Problem med X1950Pro AGP? Se hit

Permalänk
Medlem

Problem med X1950Pro AGP? Se hit

Jag hade grymma problem med mitt nyinköpta Powercolor X1950Pro AGP redan från första stund...

Problemen varierade; frysningar, grafiska artefakter i Windows därefter hängning, "no signal" (svart skärm), omstarter, bluescreens (IRQ not less or equal...)

Nåväl, antog efter mycket slit och pill att detta kunde bero på mitt nätagg och införskaffade därför ett speciellt 250W grafikkorts-agg. Detta hjälpte ett litet tag men sen visade sig problemen ganska snabbt igen.

Jag har testat dessa drivisar (dock inga äldre versioner)

x: De som medföljer på installationsskivan
x: Nyaste Catalyst från ati.com
x: Speciella X1950Pro-drivisar från ati.com

Med de medföljande drivisarna får jag ordentliga problem, datorn flippar helt och vägrar komma in i Windows; den hänger sig vid inloggningen eller så får man "no signal" 10 sekunder efter att ha loggat in om man nu lyckas med det ens. Man måste boota i felsäkert läge och avinstallera drivisarna för att kunna komma åt det vanliga läget.

Med de övriga två fungerar det bättre, funkar ett tag tills det börjar flippa och det ordentligt i vanlig ordning. Och när det väl börjat blir det tamigfan bara värre.

Spelar en del BF2142 och ibland hackar det som tusan...precis som att det är minnesproblem, det är relativt långsamma hack men rejäla. Helt ospelbart. En annan gång då jag lirade flöt det på helt perfekt.

De gånger jag lyckats köra 3DMark 06 får jag antingen 2800 poäng eller 3700 poäng (oftast förstnämnda). Men ofta hänger sig programmet eller startar om hela burken.

Det verkar som att det kanske är mitt moderkort som ogillar grafikkortet...jag håller i alla fall på och pillar med diverse inställningar men inget har hjälpt än. Trodde först det var fel på själva kortet, men efter en del research i olika forum märkte jag att mååånga har problem med sina kort, och det är precis de problemen jag har.

Så du som känner igen detta är isåfall knappast ensam, och det är troligtvis inte ditt nätagg som är för klent heller.

Mycket värt att nämna är att kortet ej är klockat, under 50 grader samt att chassit är svalt. Och just ja, jag har även formaterat och installerat om WinXP, problemen kvarstår.

Jag gissar på drivrutinsproblem eller kompatibilitetsproblem. Kan vara mitt ASUS A8V-Deluxe kortet inte gillar. Är besviken på ATI för tillfället, mitt GF6800GT hade jag inga som helst problem med.

Edit-> I loggboken får jag följande fel med "ati2mtag" som källa: "CPLIB :: HDCP - Failed HDCP key binding verification".
Detta verkar inträffa när allt flippar....

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

kom fram till att det inte var mitt agg också.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
kom fram till att det inte var mitt agg också.

Vad var det för problem du hade??

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

hänger sig o skärmen slocknar kan hacka i spel o lite sånt.
men jag får altid ca 3800 i 3dmark 06 (när det inte hänger sig)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
hänger sig o skärmen slocknar kan hacka i spel o lite sånt.
men jag får altid ca 3800 i 3dmark 06 (när det inte hänger sig)

Hmm okej, men har du tittat om i loggboken efter märkligheter? Om du får samma strul som mig med ati2mtag?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

nop men ska göra det nästa gång.
men det finns väl inga drivrutiner som är bra till x1950pro?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
nop men ska göra det nästa gång.
men det finns väl inga drivrutiner som är bra till x1950pro?

Jag har inte hittat några som funkar som de ska =/
Vad har du för moderkort?

Ja gör det, för jag har läst att fler har just det här felmeddelandet...kontrollpanelen/administrationsverktyg/loggboken/system. Vore intressant att se om du också får sådant där.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

nåt msi
står att ati2mtag saknas

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
nåt msi
står att ati2mtag saknas

Testa hitta om du ser ett rött kryss med "Fel" och ati2mtag som källa, dubbelklicka på den...har du texten "CPLIB :: HDCP - Failed HDCP key binding verification"?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

CPLIB :: HDCP - Failed HDCP key binding verification its there

ser nu att det har hänt 1-2 grr h sen jag instalerade om windows
(funkade bra inan ominstalationen och det ända som är anorlunda nu ar att jag inte provade 5-6 drivrutiner utan tog den som funkade bäst förut)

får dessa också:
Edid checksum error
CPLIB :: HDCP - Failed HDCP key binding verification
Tjänsten Ati HotKey Poller avslutades oväntat.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Har ni testat att endast installera drivrutinerna och Inte catalyst center?.
Long shot men värt att prova.

