Permalänk
Medlem

Ritplatta istället för mus?

Har sneglat lite på wacoms intuos A5 platta samt graphire4 och fått lite tankarna till att andvända den på heltid istället för musen i desktop.
Min fråga är nu hur skulle detta fungera rent praktiskt?

Är det nått som skulle gå efter träning och kännas helt komfortabelt och på nått sätt snabbare och enklare?

Hur fungerar klicken, måste man point klicka på plattan eller går det att markera ikonen och klicka med pennan?

Sista frågan är då kan man dra den mot plattan när man förflyttar sig eller måste man hålla den strax över plattan, vad jag hört allfall?

Sitter på en 24t wide som skärm, kan man räkna med komplikationer med A5 platt storlek?

Är helt enkelt trött på musen och dess sätt att styra helt enkelt och har fått känningar i handleden bla. så därför kommer frågan fram.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Hej tjarven!

det är sant att en ritplatta avbelastar handen då du gör mindre montom rörelse när du använder en penna än en mus.
till intuos:en finns även en mus till, som bara funkar på plattan.

det finns två sätt att ställa in hur pennan arbetar,
1. ytan på plattan motsvarar ytan på skärmen (om du håller penspetsen mot höger hörn kommer muspekaren vara i höger hörn på skärmen)
2. den agerar som en mus, alltså att du inte kan sätta den ihörnet och pekaren poppar upp i hörnet, utan du måste flytta på pekaren med rörelser från pennan.

det är att föredra att använda alternativ 1 tycker jag, då kan man enkelt arbeta över hela skärmen.
det går ganska snabbt för hjärnan at ställa om till att istta med en penna och peka, ungf som när du en gång började med musen, tog väll inte så lång tid innan du fattade hur det funkade eller hur?
ett bra tips kan vara att inte försöka titta ner på plattan, folk som använder den främst till att måla kan ha lite problem i början då de är vana att arbeta direkt på papper med pennan och inte titta på ngt annat än pappret när de ritar

man kan göra på flera sätt med klick, det jag tycker är bäst är att ställa in knapparna på pennan till vänster och högerklick, då rcker det att du bara håller pennan över objektet och trycker på knappen.

annars funkar det så att man trycker penspetsen mot plattan så klickar den, dubbelklick kan bli lite svårt ibland då man måste "tappa" den mot plattan fort två gånger

plattan känner igen penspetsen en bra bit över plattan, så när du navigerar runt så har du penspetsen över ytan, då du kan ha den en halv cm över typ.

det är väldigt dumt att wacom inte har en video som visar hur det går till att använda plattan, det enda jag sett är en reklamfilm, om du vill se den så kan jag kanske skicka med mail eller så.
annars går det att kolla på youtube eller nått.

det där med storlek på plattan är väldigt individuellt, men för att bara använda den som pekare är det inga som hellst problem med en a5 skulle jag tro. ta en halv musmatta typ och tänk att för att komma till de olik hörnen måste du flytta musen enda dit, det är endå ganska bra eller hur?

du kan nog kolla om ngn mac affär i närheten av dig har en som man kan testa (de brukar ha det ibland).

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Wilwarin tack för svaret det verkar rätt bra ändå med platta får ja säga som du beskriver det.
Har nog svårt att testa då närmaste apple ligger i göteborg vill ja minnas.
Ska överväga om det inte är värt att inhandla en.

Fråga lyder då: Hur är responsen? upplav den som snabb som en vanlig mus eller blir det mer segraget att flytta runt på pekaren?

Visa signatur

Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

responsen är ögonblickligen som på en mus, där pekaren är på plattan är den på skärmen, ser ingen som hellst fördröjning.
man kan ju säga så här: en mindre platta har mindre yta, alltså behöver du röra pennan mindre för att ta dig runt, en större har dock högre precision om du behöver precisionsarbete.
det kan vara svårt att spela med pennan oxå, lite tricky i fps kan jag säga
(upp med pennan i näsan på monstren bara )
men intuosen är proffsverisonen, graphire är för vanligt användande, du klarar dig nog på graphire tror jag, det är en viss prisskillnad ju.
intuos har lite mer avancerade inställningar, lite bättre yta på plattan som känns en aning mindre plastig, och flera funktionsknappar på intuos.

