Plockar upp radiosignaler med mitt logitech surround system

Permalänk
Medlem

Plockar upp radiosignaler med mitt logitech surround system

Sedan ungefär ett halvår tillbaka så har jag alltid haft ett irriterande bakgrundsljud i mina logitech högtalare. Det var några veckor sedan jag tittade lite närmare på problemet och upptäckte då att jag plockar upp signaler från en rysk radio station. Högtalarna är kopplade till datorn med sladdar och är av modellen x-530. Jag undrar om någon annan har drabbats av detta och om det är normalt eller inte jag bor i Linköping kanske det är något lokalt? Hursomhelst om du har samma problem eller kan förklara detta fenomen var vänlig posta i denna tråd.

Edit: Värt att nämna att jag kan ändra frekvens med volymtratten:P

Permalänk
Medlem

Det behövs väldigt lite för att få in AM-radio, vilket det antagligen är frågan om. I "lite billigare" system/lösningar lägger man inte särskilt mycket energi på att skärma av från sådant. Det är alltså inte så himla ovanligt.

Permalänk

Har varit med om liknande i ett kommunikationssystem en gång. Fick in något ryskt lite då och då. Var rätt roligt faktiskt.

Om du har möjlighet, testa att flytta runt på sladdar, flytta förstärkare och sånt. Kan lösa det.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen delningsfilter/högtalarespolen i högtalaren som plockar upp signalen & har således inget med kvalitén att göra.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det är knappast i högtalaren signalen plockas upp. En sådan signal är så svag att den måste förstärkas fall den ska höras i högtalaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det är knappast i högtalaren signalen plockas upp. En sådan signal är så svag att den måste förstärkas fall den ska höras i högtalaren.

Det var märkligt då jag har varit med om fenomenet.. förstärkaren var avstängd & vi hörde Taxi centralens kommunikation med bilarna genom vänster högtalare...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

För det första så räcker det inte med en drossel enbart för att få ut en ljudsignal. En drossel kan fånga upp signalen, men eftersom signalen är modulerad så måste den först demoduleras för att man ska kunna höra själva ljudet. I den simplaste av AM-moottagare så sker detta i stort sett med endast en diod. Signalen måste då vara tämligen stark.
Rent teoretiskt skulle det, om det sitter en diod, parallellt med själva högtalarelementet, kunna gå till som du säger, men signalen måste vara väldigt stark. En diod där skulle dock påverka ljudkvaliteten väldigt negativt.

Så även om det SKULLE kunna ske i själva högtalaren, vilket inte är särskilt sannolikt, IMO, så är det antagligen så att signalen plockas upp tidigare i anläggningen.

Permalänk
Medlem

Troligen tas signalen upp i oskärmade(eller dåligt skärmade) kablar och förstärks i förstärkaren. Testa att flytta lite på kablarna(även högtalarkablarna) och se om du kan minska på ljudet.

Skruvis: antar att det var kortvågsradio du tog upp och inte AM-radio.

Dumbo: Dioden kan vara en av sluttrissorna. Inte så ovanligt med AM-radio tas upp i förstärkare. Speciellt inte oskärmade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
För det första så räcker det inte med en drossel enbart för att få ut en ljudsignal. En drossel kan fånga upp signalen, men eftersom signalen är modulerad så måste den först demoduleras för att man ska kunna höra själva ljudet. I den simplaste av AM-moottagare så sker detta i stort sett med endast en diod. Signalen måste då vara tämligen stark.
Rent teoretiskt skulle det, om det sitter en diod, parallellt med själva högtalarelementet, kunna gå till som du säger, men signalen måste vara väldigt stark. En diod där skulle dock påverka ljudkvaliteten väldigt negativt.

Så även om det SKULLE kunna ske i själva högtalaren, vilket inte är särskilt sannolikt, IMO, så är det antagligen så att signalen plockas upp tidigare i anläggningen.

Delningsfilter består av spolar & kondensatorer... Fallet med vänster högtalare så försvann "ljudfenomenet" när man startade förstärkaren..

Får tillägga att man hörde det enbart när man i princip tryckte örat mot högtalaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan prova att linda alu. folie runt kabeln från datorn till förstärkare och se till att folien har kontakt (ledande kontakt) med dator-chassit eller ännu bättre om dina datorhögtalare (förstärkaren) har plåt-chassi.

Inte säkert det fixar problemet men billigt att prova.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Faradays bur!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Delningsfilter består av spolar & kondensatorer...

Ja, och det räcker inte för att demodulera signalen. Däremot skulle det kunna funka som en enkel "tuner".

Nåväl. Du hörde ju något iaf, av någon anledning. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det, dock är jag lite tveksam till hur signalen "kom dit", sas.