Mobilspel i Java: Minigolf med tillhörande leveleditor

Permalänk
Medlem

Mobilspel i Java: Minigolf med tillhörande leveleditor

Jag har kodat lite på ett hobbyprojekt i Java ett tag som jag tycker börjar bli moget för nåt slags alfa-release (ok, det är massor kvar att göra, men det är iallafall spelbart). Änsålänge finns bara en riktig originalbana som dessutom inte är speciellt välgjord, men spelet hänger egentligen mest på leveleditorn, som faktiskt är rätt så rolig att leka med och sen utmana kompisar på ens specialbana :).

Den här tråden är väl mest menad som nåt slags feedback, men jag efterlyser även lösningar på vissa problem, till exempel att bollen ibland saktas ner rejält när den krockar med sneda väggar (metoden intersect i gamecanvas-klassen), och att få spelet spelbart på olika skärmdimensioner (jag har själv en K750 och spelet är därför sjukt optimerat för den).

Ett annat problem jag har är renderingen av väggarna, just nu ritas dom som simpla linjer, men jag skulle helst ha kanske 3-4 pixlar tjocka linjer och behöver därmed hjälp med det. Att använda bilder är antagligen uteslutet eftersom JME bara kan rotera bilder om 90 grader (och spegelvända dom).

Hur man spelar:
Detta kommer antagligen inte vara universellt för olika telefonmodeller, men såhär spelar man på en K750 iallafall: styrspaken åt alla fyra riktningar styr klubban i spelet, och markören i leveleditorn, siffrorna 2 4 6 och 8 fungerar också. Ju närmre klubban bollen är desto mindre kommer hastigheten på bollen bli mindre och tvärtom. För att skjuta används knappen 5 eller styrspaken (trycks in). För att byta "mode" i leveleditorn används menyknapparna, då får man upp en liten lista på de olika modes som finns:

polygon mode: sätt ut punkter som sedan används som väggar.
line mode: enstaka linjer som också blir väggar, kan användas till fristående hinder till exempel.
hole mode: var hålet ska vara på banan.
start mode: var bollen ska vara på banan.
play map: testspela banan (just nu kan man inte spara sin bana, behöver hjälp med det också).

Krav: CLDC 1.1 och MIDP 2.0
spelet är skrivet i JME.

bild på första banan, rätt sunkigt som synes

bild på leveleditorn med dess olika modes.

NetBeans-projektet i sin helhet: http://erikhk.net/random/java/MiniGolf.rar
under dist/ finns filerna som skickas till telefonen, annars ligger dom under http://erikhk.net/random/java/MiniGolf.jar och http://erikhk.net/random/java/MiniGolf.jad om ni vill tanka det med WAP/GPRS eller liknande.

det var väl allt tror jag.

Permalänk
Medlem

jag provade det på min nokia E61 (med liggande 320x240 skärm). att spela gick bra, men det var en smal rand längst ner som buggade lite (inget grönt, klubban försvann inte när den väl ritades där)

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Provade på min W850i och det ser ut att fungera bra. I "play mode" kan jag inte hitta något sätt att avsluta och/eller gå tillbaka till huvudmenyn (där man kan välja mellan att spela och leveleditor). En annan sak är att en text tydligen visas när man fått bollen i hål, men den blinkar bara till så man hinner inte läsa vad som står.

Jag har tyvärr inget bra tips på hur du ska lösa renderingen av väggar. Det jag la märke till var att bilderna i jar-filen var onödigt stora. Du borde kunna få ner varje bild till under 1k i stället för 5-6k.

Permalänk
Inaktiv

Provade på min k800i och det funkade bra. Dock saknar precis som Rimion något sätt att avsluta programmet. Går det att göra så att man kan spara ner banorna så att man sedan kan skicka de till varandra?

Permalänk
Medlem

Yarrick: jag tror jag vågar påstå att det har med java-implementationen att göra i din telefon, vissa telefoner får vissa problem när man kör spelet i fullscreen, metoden getHeight() returnerar till exempel samma värde oavsett om man kör fullscreen eller inte (borde bli högre när man kör fullscreen naturligtvis). Kanske ska lägga till en valmöjlighet till fullscreen-läget.

Rimion: Jag skulle kunna lägga till så att man kan avsluta på rätt sätt (jag brukar bara hålla inne tillbaka-knappen på min mobil ), och även att gå tillbaka till huvudmenyn. Texten som står är "you finished the level with n hits", jag lyckades precis fixa det och den nya versionen finns på samma länkar.

EDIT: om bilderna, försök gärna att få ner dom så mycket, jag är inte så bra på sånt, formatet måste vara png. Man kanske ska minska på antalet färger eller liknande?

theboogieman: "just nu kan man inte spara sin bana, behöver hjälp med det också", ska försöka fixa det så snart jag kan!

Ge gärna förslag på originalbanor, gärna nya hinder och liknande också!

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som inte rör just ditt spel men programmeringen av det. Jag sitter och kodar på ett breakout (någon gång måste man...) och funderar lite på att göra det till telefonen istället, du sitter inte möjligen med lite bra länkar där man hittar allt som behövs för att börja koda mot telefonen? Har en K750i men det är väl ungefär samma till alla lurar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Jag har en fråga som inte rör just ditt spel men programmeringen av det. Jag sitter och kodar på ett breakout (någon gång måste man...) och funderar lite på att göra det till telefonen istället, du sitter inte möjligen med lite bra länkar där man hittar allt som behövs för att börja koda mot telefonen? Har en K750i men det är väl ungefär samma till alla lurar?

Hmm, jag började med att lära mig lite grundläggande Java, och lära mig förstå API:er osv, sen är det bara att tanka NetBeans med Mobility Pack och kolla på http://www.j2medev.com/api/midp/overview-summary.html.

En bra sida som går igenom lite grundläggande saker om JME är http://basen.oru.se/kurser/j2me/2006-2007-p12/lektioner/index..., som jag hittat länk till här på sweclockers.
EDIT: Snälla sweclockers/vBulletin, fixa länkbuggen... (punkter/kommatecken)

EDIT2: Rimion: jag testade att spara dom i The Gimp istället, innan tog bilderna sammanlagt 100 kB, nu tar dom 26 Photoshop kan slänga sig i väggen

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kör getheight innan telefonen har hunnit registera att den ska köra i fullscreen?

Ang bilder så finns det ett program som heter PNGCrush som förmiskar bilder lite också. Finns en lång tråd ang det på www.j2me.org.

Jag provade spelet på en SE k810, och klubban rörde sig väldigt snabbt, fick aldrig den vinkeln jag ville ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manpower
Det är inte så att du kör getheight innan telefonen har hunnit registera att den ska köra i fullscreen?

Ang bilder så finns det ett program som heter PNGCrush som förmiskar bilder lite också. Finns en lång tråd ang det på www.j2me.org.

Jag provade spelet på en SE k810, och klubban rörde sig väldigt snabbt, fick aldrig den vinkeln jag ville ha.

ojdå, så var det nog men vissa telefoner, inklusive emulatorn i WTK returnerar samma värde oavsett om den kör i fullscreen eller inte..

det där med vinkeln, hastigheten bestäms av avståndet från bollen till klubban, och ju närmare man kommer desto söligare flyttas klubban, jag vet inte om det är så bra egentligen...

Jag testade pngcrush innan när jag hade sparat dom med photoshop, men då minskades storleken med bara 1 kB, jag skulle iofs kunna testa igen, nu när dom är sparade i GIMP.

Permalänk
Medlem

Kanske ska ta och prova GIMP själv då.