Marknadsdelen (Vad händer?)

Permalänk
Medlem

Marknadsdelen (Vad händer?)

Har länge funderat på att skriva ett inlägg om detta men inte fått ändan ur pga att jag 1) hittade feedbackforumet häromdan och 2) inte hittat någon annons som var illa nog och verkligen fick bägaren att rinna över. Den annonsen fann jag dock precis i och med denna ( http://sweclockers.com/annons/?id=36140 ) och jag måste säga att det börjar bli dags att göra något åt den totala dekadens som synts under senaste året(n) bland säljarna på sidan.
Är ingen expert men 3500:- för en open source baserad phpsida (som Malte på phpportalen gjort huvuddelen av) och som dessutom säljaren skriver kan innehålla buggar och inte ger någon support som är praxis vad gäller CMS försäljning känns ju helt bisarrt.

Många gånger är det rena blocketfasonerna med extrema överpriser som får mig att börja koka inombords och det har förekommit i extrema fall att jag slängt iväg ett mail trots att jag inte ens är intresserad av produkten. Är detta ett fenomen som kommer av att det är betaltjänster vare sig man vill eller inte? Intressant hypotes som jag emellertid lämnar direkt för den hör inte till poängen.

På andra forum såsom Nordichardware och whoa finns också köp och sälj forum och de fungerar faktiskt rätt bra trots att de är "fria" (gratis). Jag är övertygad om (ännu en hypotes ) att detta beror på den autosanering som uppstår när säljare försöker blåsa folk och läsarna reagerar och skriver i tråden att säljaren ska veta hut!

På Whoa, som är ett forum med fokus på hiphop, skulle jag tippa snittanvändarens ålder till 16 år, och det är en jävla lekstuga med oerhört otrevlig jargong och massa snorungar som härjar runt. Ni kan tänka er hur köp och sälj delen ser ut - men trots detta så får folk som försöker blåsa andra inget sålt och jag har personligen gjort flera deals både på whoa och på nordichardware som jag nämnde innan (glömde också nämnde 64bits som har bra köp-och-sälj-del).

Med bakgrund i den korta infon ovan vill jag vädja om att införa någon form av kommentarsystem på köp-och-sälj delen. Kanske bara ett forum som heter köp-och-sälj där man kan posta för att diskutera saker som för tillfället ligger på marknadsplatsen och om försäljaren är reko går han/hon också in och kommenterar där. Eller ännu hellre en direkt integration med annonsen där man kan kommentera dem ungefär som man kommenterar nyheter.

Snälla, snälla Swecansvariga, fundera på detta för trenden som syns nu tycker jag är mycket oroande - håller ni inte med?

ps. tvivlar ni på att köp och sälj delen befolkas av mer och mer skojare kan jag leta upp exempel. självklart finns det många undantag men det är en stadig nedåtkurva, även om blocket ligger en bit före än så länge.

Permalänk
Geeks
Grundare

Hej där,

Vi skall fundera på hur vi kan förbättra köp&sälj-delen på olika sätt. Kommentarsystem (frivilligt av skaparen) kan vara en intressant funktion, även någon slags betygsättning.

Bra förslag annars! Vi tar det vid nästa uppdatering av marknaden.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com