Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Minirecension: TrackIR 4 Pro

Pang! Allt börjar skaka. Du tappar kontrollen och vet inte vad som är upp och ner förrän du och ditt plan får röra vid marken i en dånande smäll.
Trött på dålig koll på omgivningen som ofta leder till virtuell död? Då kan TrackIR vara något för dig.

Efter att ha flygit lite med min nyinhandlade joystick så insåg jag något som även många andra gjort. Att se sig omkring ingame med hjälp av joystick-hatten gör en snurrig, det är klumpigt och man får oftast inte se det man vill se. Något liknande tänkte nog utvecklarna på NaturalPoint och de beslutade sig för att göra något åt det. TrackIR blev svaret, en produkt som fått många, främst flyg-simmare, att vidga sina vyer.
Kort sagt så är TrackIR en pryl som läser av ditt huvuds rörelser och återskapar dem i ett spel, för att på ett snabbt och naturligt sätt kunna se sig omkring i flyg och racing-simulatorer.

Till skillnad från tidigare TrackIR-versioner så har 4 Pro stöd för 6DOF, Six Degrees of Freedom, rakt ur paketet. Med det menas att enheten kan läsa av ditt huvuds X-, Y- och Z-förflyttningar/rotationer. Tidigare var det bara X- och Y-axeln som avlästes. Enheten har även blivit snabbare, mindre, fått större avläsningsfält samt bättre precision.

Med i paketet får du själva TrackIR-enheten som enkelt kan placeras på både CRT och tunnare bildskärmar, ett TrackClip som du fäster på en keps-skärm som TrackIR sedan läser av, samt en CD med installationsanvisningar och mjukvara.

Installationen är lika lätt som vanligt när det gäller USB-prylar, bara att plugga in, installera drivrutiner och övrig mjukvara, sedan är det bara att tuta och köra, eller flyga.

I den medföljande mjukvaran så kan du konfigurera din TrackIR precis som du vill ha den. Med hjälp av grafer kan du, med varje möjlig inläsbar rörelse, bestämma när och hur precisionen ska vara, t.ex. om du vill att känsligheten ska vara låg när du kollar i princip rakt fram, men mycket högre ju mer du roterar huvudet. Många har frågat 'hur ska jag kunna se skärmen om jag kollar åt sidan?'. Med mjukvaran kan du ställa in så att rörelserna ingame är större än dina egentliga huvudrörelser, så du behöver inte oroa dig för att inte se skärmen om du vill titta 90 grader åt sidan ingame.

Spelutbudet som stödjer TrackIR består av ungefär 70 spel för tillfället, mest flyg och racingsimulatorer men även ett FPS som hittat dit (Armed Assault). Hela lista hittas på NaturalPoints hemsida. Alla spel stödjer dock inte 6DOF, i vissa får man nöja sig med X/Y-axeln.
Är ditt favoritspel inte med i listan? Slå inte näven i tangentbordet än, det finns fortfarande möjlighet att använda TrackIR i spelet. Med extra mjukvara så kan man med sina huvudrörelser emulera en joystick/mus och använda i spel som har joystick/mouse-look. Även knapptryckningar går att emulera med huvudrörelser. Bota stel nacke genom att spela lite tetris med TrackIR kanske vore något?

Prestandamässigt så står sig TrackIR4Pro riktigt bra mot mina förväntningar. Efter att ha spanat in en demo-film där de visat huvudrörelser och rörelserna i Flight Simulator X så såg det ut som att det var en märkbar fördröjning mellan IRL och ingame-rörelserna. Detta tror jag dock beror på hur pass hög rörelseutjämning (ungefär jämförbart med mus-acceleration) man ställt in i konfigurationsprogrammet, för det har jag inte alls märkt av under mina flygstunder. Jag har inte heller lyckats komma utanför det inläsningsområde som TrackIR-enheten har, så man behöver inte vara rädd för att tappa kontakten med den i första taget. 120 uppdateringar per sekund bör räcka för de flesta. En riktigt "slät" upplevelse så länge spelet i sig inte hackar.

