Nån som har hittat detaljerade speccar på GA-P35-DS4 ?

Permalänk
Medlem

Nån som har hittat detaljerade speccar på GA-P35-DS4 ?

Nån som har hittat detaljerade speccar på Gigabyte GA-P35-DS4 eller DS3.

Jag är mycket sugen på att förboka en av dessa brädorna. Vet dock inte hur bra intel bearlake är för överklockning.

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk

Jag är också nyfiken på dessa kort.
De ska väl släppas på måndag så nån gång i nästa vecka får vi väl se tester och annat.
Såg att komplett får in en bunt "preliminärt 2007-05-11".

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Jag fick P35-DS4 i förrgår, funkar stabilt än så länge iaf:

Använder för tillfället ett helt värdelöst chassie utan typ speciellt mycket genomströmmning, men jag ska gå på vattenkylning när nästa lön kommer så då blir det lite annorlunda

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar är det möjligt att kontrollera via mjukvara?
Ska nämligen köpa nytt och har fått funderingar kring moderkort.
innan kollade jag mest på asus (p5b dlx & commando), men p35 verkar lite spännande och detta kortet verkar bra.
konstigt nog så har antalet fläktanslutningar blivit den avgörande faktorn

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDE
Hur många fläktar är det möjligt att kontrollera via mjukvara?
Ska nämligen köpa nytt och har fått funderingar kring moderkort.
innan kollade jag mest på asus (p5b dlx & commando), men p35 verkar lite spännande och detta kortet verkar bra.
konstigt nog så har antalet fläktanslutningar blivit den avgörande faktorn

Kollar manualen....

1x CPU fan, 4pin
1x sys fan, 4pin
1x sys fan, 3pin
1x pwr fan, 3pin
1x northbridge fan, 3pin

Nordbryggan är ju egentligen passiv, men jag antar att dom satt dit strömförsörjning för nordbryggan om man vill montera en fläkt på den.

//H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Kollar manualen....

1x CPU fan, 4pin
1x sys fan, 4pin
1x sys fan, 3pin
1x pwr fan, 3pin
1x northbridge fan, 3pin

Nordbryggan är ju egentligen passiv, men jag antar att dom satt dit strömförsörjning för nordbryggan om man vill montera en fläkt på den.

//H

men vilka går att styra då (med tex speedfan)? man brukar ha ett par som bara ger 12 v rakt igenom.

[edit]
Tror du att en infinity får plats med alla de där flänsarna?

tack på förhand

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

http://sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif

men vilka går att styra då (med tex speedfan)? man brukar ha ett par som bara ger 12 v rakt igenom.

[edit]

tack på förhand

"Speed Control" står det på CPU_FAN och SYS_FAN2

Jadu, flänsarna är inte så jättestora, och infinity bygger väl med på höjden, men å andra sidan jag har aldrig sett en scythe kylare så jag vet inte

lyckades med 3ghz på min E4300 tidigare idag med orginal kylarn

http://i207.photobucket.com/albums/bb16/puffinus/3ghz_1st_tim...

//H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu, flänsarna är inte så jättestora, och infinity bygger väl med på höjden, men å andra sidan jag har aldrig sett en scythe kylare så jag vet inte

//H

trevlig klock! tack för hjälpen, blir kanske ett sånt kort då. p35 verkar ju prestera bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

//H

Jag fick igång min maskin igår, den har en E6320 istället för en E4300 men det jag tycker är konstigt är att jag inte lyckas sänka minneshastigheten (divider) utan det går bara att välja från 2,5 gånger fsb till 4 gånger och det är ju åt fel håll.

Kan du välja andra dividers?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ja jag kan välja följande dividers:

4.0
3.33
3.0
2.5
2.4
2.0 (detta är 1:1)

Du kanske måste uppdatera bios elelr nått? jag har bios F3 från 2007/04/25

//H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

http://sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif

[edit]

tack på förhand

Jag läste på XS att en Ninja Rev. B inte får plats på kortet så jag tror tyvärr inte en infinity får plats då.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag läste på XS att en Ninja Rev. B inte får plats på kortet så jag tror tyvärr inte en infinity får plats då.

ahh.. får tänka om igen då.. är ett commando värt merkostanaden från ett p5b dlx?

eller får kanske en ultra-120 eller andy samuraimaster får plats?