skall du använda den till ngt annat än bara navigera runt i operativsystemet?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte spelar eller ja när jag behöver spela kan jag använda musen.
Fick ett bra svar på macworld där jag ockcå postat så nu ligger det nära att köpa en.
Är lite inne på att skippa intous och köra A5 graphire5 då priset skiljer sig enormt.
Nej tänkte mest köra i desktop kanske lite photolabb vem vet kanske upptäcker man illustrator på ett annat sätt med penna, är övertygad där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har målat en hel del med en graphire3 oxå, så det är absolut inget fel på graphire serien.
intuos är för de kräsna som jag hehe.
a5 graphire borde passa dina behov perfekt, den nya graphire4 ser riktigt snygg ut oxå faktiskt, den gamla 3:an var väll inte den snyggaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin

1. ytan på plattan motsvarar ytan på skärmen (om du håller penspetsen mot höger hörn kommer muspekaren vara i höger hörn på skärmen)

Vill bara förtydliga att det går att ställa in precis hur man vill mappa plattan till skärmen, så man kan ha ett 1:1-förhållande även om man har en widescreen te.x.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Intressant jag beställer nog efter övervägande och vägledning en Wacom GRAPHIRE4 CLASSIC XL A5 för 1995:-
Tvekar lite att intous A5 som dessutom är mycket dyrare skulle vara mycket bättre för mig som stort sett bara kommer köra desktop med den.
Tryckkänsligheten kommer kvitta men möjliggen snabbknapparna verkar bra där men inte värt priset tror jag.
Ska bli intressant att lära sig denna metoden och återkommer hur det nu gick tillslut frampå.
Vet inte men på nått sätt känns det som 2007 borde man lämna musen på nått sätt och gå vidare.
Penna känns mer modernt på alla sätt och vis.
Tack för svaren!

EDIT*Köpte den 1895 så får väl se hur det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle vara väldigt trevligt med en review på den sedan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

skulle vara väldigt trevligt med en review på den sedan!

Wacom Graphire4 A5 XL.
Får nog säga att det ställde till problem första gången. Fick denna känslan att fyfain denna går inte använda alls.
Hur som helst efter några timmar ljusnar det och bara att erkänna att det är grymt svårt men ändå går det lättare nu.
Svårt grej i början är scrollningen som jag trycker övre knappen på pennan och samtidigt trycker pennan på bordet och drar.
Finns en scrollstav sjukt placerad längst upp på plattan vad man nu ska med den till?
Kör den som musinställd dvs att hörnen motsvarar inte skärmens hörnen det blir för mycket att förflytta sig då.
Mousgestures i FX är även nått helvetiskt svårt att få till då en knapp ska tryckas på pennan samtidigt som man gör rörelsen i luften över plattan!
Kan bara som slutsats säga att kvaliten på grejerna är rätt bra det är fin plast och känns lite Mac.
Pennan känns lite plastig bara.
Inte provat att rita ännu har inte installerat ritprogram.
Känns rätt okej att förflytta sig med pennan nu men i början gick det knappt alls, väldigt märkligt.
Skitskrev lite så det kan finnas stavfel och andra gramatiska fel.

Visa signatur

Permalänk

Jag försökte använda en ritplatta för musemulering med min bärbara och det vart helt åt skogen. Ska man arbeta med penna ska man arbeta med digitizer inbyggd i skärmen som ex en tablet PC. Vill man ha ett bra alternativ till mus i Windows ska man kika på en Wiimote.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Jag försökte använda en ritplatta för musemulering med min bärbara och det vart helt åt skogen. Ska man arbeta med penna ska man arbeta med digitizer inbyggd i skärmen som ex en tablet PC. Vill man ha ett bra alternativ till mus i Windows ska man kika på en Wiimote.

Wiimote du måste skämta??
Kolla på några youtube så inser du hur värdelöst det är i desktop.
Visst tablet pc är ju det bästa när det gäller penna men men tyvärr inte möjligt i mitt läge.
Det går med platta men det tar tid, det säger dom flesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

intressant att höra lite från hur det gick!
så det passade inte bra att köra ytan mappd mot skärmen då? är ju lite att flytta iofs, men mousemode kan vara lite krångligt tycker jag.
använder aldrig mouse gesture soch kommer aldirg använda det så det kan jag inte kommentera.
scrollen och knapparna där uppe är menat att man skall ha andra handen på, de kanske inte sitter världsbäst dock.
men att lära sig absolut positionering inställningen är guld värt.
men om du tycker den är för stor, kan du inte skicka tillbaka den och byta till a6 kanske?
funderar på om du inte kan stänga av att pennan klickar när du nuddar plattan med pennspetsen... kommer inte ihåg iflal man kan göra det under penninställningarna.

