Nintendo Wii - Nätverkstråd.

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii - Nätverkstråd.

Den här tråden ska endast handla om allt som har med Wii nätverks anslutningar att göra och hoppas folk respekterar detta.
Om det är lämpligt med ytterligare en ny tråd om Wii eller inte, låter jag moderaterna avgöra.

Eftersom det är 1 gången jag använder trådlöst nätverk och det är anledningen skapar denna tråd, eftersom behöver verkligen hjälp av era experter om hur man ska gå tillhanda.

Min setup:

- D-Link DGL-4300 Trådlös Router
- D-Link DWL-G520 Trådlös Kort
- Självklart Nintendo Wii

Hur ska jag göra nu för skapa ett trådlöst nätverk mellan Wii?
Jag får upp 2 ikoner i trayen, XP trådlöst nätverk och D-Link AirPlus Utility.
Vilken av dessa är det man ska gå in och konfiguera och hur?
En steg för steg guide skulle vara fint för en totalt nybörjarare som jag om trådlöst nätverk skulle vara mycket till hjälp.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

www.nintendowifi.com - där finns nog alla svar

Kör Internet med min wii med hjälp av nintendo wifi usb, funkar jättebra

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

bara anslut wii till routern trådlöst i wii inställningarna och skriv in wpa key och sånt så funkar det tar typ 1 minut.

Permalänk

Någon anna som tycker att det tar aslång tid när man skicka meddelanden? Tar flera timmar innan det kommer fam.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

jag gissar på att det är rätt överbelastat just nu när alla ska sitta och testa o skicka jag har problem med shopen oxå.. tar evigheter att komma in och ibland hänger allt sig.

Permalänk
Medlem

Inga problem att skicka och ta emot Emial, tar ett par minuter bara. Hur det funkar konsoler emellan vettefan.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Inga problem att skicka och ta emot Emial, tar ett par minuter bara. Hur det funkar konsoler emellan vettefan.

Konsoller emellan så tar det flera timmar normalt. Bästa resultat jag fått var 10 min. Detta av ca 7 försök. Har hört att det ska gå fortare att maila till och från datorn.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Räcker det endast man ställer in i routern eller behövs det i D-Link AirPlus Utility + XP trådlöst nätverks inställningar också?

Inställningar i DGL-4300:

Enable Wireless: ikryssat
Wireless Network Name: Nintendo Wii
Enable Auto Scan: okryssat
Wireless Channel: 2.462 Ghz - Ch 11
Super G™ Mode : Super G without Turbo
802.11 Mode : Mixed 802.11g and 802.11b
Transmission Rate : Best (automatic)
Visibility Status : Invisible

Security Mode : WPA-Personal

WPA Mode : WPA2 Only
Group Key Update Interval : 3600

Pre-Shared Key : *************

Problem:
Om har auto scan ikryssat, så ställs det in auto på Ch 6 med Super G with dynamic Turbo (fungerar endast på Ch 6) och då fick jag upp Error Code 52030. Men fungerar om jag tog reconnect igen varje gång, har med att ha det på Ch 6 att göra och löser sig om man väljer Ch 1 eller Ch 11.

Sen undrar jag, om jag behöver ställa in nåt i XP trådlös nätverks inställningar eller i D-Link AirPlus Utility också?
På XP Trådlös nätverksinställningar står det jämt på Status - Inte Ansluten, men på listan för Visa tillgängliga trådlösa nätverk så hittas min Nintendo Wii?

På D-Link AirPlus Utility så håller den på att scanna hela tiden efter trådlös nätverk, fast i listan efter funna trådlös nätverk så står Nintendo Wii där?

Behöver jag ställa in nåt i dessa 2 eller nöjer jag med att Wiin fungerar, kan gå till Wii shop o.s.v.

Det jag inte förstår är hur kan Wiin ge ut sig i "nätet" när det står i min trådlös nätverksanslutningar Status att ingen är ansluten?

Till slut så hitta det i Trådlös nätverkslistan ibland en Belkin 54g, behöver jag oroa mig över det? EFtersom jag har ingen Belkin 54g kort och förmodligen är det väl nån granne.

Uräskta mitt långa inlägg, som sagt är riktigt noob vad gäller trådlös nätverk.

Har inte kört Skapa ett trådlöst nätverk Wizard guide i XP, utan endast konfiguerat inne i routern.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

det räcker som du har gjort.. jag har själv en dgl-4300 dom jag har wpa på och som jag sedan ansluter till med wii'n.

Permalänk
Medlem

Kommer det gå att lana med flera Wii? T.ex på Cod3 eller NFS Carbon

Visa signatur

CPU:4400+ X2 Grafik: Nvidia 7800gtx Minne: 2gb PC3200 SDRam HDD: Samsung SP 250x2 S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BPH
Kommer det gå att lana med flera Wii? T.ex på Cod3 eller NFS Carbon

Det undrar jag också, samt om det kommer att gå att köra online på Wii, kommer det att kosta i så fall?

