Minirecension: TrackIR 4 Pro
Pang! Allt börjar skaka. Du tappar kontrollen och vet inte vad som är upp och ner förrän du och ditt plan får röra vid marken i en dånande smäll.
Trött på dålig koll på omgivningen som ofta leder till virtuell död? Då kan TrackIR vara något för dig.
Efter att ha flygit lite med min nyinhandlade joystick så insåg jag något som även många andra gjort. Att se sig omkring ingame med hjälp av joystick-hatten gör en snurrig, det är klumpigt och man får oftast inte se det man vill se. Något liknande tänkte nog utvecklarna på NaturalPoint och de beslutade sig för att göra något åt det. TrackIR blev svaret, en produkt som fått många, främst flyg-simmare, att vidga sina vyer.
Kort sagt så är TrackIR en pryl som läser av ditt huvuds rörelser och återskapar dem i ett spel, för att på ett snabbt och naturligt sätt kunna se sig omkring i flyg och racing-simulatorer.
Till skillnad från tidigare TrackIR-versioner så har 4 Pro stöd för 6DOF, Six Degrees of Freedom, rakt ur paketet. Med det menas att enheten kan läsa av ditt huvuds X-, Y- och Z-förflyttningar/rotationer. Tidigare var det bara X- och Y-axeln som avlästes. Enheten har även blivit snabbare, mindre, fått större avläsningsfält samt bättre precision.
Med i paketet får du själva TrackIR-enheten som enkelt kan placeras på både CRT och tunnare bildskärmar, ett TrackClip som du fäster på en keps-skärm som TrackIR sedan läser av, samt en CD med installationsanvisningar och mjukvara.

Installationen är lika lätt som vanligt när det gäller USB-prylar, bara att plugga in, installera drivrutiner och övrig mjukvara, sedan är det bara att tuta och köra, eller flyga.
I den medföljande mjukvaran så kan du konfigurera din TrackIR precis som du vill ha den. Med hjälp av grafer kan du, med varje möjlig inläsbar rörelse, bestämma när och hur precisionen ska vara, t.ex. om du vill att känsligheten ska vara låg när du kollar i princip rakt fram, men mycket högre ju mer du roterar huvudet. Många har frågat 'hur ska jag kunna se skärmen om jag kollar åt sidan?'. Med mjukvaran kan du ställa in så att rörelserna ingame är större än dina egentliga huvudrörelser, så du behöver inte oroa dig för att inte se skärmen om du vill titta 90 grader åt sidan ingame.

Spelutbudet som stödjer TrackIR består av ungefär 70 spel för tillfället, mest flyg och racingsimulatorer men även ett FPS som hittat dit (Armed Assault). Hela lista hittas på NaturalPoints hemsida. Alla spel stödjer dock inte 6DOF, i vissa får man nöja sig med X/Y-axeln.
Är ditt favoritspel inte med i listan? Slå inte näven i tangentbordet än, det finns fortfarande möjlighet att använda TrackIR i spelet. Med extra mjukvara så kan man med sina huvudrörelser emulera en joystick/mus och använda i spel som har joystick/mouse-look. Även knapptryckningar går att emulera med huvudrörelser. Bota stel nacke genom att spela lite tetris med TrackIR kanske vore något?
Prestandamässigt så står sig TrackIR4Pro riktigt bra mot mina förväntningar. Efter att ha spanat in en demo-film där de visat huvudrörelser och rörelserna i Flight Simulator X så såg det ut som att det var en märkbar fördröjning mellan IRL och ingame-rörelserna. Detta tror jag dock beror på hur pass hög rörelseutjämning (ungefär jämförbart med mus-acceleration) man ställt in i konfigurationsprogrammet, för det har jag inte alls märkt av under mina flygstunder. Jag har inte heller lyckats komma utanför det inläsningsområde som TrackIR-enheten har, så man behöver inte vara rädd för att tappa kontakten med den i första taget. 120 uppdateringar per sekund bör räcka för de flesta. En riktigt "slät" upplevelse så länge spelet i sig inte hackar.
TrackIR är en riktigt användbar pryl, främst i flygspel men även i bilkörning där det kan vara smidigt att lite lättare hålla koll på kurvor och bilar runtom en. Förrutom att (förhoppningsvis) öka ens presterande i spel så ökas även inlevelsen en hel del. Att vrida huvudet lite och se ut genom cockpiten och se de plan som flyger i formation brevid en var inte något man gjorde så ofta förut, men nu när det blivit lättare och mer naturligt att se sig omkring så gör man det ständigt, ofta utan att tänka på det. I stora luftstrider har man ruggigt mycket bättre koll på fiendeplanen. Att snabbt kunna svepa med blicken runtom en på en sekund eller två är helt ovärderligt, man ser otroligt mycket som man annars antagligen hade missat. För hur ofta ser ni er omkring med joystick-hatten medans ni är hack i häl på ett fiendeplan samt mitt inne i en Immelmann-manöver?
Enda nackdelen jag kan komma på är priset, mellan 1600 och 2000 kronor får du betala för denna lyxleksak, något som kan vara mycket för en vanlig gamer, men kanske överkomligt för en riktig simulatorgeek.
Innehar du redan en ratt/joystick och är ett stort simulator-fan så tycker jag att TrackIR 4 Pro mycket väl skulle kunna vara nästa pryl på inköpslistan, om plånboken tillåter.
"Put your head in the game!"
+ Prestandan
+ Riktigt användbar
+ Inställningsmöjligheterna
- Priset
Betyg: 8/10
Specifikationer:
Rörelseavläsning: 6 Axlar/leder
Avläsningsfält: 46 Grader
Avläsningshastighet: 120 ggr/sek
Responstid: ~25% snabbare än äldre modeller
Upplösning: 716x290
Enhetsstorlek (utan monteringsanordningen):
1,27cm djup
4,32cm bred
2,79cm hög
Anslutning: USB
Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!