det där med att vänja sig vid att ha ögonen på skärmen och handen med pennan på plattan tar ett tag för hjärnan att fatta.
den behöver bara läras om lite.
lite enkla övningar om mna har den i pen mode är att öppna paint och rita raka streck och cirklar. även att bara navigera runt hjälper en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det funkar inte bra att mappa den mot skärmarna.
Problemet jag ser att behöva flytta pennan över 25cm för at komma hörn till hörn, känns inte naturligt med pennan och på nått sätt jobbigt för handen.
Med accelerationen på och min sense så flyttar jag mig över båda skärmarna med halva plattan så visst en A6á vore kanske det ultimata.
Nu efter ytterligare några timmar så känns det ännu lättare att förflytta sig.
Konstigt att det kändes helt omöjligt första gången man koppla in den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven

Finns en scrollstav sjukt placerad längst upp på plattan vad man nu ska med den till?

Kör den som musinställd dvs att hörnen motsvarar inte skärmens hörnen det blir för mycket att förflytta sig då.

den kan ställas till zoom, penstorlek och diverse annat för grafikprog.

jag skulle säga att du lika gärna kunde köpt billigaste versionen för 500kr, inget du använder den till motiverar riktigt den ökade prestandan och finesserna. och som du säger, storleken blir bara ett hinder för skrivbordsnavigeringen när du inte kan använda pennfunktion utan har bytt ut en mus mot en muspenna i princip nu bara.

köp en mindre, använd pennfunktion och sälj/lämna tillbaka denna säger jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
den kan ställas till zoom, penstorlek och diverse annat för grafikprog.

jag skulle säga att du lika gärna kunde köpt billigaste versionen för 500kr, inget du använder den till motiverar riktigt den ökade prestandan och finesserna. och som du säger, storleken blir bara ett hinder för skrivbordsnavigeringen när du inte kan använda pennfunktion utan har bytt ut en mus mot en muspenna i princip nu bara.

köp en mindre, använd pennfunktion och sälj/lämna tillbaka denna säger jag.

Får erkänna nu i efterhand att skrivbords navigering med en A5a inte passa sig och blir får stora rörelser när man kör pennfunktionen.
Därför, har jag beställt en ny A6a och ska returnera A5an nu.
Ifs kan man ju dra ner storleken "table area" men blir inte samma sak som äkta vara, storlek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hoppas det funkar bättre med en mindre.
jag tycker om stora rörelser med armen när jag navigerar, därför använder jag en a4. Men kör mest med musen för navigation endå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hoppas det funkar bättre med en mindre.
jag tycker om stora rörelser med armen när jag navigerar, därför använder jag en a4. Men kör mest med musen för navigation endå.

Fick den idag faktiskt.
Som jag sa så kör jag heltid med pennan och ingen mus alls om jag inte får för mig att spela FPS spel med mus där pennan är yppligt svår.
Känns jäkligt bättre med A6an får jag säga. Gillar inte att behöva röra handen över plattan utan bara låta pennan jobba där passa A6an bättre tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick den idag faktiskt.
Som jag sa så kör jag heltid med pennan och ingen mus alls om jag inte får för mig att spela FPS spel med mus där pennan är yppligt svår.
Känns jäkligt bättre med A6an får jag säga. Gillar inte att behöva röra handen över plattan utan bara låta pennan jobba där passa A6an bättre tycker jag.

Jag kan tänka mig att det är skönt med en mindre platta särskilt om man skall kunna sitta och arbeta med den länge. Funderar själv på en A6 wide.
Hur går det med precisionen och vilken upplösning på skärmen kör du?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

hur stor skärm har du Z? och vad för arbete skall du göra med den?

och till tjarven - det var ju bra att du hittade en som passade till slut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Jag kan tänka mig att det är skönt med en mindre platta särskilt om man skall kunna sitta och arbeta med den länge. Funderar själv på en A6 wide.
Hur går det med precisionen och vilken upplösning på skärmen kör du?

Storleken beror nog på vad du ska göra. Ska du rita med hög precition så behövs nog en större.
Själv kör jag bara desktop och då passar sig A6 bättre än A5 i mitt tycke.
Styr en 24 tum och en 19 tum dvs dual screen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hur stor skärm har du Z? och vad för arbete skall du göra med den?

