NTLDR saknas Hjälp!!!!!

Permalänk
Medlem

NTLDR saknas Hjälp!!!!!

Jag har winxp Pro Sp1+Sp2 och jag stänger sällan av datan men har gjort det några gånger nu vid uppdateringar o.s.v. Och har då sett vid omstart att det står vid vänstra hörnet längst opp
" Felaktig BOOT.INI-fil Startar från C:\Windows\ " Och jag har inte brytt mig om det utan windows har startat som vanligt ändå.... Hmmm!!!
Tills nu då jag skulle kolla en XP skiva om den funkade att boota ifrån så jag ändrade boot ordningen givetvis i BIOS till cd-rom först o.s.v. Sen när jag var klar med det o ändrat tillbaka i BIOS som innan....
Nu till min shock windows startar fanken inte hjälp mig.... Det står bara
" NTLDR saknas " Hur gör jag nu snälla svara snabbt tack massor med tips sitter på lånad data nu idag.....
Tackar på förhand !

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt en diskett i diskettläsaren kanske? Det råkade jag göra en gång, fick panik... Kan ju vara nåt jobbigare annars.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att en felaktig boot.ini har gjort att mbr inte hittar ntldr.

Prova att laga installationen med windows skivan.

Permalänk
Medlem

Starta med windowsskivan å gå in i återställningskonsollen, skriv fixboot i prompten, allt skall vara frid och fröjd. Om inte så testa att köra fixmbr också.

Man kanske behöver några parametrar till fixboot (t.ex. fixboot C:) eller dyl., skriv help fixboot för att se

EDIT: Innan jag löste detta problem med fixboot så kopierade jag över NTLDR från min windowsskiva lulz

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Avstängd

Jag skrev lösningen i din tråden på 64bits.se

Edit:
ok, jag skriver in det även här då

Gogglade lite och hittade denna

"Boot up with the XP CD in the drive and go to the Recovery Console. At the command prompt type "bootcfg /rebuild" without the quotes"

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det kan vara så att en felaktig boot.ini har gjort att mbr inte hittar ntldr.

Prova att laga installationen med windows skivan.

För att ingen ska bli förvirrad av Lorenz svammel, här är turordningen på en boot:
BIOS -> MBR -> NTLDR -> boot.ini -> NTdetect.com -> NtOSkrnl.exe (hal.dll, smss, crss, winlogon)

Boot.ini har alltså inte att göra med om mbr pekar ut en aktiv partition med bootstrap/ntldr.

Felmedelandet är så enkelt att det betyder att på den aktiva partitionen mbr hittar saknas ndtldr (samt säkert boot.ini och ntdetect.com). Om det bör ligga där enligt trådskaparens uppfattning, ja det är en annan sak... men uppstartssekvensen vill gärna ha det så. Annars har hunter en fin lösning som fixar det åt dig per automatik.

/G

//edit: fin länk http://www.allcommands.com/bootmap/nt.html

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat alla möjliga saker även tagit med disken till kompis o kört den som slave och för att försöka rädda i alla fall det jag hade på den jag hade C:/ och sen 3 parioner D:/, E:/ och F:/ men det mystiska är att när vi sätter i den på annan dator så finns den enbart i diskhanteringen men som svart ram runt alltså den synd ju inte i DEN HÄR DATORN och i diskhanteringen finns inga partioner heller på disken konstigt????
Men däremot om jag bootar med XP skivan går till nyinstallation av XP så hittar den C:/ och även övriga 3 partioner men ändå står det samtidigt enbart hela disken som opartionerad längst opp !!!! Hur o vad gör jag jag vill åtminstone kunna rädda det mesta på den om jag måste formatera den. Vad är bäst då formatera den och sen köra recovery program eller skall jag försöka lägga in XP på den C:/ partionen som visas där kommer allt att funka då eller? Hjälp mig

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Hårda vägen:

Öppna Kommandotolken.
Skriv:
diskpart

Skriv följande vid DISKPART-prompten:
rescan

list disk

Anteckna disknumret på disken som du vill importera.

select disk n

import

- eller så kollar du hjälpen i datorn för att importera diskar

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag skrev lösningen i din tråden på 64bits.se

Edit:
ok, jag skriver in det även här då

Gogglade lite och hittade denna

"Boot up with the XP CD in the drive and go to the Recovery Console. At the command prompt type "bootcfg /rebuild" without the quotes"

jag har testat det här oxå men funkade inte, det stod bara felaktigt kommando typ nåt.... det konstigaste är ju att som jag skrev när man är i windows installation på xp skivan så ser man C typ att den är opartionerad men ändå vet jag att jag har 3 st till partioner på den... Vad har hänt?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear
Vad har hänt?

