Undvik Nicator och Powermill

Permalänk
Medlem

Undvik Nicator och Powermill

Nicator är då det företag som levererar s.k. Hem-PC datorer till de som arbetar inom kommunen. Jag fick datorn i min signatur i december, dagen innan julafton och redan tre dagar efteråt ringde jag i missnöje till Nicators support eftersom datorn väsnades mycket mer än vad den ska och högtalarna var nästintill oanvändbara. En bekant hade fått en likadan dator av Nicator och hans exemplar visade inget av dessa problem, den gnisslade och väsnades inte och högtalarna var mycket bra.

Jag fick skicka min dator till Powermill i Linköping, som är de som utför Nicators serviceärenden. Efter två veckors väntan skickades datorn tillbaka till mig med ett meddelande där det stod att de inte hade hittat något fel och att datorn hade visat sig vara felfri i deras tester. Detta accepterade jag inte och insisterade i att jag skulle få skicka tillbaka datorn en gång till, denna gång med en längre beskrivning där jag bl.a. skrev hur problemet kunde återskapas. Efter ytterligare tre veckor så bytte de ut moderkortet och skickade den till mig igen. När jag fått tillbaka datorn denna gång förväntade jag mig givetvis en förändring, men båda problemen kvarstod.

Skickade in den igen, med en ännu längre felbeskrivning än tidigare. Denna gång upptäcker de samma fel, och en av teknikerna kontaktar mig och påstår att datorn genererar detta oljud pga att jag kör hårddiskarna i RAID 0-läge och att detta har skadat en av hårddiskarna. Således bytte han ut den "trasiga" hårddisken och även ljudkortet. Datorn skickas tillbaka till mig efter att denna gång ha varit hos dem i två månader och föga oväntat så var samma problem kvar. Trots att jag nu inte körde hårddisken i RAID-läge så var det samma oljud och högtalarna var lika dåliga. Dessutom var det nu en repa ungefär i mitten av skärmen som knappast hade orsakats av mig, då datorn hade varit hos dem betydligt mer än den varit hos mig.

Datorn skickades in till dem igen, utan någon handskriven felbeskrivning, och denna gång klagade jag även på repan i skärmen. Efter ungefär en månad skickas datorn tillbaka till mig med en ny LCD-monitor, dock utan någon som helst åtgärd av de andra problemen. Den nya skärmen höll dock inte alls lika höga kvalitet som originalskärmen då den hade sämre färgåtergivning, en helt annan typ av yta och mycket sämre bildvinkel.

Efter en lång och väldigt arg diskussion med deras supportare skickades datorn in till dem igen, för femte gången, och denna gång rörde det sig om ett eventuellt utbyte av hela laptopen. Igår, ca en månad efter att datorn skickats in, kunde jag hämta ut ersättningsdatorn. Vid första anblick såg den relativt ny och fräsch ut, men vid lite närmare granskning upptäcks en uppenbar värmeskada på en av tangenterna då den såg ut att ha smält in i själva chassit och det var även en djup repa på sidan av datorn och färgen hade nötts bort på vissa tangentern. Till detta var det dessutom omöjligt att starta datorn. Deras medföljande installation av Windows XP rebootar efter att bootscreenen visats i några sekunder. Ett försök att boota från en Vista-skiva slutar på samma sätt. En XP installation går däremot till slutet av fas två, men alldeles innan slutskeded av installationen så rebootar datorn och hela processen börjar om för att sedan upprepas i all oändlighet. Datorn skickades in idag för sjätte gången.

