker gummibandslösning. Gummi/silikonringar som isolerar hårddiskskruvarna från chassit fungerar sådär men ser i alla fall bra ut. SilentPCReview och liknande sidor har förmodligen funderat mer på det här än jag har så sök lite där.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vattenkylningsinköp - sista frågorna

Tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Först och främst vore det vore bra att veta vad du har beställt så man inte ger "onödiga" råd.

Glömde helt enkelt bort det. Dock handlar det endast om Yate Loon fläktar, en Laing DDC Ultra pump med Petra's Top, Delrin Fillport, ljuddämpningsmaterial och lite annat småkrafs.

Citat:

Flödesmätare
mCubeds T-Flow har typ 3mm i innerdiameter och är därför extremt restriktiv. Flödet med den flödesmätaren är därför avsevärt lägre än utan så frågan är om den är värd sitt pris? Jag skulle kolla närmare på Swissflo och Remags flödesmätare innan jag bestämmde mig. Här har du en rätt bra tråd om flödesmätare.

Det var en bra tråd det där. Gör nog helt enkelt så att jag skippar idéen med en flowmeter. Känns onödigt att bottleneck:a hela systemet för en enhet med liten relevans.

Citat:

Är du säker på att du vill köra med 6st fläktar på radiatorn?
ThermoChills PA-serie har extremt glesa flänsar och innebär därför inget större luftmotstånd. Luftflödet från en fläkt bromsas med andra ord knappt alls och att montera fläktar på båda sidorna ökar därför inte luftflödet nämnvärt. Däremot ökar ljudnivån rätt mycket om man fördubblar antalet fläktar. Att montera fläktar på båda sidorna av en PA-radiator är mer för de som vill ha maximal prestanda oavsett ljudnivå. Prestandaskillnaden är troligtvis så pass liten så att du inte kan mäta den utan dyrare mätutrustning men ljudnivån blir märkbart högre.

Som jag har förstått det så innebär fläktar på båda sidorna att man kan köra dessa på lägre hastigheter för att uppnå samma luftflöde och därmed få ner ljudnivån under den för ett ensidigt system. Samtidigt som max flödet vid full effekt ökar med ca 50%. Om detta inte gäller för PA120.3 radiatorn för att den har relativt litet luftmotstånd vet jag inte?

Citat:

Antal ramkylflänsar?
Jag är inte alls insatt i 8800-kortens layout så jag vet inte hur många MC14 som behövs. Det beror så klart på vilket vattenblock man har och vad det kyler för komponenter. Tänk efter innan du beställer i alla fall så att du inte köper för få.

Det ska jag tänka på.

Citat:

Val av fillport?
Petras fillport duger fint, men danger dens nya delrinfillport är enligt mig mycket snyggare och EKs nipplar passar. Tyvärr finns den inte i lager hos petra men om de skulle få hem den innan du beställer skulle jag valt den istället.

Trodde endast det fanns en delrin fillport och det var petra's. Möjligt att det blir en DD delrin fillport nästa gång jag beställer från petra's. Dock är väl det mest relevanta med en fillport att den är av rätt material.

Citat:

Citat:

[list][*]ThermoChill har G3/8-nipplar
ThermoChill använder G3/8nipplar och inte G1/4 så EKs passar tyvärr inte. Dessa nipplar från AquaXtreme är populära för ThermoChillradiatorer.

Såg det igår efter att jag postat. Tack för tipset om nipplar!

Citat:

[*]Antialgmedel
Då du läst på och inte blandat koppar och alu så behöver du inget korrosionshämmande medel och eftersom du inte använder någon chiller kommer vattnet aldrig nå fryspunkten så något glykol behövs inte heller. Att tillsätta Zerex, Pentosin eller liknande skulle därför göra mer skada än nytta. Något som endast motverkar alger skulle dock inte skada så lite PT_Nuke vore kanske en god idé?

Okej, blir inköp av sådant medel då.

Citat:

[*]Push-in
Du planerar att övervaka vattentempen med mCubeds 10mm push-in-sensor och för att sensorn ska få kontakt med vattnet tänker du köra med mCubeds 10mm push-in-T-koppling? Dessa T-kopplingar fungerar endast med slang som har en ytterdiameter på 10mm vilket för det första inte passar med 15,9mm OD slang och för det andra blir onödigt restriktivt på grund av den lilla innerdiametern.
För att lösa slangkompabilitetsproblemet skulle du kunna köpa t.ex denna T-koppling, montera EK-nipplar på sidorna, en G1/4 till push-in-konverterare ovanpå och montera sensorn i den. Tyvärr har även denna T-koppling onödigt liten och därför restriktiv innerdiameter. Det finns liknande T-kopplingar som har vettigare innerdiameter t.ex den här men jag vet ingen som är lätt att få tag i.
För att slippa G1/4 till push-in-konverteraren skulle du kunna köpa en G1/4-sensor istället. Jag kör med något liknande i sidoinsuget på min alphacooltopp för att övervaka vattentempen.
Du skulle kunna ersätta båda T-kopplingarna med någon lämplig tank? Alphacool och frozencpu har rätt många reservoarer men själv skulle jag nog invänta EKs.[/list]

