Ny AMD Roadmap för R600

Permalänk
Medlem

Ny AMD Roadmap för R600

Tjena!

Kollade igenom forumet lite för att se om denna nyhet fanns.. ny roadmap iaf.
Ska finnas i butik den 30e Mars.. intressant.

http://www.tweaktown.com/news/7193/amd_roadmap_update_on_r600...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Fan vad nice! Väntar man bara på Nvidias motsvarighet

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men shit, är det värt det?
240W för modellen som förmodligen kommer motsvara 8800GTS, 270W för toppmodellen.
Det är i stort sett dubbelt så mycket som Nvidias motsvarigheter.

Det återstår väl att se hur mycket Nvidias 8900-serie kräver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
240W för modellen som förmodligen kommer motsvara 8800GTS, 270W för toppmodellen.

Jo, det där är sjukt men har också alltid vart Ati i ett nötskal. Fixar mitt nätagg kortet och resten av mitt system, om det nu blir ett R600 och inte brinner upp så struntar jag mest i vilket. Jag väntar först på Nvidias G90 eller vad det nu ska heta.

BTW, såg denna idag och tror jag höll på att komma bakom datorn så imponerad jag blev. Mot slutet när man ser två träd som ligger ner på marken och han börjar leka med att flytta träd och skapa en skog, alltså finns det något som kan vara snyggare idag? Grafikmässigt kan Alan wake, stalker och alla andra spel jag har sätt slänga sig i väggen. Nu blev det lite offtopic och sorry för det. Undra vilka kort som verkligen pallar Crysis.

Öppna i en explorer och kopiera. Ladda sedan ner och kör. Level Editor 1 HD:

http://www.gametrailers.com/streambuilder.php?type=wmv&stream...

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Nu är jag glad!
"Twice the performance of R580"

Hoppas bara inte på dåliga nyheter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Nu är jag glad!
"Twice the performance of R580"

Hoppas bara inte på dåliga nyheter.

Det har ju G80 idag

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Japp, men det är ju inte det man är glad över. Glad att det inte försenas så jäkla mycket

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Citat:

Japp, men det är ju inte det man är glad över. Glad att det inte försenas så jäkla mycket

Håller med dig, bara det stämmer som du menade på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag nog också på nvidias kort. Ska bli intressant, hoppas på lite prissänkningar.

Har annars funderat och letat lite efter ett till 7800GTX och köra sli ett tag tills alla korten finns ute.. är det värt ca 1500?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk

270W drar OEM versionen av toppmodellen. Topmodellen som vi kan köpa kommer dra 240W. Fortfarande högt, men det är lägre än 270W

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

270W drar OEM versionen av toppmodellen. Topmodellen som vi kan köpa kommer dra 240W. Fortfarande högt, men det är lägre än 270W

Jepp så sant.

Inte vill man väl ha det monstret som går till OEM.. sjukt stort och 270W, det blir inget tyst lir av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är så friskt det där egentligen, det är _mycket_ värme att transportera bort. Långa spelsessions känns som de bara är genomförbara i snålblåst utomhus någonstans i Alaska. Min lilla spelskrubb är redan idag olidligt varm med X2+G80, och så ska saker bli varmare ... NEJ!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

"CeBIT :AMD Might Opt 65nm For R600

wombat reported from our forums that ATi might opted for 65nm process technology for R600.

According to the source article with some translation over at Rage3D mentioned that senior officials from AMD informing their partners that AMD-ATi Tech Day for R600 will be held 16 days from now. R600 will be formally announced in six weeks after that date in early May. According to some rumors, AMD hopes to employ 65nm process for making R600 chips. The reason is that yield rate for R600 at 80nm process is not high and facing leakage problems.

http://www.vr-zone.com/index.php?i=4796"

"R600 will come in 65nm

Everyone who could attend the HIS press dinner yesterday in the evening was surely disappointed afterwards. HIS had to inform the invited journalists that they won't see the R600 at HIS' booth - not even behind closed doors! - I guess GeCube won't show the chip neither, though they promised to do so! - ATI/AMD then let the press people know they will set up a special Tech-Day until the 31st of March and disclosed some new information. The R600 will be produced in 65nm by TSMC and not using the 80nm process because of difficulties (low yield and high leakage current).
Daniel Wenzel from the German K-Hardware adds rumours have it AMD/ATI still got issues with the 512 bit memory subsystem.

Source: K-Hardware

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=27451"

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag vet inte om det är så friskt det där egentligen, det är _mycket_ värme att transportera bort. Långa spelsessions känns som de bara är genomförbara i snålblåst utomhus någonstans i Alaska. Min lilla spelskrubb är redan idag olidligt varm med X2+G80, och så ska saker bli varmare ... NEJ!

