Permalänk

Zombies - hit or shit?

Märkte nyligen när jag glodde på Dawn of the Dead remaken... att det här med zombies är rätt tufft!

Såg igenom Dawn-originalet, Day, Shaun etc. Me like!

Vet inte varför, men det är något som gör zombie-filmer intressanta. Och nej, det är inte pga goret... utan mer det alltid närvarande hotet att de finns därute (i filmen i fråga dvs).

Någon som delar samma uppfattning?
Eller är det shit?

Permalänk
Medlem

Blev sugen på zombie-filmer för bara ett par veckor sen och kikade igenom det som fanns. Vet inte varför de är så intressanta men jag gillar nog att de på nått sätt är lagom läskiga, dumma men aggresiva . Sen gillar jag precis som du säger känslan av att hotet alltid är närvarande.

Tyckter 28 days later är den bästa av filmerna jag sett iaf, även om de verkar tvistas i om det verkligen är zombies i filmen.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med Zombie-filmer är den Apocalyptiska känsla... det finns liksom inget gott slut. Allting kommer gå åt helvete, Zombies kommer vinna i slutändan

Håller även med om det närvarande hotet som ni nämnde.

Permalänk
Medlem

Zombie filmer äger speciellt living dead trilogin. Dess spinnoffserie vid namnet Zombies och Zombie 2 är väl sådär. Zombie 2 är åtminstone sevärd.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Allt du behöver veta: DeadThe Zombie Survival Guide: Complete Protection from the Living

Rekommenderar den varmt.

Permalänk
Medlem

Zombiess the shit alltså, de och ninjor borde det göras fler filmer om.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Zombiess the shit alltså, de och ninjor borde det göras fler filmer om.

Zombieninjas....

Permalänk
Medlem

Resident Evil: Extinction och 28 Weeks Later ses fram emot

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Fan fler som älskar zombie filmer, tycker att zombie och vampyr filmer är de bästa och mest underållande filmerna.
Antar för att det inte är Vin Diesel som står där med rocketlauncher 3701X^2 och dödar alla men det är fortfarande lite action.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig som Zombie fantast så brukar jag dela in filmerna i fyra olika typer av underhållning: gore, post-apokalyptism, voodooism och karraktärs skilldringar. Vill man ha gore filmerna så är det ju Fulci och 80-talet främst som gäller tillsammans med Return of the living dead filmerna. Dock så är jag inte så brukar jag inte tycka dessa filmer är särskilt bra (med vissa undantag).

De bästa zombie filmerna handlar för mig om karraktärs skilldringar (i en post-apokalyptisk miljö) där Zombierna endast är ett verktyg för att skapa de svår hanterliga situationerna. Zombie Movie är ett ypperligt exempel på just detta. Sedan är ju Zombierna och goren såklart ett plus i kanten

Något som kan vara av intresse för några är att en ny filmatisering av boken "I am Legend" av Richard Matheson kommer under 2007. länk

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Zombie Movie är ett ypperligt exempel på just detta.

Visst är det kort filmen som går/gick att ladda ned via steam?

Visa signatur

vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Visst är det kort filmen som går/gick att ladda ned via steam?

Via steam vet jag inte, men den finns på google video

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Via steam vet jag inte, men den finns på google video

Jo det var den, på steam finns den i finare kvalite.

Visa signatur

vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Jo det var den, på steam finns den i finare kvalite.

Trevlig Skulle jag bara hitta den på DVD skulle jag slå till direkt!

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Är den verkligen så bra då?

Inte orkat se igenom den....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Är den verkligen så bra då?

Inte orkat se igenom den....

Zombie Movie? Själv tycker jag den är den enda som faktiskt kan konurera med Dawn of the Dead (orginalet då) om titeln som bästa Zombie filmen någonsin

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Zombie Panic: Source kommer snart eller om ett tag, mums

Permalänk

Är det något bra då? Är ju massa zombie-saker på G till source liksom

Permalänk

Jag älskar zombies och filmer med postapokalyptiska teman. Favoriterna är nog 28 days later och Dawn of the dead. Gillar att det känns så otroligt mörkt och hotfullt, tomma städer, övergivna byggnader och den läskiga tystnaden är bland det bästa som finns. Gillar soundtracket till 28 days later. Längtar verkligen till uppföljaren.

Spel som Half life 2 är inte heller dumt. Gillade början av HL2 och Episode One. Att springa runt i mörker i tomma lokaler och industribyggnader i underjorden och höra att skumma varelser vaknar till runtomkring en är underbart.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Muhaha Zombie filmer rular;)

som sakt beror på från Zombie film till Zombie film vissa vill man ju bara se för dom är så löjligt roliga och har massor med gore.
medans andra är lite mer hmm spooky? och man får den där Apocalyptiska känslan att hotet alltid finns där.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Skrev precis en B-Uppsats om Italienska Zombiefilmer. Så jovisst, det är en genre som ligger mig nära hjärtat.

