Först och främst vore det vore bra att veta vad du har beställt så man inte ger "onödiga" råd.
Flödesmätare
mCubeds T-Flow har typ 3mm i innerdiameter och är därför extremt restriktiv. Flödet med den flödesmätaren är därför avsevärt lägre än utan så frågan är om den är värd sitt pris? Jag skulle kolla närmare på Swissflo och Remags flödesmätare innan jag bestämmde mig. Här har du en rätt bra tråd om flödesmätare.
Är du säker på att du vill köra med 6st fläktar på radiatorn?
ThermoChills PA-serie har extremt glesa flänsar och innebär därför inget större luftmotstånd. Luftflödet från en fläkt bromsas med andra ord knappt alls och att montera fläktar på båda sidorna ökar därför inte luftflödet nämnvärt. Däremot ökar ljudnivån rätt mycket om man fördubblar antalet fläktar. Att montera fläktar på båda sidorna av en PA-radiator är mer för de som vill ha maximal prestanda oavsett ljudnivå. Prestandaskillnaden är troligtvis så pass liten så att du inte kan mäta den utan dyrare mätutrustning men ljudnivån blir märkbart högre.
Antal ramkylflänsar?
Jag är inte alls insatt i 8800-kortens layout så jag vet inte hur många MC14 som behövs. Det beror så klart på vilket vattenblock man har och vad det kyler för komponenter. Tänk efter innan du beställer i alla fall så att du inte köper för få.
Val av fillport?
Petras fillport duger fint, men danger dens nya delrinfillport är enligt mig mycket snyggare och EKs nipplar passar. Tyvärr finns den inte i lager hos petra men om de skulle få hem den innan du beställer skulle jag valt den istället.
- Har jag glömt någonting?
ThermoChill har G3/8-nipplar
ThermoChill använder G3/8nipplar och inte G1/4 så EKs passar tyvärr inte. Dessa nipplar från AquaXtreme är populära för ThermoChillradiatorer.
Antialgmedel
Då du läst på och inte blandat koppar och alu så behöver du inget korrosionshämmande medel och eftersom du inte använder någon chiller kommer vattnet aldrig nå fryspunkten så något glykol behövs inte heller. Att tillsätta Zerex, Pentosin eller liknande skulle därför göra mer skada än nytta. Något som endast motverkar alger skulle dock inte skada så lite PT_Nuke vore kanske en god idé?
Push-in
Du planerar att övervaka vattentempen med mCubeds 10mm push-in-sensor och för att sensorn ska få kontakt med vattnet tänker du köra med mCubeds 10mm push-in-T-koppling? Dessa T-kopplingar fungerar endast med slang som har en ytterdiameter på 10mm vilket för det första inte passar med 15,9mm OD slang och för det andra blir onödigt restriktivt på grund av den lilla innerdiametern.
För att lösa slangkompabilitetsproblemet skulle du kunna köpa t.ex denna T-koppling, montera EK-nipplar på sidorna, en G1/4 till push-in-konverterare ovanpå och montera sensorn i den. Tyvärr har även denna T-koppling onödigt liten och därför restriktiv innerdiameter. Det finns liknande T-kopplingar som har vettigare innerdiameter t.ex den här men jag vet ingen som är lätt att få tag i.
För att slippa G1/4 till push-in-konverteraren skulle du kunna köpa en G1/4-sensor istället. Jag kör med något liknande i sidoinsuget på min alphacooltopp för att övervaka vattentempen.
Du skulle kunna ersätta båda T-kopplingarna med någon lämplig tank? Alphacool och frozencpu har rätt många reservoarer men själv skulle jag nog invänta EKs.
- Fungerar Swiftech MCW60 blocket på ett 8800GTS/GTX kort?
Nej, inte i dagsläget. Men vad jag kan förstå från trådarna borta på XS verkar det vara på gång?
- Hur monterar jag PA120.3 radiatorn inuti chassit? Finns det några upphängningsannordningar att köpa till eller är det borra och skruva som gäller?
Mountainmods har några chassin där PA120.3 passar utan modifikationer, men då måste man leva med de i mitt tycke otroligt fula chassina med.
Annars är det sticksågen/dremeln som gäller, här har du alla mått du kan tänkas behöva.
- Hur monterar jag DDC-pumpen? Har köpt ett "Gel-Stuff"-block från petra's men vill helst fästa den på något vis inte bara lägga den fritt på botten av chassit för att kunna flytta runt datorn utan problem.
Det brukar inte vara några problem att flytta chassit även om pumpen inte är fastskruvad. Den sitter ju i slangarna så den tar sig inte så långt.
Vill man ändå sätta fast den är det enkelt gjort med buntband, snöre eller liknande som inte överför vibrationer till chassit. Om man är ute efter en lösning som inte är lika ghetto är det inte helt enkelt att hitta något som håller fast pumpen bra utan att överföra vibrationer.
- Läste någonstans att det skulle vara möjligt att montera fillporten direkt på Laing-pumpen (och således undvika en t-koppling)? Kan dock inte se hur det skulle gå till.
Alphacools toppar har två insug, ett på sidan och ett ovanpå. Då kan man montera fillporten i det insug som man inte använder. Tyvärr fungerar det inte så bra i praktiken då luftbubblor har mycket svårt att leta sig ut.
- Finns det några andra butiker som säljer PA120.3 förutom over-clock.com?
Petra jobbar på att bli återförsäljare för ThermoChill. Om du frågar är det inte omöjligt att de har någon hemma som de kan tänka sig att sälja. Annars kanske de kan ta hem en med nästa DangerDenleverans eller liknande så att du kan köpa en via dem och slipper en extra fraktkostnad.
Annars är nog Over-Clock.co.uk och vcore.dk är nog de vettigaste alternativen för oss Svenskar, men det finns fler brittiska återförsäljare, en tysk samt några borta i staterna. För hela listan se ThermoChills hemsida.
- Är dammfilter till chassi-/radiatorfläktarna värt att skaffa eller begränsar det luftflödet för mycket?
Det finns inga tester på hur restriktiva dammfilter är och det varierar troligtvis extremt mycket mellan olika filter. Själv värdesätter jag prestanda högre än en dammfri dator och då jag ändå mekar med den rätt ofta hinner den inte bli speciellt dammig.
- Vilken upphängningsannordning för att minska vibrationsljud från hårddiskar är den bästa?
Den upphängningsannordning som förhindrar att vibrationer sprider sig till chassit bäst är förmodligen någon mindre vacker gummibandslösning. Gummi/silikonringar som isolerar hårddiskskruvarna från chassit fungerar sådär men ser i alla fall bra ut. SilentPCReview och liknande sidor har förmodligen funderat mer på det här än jag har så sök lite där.