Hur låser jag upp portar på Xavi X5258-p2?

Permalänk

Hur låser jag upp portar på Xavi X5258-p2?

Routern finns inte med på portforward.com, och jag lyckas inte heller komma in på routerns inställningar genom att använda min gateway. Jag har egentligen noll koll på sånt här, så det är inte så konstigt. Har ni någon smidig lösning?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd

Då tar vi det igen det finns inga portar att öppna då det är en modem/switch och ingen router...

Permalänk

Vad är det i så fall som gör att mina portar är stängda? Även när jag stängt av min brandvägg?

edit: Fel av mig, porten är öppen när min brandvägg är avstängd. Då undrar jag lite istället hur man möjligtvis öppnar en port i Kaspersky Internet security 2006?

edit 2: Lyckades hitta det, tråden kan låsas, och tack för hjälpen

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

om du vill komma in i din xavi 5258-p2 ..., pröva:

192.168.1.1.

användarnamn: Admin

Lösenord:Admin

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Fungerar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
om du vill komma in i din xavi 5258-p2 ..., pröva:

192.168.1.1.

användarnamn: Admin

Lösenord:Admin

Hejsan första posten här
Detta fungerar inte ! Inloggningen alltså..

Jag hade tänkt ta itu med att få grepp om detta modem jag fick vid byte till Telenor som tydligen blev BBB (?)

Innan hade jag en kanonrouter, D-link 108G Gamelaunch och Spray, som jag inte fick att fungera med mitt nya Internetabonnemang. Vad är det för typ av inloggninge på BBB egentligen?

Föll till föga och använder nu det medföljande Xavi 5258-p2 (feb.2007) som fungerar och delar ut adresser till mitt nätverk MEN jag saknar utgångar på denna switch och jag HAR INGEN kontroll på vad den gör.

Vet någon eller kan ni länka mig till kunskapen? Finns det överhuvudtaget någon inställningsmöjlighet på modemet utifrån?
Skall jag bara försöka koppla min gamla router till en ingång på modemet?

Tack på förhand mvh // Ove

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Inloggningen är user/user för mig.

Permalänk
Medlem

Inloggningen är hittills det minsta problemet. Det finns ingen webserver i modemet som svarar på 192.168.1.1 punkt slut.

Enligt Ipconfig /all så får jag information om att min egna adress, just nu, är 85.227.168.192 och standard gateway (modemet antar jag) är 85.227.168.1. Inte heller denna adress ger något svar från webläsaren.

Är modemet låst numera? Fick det i april någonon gång.

mvh // Ove

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Om ditt modem lyssnar på 192.168.1.1 så måste du ställa in en adress som ligger i samma subnet, t.ex 192.168.1.2, för att kunna nå det.

Permalänk
Medlem

@bjr
Tack men det är fel!
Är webserverns adress 192.168.1.1 så är den det.

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioman
@bjr
Tack men det är fel!

Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Du säger att jag skall knappa in adressen 192.168.1.2 i stället för 192.168.1.1 där modemets webserver, enligt uppgift här och var på nätet , skall ligga. Det är ju befängt eller hur?

Mitt tidigare modem/router hade adressen 192.168.0.1 och det var alltså den adressen man fick slå in i webläsaren för att komma åt inställningarna. Inte fan kunde jag då knappa in 192.168.0.2 eller hur?

Hmmm, nu förstår jag vad du menar bjr.

Jag (min dator) får en helt annan adress tilldelad, 85.227.168.192/ och har provat att kontakta 85.227.168.1/ eftersom det tydligen är modemets ursprungsadress (standard gateway enligt "ipconfig /all") och där finns heller ingen server så ....
ingen kontakt med bbb's Xavi 5258-p2

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem
Citat:

Du säger att jag skall knappa in adressen 192.168.1.2 i stället för 192.168.1.1 där modemets webserver, enligt uppgift här och var på nätet , skall ligga. Det är ju befängt eller hur?

Mitt tidigare modem/router hade adressen 192.168.0.1 och det var alltså den adressen man fick slå in i webläsaren för att komma åt inställningarna. Inte fan kunde jag då knappa in 192.168.0.2 eller hur?

Radioman....ta det lugnt!

Eftersom detta är en switch och inte en router så får du göra på annat sätt för att hamna i ett "lokalt nätverk" med switchen.

Start -> Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> Högerklicka på ditt nätverkskort -> Egenskaper -> Tryck på Internet Protocol (TCP/IP) och ta Egenskaper -> Använd följande adress.

IP-adress: 192.168.1.2
Nätmask: 255.255.255.0
Standard-gateway: 192.168.1.1

Tryck på OK och din anslutning till internet kommer att dö och efter de så får du ditt nya ip, dvs. 192.168.1.2.