Samt en annan sak när vi ändå är inne på trådlösa nätverk, om grannen har ett oskyddat, får jag ansluta till det då eller är det olagligt?
Är det hans fel om han inte har det skyddat?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Det undrar jag också, samt om det kommer att gå att köra online på Wii, kommer det att kosta i så fall?

Wii's onlinetjäns kommer någon gång nästa år, och den tror jag kommer att bli gratis.

Permalänk
Citat:

Samt en annan sak när vi ändå är inne på trådlösa nätverk, om grannen har ett oskyddat, får jag ansluta till det då eller är det olagligt?
Är det hans fel om han inte har det skyddat?

Ja, det är olagligt att ansluta till någon annans nätverk utan tillåtelse. Fast det har väl aldrig hänt att någon blivit dömd för det? Tror att man kan hävda att man inte visste att den anslöt till fel nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Tror att man kan hävda att man inte visste att den anslöt till fel nätverk.

Det blir lite problematiskt i och med att man måste ange SSID manuellt på en Wii.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Räcker det endast man ställer in i routern eller behövs det i D-Link AirPlus Utility + XP trådlöst nätverks inställningar också?

Inställningar i DGL-4300:

Enable Wireless: ikryssat
Wireless Network Name: Nintendo Wii
Enable Auto Scan: okryssat
Wireless Channel: 2.462 Ghz - Ch 11
Super G™ Mode : Super G without Turbo
802.11 Mode : Mixed 802.11g and 802.11b
Transmission Rate : Best (automatic)
Visibility Status : Invisible

Security Mode : WPA-Personal

WPA Mode : WPA2 Only
Group Key Update Interval : 3600

Pre-Shared Key : *************

Problem:
Om har auto scan ikryssat, så ställs det in auto på Ch 6 med Super G with dynamic Turbo (fungerar endast på Ch 6) och då fick jag upp Error Code 52030. Men fungerar om jag tog reconnect igen varje gång, har med att ha det på Ch 6 att göra och löser sig om man väljer Ch 1 eller Ch 11.

Sen undrar jag, om jag behöver ställa in nåt i XP trådlös nätverks inställningar eller i D-Link AirPlus Utility också?
På XP Trådlös nätverksinställningar står det jämt på Status - Inte Ansluten, men på listan för Visa tillgängliga trådlösa nätverk så hittas min Nintendo Wii?

På D-Link AirPlus Utility så håller den på att scanna hela tiden efter trådlös nätverk, fast i listan efter funna trådlös nätverk så står Nintendo Wii där?

Behöver jag ställa in nåt i dessa 2 eller nöjer jag med att Wiin fungerar, kan gå till Wii shop o.s.v.

Det jag inte förstår är hur kan Wiin ge ut sig i "nätet" när det står i min trådlös nätverksanslutningar Status att ingen är ansluten?

Till slut så hitta det i Trådlös nätverkslistan ibland en Belkin 54g, behöver jag oroa mig över det? EFtersom jag har ingen Belkin 54g kort och förmodligen är det väl nån granne.

Uräskta mitt långa inlägg, som sagt är riktigt noob vad gäller trådlös nätverk.

Har inte kört Skapa ett trådlöst nätverk Wizard guide i XP, utan endast konfiguerat inne i routern.

Det känns lite som du fått det om bakfoten med trådlösa nätverk (i enterprise-läget, inte ad hoc).
Din router agerar ju centrala platsen. Du skrev att Wii:n kommer ut på nätet osv så då är allt bra där.
"Inte ansluten" som det visas i XP är ju att din dator inte har kontonkt/inloggad på trådlösa nätverket. Har inget att göra med din Wii. Kanske behöver WPA 2 hotfixen till XP för att WPA2 ska fungera?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Nintendo sa väl någon gång att dom skulle göra online spelandet gratis. Det är då så på DS:en så det bådar ju gott iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Det blir lite problematiskt i och med att man måste ange SSID manuellt på en Wii.

Var inte jag på min iaf. Gjorde en sökning och hittade mitt nätverk, skrev in nyckeln och sen var det klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med att det funkar ibland och ibland inte?

Vore väldigt praktiskt med en liten ikon som visade om man var uppkopplad eller inte i Wiimenyn...

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Ja, det är olagligt att ansluta till någon annans nätverk utan tillåtelse. Fast det har väl aldrig hänt att någon blivit dömd för det? Tror att man kan hävda att man inte visste att den anslöt till fel nätverk.

Lite utanför ämnet, det är INTE olagligt ansluta till ÖPPNA nätverk, dock är det olagligt att ansluta till möjliga enheter som använder nätverket.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Wii's onlinetjäns kommer någon gång nästa år, och den tror jag kommer att bli gratis.

Källa? Jag har nämligen letat efter den informationen utan att hitta. Alltså när onlinetjänsten kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crull
Källa? Jag har nämligen letat efter den informationen utan att hitta. Alltså när onlinetjänsten kommer.

http://www.wiichat.com/nintendo-wii-online/6748-wii-online-fa...