Blir troligtvis att skippa även tempsensorn om jag inte lyckas hitta någon bra lösning som inte är så restriktiv. Reservoarer resulterar vad jag har läst i minskat tryck i systemet (= lägre flöde) och det är därför jag valt att inte använda en sådan. Om det kommer en bra reservoar från EK så kan jag mycke väl tänka mig att köpa en sådan för att göra det enklare att lufta systemet.

Citat:

Nej, inte i dagsläget. Men vad jag kan förstå från trådarna borta på XS verkar det vara på gång?

Okej, får hålla utkik. Jobbigt det här att så många delar är ur lager eller helt enkelt inte släppts ännu. Gör det svårt att få ihop ett helt system.

Citat:

Mountainmods har några chassin där PA120.3 passar utan modifikationer, men då måste man leva med de i mitt tycke otroligt fula chassina med.
Annars är det sticksågen/dremeln som gäller, här har du alla mått du kan tänkas behöva.

Det brukar inte vara några problem att flytta chassit även om pumpen inte är fastskruvad. Den sitter ju i slangarna så den tar sig inte så långt.
Vill man ändå sätta fast den är det enkelt gjort med buntband, snöre eller liknande som inte överför vibrationer till chassit. Om man är ute efter en lösning som inte är lika ghetto är det inte helt enkelt att hitta något som håller fast pumpen bra utan att överföra vibrationer.

Okej, får göra som Rasco skrev och helt enkelt vänta och se när jag har grejrna framför mig.

Citat:

Alphacools toppar har två insug, ett på sidan och ett ovanpå. Då kan man montera fillporten i det insug som man inte använder. Tyvärr fungerar det inte så bra i praktiken då luftbubblor har mycket svårt att leta sig ut.

Kör fillporten på en t-koppling innan pumpen istället.

Citat:

Petra jobbar på att bli återförsäljare för ThermoChill. Om du frågar är det inte omöjligt att de har någon hemma som de kan tänka sig att sälja. Annars kanske de kan ta hem en med nästa DangerDenleverans eller liknande så att du kan köpa en via dem och slipper en extra fraktkostnad.
Annars är nog Over-Clock.co.uk och vcore.dk är nog de vettigaste alternativen för oss Svenskar, men det finns fler brittiska återförsäljare, en tysk samt några borta i staterna. För hela listan se ThermoChills hemsida.

Tack, ska kolla/höra runt med dom butikerna.

Citat:

Det finns inga tester på hur restriktiva dammfilter är och det varierar troligtvis extremt mycket mellan olika filter. Själv värdesätter jag prestanda högre än en dammfri dator och då jag ändå mekar med den rätt ofta hinner den inte bli speciellt dammig.

Sant. Det jag tänkte på var om prestandaförlusten var liten så vägs den troligtvis upp av minskat damm som blockerar luftflödet.

Citat:

Den upphängningsannordning som förhindrar att vibrationer sprider sig till chassit bäst är förmodligen någon mindre vacker gummibandslösning. Gummi/silikonringar som isolerar hårddiskskruvarna från chassit fungerar sådär men ser i alla fall bra ut. SilentPCReview och liknande sidor har förmodligen funderat mer på det här än jag har så sök lite där.

Ska leta runt lite där och se om jag hittar något.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vattenkylningsinköp - sista frågorna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagiX_TS
Det var en bra tråd det där. Gör nog helt enkelt så att jag skippar idéen med en flowmeter. Känns onödigt att bottleneck:a hela systemet för en enhet med liten relevans.

Sant, flödesmätare är nog mest något för de som gillar att exprimentera och testa olika saker inom vattenkylning.

Citat:

Som jag har förstått det så innebär fläktar på båda sidorna att man kan köra dessa på lägre hastigheter för att uppnå samma luftflöde och därmed få ner ljudnivån under den för ett ensidigt system. Samtidigt som max flödet vid full effekt ökar med ca 50%. Om detta inte gäller för PA120.3 radiatorn för att den har relativt litet luftmotstånd vet jag inte?