Word.. grafikkortstillverkarna borde satsa lite mer på effektivare gång.
AMD borde kunna inverka på det till nästa chip hoppas jag.. DÅ börjar det bli riktigt intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så försening igen? ughh....

Permalänk
Avstängd

Vad skiljer oem varianten av värstingkortet förutom storlek och watt?
Är det olika frekvenser? Annars ser jag ingen mening med att ha större kort.

Har en egen teori att oem kortet kommer klocka bättre då det är större och antagligen kyls bättre. Sen att den äter mer watt gör kanske att den klockar bättre också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
BTW, såg denna idag och tror jag höll på att komma bakom datorn så imponerad jag blev. Mot slutet när man ser två träd som ligger ner på marken och han börjar leka med att flytta träd och skapa en skog, alltså finns det något som kan vara snyggare idag? Grafikmässigt kan Alan wake, stalker och alla andra spel jag har sätt slänga sig i väggen. Nu blev det lite offtopic och sorry för det. Undra vilka kort som verkligen pallar Crysis.

Öppna i en explorer och kopiera. Ladda sedan ner och kör. Level Editor 1 HD:

http://www.gametrailers.com/streamb...ditdemo_gt_h264

Deras "map maker" liknar den till battlefield serien väldigt mycket. Tror att de lånat ideer. Ska bli kul o mappa till crysis med tanke på grafiken

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Tror att jag behåller mitt 8800gtx e tag till i villket fall som helst med tanke på att det inte finns något spel som 8800gtx inte klarar av att driva på max som jag har stött på

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

http://img106.imageshack.us/img106/2270/15255187re2.jpg

Mkr roliga grejer det verkar finnas på CEBIT, mkt bättrs ECS.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAA mindre ström äntligen rätt väg

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Hehe 12.4" satan så stort kort blir nog den värsta modellen för mig dock den som var 9"nånting, då klarar man sig på 2st 6pin PCI-E också.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Citat:

Rätt men det spelar faktiskt ingen roll när man kommer över 200W tycker jag. 200W eller 270W, same thit different name and a small change of your bill.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Jag är rädd.

Att det har kommit så långt att ett grafikkort ska behöva dra 270W/240W vissar att utveklingen har spårat ut helt och att grafikkort ingenjörer på ATI har slutat helt med att lägga ner energi på att utveckla effektiva GPU. Med god prestanda/watt ratio.
Att vara snabbaste och kraftigaste är det som gäller för ATI sedan R580-serien, oavsett vad kostnaden blir verkar det som!

Om X2900XTX kommer prestera över 70%-90% av 8800GTX så är den höga strömförbrukningen/värmeutveklingen rättfärdigt. Men vem tror verkligen här att den kommer vara så? 10%-30% generelt bättre prestanda över 8800GTX kommer det vara tror jag. Inte mer.

"Högre strömförbrukning/värmeutvekling, monster kyl, högljut kylning. Fuck it! Vi ska ha det snabbaste kort på marknaden det är det ända som gäller."- snille på ATI.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
"Högre strömförbrukning/värmeutvekling, monster kyl, högljut kylning. Fuck it! Vi ska ha det snabbaste kort på marknaden det är det ända som gäller."- snille på ATI.

Men så är det. Entusiaster som vill hellre ha mer prestanda än kallare dator om de blir tvugna att välja.

För de som nöjer sig med lite långsamare kort och mindre strömförbrukning finns alltid mittensegmentet.

Men jag kan hålla med om att detta är i översta laget.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Men så är det. Entusiaster som vill hellre ha mer prestanda än kallare dator om de blir tvugna att välja.

För de som nöjer sig med lite långsamare kort och mindre strömförbrukning finns alltid mittensegmentet.

Men jag kan hålla med om att detta är i översta laget.

Jag instämmer, om man vill vara värst så kommer det ill ett pris. Om man inte vill betala priset (hög strömförbrukning i detta exempel) så finns det alternativ. Man ka inte få båda tyvärr.

Visa signatur

Permalänk

Så vi ska bara låta detta hela bara fortsätta nerför säger ni!? Var går gränsen då?? 300W, 400W, eller kanske lite mer? För om 270W/240W R600 är ok så är 300W väl också ok..

Jag tycker att det är löjligt att man rättfärdigar ATI's kraftiga strömförbrukning på sina kort med orden - "om man vill vara värst så kommer det ill ett pris". Man beöver inte betala illa pris för att vara värst. Sätter konsumenter press på tillverkarna så följer tillverkaren alltid konumentens linje. Men eftersom ingen har gjort det och bara blåögt accepterat att hög strömförbrukning är nödvändigt om man vill vara värst så får man ett skapelse som R600. Och sorligt nog kommer folk köpa den och bidra med att skycka en signal till GPU utveklare att 250W grafikort är ok.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Så vi ska bara låta detta hela bara fortsätta nerför säger ni!? Var går gränsen då?? 300W, 400W, eller kanske lite mer? För om 270W/240W R600 är ok så är 300W väl också ok..