Öppna nu webbläsaren och skriv in 192.168.1.1 i adressfältet

Tada!

För mig var uppgifterna user/user, jag vet inte vad det är hos dig, men jag har hört admin/admin också.

Permalänk
Medlem

Ovanlig lösning som jag aldrig sett förut MadDude
Verkar lovande och måste testas i alla fall.

I'll be back

Zzzzz
Zzzzz....

OK tillbaka igen.:)
Bra MadDude!
Dock ett himla dumt sätt att få kontakt med modemet tycker jag. Jag måste ju också återställa till att bli tilldelad adress för att kunna få Internet att funka igen. Då återgår modemet till 85.227.168.1

Ett stortproblem i inställningarna i modemet... Jag kommer inte åt att ändra Connection setup i menyn. Länken funkar inte. Vad göra?
Inloggning var user/user förresten.

Skall kolla om den där skivan som följde med kan låsa upp något? Är det värt besväret tro?

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ovanlig lösning som jag aldrig sett förut MadDude
Verkar lovande och måste testas i alla fall.

I'll be back

Det är inget ovanligt med den. Modemets administrationsadress ligger på 192.168.1.1/24 vilket gör det omöjligt att nå den ifrån 85.227.168.192.

Om datorn du ska administrera modemet ifrån ligger istället på 192.168.1.0/24(naturligtvis kan inte datorn då ligga på 192.168.1.1) så kommer du att kunna använda http, sftp, ssh och telnet mot modemet för att komma åt den.

När det gäller Bredbandsbolagets modem så får du tillgång till några få inställningsmöjligheter(bl.a WLAN) med user/user. Om du däremot använder admin/admin så får du betydligt mer.

ssh, sftp och telnet använder root som användarnamn.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Om du däremot använder admin/admin så får du betydligt mer.

admin/admin fungerar inte för mig. Därmed har jag inte tillgång till alla inställningar.

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Avstängd
Citat:

admin/admin fungerar inte för mig. Därmed har jag inte tillgång till alla inställningar.

Förlåt, var ett tag sedan jag kollade signalstyrkan och dämpningen.

För admin inloggning så är det admin och qwerty som gäller.
Fick kolla i den andra tråden där jag redovisat inloggningsuppgifter för 5258 och 5222.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För admin inloggning så är det admin och qwerty som gäller.
Fick kolla i den andra tråden där jag redovisat inloggningsuppgifter för 5258 och 5222.

Jag såg den tråden och har provat men det fungerar inte heller.
Admin/Qwerty
admin/qwerty
ADMIN/QWERTY

nada ..

Nästan som chatt detta Kul med snabba forum. Verkligheten gör sig dock påmind och förälderansvaret pockar... men jag återkommer här.

Hoppas någon har rätt user och lösen. Fantastisk respons hittills. Tack så mycket.

mvh// Radioman alias Ove

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag såg den tråden och har provat men det fungerar inte heller.
Admin/Qwerty
admin/qwerty
ADMIN/QWERTY

nada ..

Jag kommer iallafall in i x5258 modemet med den andra uppsättningen inloggningsuppgifter. Har t.o.m pekat om syslogservern som finns i modemet till min egen syslogserver så att man får koll på modemet när den t.ex tappar synk m.m(använder bbb som reserv) och stängt av WLAN delen.

Om du har möjlighet så kan du iofs lägga in ytterliggare en IP-adress till datorn som ansluter fysiskt till modemet inom det nätverk som administrationsadressen ligger inom och sedan lägga in en pekare i DNS som pekar adressen bbb--->192.168.1.1.

Då kan du göra som jag gör för att surfa till modemet, dvs jag skriver bara bbb i adressfältet i webbläsaren och sedan så tar min privata gateway hand om vilken väg trafiken ska gå för att nå 192.168.1.1(jag själv ligger i ett annat RFC1918 C nät), dvs du slipper ställa om IP-adressen i den dator du administrerar modemet ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

JOm du har möjlighet så kan du iofs lägga in ytterliggare en IP-adress till datorn som ansluter fysiskt till modemet inom det nätverk som administrationsadressen ligger inom och sedan lägga in en pekare i DNS som pekar adressen bbb--->192.168.1.1.

Då kan du göra som jag gör för att surfa till modemet, dvs jag skriver bara bbb i adressfältet i webbläsaren och sedan så tar min privata gateway hand om vilken väg trafiken ska gå för att nå 192.168.1.1(jag själv ligger i ett annat RFC1918 C nät), dvs du slipper ställa om IP-adressen i den dator du administrerar modemet ifrån.

Tack för bra tips Veni
Efter en googling ytterligare och via spelforumet fragbite.se kom jag hit: http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/Hur_loggar_jag_in_i_BBB_XA...