Visa signatur

Permalänk

Jag har febrilt letat efter mått på kylflänsarna på nya p35 kortet, hittar inget alls, är inne på en ultra 120 jag med men den ser alldeles för stor ut.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja jag kan välja följande dividers:

4.0
3.33
3.0
2.5
2.4
2.0 (detta är 1:1)

Du kanske måste uppdatera bios elelr nått? jag har bios F3 från 2007/04/25

//H

Hmm jag har inte det utan de börjar på 2.5 gånger.
Så som det är nu så kommer jag inte mycket över 333Mhz fsb för då börjar minnet ta stopp (över 800Mhz).

Har du lyckats hitta inställningar för minnets timings för jag har bara 2 inställningar, förinställt läge 1 eller 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Hmm jag har inte det utan de börjar på 2.5 gånger.
Så som det är nu så kommer jag inte mycket över 333Mhz fsb för då börjar minnet ta stopp (över 800Mhz).

Har du lyckats hitta inställningar för minnets timings för jag har bara 2 inställningar, förinställt läge 1 eller 2

Backa till "huvudmenyn" och tryck Ctrl + F1 om jag minns rätt, då får du fram mer avancerade minnesinställningar i överklockningsmenyn.

Tror detta står i manualen ;).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Backa till "huvudmenyn" och tryck Ctrl + F1 om jag minns rätt, då får du fram mer avancerade minnesinställningar i överklockningsmenyn.

Tror detta står i manualen ;).

Manualen, vad är det?

Tack ska testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ahh.. får tänka om igen då.. är ett commando värt merkostanaden från ett p5b dlx?

eller får kanske en ultra-120 eller andy samuraimaster får plats?

Ja ett Commando är värt det anser jag, klockar bussen mkt högre och om du ska klocka minne har den betydligt mer val för det.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur kortet klockar?
Tror ni man får plats med en tuniq tower på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Någon som vet hur kortet klockar?
Tror ni man får plats med en tuniq tower på den?

Jag har just kommit upp i 400Mhz Fsb på standard volt på allt förutom minnet så klocka dåligt skulle jag inte vilja säga
Sen om den är en av de bästa kan jag inte säga, jag lyckas inte få ner minnes ration till 1:1 så jag tror inte jag kan komma mycket över 400Mhz fsb då mina pc6400 minnen redan går i 1000Mhz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har just kommit upp i 400Mhz Fsb på standard volt på allt förutom minnet så klocka dåligt skulle jag inte vilja säga
Sen om den är en av de bästa kan jag inte säga, jag lyckas inte få ner minnes ration till 1:1 så jag tror inte jag kan komma mycket över 400Mhz fsb då mina pc6400 minnen redan går i 1000Mhz.

Nä dåligt klockar det nog in men är det bättre än ett p5b deluxe?
Läs manualen så borde det står hur man får ner minnes ration till 1:1 så kan du testa hur högt det dår.
Finns det bra inställningar för spänningarna till minnen och cpu så man kan kräma på lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det står INTE att Ninja Rev.B inte får plats, utan personen som har Ninja Rev.B kylaren gissar på att den inte kommer få plats och han har inte fått P35 kortet ännu för bekräfta hans egna misstankar om den inte får plats.
Fast stor sannolikt ändå, den inte får plats och får vänta tills nån riktigt har testat "de större kylare" och se vilka som passar in.

Själv har jag beställt Thermaright Ultra-120 eXtreme, väntar nu bara nån som kan bekräfta om kylaren får plats i P35 DQ4/DQ6 och får hoppas att det gör det.

Har mailat Thermaright om kylaren får plats i DQ6, men han säger att det går och bara byta DQ6 backplaten så ska det gå. Även jag nämnde att det var inte det som jag oroade mig för, utan på den stora heatsinken som DQ6 har (med Silentpipe texten på) och undrade ifall Ultra 120 eXtreme skulle komma i kontakt med den p.g.a den är "extra hög och stor" och gör kylaren inte går att installera. Fick inget svar från Thermalright supporten och gav upp till slut.

Från Gigabyte mailsupport, så kunde dom inte säga, eftersom dom har inte testat det setupen ännu.

Nu är det bara vänta tills nån som riktigt har testat om vilka kylare får plats.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Nä dåligt klockar det nog in men är det bättre än ett p5b deluxe?
Läs manualen så borde det står hur man får ner minnes ration till 1:1 så kan du testa hur högt det dår.
Finns det bra inställningar för spänningarna till minnen och cpu så man kan kräma på lite?

Tja låter 2.35 volt till cpu och 3.* till minnena tillräckligt ?

Och jag vet var man ställer in ration, det är bara att 1:1 inte finns som val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter som tillräckligt, 2,35v på en c2d låter farligt

Det kanske är någon inställning som måste ändras först? Vad är det lägsta du kan köra då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja ett Commando är värt det anser jag, klockar bussen mkt högre och om du ska klocka minne har den betydligt mer val för det.

jo, men 400 spänn kanske man kan använda till nått bättre, tex corsair hx620 istället för 520 (tänker köra med 2900xt/xl, tror inte att man behöver med än 500w, men)?

btw, hur är ljudkortet som följer med commando?