En liten slutsats att dra av detta säger bl.a. att vissa av deras tekniker är fullständigt inkompetenta och en felbeskrivning på ett par ord räcker inte alls för att de ska kunna identifiera ett problem utan man är tvungen att ge dem steg för steg anvisningar som även en primat hade kunnat följa. Sedan verkar det inte som att de överhuvudtaget testar de datorer som de skickar tillbaka till sina kunder. När de bytte ut laptopen kan man åtminstone förvänta sig att de hade orkat fälla upp chassit på den nya datorn för att se att en av tangenterna var trasig och man skulle även kunna förvänta sig att de faktiskt provat att boota datorn så jag hade sluppit skicka in den en gång till och förlora ytterligare en månad. Det rörde sig inte om några transportskador heller då kartongen och datorn i övrigt inte visade några ytliga skador och den låg relativt väl packad. Det är nu juni, och datorn har varit hos mig i sammanlagt en månad sedan december. Då det är ett hyreavtal verkar det som att jag inte har några särskilda rättigheter utan får leva med att de är helt jäkla värdelösa på att sköta sitt jobb.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Vad var det för tillverkare / modell på datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Vad var det för tillverkare / modell på datorn?

FujitsuSiemens Amilo Xi 1526

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Låtwr otroligt jobbigt det där:/

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Powermill är ökända för sin urusla support! Du kommer aldrig att få något vettigt från dem! Det du ska göra är att skriva ner det som hänt i detalj, ta reda på vad den svenske/nordiske säljchefen på FujitsuSiemens heter och sedan kontakta honom/henne och berätta vad som hänt.

Så fick jag göra när jag hade med Powermill att göra på jobbet. Då var det en LG-projektor de aldrig lyckades fixa. Efter 6 veckor gav jag upp och kontaktade LG's nordiska säljchef och informerade honom om situationen. 2 dagar senare hade jag en splitter ny fungerande projektor och en personligen framförd ursäkt från servicechefen på Powermill.

Powermill hette tidigare SKV-Service men vi tyckte de borde döpa om sig till SK IT-service vilket är det smeknamn de för alltid kommer att ha hos oss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
FujitsuSiemens Amilo Xi 1526

Okej, vad jag vet brukar FS själva hantera sina garantiäranden? Har aldrig hört att Powermill hanterar sånt, men det kanske de har börjat med. (FujitsuSiemens finns inte med bland de märken som man kan felanmäla via Powermills serviceportal). Som standard är det ju FS som tar hand om sånt, de finns på 08-58888300, och deras service hanteras delvis av Anovo (www.anovo.se).

Eller så är det helt enkelt så att Nicator har något eget avtal med Powermill..

Hoppas det löser sig på något vettigt sätt i alla fall, men du kan ju alltid kolla om du kan ta garantirepet direkt via FS.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad Nicator har för avtal men i ditt fall borde det verkligen vara möjligt att häva köpet eller kräva en ny dator i kartong. Jag har själv varit med om liknande när jag skickade in en trasig projektor till Anovo så fick jag en utbytesprojektor med andra fel. Jag lyckades till slut få en ny projektor men det är illa när dom gör ett så dåligt jobb med servicen.
Jag tror inte någon skulle acceptera att t.ex. behöva ha en helt ny bil på service i flera månader.

Permalänk

Känns som du borde kunna häva köpet, kontakta din konsumentvägledare eller konsumentverket och kolla. Detta ska du inte acceptera. Kräv ekonomisk ersättning annars för utebliven tid av datorn.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Okej, vad jag vet brukar FS själva hantera sina garantiäranden? Har aldrig hört att Powermill hanterar sånt, men det kanske de har börjat med. (FujitsuSiemens finns inte med bland de märken som man kan felanmäla via Powermills serviceportal). Som standard är det ju FS som tar hand om sånt, de finns på 08-58888300, och deras service hanteras delvis av Anovo (www.anovo.se).

Eller så är det helt enkelt så att Nicator har något eget avtal med Powermill..

Hoppas det löser sig på något vettigt sätt i alla fall, men du kan ju alltid kolla om du kan ta garantirepet direkt via FS.

Powermill hanterar service åt FS. Man felanmäler dock datorn till FS, får rma-nummer och skickar den till Powermill, så powermills websida är aldrig inblandad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Känns som du borde kunna häva köpet, kontakta din konsumentvägledare eller konsumentverket och kolla. Detta ska du inte acceptera. Kräv ekonomisk ersättning annars för utebliven tid av datorn.