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/a...

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Hårda vägen:

Öppna Kommandotolken.
Skriv:
diskpart

rescan

list disk

Anteckna disknumret på disken som du vill importera.

select disk n

import

- eller så kollar du hjälpen i datorn för att importera diskar

/G

Kan du förklara lite mer vad detta med importera diskar är? Alltså den disken jag har det är ju den som windows skall ligga på o det är ju den som mina partioner har försvunnit på jag är mest intresserad av att få tillbaka mina partioner nu för jag har fått tillbaka det mesta på C:\ men har även viktiga saker på dom övriga 3 partionerna som skall finnas på disken eller vart dom nu tatt vägen.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du förklara lite mer vad detta med importera diskar är?

Jo, jag länkade dit... se ovan.
Ungefär samma sak står i hjälpen, något enklare dock.

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Jo, jag länkade dit... se ovan.
Ungefär samma sak står i hjälpen, något enklare dock.

/G

oki sorry men all denna engelska och all fack engelska funkar inte hjälp mig tack

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Gurk har ju skrivit lösningen ett flertal gånger till dig nu Fear.

Sansa dig, läs igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Gurk har ju skrivit lösningen ett flertal gånger till dig nu Fear.

Sansa dig, läs igenom.

Japp jag försäker men jag förstår inte detta med att importera disk!!!!!!! Jag vill ha tillbaka mina partioner på min hmmm opartionerade disk som det står att den är i diskhanterarn.... Helt plöttsligt! Kan det vara nåt i BIOS som ballat ur eller?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp jag försäker men jag förstår inte detta med att importera disk!!!!!!! Jag vill ha tillbaka mina partioner på min hmmm opartionerade disk som det står att den är i diskhanterarn.... Helt plöttsligt! Kan det vara nåt i BIOS som ballat ur eller?

För att få fram partitionerna behöver du utföra ett handgrepp som heter importera disk. Antingen gör du det via diskhanteraren eller via en kommandoprompt (antingen klicka eller skriva). Det är ungefär vad du behöver förstå för att fixa problemet, hur du gör handgreppet står där uppe... men om du vill läsa om det så har du att välja på att knaggla igenom det på engelska (se länk) eller så gör du så här: tryck på start, välj hjälp och support, i sökfönstret skriver du importera diskar och trycker på den gröna pilen, sedan klickar du på aktiviteten som föreslås (flytta diskar till en annan dator). Du får då två val... antingen "i windows gränssnittet" eller "med en kommandorad". Från där tror jag du fixar det.

/G

Permalänk
Medlem

Aha oki då skall jag kola där tackar så mycket

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

för mig vare så att ja dela min hårrdisk så ja spara lite bilder o music i den andra och efter några min starta jag om datorn så kommer NTLDRS saknas... kan va annan problem också

http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm

Permalänk
Medlem

Väcker upp den gammal tråd.

Brorsans bärbara dog för ett tag sedan, är inte hundra på vilket fel det var men idag så fick han iaf hem en ny hdd som han skulle fixa datorn med och när han sätter i den så står det just ntdlr saknas.

Några tipps, är inte särkilt datorkunnis, med bios och sådant

Permalänk
Medlem

In med Windows CD/DVD skivan.
Formatera och installera Windows på datorn.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kan även ge tips om att kolla gärna om Boot ordningen på diskarna har ändrats, jag hade det problemet direkt då jag sätter i en disk eller startar om datorn med en extern disk påslagen så kommer den att tappa min C: disk och inte kunna starta för att den tar den andra disken... Så jag får in i Bios o ändra rill min windows disk då funkar det....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av Fear:

Hej!
Jag kan även ge tips om att kolla gärna om Boot ordningen på diskarna har ändrats, jag hade det problemet direkt då jag sätter i en disk eller startar om datorn med en extern disk påslagen så kommer den att tappa min C: disk och inte kunna starta för att den tar den andra disken... Så jag får in i Bios o ändra rill min windows disk då funkar det....

Detta testade jag men fick inte det att fungera för min del. Jag hade två st IDE diskar som var:
Primary Master/Primary Slave på en och samma IDE kabel och denna kabel satt på IDE anslutningen på moderkortet.

Men mitt O.S. (XP Pro) var på min SATA disk som funkade galant innan vid uppstart. Problemet med "NTLDR saknas " började efter att jag skulle testa en annan SATA disk. När jag sedan startade upp då var problemet ett faktum.

Lösningen: Kopplade in IDE diskarna på mitt Promise controller card. Och körde min DVD room på moderkortets IDE anslutning istället.

Nu funkar allt perfekt igen. Inget mera " NTLDR saknas" på min dator.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.