Det gäller nog tätare radiatorer och inte ThermoChills PAserie. Men jag kan ha förstått det fel. Du hade väl redan beställt fläktarna så enklaste sättet att ta reda på hur det egentligen ligger till är att testa.

Citat:

Trodde endast det fanns en delrin fillport och det var petra's. Möjligt att det blir en DD delrin fillport nästa gång jag beställer från petra's. Dock är väl det mest relevanta med en fillport att den är av rätt material.

Egentligen spelar inte ens materialet någon större roll då fillporten knappt nuddar vattnet så korrosion tar rejält lång tid. Nästa gång jag behöver en fillport ska jag försöka få tag i den här underbart vackra saken.

Citat:

Blir troligtvis att skippa även tempsensorn om jag inte lyckas hitta någon bra lösning som inte är så restriktiv. Reservoarer resulterar vad jag har läst i minskat tryck i systemet (= lägre flöde) och det är därför jag valt att inte använda en sådan. Om det kommer en bra reservoar från EK så kan jag mycke väl tänka mig att köpa en sådan för att göra det enklare att lufta systemet.

Att övervaka vattentempen är ju inte precis nödvändigt utan mer en kul grej så det får ju inga större konsekvenser att skippa tempsensorn.
Visst ger en tank som regel aningen lägre flöde än en T-koppling med vettig innerdiameter. Det är dock mycket små skillnader vi snackar om.
Block och radiatorer presterar som bekant bättre med högre flöde, men desto högre flöde man har desto mindre förbättring ger ännu högre flöde. Har man en så pass stark pump som du så bör flödet redan vara så pass högt så att en liten försämring knappt påverkar block och radiatorers prestanda.
Det som bör avgöra valet är kanske inte bara vad som ger maximal prestanda (om nu inte det är det enda man prioriterar förtås), utan snarare om man föredrar en reservoars utseende, snabba luftning och möjlighet att integrera t.ex tempsensorer framför fillportens lägre vikt, lägre pris, mindre dimensioner och aningen lägre flödesmotstånd.

Citat:

Okej, får hålla utkik. Jobbigt det här att så många delar är ur lager eller helt enkelt inte släppts ännu. Gör det svårt att få ihop ett helt system.

Så är det när man vill ha det bästa.

Citat:

Sant. Det jag tänkte på var om prestandaförlusten var liten så vägs den troligtvis upp av minskat damm som blockerar luftflödet.

Med dammfilter fastnar dammet i dammfiltret istället för i t.ex radiatorn så luftflödet blockeras ändå. Dock är det enklare att rengöra ett dammfilter än hela burken.

Permalänk

MagiX_TS, är du den jag tror att du är?

Bor du i Örebro?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Re: MagiX_TS, är du den jag tror att du är?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Bor du i Örebro?

Nej, jag bor i stockholm så det är troligtvis inte jag.

Permalänk
Medlem

Ok, det kanske redan har sagts men med 8st fläktar kommer det inte ens vara i närheten av tyst, tyvärr. I övrigt har du valt nästan exakt samma saker som jag tänkt skaffa, jag tänkte ta en pa120.2 istället men det blir nog bra vilket som.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Tjenare allihopa.. Ska nu snart införskaffa mig en helt ny dator med vattenkylning som MagiX_TS skrev så tänker jag införskaffa följande:

Chassi:
TT armor

Radiator:
Black Ice Xtreme 2 High Peformance Radiator

Pump:
Danger Den MAG II Limited Edition

cpu block:
Swiftech APOGEE Extreme Performance

gpu block:
Swiftech MCW60

Fittings:
Danger Den G1/4 High Flow Fittings - 1/2"

Slang:
PrimoFlex Tubing 1/2 ID x 3/4 OD - UV Red

Tank:
Cyclone 120 External Mounted Reservoir

Fillport:
Danger den aluminum fillport

Fläktar:
Blackfire4 UV LED 120mm Fan Sleeved - Green/Blue

Fläktkontroller:
Zalman Fläktkontroller, 6-kanaler

och skruvar med gummiringar för att förhindra vibrationer från hårddisken.

allting ska köpas från:www.performance-pcs.com förutom fläktkontrollern och chassit som ska köpas från microstore.

Men har man glömt något/förbättra?

Är pumpen något att ha?
Bra att ha en flödessensor?
för stora slangar?

Permalänk
Medlem

Radiator
BIX är ingen vidare bra radiator så länge man använder fläktar som man orkar vara i samma rum eftersom radiatorn är så tät. Se Radical_53:s test.
BIGT (Stealth) är både bättre och billigare. BIGTX är förmodligen ännu bättre (gissning i väntan på test) men kostar ju även mer. Jag skulle till och med välja coolingworks framför BIX.

