Permalänk

Router som klarar 266 Mbit/s !!

Hallå..

Läste om denna..
http://www.dlink.com/products/resource.asp?pid=530&rid=2027&s...
Har Gbit på WAN och 4*Gbit på LAN samt pre N på W-Lan sidan...

Enligt:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wrapper/I...
så klarar den att skyffla 266 Mbit/s genom brandväggen vilket är ett strort kliv framåt för oss som sitter på 100/100 lina..

Har även sett att den finns ute i USA tex påhttp://www.circuitcity.com/ssm/Customer-reviews-for-D-Link-Xt...
för låga $129...

Fick mail av Svenska D-Link som sade att lanseringen i Sverige kommer att ske i början av Mars med att leverenser sker i slutet av Mars.

Skall man se bakåt i tiden på nya lanseringar så brukar man säga ett datum med förmodad leverens för att sedan skjuta på leverenserna minst två månader, allt för att så många som möjligt skall vänta med sina inköp..

Så förhoppningsvis så kan man handla någon gång under Maj.. Funderar ev på att ta hem på något sätt från USA, för jag vill ha idag...

Nu till min fråga..

Har kollat runt en del men inte hittat några officiella tester förutom korta kommentarer från kunder.
Någon som hittat rewievs?
Fler som är sugna på att få hit tidigare?

/Jonas

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Helt klart mycket intressant. Ser med spänning fram mot denna!

Permalänk

Dlink 4300 ca 93 Mbps och Dir 655 ca 260 Mbps...
Med en 100-lina så får du 7 Mbps mer, dvs 7,5 % mer.
Så med 100-lina så är skillnaden försumbar. Fast finns väl snabbare anslutningar om några år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Så med 100-lina så är skillnaden försumbar. Fast finns väl snabbare anslutningar om några år.

Glöm inte bort att om du vill utnyttja 100Mbit linan fullt ut åt båda hållen krävs 200Mbit throughput.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra

Det känns även som att det går långsamare när man kör torrents än FTP..

Jag får igenom 60 Mbit/s idag på min DI-624 vid FTP men pendlar mellan 20-40 vid torrents..

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk

Här har du den på komplett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331590

Visa signatur

/TorskPimp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slangaren
Det känns även som att det går långsamare när man kör torrents än FTP..

Jag får igenom 60 Mbit/s idag på min DI-624 vid FTP men pendlar mellan 20-40 vid torrents..

Torrents är bra mycket mer krävande på routerns hårdvara än FTP-överföringar iom antalet anslutningar som är öppna samtidigt är bra mycket högre med torrents jämfört med FTP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torskpimp
Här har du den på komplett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331590

hmmm såg att de hos komplett har namnet till två olka routrar, D-Link RangeBooster N 650 (Dir -635) men de säger även att det är en D-Link Xtreme N Gigabit Router (Dir-655). Så du har troligen rätt för RangeBooster såg jag fanns också och då mycket billigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nj^
Torrents är bra mycket mer krävande på routerns hårdvara än FTP-överföringar iom antalet anslutningar som är öppna samtidigt är bra mycket högre med torrents jämfört med FTP.

Precis,
IOM att WAN 2 LAN testet ovan verkar var att flytta en stor fil från utsidan till insidan och mäta tiden, så känns det som en anslutning och ett typiskt FTP fall..

Känns nog bra att den klarar över 200 Mbit/s om man vill vara säkar på att kunna utnyttja sina 100/100 när man kör torrents..

Kul att Komplett satt ut datum. Dock brukar dom av erfarenhet glida i tiden..

Ingen som läst något test?

Visa signatur

Permalänk

Är hårdvaran tillräckligt stark i den då för att inte haverera efter lite belastning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är hårdvaran tillräckligt stark i den då för att inte haverera efter lite belastning?

Vad menar du?
Min DI-624 står på två tännsticksaskar för att få full kylning...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vad menar du?
Min DI-624 står på två tännsticksaskar för att få full kylning...

Många routrar dör ju av lite belastning. DGL-4300 verkar ju dock klara matchen väll.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med en sånn till hemma egentligen?

För jag tror inte man sätter sånn på en gigabitlina i något serverhall.

Permalänk

Finns ju dem som faktiskt sitter på 100/100 uppkopplingar även privat.

Permalänk
Medlem

Ja jag sitter på 100/100 hemma och letar med ljus och lykta efter ett rimligt alternativ till en extra burk med Monowall/Smothwall e.d.

Men marknaden för kralliga "hemmaroutrar" har inte kommit igång ännu riktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ja jag sitter på 100/100 hemma och letar med ljus och lykta efter ett rimligt alternativ till en extra burk med Monowall/Smothwall e.d.

Men marknaden för kralliga "hemmaroutrar" har inte kommit igång ännu riktigt.

Men det känns som att D-Links 4300 har sålt bra, och det var ju i princip den kralligaste som fanns..
Nu kommer ju denna att sitta som en smäck för alla som har 100/100 och vill kunna använda hela bandbredden och kanske även dig..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men det känns som att D-Links 4300 har sålt bra, och det var ju i princip den kralligaste som fanns..
Nu kommer ju denna att sitta som en smäck för alla som har 100/100 och vill kunna använda hela bandbredden och kanske även dig..