[EDiT] stavfel.. upptäckte att detta blev lite offt

[EDiT II] nu blir det ännu mer offt, men finns det något nätagg med 8 pin för en rimlig peng?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jo, men 400 spänn kanske man kan använda till nått bättre, tex corsair hx620 istället för 520 (tänker köra med 2900xt/xl, tror inte att man behöver med än 500w, men)?

btw, hur är ljudkortet som följer med commando?

[EDiT] stavfel.. upptäckte att detta blev lite offt

[EDiT II] nu blir det ännu mer offt, men finns det något nätagg med 8 pin för en rimlig peng?

Corsair har det och även CoolerMaster iGreen 500W och uppåt(jag köpte ett 500W).

Och sen kanske jag ska ge lite info, min dator med full användning av båda kärnorna i cpun drar 180W så över 250W kommer inte min dra någonsin och det är endå med scsi diskar och liknande.
Så det behövs inte mer än ett corsair 520 och igentligen ännu mindre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jäkligt skummt, jag har ju 2.00 som val...

Kommer upp i 3200Mhz med E4300 med alla spänningar på standard och med orginalkylaren. Jag skulle inte påstå att kortet klockar dåligt.

Om några veckor får jag min vattenkylning då ska jag prova frekvenser > 3200mhz.

//H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Det står INTE att Ninja Rev.B inte får plats, utan personen som har Ninja Rev.B kylaren gissar på att den inte kommer få plats och han har inte fått P35 kortet ännu för bekräfta hans egna misstankar om den inte får plats.
Fast stor sannolikt ändå, den inte får plats och får vänta tills nån riktigt har testat "de större kylare" och se vilka som passar in.

Själv har jag beställt Thermaright Ultra-120 eXtreme, väntar nu bara nån som kan bekräfta om kylaren får plats i P35 DQ4/DQ6 och får hoppas att det gör det.

Har mailat Thermaright om kylaren får plats i DQ6, men han säger att det går och bara byta DQ6 backplaten så ska det gå. Även jag nämnde att det var inte det som jag oroade mig för, utan på den stora heatsinken som DQ6 har (med Silentpipe texten på) och undrade ifall Ultra 120 eXtreme skulle komma i kontakt med den p.g.a den är "extra hög och stor" och gör kylaren inte går att installera. Fick inget svar från Thermalright supporten och gav upp till slut.

Från Gigabyte mailsupport, så kunde dom inte säga, eftersom dom har inte testat det setupen ännu.

Nu är det bara vänta tills nån som riktigt har testat om vilka kylare får plats.

Läste nu att ninjan passar iaf.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=143873

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni att tuniq tower får plats?

Permalänk
Medlem

Ni som har P35 DS4, har ni nån möjlighet ta reda hur hög är den stora heatsinken "Silentpipe" och skulle vara snällt ifall nån kunde göra det.

De kylare som passar som jag tagit reda på är följande:
Scythe Ninja Rev.b
Tuniq Tower
xp-120
Thermaltake V1
Thermalright Ultra-120 eXtreme
"Från Xtremeforum:I have the DS4 and a Thermalright ultra extreme and it hits the nortbridge HS but is somehow still mountable.
It seems like it moves the heatsink base of the ultra a few mm offcenter."

Scythe Infinity (trodde aldrig det skulle gå)
http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=352616&page=...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Ni som har P35 DS4, har ni nån möjlighet ta reda hur hög är den stora heatsinken "Silentpipe" och skulle vara snällt ifall nån kunde göra det.

De kylare som passar som jag tagit reda på är följande:
Scythe Ninja Rev.b
Tuniq Tower
xp-120
Thermaltake V1

Tror att det är ca: 4.5 cm höjd på Ultra 120 eXtreme kylaren och om "Silentpipe" heatsinken är lägre än 4.5 cm, då finns det chans att eXtreme passar för kortet.

http://www.pcper.com/image.php?aid=268&img=11-Mounted2_big.jp...

På bilden är det Ultra-120, Corsair minnet har en höjd på 1.7" ~ 4.4 cm och då ska Ultra-120 ha en höjd på ca: 4.5 cm?

ok, då bör en infinity få plats

btw, var kan man få tag på en ultra-120 för bra pris i sverige? 600 spänn på dustin känns lite dyrt, särskillt utan fläkt...

Visa signatur