Recension av Mirai DML-522W100 - 22" Widescreen

Permalänk
Medlem

Min första recension på denna omtalade skärm som fått olika åsikter från person till person.
Vill även be om ursäkt för bildkvalitén då jag fick ta kort med mobiltelefonen.

Officiella pressbilden

Från posten till lägenheten

Vid första blicken på lådan (som var väldigt nätt och tunn) och pga hur lätt den var tänkte jag direkt att det inte kan vara ett bra tecken
då man oftast får kvalité-känsla om det väger lite mer och tar lite mer plats.
Som exempel min föregående skärm "Viewsonic VX2025WM" som hade ett enormt paket med mycket frigolit och skärmen vägde en del
men det kändes verkligen att pengarna var väl lagda. I det här fallet däremot var inte storleken eller tyngden något som påverkade produkten.

Avplastad och inkopplad

Så fort jag ställt upp skärmen på skrivbordet (eller i mitt fall ovanpå mitt desktop-chassi) så fick
jag verkligen en liten positiv rysning av hur stilren skärmen var! Väldigt enkel design av silver/grått-skal
med några enkla knappar i nedre högra hörn. Inkopplingen var som vanligt en barnlek och att sätta fast stativet
på skärmen var helt enkelt att bara trycka fast den i skärmen. Stativet i detta fall är vad jag kallar budget då
man knappt kan pilla på skärmen utan att den börjar gunga lite lätt, vilket jag inte tycker om. En annan sak är att
man inte kan vrida på skärmen överhuvudtaget, utan att man måste vrida hela skärmen+stativ. Då den inte väger mycket är detta
ingen svårighet alls. Man kan heller inte böja den framåt så mycket vilket inte behövs om skärmen står i bordshöjd men man
kan böja den bakåt väldigt mycket och med lätthet.
Skärmen har dock VESA-skruvhål (100x100) vilket då gör det lätt att sätta fast skärmen på
ett väggfäste/bordfäste/takfäste eller bordstativ.

Högtalarna
Denna skärm har dolda högtalare och så som dem flesta skärmarna idag är högtalarna inte så speciellt bra, men det är ju inte därför
man köper denna skärm.. Högtalarna funkar bra till Windows-ljud osv. men inte för den kräsna musik-lyssnaren.

Vart tog den vägen?!

Jag har inte testat så värst många plattskärmar innan, men denna slår iallafall mitt rekord för tunnaste skärm!

Film

Bilden är tagen ur Matrix HDTV-1080i

Då det nästan är omöjligt att visa hur hd-kvalitén är pga bildkvalitén på korten så tänkte jag ändå visa
lite lätt hur det ser ut. Bilderna spelas upp i VLC och är beskärda till 16:10 för att få "fullscreen".
Kvalitén är väldigt bra dock syns backlight över och under om man kör widescreen med "blackbars".
Jag är inte så känslig mot detta och det är inget jag bryr mig om men det finns andra som gör det.

Spel

För att testa spel med denna skärm körde jag FEAR i native-upplösningen 1680x1050 vilket såg väldigt bra ut.
Ingen ghostning överhuvudtaget och allt flöt på otroligt bra. Än en gång lite backlight-ljus vid film-sekvenser där
blackbars kommer upp.

Kom än en gång ihåg att bilderna inte gör kvalitén rättvisa..

Bildkvalitén
Kontrasten, ljusstyrkan och färgerna på denna skärm är mycket, mycket bra. Kan vara lite känslig att ställa in.
Skärmen är lite känslig och vill att man ska sitta relativt rakt framför den och inte under/över för då blir skärmen lite mörkare över eller under.

Tillbehör

Skärmen skickas med 3.5mm ljud-kabel, VGA-kabel, DVI-kabel, cd-skiva och manual.
Jag blev förvånad att denna skärm skickades med DVI-kabel då rykten har gått att den ej gör det.
Tackar Mirai!

Slutsats
+ Ljusstyrkan, kontrasten och färgerna ser väldigt bra ut
+ Stilrenheten i designen
+ Tunn och lätt (perfekt för att dra med till LAN)
+ PRISET!

- Stativet känns lite för budget
- Högtalarna

Jag köpte denna skärmen hos dvdmannen.se
för 3148:- inkl. frakt och postförskotts-avgift.
Jag tyckte denna skärm var bättre än förväntat och
vill gärna se mer från Mirai i framtiden. :wink:

Har ni några frågor om skärmen utöver det jag skrivit är det bara att fråga på.
Hoppas denna recension hjälpte någon osäker skärm-köpare.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! I slutändan när allt kommer omkring så vill man ha en produkt som andra människor rekommenderar och tycker är bra, och då är det bra att sådana här trådar finns.
Själv köpte jag en Samsung Syncmaster 225BW just för att jag hade läst att den gick att justera och vrida osv. Jag antar att skärmarna, bortsett från det (och högtalarna) i princip är samma skärm.
Har din skärm några döda pixlar?