En bit ner i texten ges ett förslag att komma in utan lösenord med frasen: http://192.168.1.1/setup/home.htm
Bingo !
Nu har jag inte hunnit botanisera och vet inte riktigt vad jag vill ställa in. ..

Jag vill egentligen döda alla finesser på BBB "routern" och använda den för uppkoppling som ett rent modem och sedan koppla på min D-link Gamelaunch router för att pyssla med portar osv.
Har du Veni någon snabbguide eller länk för detta är jag tacksam?

Är det verkligen PPPoe inloggning på BBB numera? Jag borde ju kunna använda min gamla router rakt av med login och lösen? Har tidigare i våras provat men fick ge upp. Har ju tyvärr inte all den tid som man hade innan man skaffade sig fru, barn, gammalt hus, bruksbil, hobbybil (amerikanare ) osv.

Det var enklare med DOS 5.0 och PC med 286 640kb minne med "extended" minne upp till 1mB. Till detta en nyinköpt 14" bildskärm VGA som kostade 3000kr 1994....

Snälla Veni "mata mig med sked tack"

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nu har jag inte hunnit botanisera och vet inte riktigt vad jag vill ställa in. ..

Jag vill egentligen döda alla finesser på BBB "routern" och använda den för uppkoppling som ett rent modem och sedan koppla på min D-link Gamelaunch router för att pyssla med portar osv.

Jag vet egentligen inte var jag ska börja, eftersom dom två modem som BBB levererat till mig(x5222 och x5258) har alltid varit i bryggat läge mellan WAN och LAN, dvs det har alltid fungerat som ett modem.

Även i ditt fall då din dator inte får en RFC1918 adress, utan du fick 85.227.168.192. Detta tyder på att din x5258 ligger i bryggat läge mellan WAN och LAN och då agerar den inte som någon bredbandsdelare, eller som många kallar sina bredbandsdelare: "router" trots att en router är något annat än vad konsumenter har i sina bostäder.

Kolla på följande adress:
http://192.168.1.1/setup/wan_bridge.htm?var:pagetitle=bridge%...

att du har en inställning utav typen "Bridge", för då ligger den i bryggat läge och då finns där inget som kommer att blockeras utav själva modemet.

Jag ser att adressen blir lite skum i förhandsgranskningen, men du ska helt enkelt kontrollera att du har en internetanslutning med namnet bridge och typ Bridge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet egentligen inte var jag ska börja, eftersom dom två modem som BBB levererat till mig(x5222 och x5258) har alltid varit i bryggat läge mellan WAN och LAN, dvs det har alltid fungerat som ett modem.

Även i ditt fall då din dator inte får en RFC1918 adress, utan du fick 85.227.168.192. Detta tyder på att din x5258 ligger i bryggat läge mellan WAN och LAN och då agerar den inte som någon bredbandsdelare, eller som många kallar sina bredbandsdelare: "router" trots att en router är något annat än vad konsumenter har i sina bostäder.

Hur fungerar då bredbandsdelningen om det inte är en router eller switch. Är min Gamelaunch Router från D-link ingen router heller? Switch och Router kanske inte ens är samma sak heller. Jag får antagligen läsa på en del här.

Citat:

Kolla på följande adress:
http://192.168.1.1/setup/wan_bridge.htm ...
att du har en inställning utav typen "Bridge", för då ligger den i bryggat läge och då finns där inget som kommer att blockeras utav själva modemet.

Den ligger i bryggat läge. Det går dock att tala om att man vill ha ett lokalt nätverk med t.ex. 192.168.1.1 och DHCP. Blir det en router i det fallet då?

Hursomhelst så kan jag inte spara en enda inställning även om jag lyckats titta på dem. Modemet kräver ett lösenord som jag fortfarande inte har ....

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hur fungerar då bredbandsdelningen om det inte är en router eller switch. Är min Gamelaunch Router från D-link ingen router heller? Switch och Router kanske inte ens är samma sak heller. Jag får antagligen läsa på en del här.

Den utför något som heter adressöversättning även kallat NAT. En router förändrar aldrig paket på samma sätt som en NAT(där överlever bara datalasten, allt annat skapas på nytt), utan en router ändrar som mest(och skall) räkna bort ett värde ifrån TTL.

Om konsumenter hade kört routrar hemma så hade deras internet inte fungerat.

Citat:

Den ligger i bryggat läge. Det går dock att tala om att man vill ha ett lokalt nätverk med t.ex. 192.168.1.1 och DHCP. Blir det en router i det fallet då?

Då blir det en NAT låda, det som många konsumenter kallar för routrar och som TeliaSoneras reklam inte gjort benämningen mycket rättvisa.

