Permalänk
Medlem

Statisk eletricitet

Jag byggde ihop min dator i höstas. Jag använde inget esdarmband vid just grafikkortsmonteringen.

Nu igår började det flimra (på HELA skärmen), det blev olika färger vitt blått osv. Jag testade att montera om grafikkortet men det händer samma sak.
Ibland händer det när datorn startas och ibland först när jag startat ett spel.

Det är ju uppenbart något fel men tror ni felet sitter på grafikkortet eller i pciporten (glapp)??

Permalänk

Det låter som om grafikkortet har gått sönder.

Permalänk
Medlem

Kolla till värmen på grafikkortet. Kan vara värmeproblem eller om du har otur så kan det ha gått sönder.

Jag har haft liknande problem 2 gånger förut med 2 olika grafikkort och problem har automatiskt försvunnit efter någon månad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Alltså värmen är det inget fel på. Ska jag vänta någon månad:P? Eller ska jag köpa ett nytt begangnat för 500?

Permalänk
Medlem

byta ut det ? garanti ?

Permalänk
Medlem

På min Samsung 710t TFT 17'' så gör skärmen så ibland när Windows börjar laddas (fast bara med svart, vitt och grått) och väldigt sällan under gång i Windows men det är bara att stänga av och starta skärmen så är bilden tillbaka. Kan även tillägga att jag kör med DVI-anslutning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
byta ut det ? garanti ?

garanti finns inte just av dålig säkerhet av användaren.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Såhär är det.

Nu får jag igång spelen men efter ca 5-15 min så händer det. Jag har försökt rätta till grafikkortet i lådan dvs trycka till det lite och bilden blir lite bättre.

Jag kan köpa ett X850XT för 350 kr beg, ska jag göra det, är det värt?

Permalänk
Medlem

Eller så kollar du tempen på kortet och kollar hur det ligger till där.

Kan också pröva att klocka ner kortet lite och kolla om det löser några problem

Permalänk
Medlem

1, det är inte klockat

2, tempen är normal (som förut när det funkade).

Permalänk

Vad är temperaturen? Känn på alla svarta saker på grafikkortet under belastning för att känna om någon är extremt varm. Du ska bränna dig så att du rycker bort fingret på en del saker (spänningsregulatorerna) som alltid är över 60 grader. Det kan dock vara så att de är för varma (normalt skulle jag säga är mellan 60 och 80 grader) och om de är runt 100 grader så kand et vara ett problem. Kan dock vara lite svårt att gissa en temperaturer genom att känna med fingret... Också svårt att mäta med termometer eftersom det är trångt och svårt att få bra kontakt.

Första steget är iaf att med mjukvara mäta gpu-temp.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Ok, har kollat alla grejer nu:

Grafikkortet funkar för det (mesta) i windows och Counter-Strike.
Jag kan ibland köra t.ex fifa i en halvtimme. Sedan blir skärmen flimrig och blå eller grön.

Jag har kännt på grafikkortet. På det gröna (det som täcker hela grafikkortet) är det rätt varmt, behöver ta bort fingret efter tio sek. På dom andra grejerna är det lite varmare.

Testade att ta ut kortet, låta det ligga och bli svalare, stoppade in det och körde. Det blev flimmerskärm.
Jag har märkt att man genom att vicka på kortet när det är igång kan få lite bättre/sämre bild när skärmen börjat flimra. Men man kan inte nå hela vägen genom detta. Efter ca 20 sek startas datorn ändå om.

Vill bara vara säker på att grafikkortet är sönder och det inte är något annat!

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det är magnetism-problem? Eller skulle detta fenomen visas genom att konstant visa konstiga färger etc?
Jag har själv haft ungefär samma problem och vad jag minns så var det just magnetism-problem.

Testa avmagnitisera, fungerar inte det, testa ha bildskärmen urkopplad i ett dygn utan strömsladd.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Igår var jag och köpte ett begagnat kort. Ett ATI X850XT

Jag satte igång datorn, sedan World Of Warcraft och allt funkade bra. Problemet kom sedan när jag tabbade bort från World Of Warcraft. Då blev hela skärmen randig men datorn jobbade fortf.

När jag startade om den så funkade den igen tills man kom till inloggningsskärmen då blev allt svart med 3 blåa ränder. Jag hittade dock en lösning på detta. Tog ur DVI-kontakten ur kortet och stoppade tillbaka den då blev bilden normal. När jag sedan kom in testade jag att spela men samma resultat. Vad kan detta vara? Kan det vara något med PCI-E-kontakten? En kille på en support sa att jag kanske behöver formatera om datorn, hjälper detta mån tro, eller är det fel på grafikkortet?

Kortet låter även mer än mitt förra 7600 GT. Finns det något program jag kan ändra fläktens varvhastighet. Har försökt med ATI tools men fattar inte hur jag ska göra.

