Batch-skript som skriver ut lappar med stor text?

Permalänk
Medlem

Batch-skript som skriver ut lappar med stor text?

Hej
Jag har en liten grej som jag har funderat på under en lång tid nu.
Det är så att på mitt jobb så skriver vi en massa lappar som vi sedan sätter på det vi producerat.
En produkt har oftast runt 10 liknande lappar som heter tex 1-20, 2-19,3-18 osv.
Jag tänkte att man måste kunna göra en automatisering av detta. Att man tex bara matar in lite data och sen skriver en skrivare ut allt.

Problemet är att jag vet inte hur man skapar ett dokument med STOR text via batch-skript som sedan kan skrivas ut på en skrivare?

Någon som vet hur man går till väga?

(Det behöver inte vara ngt batchskript, men bara så att det är enkelt att programmera)

MVH Niclas

Permalänk
Medlem

Skapa ett php script som tar emot indata och som sedan genererar en HTML sida med ett javascript som skriver ut sidan. Blir ju väldigt enkelt att göra ett grafiskt gränssnitt dessutom.

Kan ju bli en extra kanpptryckning för att bekräfta utskriften, vet inte om webbläsaren tillåter js att skriva ut direkt utan att få bekräftelse av användaren

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Funkar tyvärr inte med php, jag kan installera ytterligare program på datorn som jag ska skriva ut på.

Permalänk

Du kan ju genererar en svg-fil eller ännu hellre en postscriptfil.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Om ni kör Windows kan du ju prova på VB-Script, där behövs bara endast en ".vbs"-fil och inget annat för att köra koden.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har nu hittat ett sätt att skriva ut en htmlsida och därifrån tänkte jag utgå.
Just nu så har jag pusslat ihop ett batch-skript som genererar en html-sida som sedan skrivs ut.
Det som saknas är hur jag ska få in användardatan och där börjar problem med att det görs på olika sätt på olika os.

Så jag tänkte att jag skulle försöka mig på att skapa ett RIKTIGT program i c/c++, det blir troligen lättare och har mindre beroenden.
Jag har gått en grundkurs i C för 5-6 år sen och jag kan även PHP hyffsat så syntax och sådant är inte främmande för mig, det är bara lite extra saker som jag behöver veta.

SebastianJ: Hur genererar man en svg-file eller postscript-fil. tror du att det kan bli lättare än så jag tänkt göra nu, alltså att generera en html-sida och sedan skriva ut den?

/Niclas