Måste faktiskt säga att Zombie 4: After Death från 1988 är tamefan en av de skönaste zombiefilmerna som finns. Den är helt irrationell och med en porrskådis (manlig) i huvudrollen som springer omkring med uppknäpt skjorta för att visa sina väloljade muskler hela filmen igenom. Blod, slafs och kalkonhumor. Det är lite av en "post-modern" zombiefilm antar jag iochmed att den är fullt medveten av italienska zombiefilmers konventioner och spelar lite på dem. Men ack, ack... Många skratt man fick utav den filmen.

Angående spookyfilmer så tycker jag dessa två är riktigt bra:

The Living Dead at the Manchester Morgue. Knappt något slafs, bara smygskräck med slöa zombies på den engelska landsbyggden. Väldigt stark och läskig atmosfär.

Children Shouldn't Play with Dead Things. Amerikansk pre-Dawn skräckfilm från 1974. Inget blod alls, typ. Den bygger upp en väldigt bra handling med skräck atmosfär. Sakta går den framåt tills helvetet brakar loss.

Permalänk
Medlem

Tack EvilNed för tipsen, måste checka dom filmerna så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Korrektur, Children Shouldn't Play var visst från 1972.

Citat:

Zombieninjas....

Då skulle jag kunna rekommendera Zombie vs. Ninja, från okänt årtal. Men det gör jag inte, för den filmen sög så inihelvete rejält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Korrektur, Children Shouldn't Play var visst från 1972.

Då skulle jag kunna rekommendera Zombie vs. Ninja, från okänt årtal. Men det gör jag inte, för den filmen sög så inihelvete rejält.

var inte det en asiatisk film? har för mig att jag har lyckats se en film när ¨ån bad guy kör typ voodoo och väcker liv i zombies, sen är det nnjas som ska stoppa han.lyckades inte se klart den iallfall.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrm
Blev sugen på zombie-filmer för bara ett par veckor sen och kikade igenom det som fanns. Vet inte varför de är så intressanta men jag gillar nog att de på nått sätt är lagom läskiga, dumma men aggresiva . Sen gillar jag precis som du säger känslan av att hotet alltid är närvarande.

Tyckter 28 days later är den bästa av filmerna jag sett iaf, även om de verkar tvistas i om det verkligen är zombies i filmen.

Jag kallar dom zombieapor, men det har jag fått nästan oförtjänt mycket skit för.

(Och filmen är sjukt bra, 5/5)

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
var inte det en asiatisk film? har för mig att jag har lyckats se en film när ¨ån bad guy kör typ voodoo och väcker liv i zombies, sen är det nnjas som ska stoppa han.lyckades inte se klart den iallfall.

Jo den är från Hong Kong. Dock inte Kina, då man där inte får göra filmer som innehåller övernaturliga ting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo den är från Hong Kong. Dock inte Kina, då man där inte får göra filmer som innehåller övernaturliga ting.

ha... det visste man då inte. Men Crouching Tiger, Hidden Dragon är ju en kinesisk film och jag tycker den inte är direkt naturlig utav sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackeMan
ha... det visste man då inte. Men Crouching Tiger, Hidden Dragon är ju en kinesisk film och jag tycker den inte är direkt naturlig utav sig

Crouching Tiger, Hidden Dragon har kinesiska pengar i sig. Dock är den mestadels finansierad av USA och Hong Kong. Det finns även Taiwanska pengar i den. Den och även Hero är undantag då de var små experiment som skulle "föra" de tre bråkstaterna närmre varandra. Hong Kong, Kina och Taiwan alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Crouching Tiger, Hidden Dragon har kinesiska pengar i sig. Dock är den mestadels finansierad av USA och Hong Kong. Det finns även Taiwanska pengar i den. Den och även Hero är undantag då de var små experiment som skulle "föra" de tre bråkstaterna närmre varandra. Hong Kong, Kina och Taiwan alltså.

Okey, riktigt intressant experiment må jag säga.

Något som skulle vara kul att se är en zombie-film i stuck med Hero's hoppande-högt-upp-i-luften-och-balansera-på-svärd fighter, där hjälten i filmen gör helt tokiga hopp och sving och dödar Zombie's
Låter bra nu när jag är trött... så jag ursäktar mig för en potential usel film idé.

Permalänk
Medlem

Du borde ta och se Shaolin Soccer. Inga zombies i filmen, men en parodi på Wuxiafilmer (vilken är den sorts filmer du beskriver).