1680x1050, jag har mest tänkt att sitta och skissa/teckna med den.
Oftast när jag sitter och skissar i block etc så brukar storleken vara ganska liten så en A6 wide borde funka tycker jag. Sedan är det Intous-modellen jag kikat på med så den är ju känsligare än Graphire. OCh A6 Wide är ju betydligt större än en A6, även om den också är betydligt mindre än en A5.

Sen går det ju alltid att mappa om plattan om man måste göra något detaljarbete. Jag har känt på en A5 hos en polare och den kändes nästan lite stor.

Förvisso är det ju grymt att ha en stor platta med för att kunna göra stora mjuka linjer, men jag tror inte jag behöver det.

Citat:

Storleken beror nog på vad du ska göra. Ska du rita med hög precition så behövs nog en större.
Själv kör jag bara desktop och då passar sig A6 bättre än A5 i mitt tycke.
Styr en 24 tum och en 19 tum dvs dual screen.

Oj, låter ju som en ganska stor desktop ändå. Vad är upplösning på skärmarna, och kan du pricka vilken pixel du vill eller skippar den pixlar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]

Oj, låter ju som en ganska stor desktop ändå. Vad är upplösning på skärmarna, och kan du pricka vilken pixel du vill eller skippar den pixlar?

Skippar pixlar vet jag inte. Inga problem att ligga på pixelnivå i PS men efter som plattan är liten blir känsligheten svårare om man finlirar med pennan.
1920x1200 + 1280x1024 så visst är det mycket desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skippar pixlar vet jag inte. Inga problem att ligga på pixelnivå i PS men efter som plattan är liten blir känsligheten svårare om man finlirar med pennan.
1920x1200 + 1280x1024 så visst är det mycket desktop.

Ah, det låter ju betryggande ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur funkar det för er med widescreen/dual screen?

Min far har ett Graphire 2 eller 3, på USB, till sin fotoredigeringsrigg (22" LaCie Electron Blue + 17" TFT), och för att A5-ytan ska räcka till ökas känsligheten på sekundärskärmen något alldeles otroligt, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att plocka verktyg från den utan att ta till den vanliga musen.

Har ni samma problem, eller går det att avhjälpa?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Har inte problem med det alls. Sensen är den samma trots upplösning. kanske kan det hjälpas med senaste drivern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... Men hur löses då "problemet" med att ytan på ritbordet/plattan ska motsvara skärmytan? Jag menar, ritplattan är ju inte lika "ultrawidescreen" som en dubbelskärmsrigg?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

man kan mappa plattan till båda skärmar och ta force proportions eller vad det nu heter på svenska, då skall alltås proportionerna bli rätt och du kommer då inte använda hela ytan, utan som om du hade laggt de två skärmarna bredvid varandra på plattan och använder det området. får nästan ta och göra en bild i paint så alla förstår men hinner inte nu.
det där med att man inte kan träffa en pixel, det har jag undrat en jäkla massa över, men inte fått något bra svar på frågan, men min a4 brukar kunna träffa rätt pixlar om jag t.ex. kör på en bild i 5000*4000 eller nått, kan dock bli lite vågiga streck då man kör utzoomat, jag vet inte om dett ahar med dpi:n att göra eller inte. men intuos3 serien skall ju ha väldigt hög upplösning, 5000dpi eller nått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men intuos3 serien skall ju ha väldigt hög upplösning, 5000dpi eller nått.

5080, men det är inte dpi (dots per inch) utan lpi (lines per inch).
Vetetusan vad det har betydelse egentligen men rätt skall vara rätt, på dustin och en massa andra ställen skriver dom dpi, men på wacom´s sida står det lpi.

Det låter iallfall som att det borde räcka ganska långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jodå, det räcker, om jg kollar på diagnostik för pallatn så kan den mäta upp: 65000 x 45000 punker ungefär.
jo alltså frågan är vad de menar med lpi egentligen... hur mäter man det på en platta
men smaken är som baken, det är alltid bäst att testa plattan innan man köper om man kan det. alla har sin favvo storlek, vad jag vet så är a5 populärast, sedan a4 och sedan a3 och a6 (lite osäker, då inte så många använder dessa vad jag vet). a6:an finns inte för vänsterhänta heller som jag.
men se ifall det finns en mac affär i närheten av dig som kanske kan visa en ritplatta för dig.
de är trots allt ganska dyra de där små sakerna...

Visa signatur