Tyst speldator med prestanda! Vad tror ni om det här?
Har suttet och tittat lite på ny dator, jag har haft två kriterier, prestandan kommer nästan uteslutande behövas till spel, så det är en speldator det ska vara, sen ska datorn vara TYST.
Är trött på min klumpiga och tunga vattenkylning, nu finns det så bra stora luftkylare med heatpipes, det fanns det inte när jag skaffade vattenkylningen, då var det monsterfläktar som lät som dammsugare som gälde om man ville ha bra luftkylning.
Det här är vad jag har kommit fram till:
Moderkort: Asus P5W DH Ddeluxe
1 860:- Datorbutiken.com
Har hört mycket bra om det kortet, och man lär ju inte sakna några finesser heller.
[edit]
Bytte till SLI-moderkort. SEn verkade det vara mycket problem med det kortet, så jag skiter i SLI endå [/edit]
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
2 890:- Datorbutiken.com
Är väll så högt man vill gå utan att det blir för sjuka pris/prestanda förhållanden?
Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB
1 695:- Datorbutiken.com
Verkar väll ok? Jag har faktist inte så mycket koll här, kommentera gärna!
Grafikkort: Asus Extreme GeForce 8800GTX 768MB DDR3
5 295:- Datorbutiken.com
Tog helt enkelt ett av de billigaste GTX-korten. Funderar på att vänta och se om R600 kommer någon gång... Förslag annars?
Ljudkort: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer
699kr Webhallen
En kompis har ett och jag tycker det verkar helt ok.
Nätagg: FSP 500W "Gratis"
Jag har ett liggandes hemma och tycker det borde fungera bra och vara hyfsat tyst, eller? Låter det för mycket så skaffar jag nog ett nytt senare.
Samsung Intern SATA DVD±RW 18x - Svart (Dual Layer / SATA)
349kr Webhallen
You cant live with them, you cant live whitout them... Valde en med SATA.
Övrigt för att få det hela tyst:
Antec Miditower Solo - Svart (ej PSU)
875kr Webhallen
Liten och gedigen låda. Bra om man vill bygga en tyst dator.
2x Noctua NF-S12-1200 17dB(A) 81m3/h 1200RPM
189:-/st Datorbutiken.com
2st 120mm fläktar, de är de tystaste man kan köpa, har en 120-fläkt i chassit och en i nätagget, den som låter mest av dem byts ut, den andra fläkten kommer nog användas till CPU-kylningen.
2x Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa
89kr/st Webhallen
Den tystaste 92mm fläkten jag hittat, 2st till de två platserna i fronten på chassit.
Scythe Ninja PLUS Rev.B CPU-Kylare
469kr Webhallen
Finns det någon bättre? Har tittat lite på Scythe Infinity 1000 också, men enligt silentpcrewiev så är ninjan lite bättre vid lågt luftflöde.
- BORT - Zalman VF900-CU VGA-Kylare
299kr Webhallen
Klarar den av ett 8800GTX? Och finns det någon annan som är tystare?
[edit]
Tydligen klarar inte en VF900 av att kyla ett 8800, så jag får nöja mig med stockkylaren och se hur mycket den låter.
[/edit]
Funderar på att köpa en ~100GB 2.5" 7200RPM SATA-disk för att få det riktigt tyst, men jag har inte bestämt mig ännu. Jag tror jag avvaktar med det och tycker jag mina 3.5" diskar låter för mycket kan jag ju alltid köpa det i efterhand.
Summa 14.525kr
Processor, moderkort, minne grafikkort och 120mm fläktarna är från Datorbutiken så där tillkommer frakt. Resten är från webhallen där jag hämtar i butik.
Så vad tror ni? Kan det bli ett tyst litet spelmonster av det här?
Alla komentarer uppskattas!
| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |