SATA drivers før att installera win XP

Permalänk

SATA drivers før att installera win XP

Køpte en ny dator och fick med windows vista (som valde norska trots att jag tryckte på engelska om ni undrar varfør æ och ø ser konsitga ut). Ville byta det och testade med min win xp skiva (orginal om ni undrar). Det gick dock inte utan jag fick upp ett felmedelande efter ett tag. Snackade med lite folk som ska kunna sina saker någorlunda och de sa att jag skulle ladda hem drivrutiner før mitt SATA control kort.

Jag skulle sedan lægga in det på en diskett och (med den i driven) trycka F6 nær win xp cdn børjar boota. HAr fått ner min drivrutin men ser nu att det inte finns någon diskettstation på datorn. Hur ska jag gøra? Funkar det med ett usb minne och trycka på F6 precis som med en diskett?

Hær ær denb datorn jag køpt http://h10010.www1.hp.com/wwpc /se/sv/ho/WF06b/37571-37773-18 8117-188117-188117-12928762-78 118023.html

Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar med ett usbminne men om inte så ladda ner Nlite och där kan du sedan lägga in drivrutinen som behövs för SATA. Ännu bättre är att du gör en skiva som har SP2 inlagt och hur du gör det hittar du vid sökning på "slipstream XP SP2"

Permalänk

Nu är jag inte riktigt med... Jag skulle ju ha filen på diskett för att kunna trycka f6 under uppstarten av win xp installationen (ifrån cd skiva). Hur menar du att jag ska göra istället?

Jag kan inte först installera xp och sen göra saker eftersom installationen avbryts efter kanske 5 min (därför jag ska ha sata controler drivers ifrån början)

Permalänk
Medlem

Du ska, i vista, skapa en XP-nstallations-cd med sp2 slipstreamat för att använda svengelska. Är du äventyrlig kan du köra nlite också och lägga in t ex cd key. Att slipstreama är enkelt, bara att googla fram någon av de otaliga guider som finns på nätet. Då slipper du krångla med disketter och själva installationsprocessen går snabbare eftersom du slipper installera sp2 separat sen.

Permalänk
Medlem

Du måste ha gjort något väldigt illasinnat i ett tidigare liv, eftersom du blivit straffad med att få Windowsinstallationen på nynorsk!

Men..
-Drivisen kan inte läsas in via USB-sticka
-Enklast är att låna en XP skiva med SP2. (Du kan använda din egen key)
-Annars slipstreama en ny CD-skiva med XP och SP2 med hjälp av din norska Vista. Precis som rekommenderas ovan.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Hej igen. Enligt de på IT avdelningen på mitt jobb så ska det gå att sætta i USB minnet och trycka F6 nær XP cdn bootas, och mycket riktigt jag får ingen bluescreen error message som det var innan...inte vid samma tidpunkt i alla fall.

Nu kommer jag fram till en screen i installationen dær jag får gøra ett val, kommer inte ihog riktigt vilket val, tror att jag kan vælja att installera nått med en diskett om jag vill eller nått i den stilen. Nær jag fortsætter efter detta tar det nån minut av inlæsning och sedan kommer den dær error screenen som jag annars fick tidigare uner installationen.

Vad finns det något mer att gøra førutom att slipstreama som ni skriver ovan? Kænns som om det dær med USB minnet och F6 hjælpte en bit i alla fall før testade en gång till utan detta och då fick jag bluescreen betydligt tidigare och innan jag fick gøra ett val.

Ang slipstream så kænner jag mig helt borta, har aldrig gjort nått sånt hær tidigare och mina datakunskaper ær inte bra.

Permalänk
Medlem

Försök att låna en XP skiva med SP2 på jobbet. Den installerar du med din egen key, så det är inget olagligt med det!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera XP iso builder Vilket är ett program där du mycket enkelt kan lägga till saker, så som SP2, s-ata drivers osv och sedan bränna en ny xp skiva.

Service pack 2 hittar du här

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Har provat med att installera med XP med SP2 men det hænder exakt samma sak som nær jag kør installation med vanlig XP cd.

Men ok ska testa att lægga till sata drivers så kanske jag kommer førbi den førsta error screenen i alla fall som nær jag satte in usb minnet med dem. Finns det en risk att det ær omøjligt att installera XP på denna datorn? Isåfall kan jag lika gærna slænga den på soptippen och køpa en ny med xp istællet (och då syftar jag inte på språkbuggen i vista)

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Hur löste du det?

Permalänk
Hedersmedlem

men när man bootar på xp skiva.. brukar det inte stå där nere att man ska trycka på någon knapp om man vill installera sata drivers? Eller har jag missat något.

Permalänk
Medlem

En massa saker finns, men inte sata i XP SP1. Jag har testat att hämta drivisar från USBminne men den känner inte av det. Sannolikt är väl inte drivisarna installerade på hårddisken i det läget. Jag skall göra en bootdisc när jag får tag i en tom disc eller skiva.