Undvik Nicator och Powermill
Nicator är då det företag som levererar s.k. Hem-PC datorer till de som arbetar inom kommunen. Jag fick datorn i min signatur i december, dagen innan julafton och redan tre dagar efteråt ringde jag i missnöje till Nicators support eftersom datorn väsnades mycket mer än vad den ska och högtalarna var nästintill oanvändbara. En bekant hade fått en likadan dator av Nicator och hans exemplar visade inget av dessa problem, den gnisslade och väsnades inte och högtalarna var mycket bra.
Jag fick skicka min dator till Powermill i Linköping, som är de som utför Nicators serviceärenden. Efter två veckors väntan skickades datorn tillbaka till mig med ett meddelande där det stod att de inte hade hittat något fel och att datorn hade visat sig vara felfri i deras tester. Detta accepterade jag inte och insisterade i att jag skulle få skicka tillbaka datorn en gång till, denna gång med en längre beskrivning där jag bl.a. skrev hur problemet kunde återskapas. Efter ytterligare tre veckor så bytte de ut moderkortet och skickade den till mig igen. När jag fått tillbaka datorn denna gång förväntade jag mig givetvis en förändring, men båda problemen kvarstod.
Skickade in den igen, med en ännu längre felbeskrivning än tidigare. Denna gång upptäcker de samma fel, och en av teknikerna kontaktar mig och påstår att datorn genererar detta oljud pga att jag kör hårddiskarna i RAID 0-läge och att detta har skadat en av hårddiskarna. Således bytte han ut den "trasiga" hårddisken och även ljudkortet. Datorn skickas tillbaka till mig efter att denna gång ha varit hos dem i två månader och föga oväntat så var samma problem kvar. Trots att jag nu inte körde hårddisken i RAID-läge så var det samma oljud och högtalarna var lika dåliga. Dessutom var det nu en repa ungefär i mitten av skärmen som knappast hade orsakats av mig, då datorn hade varit hos dem betydligt mer än den varit hos mig.
Datorn skickades in till dem igen, utan någon handskriven felbeskrivning, och denna gång klagade jag även på repan i skärmen. Efter ungefär en månad skickas datorn tillbaka till mig med en ny LCD-monitor, dock utan någon som helst åtgärd av de andra problemen. Den nya skärmen höll dock inte alls lika höga kvalitet som originalskärmen då den hade sämre färgåtergivning, en helt annan typ av yta och mycket sämre bildvinkel.
Efter en lång och väldigt arg diskussion med deras supportare skickades datorn in till dem igen, för femte gången, och denna gång rörde det sig om ett eventuellt utbyte av hela laptopen. Igår, ca en månad efter att datorn skickats in, kunde jag hämta ut ersättningsdatorn. Vid första anblick såg den relativt ny och fräsch ut, men vid lite närmare granskning upptäcks en uppenbar värmeskada på en av tangenterna då den såg ut att ha smält in i själva chassit och det var även en djup repa på sidan av datorn och färgen hade nötts bort på vissa tangentern. Till detta var det dessutom omöjligt att starta datorn. Deras medföljande installation av Windows XP rebootar efter att bootscreenen visats i några sekunder. Ett försök att boota från en Vista-skiva slutar på samma sätt. En XP installation går däremot till slutet av fas två, men alldeles innan slutskeded av installationen så rebootar datorn och hela processen börjar om för att sedan upprepas i all oändlighet. Datorn skickades in idag för sjätte gången.
En liten slutsats att dra av detta säger bl.a. att vissa av deras tekniker är fullständigt inkompetenta och en felbeskrivning på ett par ord räcker inte alls för att de ska kunna identifiera ett problem utan man är tvungen att ge dem steg för steg anvisningar som även en primat hade kunnat följa. Sedan verkar det inte som att de överhuvudtaget testar de datorer som de skickar tillbaka till sina kunder. När de bytte ut laptopen kan man åtminstone förvänta sig att de hade orkat fälla upp chassit på den nya datorn för att se att en av tangenterna var trasig och man skulle även kunna förvänta sig att de faktiskt provat att boota datorn så jag hade sluppit skicka in den en gång till och förlora ytterligare en månad. Det rörde sig inte om några transportskador heller då kartongen och datorn i övrigt inte visade några ytliga skador och den låg relativt väl packad. Det är nu juni, och datorn har varit hos mig i sammanlagt en månad sedan december. Då det är ett hyreavtal verkar det som att jag inte har några särskilda rättigheter utan får leva med att de är helt jäkla värdelösa på att sköta sitt jobb.
Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer