Har för en tid sedan testat Windows Vista. Allt gick ganska bra, ljudkort m.m. funkade bra utan några större problem, likaså mitt gamla grafikkort som är ett ATI Radeon 9000 Pro.
Självklart fick jag inte tillgång till gränssnittet Aero-glass p.g.a. att grafikkortet inte stödjer DirectX 9-instruktioner.
Detta då med Windows orginaldrivrutiner som är inbakade i Vista.
Dock fick jag inte igång OpenGl och vad mina efterforskningar kommit fram till, (Google-sökningar "that is"), verkar det som att kombinationen mitt gamla grafikkort, OpenGl och Vista aldrig kommer att inträffa?
ATI/AMD har ju som bekant drivrutiner till ATI-kort för Vista-bruk. Men det gäller inte för mitt Radeon 9000.
Finns det verkligen ingen möjlighet att få OpenGl med mitt gamla grafikkort i Vista?
Ett operativsystem utan OpenGl är ju som en cykel utan broms - visst det är roligt ett tag tills man verkligen behöver den!
Tacksam om någon har någon kommentar på detta.
Köpa nytt grafikkort är jag inte pigg på. Det räcker till mina behov hittills. Det är ju inte hårdvaran jag ska uppgradera, bara mjukvaran?
När jag går in på ati.com och väljer drivrutiner för Windows XP-bruk så är den nyaste för Radeon 9000 serien Catalyst 6.11.
Väljer jag Vista så finns inte min gamla 9000 serie med.
Det ser lite brunt ut för kombinationen "Vista + Radeon 9000 + OpenGL", onekligen...