//_S_

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

mit xp havererade totalt när jag instalerade ccc

Permalänk
Medlem

Jag får samma sak

CPLIB :: HDCP - Failed HDCP key binding verification

och även detta fick jag några gånger

The driver ati2dvag for the display device \Device\Video0 got stuck in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly.

skitkort

Permalänk
Medlem

Ja jag har testat att installera enbart drivisen utan catalyst...
Alltså just nu funkar allt, men jag får kassa poäng i 3DMark06, det är konstiga hack, regelbundna tydliga hack i testerna..även när man lirar får man såna skithack, ospelbart. Medan en gång när jag skiftade mellan olika drivisar flöt det riktigt bra och jag fick mina poäng i 3DMark06, men lite senare började burken hänga sig.

Jag är så sjukt trött på detta nu. Ska ringa komplett om det. Googlar man efter felmeddelandet jag får ser man att fler har precis samma problem.

Granz Det där felmeddelandet om en infinite loop har jag fått en gång, när jag skulle starta 3DMark06...Hur reagerar din dator i övrigt? Får du normala poäng? Har du omstarter osv?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Kolla den här tråden, det kan bero på dåligt kylda voltregulatorer.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hmm har inte testat 3Dmark vet faktiskt inte om man kan göra det utan att ladda ner den först? Men annars är det samma problem som jag hade innan. Kan spela Company of heroes samt endel andra spel på max med 1200x1000 upplösning men BF2 buggar ut totalt.. Måste köra allt på medium samt lägre upplösning för att det inte ska bli svart skärm eller att BF2 stänger av sig.

Därimot var allt cp när jag hade andra drivrutiner. Fick frysningar, datorn stängde av sig, och när spelen väl funka var det sjukt laggigt och fula grafikfel överallt. Men den jag kör på nu (ati ccc 6.10) så funkar det bra (förutom BF2 då). Men iom att vi alla har samma problem så måste det bero på drivrutinerna och i mitt fall även nätagget som inte ger så mycket ström. h0psi testat att köra med 6.10? Vet inte vad du har på din skiva men det funkar ganska stabilt för mig, allt annat jag testat har varit skit.

*edit* Kan nämna att jag använt mig av

NG optimerade drivrutiner (senaste)
ATI med och utan ccc 6.7 6.9 6.11 6.12 7.1
Omega drivrutiner (senaste)

Och ATI ccc 6.10 som funkar bäst av alla och den jag kör med nu

*edit2* h0psi: Om det inte var nätagget det var fel på så behöver du inte purepower längre eller? Jag är annars mycket intresserad av att köpa isf

Permalänk
Medlem

Oj oj, vilket elände det här kortet har fört med sig. Var totalt oanvändbart efter installationen, kraschade tom av ett besök på DN´s hemsida. Men efter att begränsat till AGP 4X så verkar det fungera bra. Har dock haft några krascher när jag spelat Scarface, men det spelet är tydligen inte helt pålitligt. Jag vet inte hur mycket man tappar på att begränsa till AGP 4X, jag får ca 7800 poäng i 3D mark 05.

Permalänk
Medlem

Gambit_2K
Jag har Powercolor-varianten med ordentlig kylning...kan detta vara ett problem ändå? Inte bara Sapphire som har det bekymret?

Granz
Jag vet inte vilken jag har på skivan men ska testa den drivisen.
Sure, om det nu visar sig att jag inte behöver det Men tänk på att det inte alls behöver vara ditt nätagg det är fel på. Jag trodde ju det med men det visade sig vara fel...

Baxer19
Ska testa att sänka till 4x AGP, får se hur det går...Man tappar väl ingen monsterprestanda antar jag, men lite synd om man ska behöva göra så för att få det att funka. Nåja, är glad om jag överhuvudtaget får kortet stabilt så jag slipper returnera det.

Återkommer om hur det gick.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granz
Jag får samma sak

CPLIB :: HDCP - Failed HDCP key binding verification

och även detta fick jag några gånger

The driver ati2dvag for the display device \Device\Video0 got stuck in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly.

skitkort

jag får oxå upp bluwscreens där ati2dvag har fastnat i en oändlig loop!
bumpade precis en tråd om det
jag sitter dock på ett x1950xt, har testat flera drivrutiner (med drivecleaner emellan)
kan få dom av att jag bara ser på någon film

Permalänk
Avstängd

Tycks vara grymma problem med x1950pro-korten, själv beställde man att 7600gt agp som aldrig gav nån bild på skärmen överhuvudtaget så nu väntar jag på ett nytt från tyskland.

Har suttit med ett Riva TNT2 i över en månad!

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dig, har läst som tidigare sagts att många haft probl. med 1950 AGP,
måste bara säga att jag "stoppa" i mitt saphire, anslöt BÅDA "power" kablarna, uppdaterade ej till 7.1!! gjorde faktiskt inte ett enda dugg. det bara fungerade!!

Men det verkar som om det har gått lite fort vid tillverkningen av dessa kort...

Visa signatur

Triumph1
p4 3,2/X1950AGP/2GB ddr 400

Permalänk
Medlem

Jag har sapphire pci-express varianten av x1950pro. Bara vid ett tillfälle sedan 10 december har jag enligt loggboken fel på ati2mtag. Jag hade ~10-15 december problem med överhettande voltregulatorer så det är inte problemet hos mig.

---

Kanske ati's pcie->agp brygga överhettas?

Pröva att sätta fingrarna där, var den nu finns medan 3dmark06 går.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumph1
Tråkigt för dig, har läst som tidigare sagts att många haft probl. med 1950 AGP,
måste bara säga att jag "stoppa" i mitt saphire, anslöt BÅDA "power" kablarna, uppdaterade ej till 7.1!! gjorde faktiskt inte ett enda dugg. det bara fungerade!!

Haha det som jag misade med mitt sapphire 1950pro,körde bara med en strömkabel och allt ballade ur men nu går det bra med 2 kablar,blev förvånad att mitt 350 nätagg klarade driva kortet,det har ju bara 17ampere på 12volten:_))

Men det verkar som om det har gått lite fort vid tillverkningen av dessa kort...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag har sapphire pci-express varianten av x1950pro. Bara vid ett tillfälle sedan 10 december har jag enligt loggboken fel på ati2mtag. Jag hade ~10-15 december problem med överhettande voltregulatorer så det är inte problemet hos mig.

---

Kanske ati's pcie->agp brygga överhettas?

Pröva att sätta fingrarna där, var den nu finns medan 3dmark06 går.

dam hot

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Det är voltregulatorerna. Punkt slut

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Det är voltregulatorerna. Punkt slut

Det är det inte alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Det är voltregulatorerna. Punkt slut

Om det nu är det, hur tusan ska man kunna bevisa det vid en reklamation?
Har läst på div utländska forum om folk med problem med detta kort, och dom som reklamerat får tillbaka kortet "Provat utan anmärkning"
Jag tror mer på kompabilitetsproblem med tex VIA chipset, dom flesta med problem verkar ha moderkort med VIA kretsar. Får väl hoppas att någon löser det här snart.

Permalänk
Medlem

Hjälpte inte för min del att sänka AGP till 4x...
Just nu fungerar allt förutom att jag får 6061p i 3DMark 05 och 2767p i 3DMark 06. Riktigt usla resultat.

Kan inte testa de lite äldre drivisarna för då klagar den på att jag måste ha befintliga VGA-drivrutiner för att kunna installera och sedan avslutas installationen...Förstår inte riktigt varför??

Baxer19 jo det kan vara något med VIA-chipset, såg nu att vi båda har likadana moderkort. Du verkar åtminstonde får normal poäng i 3DMark.
Hur gjorde du med AGP, bara sänkte till 4x i BIOS? Och dessförinnan hade du problem med hängningar osv och efteråt blev det lugnare?

Vad kör du med för drivisar till ditt grafikkort??

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Hjälpte inte för min del att sänka AGP till 4x...
Just nu fungerar allt förutom att jag får 6061p i 3DMark 05 och 2767p i 3DMark 06. Riktigt usla resultat.

Kan inte testa de lite äldre drivisarna för då klagar den på att jag måste ha befintliga VGA-drivrutiner för att kunna installera och sedan avslutas installationen...Förstår inte riktigt varför??

Baxer19 jo det kan vara något med VIA-chipset, såg nu att vi båda har likadana moderkort. Du verkar åtminstonde får normal poäng i 3DMark.
Hur gjorde du med AGP, bara sänkte till 4x i BIOS? Och dessförinnan hade du problem med hängningar osv och efteråt blev det lugnare?

Vad kör du med för drivisar till ditt grafikkort??

Jag sänkte till 4X i BIOS, innan jag sänkte var kortet oanvändbart pga alla krascher. Jag kör just nu med Catalyst 7.1, men det fungerar likvärdigt med drivisen som kom med på skiva, försöker jag ändra till AGP 8X så kraschar det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Det är det inte alls.

Hur kan du vara så säker?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H