TrackIR är en riktigt användbar pryl, främst i flygspel men även i bilkörning där det kan vara smidigt att lite lättare hålla koll på kurvor och bilar runtom en. Förrutom att (förhoppningsvis) öka ens presterande i spel så ökas även inlevelsen en hel del. Att vrida huvudet lite och se ut genom cockpiten och se de plan som flyger i formation brevid en var inte något man gjorde så ofta förut, men nu när det blivit lättare och mer naturligt att se sig omkring så gör man det ständigt, ofta utan att tänka på det. I stora luftstrider har man ruggigt mycket bättre koll på fiendeplanen. Att snabbt kunna svepa med blicken runtom en på en sekund eller två är helt ovärderligt, man ser otroligt mycket som man annars antagligen hade missat. För hur ofta ser ni er omkring med joystick-hatten medans ni är hack i häl på ett fiendeplan samt mitt inne i en Immelmann-manöver?

Enda nackdelen jag kan komma på är priset, mellan 1600 och 2000 kronor får du betala för denna lyxleksak, något som kan vara mycket för en vanlig gamer, men kanske överkomligt för en riktig simulatorgeek.

Innehar du redan en ratt/joystick och är ett stort simulator-fan så tycker jag att TrackIR 4 Pro mycket väl skulle kunna vara nästa pryl på inköpslistan, om plånboken tillåter.

"Put your head in the game!"

+ Prestandan
+ Riktigt användbar
+ Inställningsmöjligheterna
- Priset

Betyg: 8/10

Specifikationer:
Rörelseavläsning: 6 Axlar/leder
Avläsningsfält: 46 Grader
Avläsningshastighet: 120 ggr/sek
Responstid: ~25% snabbare än äldre modeller
Upplösning: 716x290
Enhetsstorlek (utan monteringsanordningen):
1,27cm djup
4,32cm bred
2,79cm hög
Anslutning: USB

TrackIR-introduktion
Fler TrackIR-filmer på youtube

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Bra recenscion
Kräver den USB2.0 eller klarar man sig med USB1.0?

Har själv funderat på trackIR och då främst till bilsim.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Står inget om USB2.0 i manualen, på minimum-kraven nämner de bara att man behöver en ledig USB-port. Dock så vill de inte att man ska plugga in den i en USB-hub, utan direkt i burken.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Ahh, ok
För det jag hade tänkt mig är att plugga in den i mitt Logitech G-15 tangentbord. Den har ju två USB urtag man kunde ha använt liksom.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Mkay, är osäker p om det kommer att funka dock. Jag kan inte plugga in mitt USB-minne i mitt G15, då poppar det fram en liten ruta om att usbporten inte har tillräckligt med ström :/

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Den kräver väl USB2.0 då. Större datahastighet också.
Joysticks går dock bra i G-15. Samt min MX510 mus.

Men trackIR är en jäklit fräck grej. Man kanske skulle önska sig en i födelsedags present

Visa signatur

Permalänk

Vad kostar den ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Undrar hur grymt det skulle vara att använda denna ihop med ett par "skärmglasögon" (typ VR...). Då skulle man ju vara helt inne i skiten...

Synd bara att dessa brillor inte finns med vettig upplösning ännu...

Permalänk
Avstängd

Jag fick min TrackIR 4 Pro igår, priset är "bara" 1150kr på flightsimshop.se nu.
Bara provat i LFS men det är inte så bara det, fy f*n vad coolt det är.
Tror det blir ännu bättre när jag får igång FSX kolla här, http://www.youtube.com/watch?v=t2PQMFseUnU

Blir era TrackIRs snudd på brännande varma? Märkte det nyss när jag skulle flytta den. Verkar sjukt att den ens kan bli så varm med tanke på strömkällan USB 2.0 (12V, 0.5A = 6W max effekt).

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk

För folk som är snåla finns det sätt att modda en vanlig webkamera och få en liknande funktion. Free-track kallas det.
www.free-track.net

Här är en liten demo-film:
http://www.youtube.com/watch?v=KXyJHehbevg

Permalänk
Medlem

Kör själv med free-track samt en keps jag köpte av en kille på deras forum. Han bygger ihop dem för den ringa summan 170:- med frakt inräknat (han bor i usa).
Det funkar kanon. Svårt och se hur riktiga trakir skulle kunna vara bättre

Visa signatur