Gillar du att skapa eller underhålla projekt?

Permalänk
Glömsk

Gillar du att skapa eller underhålla projekt?

Det finns i regel (enligt min erfarenhet i vilket fall) två typer av kreativa människor:

1) Den som gillar att skapa nya saker. Brinner ofta för den arbetstiden där ett projekt går från 0% till 80% färdigt. Har förmodligen tiotals halvfärdiga projekt liggandes.

2) Den som gillar att underhålla/vidareutveckla/finputsa redan skapade saker. Brinner ofta för arbetet från 80% till 100% och efter. Har några få men välpolerade projekt.

Utan att analysera detta för mycket, vad passar bäst in på dig?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Testpilot

Gillar nog mest att underhålla redan fungerande saker men har även mängder med halvfärdiga projekt då jag även gillar att påbörja nya saker. Problemet är att när jag fastnar så brukar projektet bara bli liggandes för att jag inte orkar ta mig vidare.

Håller just nu på och kodar på en sida med drygt 10 000 medlemmar och gillar att hitta på nya fiffiga funktioner och modifikationer, ännu roligare blir det när man får feedback, och folk gillar det man gjort

När man jobbar med webbprojekt är det så mycket som ska skrivas i bakgrunden som ingen märker så som databashantering och säkerhetslösningar. Just det kan ta väldigt lång tid och ger inte så mycket åt sidan utseendemässigt som andra mer lättkodade saker kan göra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag är nog en skapare... eller var iallafall.
När jag var mindre hade jag en miljon saker på g samtidigt, varav nästan ingenting blev färdigt. Numera känns det visserligen lika kul att börja på nya saker, men jag försöker också göra klart dem och se till att de är ordentligt gjorda så gott jag kan.

Inte så inne på att underhålla saker som är klara dock. När någonting nått 100% så kanske man kan sköta lite småpyssel, men generellt sett få någon annan sköta de bitarna medans jag springer iväg och hittar på nått annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var klockrena beskrivningar och jag är en klockren etta, 0 - 80% är absolut min grej, massor av sådana projekt liggandes har jag. Fast jag har väl gjort klart ett par också, men det brukar kännas lite dött på slutet.

Permalänk

Det är lite blandat förstås, men jag väljer nog att underhålla. Den där sista finslipningen är väldigt tillfredsställande, med ganska lite arbetsbörda kan man helt ändra framtoningen på ett projekt och ge det den sköna känslan av kvalitet.

Sen så är jag ju perfektionist i största allmänhet, så det är kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Definitivt skapa.
Jag tror aldrig att någon beskrivit min arbetsmoral så kort och koncist tidigare.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Skapa, har massa grejjer påbörjat, men inte speciellt mycket avslutat.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

1:a alternativet är en klockren beskrivning på min arbetsmoral är jätteengagerad första 50%, halventusiastisk nästa 30% och sen blir det liggande. har massor av sådana projekt. irriterar mig nåt otroligt på det och mitt nuvarande projekt SKA jag avsluta innan skolan börjar, annars blir det aldrig gjort

Permalänk
Medlem

Jag faller nog också in i kategorin skapare. Även om jag oftast färdigställer projekten så är det 0-80 som jag finner klart roligast.

Permalänk
Medlem

definitivt skapare.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag är en skapare. Mest på grund av att jag lär mig betydligt mer när jag skapar än när jag underhåller. Inte så konstigt egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag är en skapare. Mest på grund av att jag lär mig betydligt mer när jag skapar än när jag underhåller. Inte så konstigt egentligen.

precis, det roliga är att sitta och leta i dokumentation och när man sen får grejerna att lira ihop.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar att underhålla men det brukar inte bli så
Har bättrat mig på den punkten dock sen jag fixade lite disciplin för tråkiga saker såsom testning, så jag skulle väl säga att jag är på väg mot alternativ 2. Det faktum att jag har ledsnat på att försöka göra spel har nog hjälpt en del också.

Permalänk
Medlem

Skapandet helt klart, buggrättningsperiodena i projekten är riktigt tunga och tråkigt, är ofta rätt mycket upprepningar. Skapandet däremot så får man designa, planera och genomföra något från grunden.

Permalänk

Underhålla helt klart.
Tycker det är skittråkigt att börja med projekt men sen när man känner att en version är klar att använda och det är dags att börja göra småförbättringar, sköna finesser och nya tillägg så blir det kul.

Har ett projekt jag arbetat med runt ett halvår nu och det blir aldrig att jag börjar med något nytt, istället sitter jag ofta timme efter timme och finslipar, gör om och förbättrar.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag är mer av en person som gör en massa webbsidor som aldrig blir 100% färdiga. Men jag har märkt att jag gillar att göra en sida bättre och bättre, det har jag märkt på den sida som jag håller på med nu.

Så det blev underhålla.

Permalänk
Medlem

Helt klart att skapa, har flera ostartade projekt och de har jag har gjort hinner jag knappt underhålla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en del projekt som ligger och släpar och några färdiga och jag tycker definitivt att det är roligare att skapa än att underhålla

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Det är grymt skön känsla när man har gjort nåt bra/snyggt och är 100% färdig!

Permalänk

Jag är definitivt en skapare. Jag brukar börja på massor med projekt sen destå längre jag kommer destå tråkigare blir det. Jag vill lära mig nya saker och utforksa nya delar av programmering. Jag ledsnar helt enkelt på att göra saker jag gjort förut.

Då kommer jag till den punkten där jag antingen startar om projektet och gör på ett annat sätt eller startar ett nytt projekt där jag använder det nya jag lärt mig under tiden.

Men nu har jag ett projekt på G iaf som jag bestämt mig ska bli klart.

Edit: Visst har jag blivit klart med vissa småprojekt eller saker som jag absolut har användning av. Men inget "roligt".

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Det är grymt skön känsla när man har gjort nåt bra/snyggt och är 100% färdig!

Det är just det jag tycker att man aldrig kan bli, det finns alltid nya saker man kan lägga till för att få det ännu mer perfekt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Inget alt 3? Från ide till verklighet (0%-100%) :).

Permalänk
Medlem

Skapa helt klart, enda färdiga projekt jag har kodat har jag gjort på jobbet.
Skulle nog gilla att ha ett projekt att pula med .. men proof-of-concept är nog min grej helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag är en skapare.

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Lite av båda två
Små onödiga program kan jag sitta och ändra småsaker på i evighet men stora projekt lämnar knappt ritbordet innan jag kommer på något nytt sätt att ta över jorden på.

Permalänk
Hedersmedlem

Skapare, utan tvekan.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

skapare, det jobbigaste är att det kan bli enormt jobbigt och en rejäl börda att få klart ett projekt.. Sådär riktigt tråkigt, fast man ändå vill ha klart det

Permalänk

Skapare, mest för att jag gillar den där första biten när det gäller att komma på en snygg utformning av projektet samt den grundläggande problemlösningen är också kul.

Visa signatur
Permalänk

Jag tror nog att jag skulle tycka det vore roligare att underhålla något som någon/några/många använde/er än att skapa nytt hela tiden. Dock har jag aldrig lyckats göra klart ett enda projekt, ännu, så med andra ord har jag inte kommit så pass långt att jag fått prova på att underhålla ett projekt.

Brukar vara så att jag påbörjar ett projekt, planerar ytterst lite, för att strax efter inse "va fan, varför gjorde jag så här?" och därmed börja om/göra något annat. Målet är i alla fall att göra något klart, t.ex. ta körkort, det måste jag fixa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag skapar så gör jag det egentligen utan att ha någon idé det bara blir.
Vad skall man fylla hemsidan med? osv. osv.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5