Pump
MAG II är visserligen billig men enligt Marci (äger over-clock.co.uk) har närmare hälften av de han sålt gått sönder. Det här är inget nytt utan följer C-systems (som tillverkar MAG-pumparna) vanliga statistik.
Köp en DDC, helst DDC-2, gärna med toppmonterat insug (modda själv eller köp ny topp), eller en D5:a (säljs bland annat under namnen Swiftech MCP655 och Danger Den DD12V-D5). D5:or är rätt enkla att hitta begangnade även här i Sverige.

Fillport
Välj hellre en tillverkad av delrin eller mässing. De kostar lika mycket och du sover mycket bättre om nätterna om du slipper oroa dig för korrosion.

Är pumpen något att ha? Nej.
Bra att ha en flödessensor? Nej, du ser om vattnet rör sig i din tank.
för stora slangar? Prestandaskillnaden mellan 7/16" ID och 1/2" ID är inte så stor, men 7/16" är mycket trevligare att handskas med

Permalänk

mx:
okey så då är det mycket bättre om man köper dessa grejer:

radiator:
Black Ice® GT Stealth 240 XFlow Highest Peformance Radiator

fillport:
Danger Den Brass Fillport(den i mässing)

Pump:
antingen ddc-1 eller 2,Danger den d5

okey..de som du sa ang slangarna..om man vill ha 7/16" vad ska man ha för fittings då?

Permalänk
Medlem

Japp det ser mycket bättre ut.
Fast skippa XFlow. Xflow är hwlabs namn för single pass, dvs att vattnet bara passerar radiatorn en gång istället för två som i en vanlig dualpass. Det kan vara en bra sak om radiatorn konstrueras för detta från grunden men hwlabs byter bara tankar på sina dualpassradiatorer och deras Xflow presterar därför märkvärt sämre än sina dualpassyskon. Dessutom har de mage att ta mer betalt för detta!

Saxat ur Radical_53:s test:
At 600rpm:
Thermochill PA120.3 - 7k
Watercool HTSF - 8k
Watercool HTSF3-x - 8.4k
Cooltek Maxistream / Swiftech MCR - 8.4k
Black Ice GT - 9.2k Vanlig dualpass, 2,9 grader kallare vatten än sin singlepassbror.
Black Ice Extreme - 11k
Alphacool NexXxos Pro - 11.2k
Black Ice GT X-Flow - 12.1k X-Flow = singlepass, 2,9 grader varmare vatten än sin dualpassbror.
Black Ice Extreme X-Flow - 12.3k
Alphacool NexXxos Extreme - 14k

Den enda vettiga singlepassradiatorn jag vet är PA160. Den är helt och hållet konstruerad för singlepass

7/16" ID slang passar utmärkt på 1/2" nipplar. Det kan krävas lite mer varmvatten och våld för att få på slangen men det är inga större problem. Dessutom sitter slangen bättre.

Permalänk

okey emn då skaffar jag en Black Ice® GT Stealth 240 Highest Peformance Radiator istället då om den är bra?=)

Permalänk
Medlem

Jo det låter bra så nu ska jag inte klaga mer.

Permalänk

haha vilken tur då;) god jul på er alla:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Ok, det kanske redan har sagts men med 8st fläktar kommer det inte ens vara i närheten av tyst, tyvärr. I övrigt har du valt nästan exakt samma saker som jag tänkt skaffa, jag tänkte ta en pa120.2 istället men det blir nog bra vilket som.

Beror på hur man använder dem. 8st fläktar på fullvarv = 8ggr så hög decibel som en fläkt på fullvarv. 8st fläktar i t.ex. 800 rpm i ett ljudisolerat chassi är i princip knäpptyst.

Vet dock inte om jag kommer att använda 6st fläktar till radiatorn som jag tänkt när jag köpte dem - det återstår att se om det gör någon skillnad. Om inte kan de användas på andra ställen i chassit.

Kan ju uppdatera status på min vattenkylning och säga att alla delar är inhandlade och bortsett från radiatorn som jag fått skicka på rma då det var en stor buckla i ena kanten vid slangkopplingarna (vilket jag för övrigt tycker over-clock.co.uk har skött exceptionellt även fast jag varit lite otålig i min längtan efter att få installera systemet).

Blev masterkleer slang från petrastechshop istället för tygon då lagret gapade tomt och efter att ha läst vad användarna på xtremesystems forum tyckte så känndes priset inte riktigt motiverat. Det blev heller ingen flowsensor eller push-in tempsensor efter rekomendationerna här på forumet. Till radiatorn köpte jag två stycken shrouds (en hade räckt) och nu med min rma på radiatorn får jag även en "fan grill" för att täcka hålet jag kommer att behöva göra i botten av chassit för att få plats med den.

Till mitt nyinhandlade 8800gtx har jag köpt ett Swiftech MCW60-block som jag plannerade från början samt en adapterplatta till den och två extra uppsättningar Swiftech MC14 BGA ramsinks.

På chassifronten kan sägas att Lian Li PC-V2100 Plus (silver) är ett mycket trevligt chassi. Det blev stora leveransförseningar från GTEK (distributören) vilket innebar att jag fick vänta över en månad från att jag beställde det innan jag fick hem det. Under tiden försökte jag hitta ett alternativ som inte var ett Lian Li då leveransförseningarna gällde alla dessa men jag lyckades inte hitta något som var lika visuellt tilltalande och erbjöd de specs som jag var ute efter så det blev helt enkelt att vara "tålmodig" och vänta.

Finns inte direkt någonting att klaga på när det gäller insidan av chassit. Kommer att bli mycket sågande för att få in PA120.3 radiatorn. Hade inte direkt reflekterat över hur jag skulle få in den i chassit innan jag fick hem delarna utan tänkte att med ett stort fulltower så måste det ju lösa sig. Kan dock säga att jag gravt underskattade storleken på radiatorn och att i stort sett allt i nedre delen av chassit måste ut för att göra plats för den.
Har börjat med att modifiera bakplåten för nätagget (nya hål och flytt av stödplåt) så att det ska kunna sitta på den övre platsen åt rätt håll dvs. med 120mm fläkten neråt. Har aldrig jobbat i aluminium förut och det var lugnt sagt inte det roligaste - väldigt svårt att få till fina borrhål och jag ser inte helt fram emot att behöva såga upp ett hål i botten på chassit för att öppna upp för radiatorn.

I övrigt sitter jag för tillfället på min nya burk (Core 2 Duo E6600, 8800GTX, 4Gb Corsair Twin2X PC6400, Asus P5W DH Deluxe) och lirar NWN2 på max allt i 1600x1200 utan problem och läser på det officiella forumet hur andra har problem med att spelet är för "ooptimerat" och därmed inte går att spela.

Permalänk

Är det denna pump som är ddc-02:Alphacool Laing DDC-Pump 12V Ultra`??

vad ligger ljudnivån på en ddc-02?

Permalänk
Medlem
Citat:

Till mitt nyinhandlade 8800gtx har jag köpt ett Swiftech MCW60-block som jag plannerade från början samt en adapterplatta till den och två extra uppsättningar Swiftech MC14 BGA ramsinks.

Hade oxå den tanken från början men bestämde mig för ett heltäckande block från EKwaters istället
Tror dock att MCW60 blocket oxå funkar skitbra.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Technofreak_
Är det denna pump som är ddc-02:Alphacool Laing DDC-Pump 12V Ultra`??

vad ligger ljudnivån på en ddc-02?

Jepp, DDC Ultra är samma plump som DDC-02. Dock så har den jag köpt petrastechshop topp inte alphacool topp.

Kan inte svara på vad ljudnivån ligger på då jag inte fått ihop mitt system ännu men det kan säkert någon annan här. Jag tänker koppla min till fläktkontrollen som reglerar spänningen (därmed även ljudnivån) och köra den så tyst det går i idle och för prestanda i spel. Fläktkontrollen går att ställa om både manuellt och automatiskt vid vissa grader etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraakfa
Hade oxå den tanken från början men bestämde mig för ett heltäckande block från EKwaters istället
Tror dock att MCW60 blocket oxå funkar skitbra.

Jo Eks heltäckande block fungerar troligtvis bättre men bestämde mig för MCW60 istället då det förhoppningsvis kommer att fungera även med andra kort ett bra tag framöver jämfört med Ek blocket som vad jag läst endast passar på 8800GTX (inte ens GTS). För min del blir det lättare att motivera priset på så sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo Eks heltäckande block fungerar troligtvis bättre men bestämde mig för MCW60 istället då det förhoppningsvis kommer att fungera även med andra kort ett bra tag framöver jämfört med Ek blocket som vad jag läst endast passar på 8800GTX (inte ens GTS). För min del blir det lättare att motivera priset på så sätt.

Du har en poäng där faktiskt. Tänkte inte på det. GTS blocket är under produktion enligt Eddy. Hmm, kanske ska köra på adapterplattan istället om man byter kort *fundra*
Såg att block har kommit för Gts 8800 nu: http://ekwaterblocks.com/shop/product_info.php?products_id=14...

Visa signatur

Core 2 duo!