Behöver verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

formatera om datorn och testa med de 2 olika korten, är det samma fel på båda korten är det något fel i ditt moderkort.

Permalänk

Konstiga färger på skärmen beror oftast på glappkontakt mellan grafikkortet och skärmen. Kolla DVI/VGA-sladdens påda kontakter och böj och vicka på hela sladden och se om bilden ändras. Du skrev också att "det gröna" på grafikkortet var varmt. Det låter alltså som om PCBn (printed circuit board) är varm vilket den absolut inte borde vara eller ens kan vara vad jag vet. PCBn är alltså plastbiten där alla komponenterna på grafikkortet lödits fast =S Kanske är bäst att du inte tar på grafikkortet iaf...

Testa att (med datorn avstängd) plocka ur grafikkortet och blåsa rent PCIe-porten men se till så att du inte spottar på moderkortet. Torka även av PCIe-kontakten på grafikkortet. Darkzys tips är också mycket bra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren *Äntligen respons*:P

Jag får väl prova båda, det känns dock mer som att det är fel på windows nu eftersom det nya kortet bara ballar ur när man tabbar ur ett spel, jag kan alltså spela det utan att något händer. Det låter dock åt helvte.

Jag ringde en kille och han trodde att det nya kortet var ok, det gamla trodde han däremot att minnet hade ballat ur eftersom det kom artefakter redan i post.

Permalänk

jag tror att det är skärmen som är felet, inte grafikkortet. Hade en gammal Viewsonic 17,4 tum TFT efter ett par år så blandades färgerna (typ smetades samman så att man knappt kunde se något). Sedan så bytte jag skärm och problemet fanns inte kvar längre Fast så var det iaf hos mig du kanske har något annat fel.

Min gissning är skärmen.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem

Skärmen är 6 mån gammal. Artefakterna uppstår under spel och när man ska logga in i windows.

Jag har kommit på en lösning, att man tar ur DVI-kontakten ur grafikkortet och stoppar in den då blir bilden normal igen. Detta gör att jag misstänker att DVI-porten på grafikkortet glappar?

Permalänk
Medlem

men asså om det är garanti på skiten skicka in den o få ett nytt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen garanti köpt från skitaffären datorhandel.com.

Det konstiga är ju att när artefakterna uppstår räcker det med att ta ut DVI-kontakten från antingen skärmen eller graffet och stoppa in den igen så blir bilden normal!?!

Permalänk
Medlem

kan du prova o byta kabel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är MYCKET skummt.

Jag lydde ert tips och bytte kabel, dock inte till en ny DVI-kabel utan till en analog som jag hade liggande.

Jag använde adaptern eftersom grafikkortet har 2 DVI-portar och stoppade i andra änden i skärmen.

Plötsligt funkar det att tabba, komma till inloggningsskärmen osv UTAN artefakter.

Två grejer nu:

1. Tror ni det var kabeln det var fel på så jag kan köpa en ny DVI-kabel (föredrar DVI) eller kan problemet sitta i skärmen.

2. För att reda ut om mitt andra grafikkort verkligen var trasigt kan jag säja att när det kortet fick artefakter kom ett konstigt ljud ur högtalarna och datorn startades om. När mitt nya kort fick dessa artefakter vid tabning osv jobbade datorn fortfarande.
En på ett supporterställe trodde det gamla kortets minnen hade gått sönder.

Det konstiga var att dessa artefakter bara uppstod när jag tabbade från fullscreen till windows och i början, mjukvarufel? Med analog kontakt flyter allt på som det ska.

Vad kan detta egentligen vara?

Permalänk
Medlem

Detta är MYCKET skummt.

Jag lydde ert tips och bytte kabel, dock inte till en ny DVI-kabel utan till en analog som jag hade liggande.

Jag använde adaptern eftersom grafikkortet har 2 DVI-portar och stoppade i andra änden i skärmen.

Plötsligt funkar det att tabba, komma till inloggningsskärmen osv UTAN artefakter.

Två grejer nu:

1. Tror ni det var kabeln det var fel på så jag kan köpa en ny DVI-kabel (föredrar DVI) eller kan problemet sitta i skärmen.

2. För att reda ut om mitt andra grafikkort verkligen var trasigt kan jag säja att när det kortet fick artefakter kom ett konstigt ljud ur högtalarna och datorn startades om. När mitt nya kort fick dessa artefakter vid tabning osv jobbade datorn fortfarande.
En på ett supporterställe trodde det gamla kortets minnen hade gått sönder.

Det konstiga var att dessa artefakter bara uppstod när jag tabbade från fullscreen till windows och i början, mjukvarufel? Med analog kontakt flyter allt på som det ska.

Vad kan detta egentligen vara?