Om den inte hänger sig så fort den får lite sessioner över sig ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Om den inte hänger sig så fort den får lite sessioner över sig ja

Hoppas att dom löst sina kylproblem. Men det är ju flera år sedan problemen dök upp..

Det är därför jag skulle vilja läsa en review..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men den har ju bara 93 mbit througput. Jag som är bittorrentmänniska kommer alltså bara få ut 50/50 som max när jag seedar/leechar.
Jag behöver en router som inte begränsar min bandbredd alls och då behöver man en med minst 200 mbit throughput, gärna mer eftersom dessa siffror ibland tenderar till att vara rena glädjesiffror, såfort man har lite säkerhet påslagen i routern och en del öppna sessioner samtidigt sjunker bandbredden till en bråkdel av den angivna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Men den har ju bara 93 mbit througput. Jag som är bittorrentmänniska kommer alltså bara få ut 50/50 som max när jag seedar/leechar.
Jag behöver en router som inte begränsar min bandbredd alls och då behöver man en med minst 200 mbit throughput, gärna mer eftersom dessa siffror ibland tenderar till att vara rena glädjesiffror, såfort man har lite säkerhet påslagen i routern och en del öppna sessioner samtidigt sjunker bandbredden till en bråkdel av den angivna.

Det var väl precis det jag sade. Med denna menade jag såklart den ny 266 MHz'aren om nu det var oklart. Förstod inte vad du menade med med "marknad för kralliga".. Känns mer som att marknaden har funnits där IOM att fler och fler har 100/100 men att produkternma inte funnits för hemanvändare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som skrattar gott när jag läser Gbit på både WAN och LAN och samtidigt läser 266Mbit?
Av 1000 så pallar den med att skyffla ca 266, skrattretande.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Slangaren, jag missuppfattade dej, my bad. Det var dessutom en felskrivning av mej, jag menade inte marknaden som i konsumenterna utan marknaden som i tillverkarna.

sYph, ja sen återstår det ju att se hur mycket av dom där 266 som man får ut i normala förhållanden, det kan lika gärna vara på d-linkś labb dom fick ut så mycket, men det återstår att se. Jag väntar med spänning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Är det bara jag som skrattar gott när jag läser Gbit på både WAN och LAN och samtidigt läser 266Mbit?

Jag ser inte det konstiga i det hela? Många routrar med 100Mbps på både WAN och LAN ligger ju från allt mellan 10 och 40Mbps. 266Mbps känns riktigt bra om den klarar det stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph

Det är väl inget fel på det.

Om det stämmer att den fixar 266 i throughput så är det ju bra, då duger den åt alla 100/100 linor. Hur många har igentligen nytta av gigabit i dagsläget.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Drar upp en lite dammig tråd nu men jag undrar: Vilka har en DIR-655 samt 100/100-lina? Själv har jag 100/100 och funderar på vilken jag ska ta, DGL-4300 eller DIR-655................ Priset skiljer ju inte så mycket längre.

Permalänk
Medlem

Då en 4300 endast pallar 90Mbit throughput så tycker jag att du ska chansa och ta en DIR-655. Den ska ju enligt papperen fixa 266Mbit.

Om det inte skiljer på priset så skulle jag slagit till på en DIR-655 då det känns som att de inte kan vara sämre än 4300(som är bra).

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Då en 4300 endast pallar 90Mbit throughput så tycker jag att du ska chansa och ta en DIR-655. Den ska ju enligt papperen fixa 266Mbit.

Om det inte skiljer på priset så skulle jag slagit till på en DIR-655 då det känns som att de inte kan vara sämre än 4300(som är bra).

Jag håller med dig. Det jag undrar är varför 4300-an är så utspridd jämfört med DIR-655an....... Men det kanske inte alla som har 100/100? Säkerligen..

Permalänk
Medlem

Tänk på att det som är viktigast vid torrent eller emule nerladdning/uppladdning är ju antalet simultana kopplingar genom routern. Den klarar ju bara 120 http://smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,... vilket är 60 färre än 4300, och 19880 färre än linksys rv082, valet för mig är rätt lätt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Tänk på att det som är viktigast vid torrent eller emule nerladdning/uppladdning är ju antalet simultana kopplingar genom routern. Den klarar ju bara 120 http://smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,... vilket är 60 färre än 4300, och 19880 färre än linksys rv082, valet för mig är rätt lätt iaf.

Jag kör DC - och ofta man kör över 100 connections?????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod

Default-inställningen för antalet anslutningar i utorrent om man spec. 100Mbit uppkoppling är 1000st. Är denna siffra direkt jämförbar med de 120st simultana anslutningar som DI-655 klarar? Eller sker den någon form av multiplexanvändning av portarna?

Linksys Rv082 verkar ju bra, men den är ganska stor och klumpig, samt saknar WLAN.