Jag tycker att det är löjligt att man rättfärdigar ATI's kraftiga strömförbrukning på sina kort med orden - "om man vill vara värst så kommer det ill ett pris". Man beöver inte betala illa pris för att vara värst. Sätter konsumenter press på tillverkarna så följer tillverkaren alltid konumentens linje. Men eftersom ingen har gjort det och bara blåögt accepterat att hög strömförbrukning är nödvändigt om man vill vara värst så får man ett skapelse som R600. Och sorligt nog kommer folk köpa den och bidra med att skycka en signal till GPU utveklare att 250W grafikort är ok.

Sorligt är det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror det är lite upp till media att gå ut hårt med strömförbrukning nu, det ligger dessutom rätt i tiden att börja tänka på miljön.
Fler(alla) tester borde faktiskt göra en "prestanda/strömförbrukning" jämförelse och dessutom göra detta i samma tester.
Är det någon som har länken till sidan som gjorde en sån här jämförelse med lite nyare kort(letar för fullt nu)?

Vill det sig illa så kommer det gå riktigt illa för AMD/ATi med denna generation kort, risken finns ju att endast entusiasterna köper dessa och då blir det inte mycket pengar i kassan.

-edit- Kanske ska tillägga att Nvidia redan är på gränsen enligt mig men som sagt så kommer det krävas mer och mer ström om inte tillverkarna drar åt snaran lite grann och ägnar två generationer grafikkort åt att effektivisera beräkningarna.
Nvidia sköter sig lite bättre än ATi för tillfället dock, precis som AMD gjorde när intel körde på sina strömslukande P4:or.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror du inte Nvidia och ATi gör allt de kan för att använda sig av den senaste tekniken? Du kan inte idag skapa ett grafikkort som drar 10W och har samma prestanda som R600.

Problemet är att konsumenterna (vi) vill se en hög prestandaökning 1 gång om året. Vad tror du händer om ATi nästa vår släpper ett grafikkort som drar 130W men prestar som R600 och säger att detta är deras nya ledande kort? Hela Sweclockers komma bua.

Det låter snarare som att du vill ha det bästa grafikkortet på marknaden samtidigt som det drar lite ström, så för dig hade det passat bättre om 8600GT var highend-kortet. Så slipper du må så dåligt för att någon annan har bättre grafikkort än dig. Låter i alla så på ditt påhopp.

Min gissning är att grafikkorten kommer att öka i strömförbrukning i några år till. Men vi börjar uppnå en väldigt hög prestanda i grafikkort nu och det är väl först när du har uppnåt en sådan prestanda att det är mer lönt att satsa på ett svalare kort än ett snabbare som vi kommer få sen en ändring.

Edit: Kan tillägga att Nvidia och ATi/AMD gör allt för att effektivisera sina kort och dra så lite ström som möjligt per prestanda. Då kan de ligga kvar eller öka strömmen och få ut ännu mer av sina kort. För det är detta som konsumenterna främst tittar på.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

Vill se Nanoarkitektur.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tror du inte Nvidia och ATi gör allt de kan för att använda sig av den senaste tekniken? Du kan inte idag skapa ett grafikkort som drar 10W och har samma prestanda som R600.

Problemet är att konsumenterna (vi) vill se en hög prestandaökning 1 gång om året. Vad tror du händer om ATi nästa vår släpper ett grafikkort som drar 130W men prestar som R600 och säger att detta är deras nya ledande kort? Hela Sweclockers komma bua.

Det låter snarare som att du vill ha det bästa grafikkortet på marknaden samtidigt som det drar lite ström, så för dig hade det passat bättre om 8600GT var highend-kortet. Så slipper du må så dåligt för att någon annan har bättre grafikkort än dig. Låter i alla så på ditt påhopp.

Ingen har sakt om 10W GPU med R600 prestanda. 150W GPU med R600 prestanda om vi ska hålla oss till realistiska siffror.

Varför skulle jag må dåligt av att någon har bättre kort??

Jag är efter kort som är strömsnåla (max 100W) och väldigt bra överklocknings möjligheter/prestanda vinning genom överklockning, och den ska ligga på 1500-2500kr gränsen. Sedan min X800GTO så har jag inte kunnat hitta nåt kort som motsvarar dessa egenskaper som jag är efter på ATI's sida, bara på nVidias. Och nu vill jag har lite ombyte nu och vill ha ett kort från ATI. Så mina "påhopp" är pågrund av att jag har tröttnat på ATI's höga strömförbrukning. För det finns ingen bättre känsla än att kunna utprestara ett high-end kort för 4-5k med en högklockat mainstrain kort för ca 2k.

Men vad vet du om det, du sitter på en 8800GTX.

Visa signatur