Citat:

Hursomhelst så kan jag inte spara en enda inställning även om jag lyckats titta på dem. Modemet kräver ett lösenord som jag fortfarande inte har ....

Jag begriper mig isåfall inte på BBB. Att byta lösenord borde för deras egen del skapa en större administrationsbörda ifall dom själva behöver ändra något i modemet, t.ex när en kund begär att stänga av WLAN delen. För mig fungerar fortfarande i skrivande stund admin som användarnamn och qwerty som lösenord(naturligtvis kan jag gå och t.ex ändra syslogserver adressen).

Kan du förresten öppna upp en telnetanslutning till modemet och logga in som root med lösenord qwerty?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du förresten öppna upp en telnetanslutning till modemet och logga in som root med lösenord qwerty?

Nej ... "Login incorrect"

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej ... "Login incorrect"

Illa.
Om du går in på modemet med hjälp av webbläsaren, vad står där under Product Information?

Hos mig står det:

Product Information
Model Number X5258
HW Revision V0.3
Serial Number none
Ethernet MAC 00:52:AA:52:58:96
DSL MAC 00:52:AA:52:58:97
AP MAC N/A

Software Versions
Software Version 2.00B2T05.5258A+ (2007/03/16)
SIP Agent 1.6.7
ATM Driver 6.02.00.10
DSL HAL 6.02.00.09
DSL Datapump 6.02.00.108 Annex A
SAR HAL 01.07.2c
PDSP Firmware 0.54
Wireless Firmware N/A
Wireless APDK N/A
Boot Loader 1.4.0.5

Jag är nämligen lite intresserad utav vad dom som skiljer våra modem åt. Mitt modem levererades under mars måndad i år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Product Information
Model Number X5258
HW Revision V0.3
Serial Number none
Ethernet MAC 00:52:AA:52:58:96
DSL MAC 00:52:AA:52:58:97
AP MAC N/A

Software Versions
SIP Agent 1.6.7
ATM Driver 6.02.00.10
DSL HAL 6.02.00.09
SAR HAL 01.07.2c
PDSP Firmware 0.54
Wireless Firmware N/A
Wireless APDK N/A
Boot Loader 1.4.0.5

Så här står det hos mig (efter stora problem att komma åt att läsa... Frågar efter lösenord i tid och otid)

Product Information
Model Number X5258
HW Revision V0.3
Serial Number none
Ethernet MAC 00:01:38:8D:5B:AA
DSL MAC 00:01:38:8D:5B:AB
AP MAC 00:01:38:8c:ce:66
Software Versions
SIP Agent 1.6.7
ATM Driver 6.02.00.10
DSL HAL 6.02.00.09
SAR HAL 01.07.2c
PDSP Firmware 0.54
Wireless Firmware 3.3.0.18
Wireless APDK 6.3.0.19
Boot Loader 1.4.0.5

Ser ju nästan likadant ut ! Har de bara bytt lösenord tro?

Visa signatur

//Ove

Permalänk
Medlem

Jag fick detta modemet/switch ...w/e....av glocalnet och
Admin/Admin funkar perfekt...observera STORT A.

Ngn som har försökt att stänga av brandväggen? (inte windows)
För när jag gör det, kopplas min dator bort och jag e tvungen att installera om skitet igen -.-..

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd

Förlåt för bump, men verkar som om BBB i en uppgradering spärrat Admin/Admin... Någon som har tips på hur man smiter in i det nuförtiden?

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig använt något annat än admin/qwerty på x5258 modemet ifrån BBB och den fungerar i skrivande stund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja,

Försöker få igång farsans nya bredband men är inte så kunnig när det gäller nätverk. Någon som haft problem med glocalnet och det här modemet? (Xavi X5258) Automatisk IP funkar inte för mig - DHCP servern verkar helt mysko. (provat på tre olika datorer nu så något är det - WinXP / Linux)

Har fått sätta det manuelt till:
IP 192.168.1.101
MASK 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.10

Kommer då åt webinterfacet (192.168.1.1). Men har inte lyckats komma ut på nätet...
(vad sätta DNS-server till? brukar vara samma som webinterfacet på routers)

Sist jag ringde support nu så bad de mig återkomma om 2 h för att de hade tekniska problem och många kunder som ringde... Har nog dragit samma historia fyra gånger nu och det fanns en som verkade kunna något annat än att rabbla den inprogrammerade manualen.

Fan att han har 12 månaders uppsägningstid.

Permalänk

Sitter också och krånglar lite. Kan inte logga in på modemet kort sagt.
Har testat i stort sett alla olika kombinationer.

Så, Vad är lösenordet till ett xavi x5258-p2?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!