Permalänk
Medlem

Hej och tack så mycket! Näe jag hade turen att inte få med några döda pixlar med min skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

GAH! asis som fan
fysatan vad sugen jag blev 5ms på denna?

Edit: snygg recension förresten "keep up the good work"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
GAH! asis som fan
fysatan vad sugen jag blev 5ms på denna?

Edit: snygg recension förresten "keep up the good work"

22-tummarna är ju billiga nu och funkar utmärkt för oss som inte är superkräsna och letar fel.

Permalänk

Jag tror recensenten missat en viktig faktor bland de lite petigare....

-->BACKLIGHT BLEEDING<--

Som alla 22 tummare med denna panel lider av.
Jag tycker iaf det bör nämnas att det finns där.
Tack.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

ett x1950pro... sedan en sådan här... känns så nu
lite synd på att det är lite blacklight bleeding men det går ju att stå ut med? hoppas jag
jag vill bli av med min "lilla" 50kg's klump på 19"

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på backlight-bleeding och "Kvalitén är väldigt bra dock syns backlight över och under om man kör widescreen med "blackbars". " ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att den inte finns med på Mirai's hemsida? :S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

oj sry va inne på lcd-tv fliken my bad

Permalänk
Medlem

Electrix, han har skrivit om det.
Min Samsung lider också av det, men det var betydligt mindre än vad jag trodde att det skulle vara efter att ha läst diverse recensioner.

Permalänk

Väldigt uppskattad recension! Funderar på att köpa en. Någon mer som har en och kan beskriva positiva och negativa sidor?

Permalänk
Medlem

Bra recension.

Står mellan den här och Acer AL2216WSD http://prisjakt.nu/produkt.php?p=136309.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
Bra recension.

Står mellan den här och Acer AL2216WSD http://prisjakt.nu/produkt.php?p=136309.

Jag har Acern och kan säga att jag e grymt nöjd
Jag använder inte min TV längre utan ser film på denna,visst, den har lite backbleding men det är inget större problem
http://www.carambafilm.se/eric/skarm.jpg
Men eftersom skärmarna har samma panel kvittar det nog vilken du väljer (förutom design och pixelpolicy å sådant)

Permalänk

Mirai håller överhuvudtaget riktigt bra kvalitet på billiga skärmar. Men så är dom ju en av världens största tillverkare också.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Vad är det för skillnad på backlight-bleeding och "Kvalitén är väldigt bra dock syns backlight över och under om man kör widescreen med "blackbars". " ?

Ursäkta att jag inte lästa din recension från början till slut, jag menar att backlight bleeding bör läggas under -
:/

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Mjo jag förstod det. Anledningen till att jag inte la till backlight-bleeding på minus var för att JAG inte tyckte det gjorde något.

Självklart är det dock inget plus heller.. Ska komma ihåg det till nästa recension!

R

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du hittat något mer negativt med denna skärmen? Köper nog en nästa måndag.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Har använt skärmen varje dag. Har ännu inte hittat något mer negativt utöver det som står i denna tråd! =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde en likadan precis.. lite impuls blev det men "what the hell!"

Permalänk
Medlem

Jo, köpte också en eftersom den verkar vara så prisvärd. Bytte från 17" CRT till denna och är helt klart nöjd, speciellt efter lite inställningar.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här skärmen för några dagar sedan efter att läst här.
Jag är mycket nöjd. Den känns skitstor efter att gått från en vanlig 19" CRT

Permalänk
Medlem

Har fått min nu och jag är riktigt nöjd! har prövat lira WOW och BF2 och det är klockrent. Jag tycker inte det är något fel på stativet och det känns inte instabilt. Toppenskärm!

Permalänk
Medlem

Testat min i 1h bara men gillar skärmen starkt

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk

ska hämta min mirai skärm imorron hoppas ja int får några död pixlar bara annars verkar de vara en riktigt bra skärm

Permalänk
Medlem

Hur funkar skärmen i Counter-strike 1.6, är det eftersläpningar ?

Ni som har Miraien har den DVI ?

lAlAz0r

Permalänk

Widen your horizons with the first 22" widescreen LCD from Mirai. With a 16:10 aspect ratio this newly launched LCD display format is perfect for high-end gaming and video applications. The 1680 x 1050 resolution will allow comfortable viewing of two applications side by side; a practical and cost effective solution for business users desiring a dual screen set-up, or the DTP professional. The über-quick 5ms response time, 700:1 contrast ratio, integrated speakers and dual inputs (VGA & DVI-D) Dvi

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Fick min Mirai idag och hitils e ja rätt nöjd, enda tråkiga var att det var en trasig pixel =( .. annars verkar den helt ok

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem