Ultimat skärm för spel?? Vilken ska ja ha?

Permalänk

Ultimat skärm för spel?? Vilken ska ja ha?

Hej!

Jag är ute efter en skärm som lämpar sej bra för spel m.m. Som klarar höga upplösningar m.m.

Nu sitter ja me en LG flatron 19"12ms

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gullepojken
Hej!

Jag är ute efter en skärm som lämpar sej bra för spel m.m. Som klarar höga upplösningar m.m.

Nu sitter ja me en LG flatron 19"12ms

Tacksam för svar!

Budget?

Vaddå klarar höga upplösningar,det har ju med hur stor skärmen är.

Iaf Samsung 226BW.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd

Detta är en grym CRT-skärm och det är det som är bäst för spel.

Permalänk
Medlem

NEJ, inte CRT skärm! du ska ha LCD, där har inte Hz nån betydelse, Samsung 226BW är väldigt bra!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

har en 226BW själv och det suger häst, bra för spel, men färgerna och vinklarna suger.... TN skräp panel.

Rekommenderar en Dell 2407 24" skärm istället, ska själv beställa en sån, så fort det blir rabbat igen och priset faller till 7000kr

226BW är bra om du endast spelar, men gillar inte den alls för film tittande och photoshop....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
har en 226BW själv och det suger häst, bra för spel, men färgerna och vinklarna suger.... TN skräp panel.

Rekommenderar en Dell 2407 24" skärm istället, ska själv beställa en sån, så fort det blir rabbat igen och priset faller till 7000kr

226BW är bra om du endast spelar, men gillar inte den alls för film tittande och photoshop....

ja eller en 2007FP/WFP, som kostar 4k? man ska ej ha TN, man måste titta rakt framifrån och fula färger

Permalänk
Medlem

Jag gick från denna http://www.viewsonic.com/support/desktopdisplays/crtmonitors/...
när den tvärdog.

till den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325760

Och det tog lite tid att vänja sig med LCD:n,men jag är helt klart nöjd med Samsungen.

Jag kollade lite med spelkompisar och fick en känsla av att Samsungen skulle funka, och det har den sannerligen gjort, se bara till att köra den med orgdrivers istället för "plug&play" ,,,mitt tips till dej är köp köp köp

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
NEJ, inte CRT skärm! du ska ha LCD, där har inte Hz nån betydelse

Vad menar du?!? På vilket sätt "har inte Hz nån betydelse"???

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
NEJ, inte CRT skärm! du ska ha LCD, där har inte Hz nån betydelse, Samsung 226BW är väldigt bra!

Va? Vad dillar du om

Alla vet att en CRT-skärm är överlägsen för spel även om de är tunga och fula. Men de är snabba och har snygga färger på samma gång.

Dessutom är det en fördel för spelare som inte har råd att byta garfikort varje år att de inte får en ful bild om man inte använder en given upplösning. Allt som allt är CRT-skärmar överlägsna för spel men de är som sagt inte speciellt praktiska.

Men trådskaparen ville ha "den ultimata spelskärmen" och det är definitivt en CRT-skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d

WORD!

TOPIC: jag har skärmen som Dr. d00d länkade till. Det är den bästa CRT skärmen för pengarna och är bättre än konkurrenten Samsung med likvärdig specifikation enligt tester (www.google.se). Är du kräsen som jag och vill spela i 1600*1200@100hz eller varför inte 2048*1536@80Hz så är detta skärmen för dig, riktigt bra spel skärm och även för allt annat också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Sitter både på en crt och en tft. Måste säga att jag föredrar tft skärmen att spela på, som är ljusare och har starkare färger. (bryr mig allvarligt talat inte om att det är en tn-panel)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Sitter både på en crt och en tft. Måste säga att jag föredrar tft skärmen att spela på, som är ljusare och har starkare färger. (bryr mig allvarligt talat inte om att det är en tn-panel)

Det är svårt med skärmar för det är så individuellt men en sak som alla bör hålla med om om man fortser från färger etc, är att CRT skärmar totalt slänger TFT skärmarna i väggen när det gäller flyt och smidighet. Det finns ingen TFT som vi kan köpa idag som går om en CRT för 2000 kr i spel. Sen detta med färger och så vidare är ju så klart olika. Endel tycker det är skönare med en TFT och endel inte. Men färgerna på en bekostad CRT är riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är betraktningsvinkeln på samsung skärmen som du har, kan man kolla på film från soffan eller måste man kolla rakt fram?

Permalänk
Medlem

Kul att se hur man håller på "sitt", men jag har defakto erfarenhet av bägge skärmarna och visst 17 är Viewsonicen en bra skärm, men jag kan då säga att det inte är värt det alla pratar om ..upplösning,hz osv osv,inte till det priset.

A.N'doja....jag var stenhårt anti mot LCD av den enkla anledningen att jag körde med Viewsonicen och att den LG 1932/4ms jag fick med min nya dator var rejält ybermycket sämre än Samsungen, men som sagt det var innan jag provat Samsungen.

Så baserat på mina erfarenheter så konstaterar jag att det funkar utmärkt med Samsungen och det kan inte några tester "what so ever" ändra på,jag ser ju resultatet direkt framför mig när jag spelar.

Däremot ska man vara beredd på att det tar lite tid att vänja sig med LCD:n...näe det är inte värt mellanskillnaden på ca 2200:- grovt räknat,för att få den "prestandan" och sedan är frågan om alla spel funkar i dem " höga upplösningarna.

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk
Medlem

Allt under ~12ms är bara försäljningstaktik. Det är därför många TN-paneler suger eftersom de är jättesnabba gtg men kanske inte så bra btb eller ctc. Andra icke TN kan ju ligga kring 10-15ms gtg men samtidigt vara snabbare btbt och ctc.

Sen går det inte att jämföra att spela fps- spel på CRT och LCD är slår de flesta ~1000kr crt de bästa LCD. På riktig hobbynivåer där man kör default configer så kanske inte skillnaden är så stor.

Permalänk

Så länge du inte skaffar en skärm med TN-panel så är det lugnt, vilket inkluderar alla superdåliga 22" wide skärmar folk svamlar. Dynga rakt av är vad det är!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill man spendera pengar så ska man köpa den fyfansen! Saknar min crt som pajade. 99hz vid 1200x1600! akta! Min sunkiga tft kan hoppa ut genom fönstret om jag hade en sån. Riktiga gamers sitter framför crt skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuoP
A.N'doja....jag var stenhårt anti mot LCD av den enkla anledningen att jag körde med Viewsonicen och att den LG 1932/4ms jag fick med min nya dator var rejält ybermycket sämre än Samsungen, men som sagt det var innan jag provat Samsungen.

Så baserat på mina erfarenheter så konstaterar jag att det funkar utmärkt med Samsungen och det kan inte några tester "what so ever" ändra på,jag ser ju resultatet direkt framför mig när jag spelar.

Jag ägde en Samsung 225BW 22" WS och den kan slänga sig i väggen jämfört med min CRT i spel. Det går inte att jämföra ens, ingen idé. Däremot så är färgerna bättre på 225BW så klart som dom flesta TFT skärmarna. Topic var ute efter det ultimata i spelväg och ingen TFT är ultimat för spel, punkt

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Det ultimata vore att hitta en snygg kombination mellan två skärmar att köra i dualview. Om man använde sig av en CRT för spelande kombinerat med en TFT för övrigt jobb. Svårt att få det snyggt på skrivbordet dock men jag funderar ändå på en sådan lösning.

Permalänk
Medlem

Samsung 206bw rekommenderar jag! 3000:1 i kontrast. 2ms

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk

Färgåtergivningen är väll inget att orda om.
Sedan när det gäller respons tid, ms. Allvarligt talat så ghostar mina ögon mer än vad min skärm gör gemförelsevis. Jag kan se väldigt marginella skillnader mellan min tft och lcd då jag spelar.
Och är man inte en prestanda galning som lirar tex CS på elit nivå så tror jag väldigt många kan nöjja sig med en lcd.

Att säga att tn alla paneler är dynga osv gör mig förbannad.
Då menar jag att man skall inte använda sin subjektiva bedömning som det enda rätta.
Har en hel del vänner som spelar på lcd och har överhuvudtaget inga problem.

Citat:

Hur är betraktningsvinkeln på samsung skärmen som du har, kan man kolla på film från soffan eller måste man kolla rakt fram?

Vet ej. Då jag kollar på film kör jag TV´n. Använder den till att surfa, spela och arbeta på. (ej bildbehandling) Vilket har fungerat bra.

Permalänk
Citat:

Färgåtergivningen är väll inget att orda om.
Sedan när det gäller respons tid, ms. Allvarligt talat så ghostar mina ögon mer än vad min skärm gör gemförelsevis. Jag kan se väldigt marginella skillnader mellan min tft och lcd då jag spelar.
Och är man inte en prestanda galning som lirar tex CS på elit nivå så tror jag väldigt många kan nöjja sig med en lcd.

Att säga att tn alla paneler är dynga osv gör mig förbannad.
Då menar jag att man skall inte använda sin subjektiva bedömning som det enda rätta.
Har en hel del vänner som spelar på lcd och har överhuvudtaget inga problem.

Jag har lirat Cs på högnivå och man är inte speciellt intresserad av CRT om man fick välja. Men blir man sponsrad av X och Y för att lira med en TFT så får man leva med det i några veckor tills att man har vant sig. Men Crt är fortfarande bättre än alla andra TFT/LCD skärmar i spel på alla sätt och vis. Den som inte ser och förstår skillnaden är heller inte kunnig eller kräsen.

Angående TN paneler så jo dom suger. TN paneler är snabba, thats it. Det är kvantité och kostar därför så lite. TN paneler är inget som en CAD- snubbe skulle sitta framför.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag har lirat Cs på högnivå och man är inte speciellt intresserad av CRT om man fick välja. Men blir man sponsrad av X och Y för att lira med en TFT så får man leva med det i några veckor tills att man har vant sig. Men Crt är fortfarande bättre än alla andra TFT/LCD skärmar i spel på alla sätt och vis. Den som inte ser och förstår skillnaden är heller inte kunnig eller kräsen.

Angående TN paneler så jo dom suger. TN paneler är snabba, thats it. Det är kvantité och kostar därför så lite. TN paneler är inget som en CAD- snubbe skulle sitta framför.

Så skönt för mig och många andra då, att man inte är så kunniga och slipper se den hemska skillnaden.
Blir ju mycket billigare för oss dödliga liksom..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuoP
Kul att se hur man håller på "sitt", men jag har defakto erfarenhet av bägge skärmarna och visst 17 är Viewsonicen en bra skärm, men jag kan då säga att det inte är värt det alla pratar om ..upplösning,hz osv osv,inte till det priset.

Däremot ska man vara beredd på att det tar lite tid att vänja sig med LCD:n...näe det är inte värt mellanskillnaden på ca 2200:- grovt räknat,för att få den "prestandan" och sedan är frågan om alla spel funkar i dem " höga upplösningarna.

När någon nytjar ordet ultimat så tar man inte med priset i beräkningen då ultimat är just ultimat och inte en kompromiss.

Att hävda att billiga paneler är en ultimat spelskärm är samma sak som att säga att ett x1950pro är det ultimata spelkortet.

Angående den skepsis som CRT-skärmarna möter så är bildrör överlägsna. Ni kan ta er en titt här och här. Så förstår ni kanske varför CRT skärmar fortfarande är överlägsna och kommer att vara det framtill en annan teknik än LCD uppkommer.

Permalänk
Citat:

När någon nytjar ordet ultimat så tar man inte med priset i beräkningen då ultimat är just ultimat och inte en kompromiss.

Att hävda att billiga paneler är en ultimat spelskärm är samma sak som att säga att ett x1950pro är det ultimata spelkortet.

Angående den skepsis som CRT-skärmarna möter så är bildrör överlägsna. Ni kan ta er en titt här och här. Så förstår ni kanske varför CRT skärmar fortfarande är överlägsna och kommer att vara det framtill en annan teknik än LCD uppkommer.

Jo självklart skall man inte säga att det är den utlimata spelskärmen.
Men man kan säga att det är den utlimata spelskärmen om man vill gå på prestanda/pris?

Sedan är jag trött på allt rabblande av olika specifiktioner och vad som bäst ut på pappret. (ja naturligtvis på skärmen oxå (,de kunniga som ser skillnaden))
Känner som sakt folk som föredrar att spela på en så kallad usel TN-panel framför en crt. Ja de flesta tycks ju göra det med tanke på försäljningen.
Den så kallade subjektiva bedömmning som många gör visar ju uppenbarligen att en tft just är den ultimata skärmen gällande pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

crt är ju kräkfult/jobbigt jämfört med tft

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Citat:

Den så kallade subjektiva bedömmning som många gör visar ju uppenbarligen att en tft just är den ultimata skärmen gällande pris/prestanda.

Beror enbart på att 99% tycker att en platt skärm är såå jävla coolt!!! Man behöver knappast vara expert för att se en betydande kvalitetsskillnad på CRT Vs Lcd/Tft...

Allt handlar om trender, givetvis vill ingen ha stora klumpiga skärmar när det finns små platta saker, allt detta på bekostnad av kvalité...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

TFT-skärmarna har ju stora övertag vad gäller vissa saker (avsaknad av flimmer, skärpa, m.m.) men ligger fortfarande i underläge vad gäller färgåtergivning och responstid.

Så det är ju inte bara det att det är praktiskt/inne/... med en platt skärm...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Beror enbart på att 99% tycker att en platt skärm är såå jävla coolt!!!

Källa?

Se skillnad ja. Men många kanske föredrar skillnaden i positiv bemärkelse gällande tft?
Hade jag tex inte haft en tft hade jag överhuvudtaget inte kunnat sitta vid datorn nu.
Är på tok för ljust i rummet för en CRT.
Men gillar man sitta i mörker, har gott om skrivbordsplats, diggar strålning, är noggran med att ha alla färger perfekt återgivna i RGB skalan, gillar att vinkla skärmen (verkar vara viktigt för vissa) och en himla törst efter hög Hz, så skall man nog satsa på en CRT.

Gillar man hög kontrast och en ljus skärm.
Och bryr sig inte så mycket om "den röda bilen på bilden är korrekt återgiven enligt den i den ISO skala man sedan skall CMYKa" så visst. TN-panel är ett helt ok val.
För hur många orginalare har vi här på swec egentligen?

Återigen en subjktiv bedömmning vad man prioriterar.
Men man får vad man betalar för, och jag tycker definitivt inte att det är skit för dom pengarna.