Erik

Bara att glömma. HemPC går inte under konsumentköplagen...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Bara att glömma. HemPC går inte under konsumentköplagen...

Borde inte arbetsgivaren eller dom som man hyr igenom kunna säga upp avtalet då? Vad säger avtalet om och avbryta hemPC innan tiden är slut ? Borde väl gå eller vad säger dealen? Att man är låst tiden fram tills man kan välja om man vill lösa ut den eller ej?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Graded.se

Det går helt klart att bryta ett HemPC avtal.
Vi hade flertalet kunder hos oss som avbröt ( EUD - Teknik AB ) när vi hade misskött oss med hem PC

Vissa kunder fick till och med återbetalning av det dom haft i avdrag.

I vissa fall var det IOFS goodwill från våran sida då vi visste att vi varit totalt värdelösa.. ( Våra rutiner var helt åt helvete )

Tror det är 4-5 ggr kunden kan bli drabbad utan att man har någon rätt. Men om problemet kvarstått efter den tiden så får man mera på sin sida!

Vilket så är fallet för dig

//MB

Permalänk
Medlem

När jag hade Hem-pc från Dell via min förra arbetsgivare så vart det också en del strul. Jag låg på Dell som en blodigel och det hela slutade med en helt ny modernare dator med dubbelt så mycket HD samt ram och även återbetalning av månadshyran under alla dom månader som förra datorn krånglat.
Men precis som Scalare sa så var detta goodwill. Men det är bara att telefonterra tills dom ger sig. Du ska ju inte betala för nåt som inte fungerar!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Det verkar som hem-pc har en massa ESD skador på komponenterna, min X-FI ljudkort är helt väck.. moderkortet var instabillt.

Och som elektriker känner man andra elektriker så jag passade på å fråga om en reparatör skulle kolla på ljudkortet, den fungerar knappt i någon dator han testat den i och gjorde mer avancerat felsökning.. ESD blev bara svaret, typ hittar inget fel så dom klassa det som ESD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta måste vara ren otur då jag haft goda erfarenhet av Powermill när de servade min Fujitsu Siemens lap på garanti. Det gick snabbt och kommunikationen var bra som Anovo innan. Detta är bara min erfarenhet och jag beklagar om ni andra fått stå ut med deras service om den är så kass.

Permalänk
Medlem

Fick idag en ny skärm i en sk utbytesservice, modellen jag har fanns inte med på deras hemsida, så jag gjorde exakt vad som stod där, valde en skärm med så identiskt namn som möjligt och skrev en kommentar om att vilken modell jag igentligen hade. Fick fel skärm, dessutom hade den ett serienr som började på 701 (min nuvarande har 706) så den är ju ett av de första exemplaren som gjorts. På paketet stod en adress till computercity, så har la fått en skärm som blivit returnerad därifrån. Intrycket känns inte så bra, kanske bara otur, eller försöker de lura mig? (Min skärm har bla 2 i ms, medan den jag fick nu har 5.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Powermill hette tidigare SKV-Service men vi tyckte de borde döpa om sig till SK IT-service vilket är det smeknamn de för alltid kommer att ha hos oss.

Instämmer till fullo.
Nedan följer en av flera historier om Powermill (fd. SKV-service) som
berör samma HemPC:

Lämnade in datorn för att mitt videofångstkort var defekt och hoppades att det skulle gå smidigt att lösa. Efter tre månaders väntan fick man tillbaks datorn, men med ett gammalt, dammigt och trasigt kort istället. Inte nog med det, de hade inte skruvat fast något av instickskorten. Korten låg i en enda hög, vilket är alldeles oacceptabelt. Där brast det. Tog upp luren, ringde upp servicestället och utdelade några vredesfyllda verbala slag. Efter samtalet, fick man hemskickat ett helt nytt inplastat kort.

Man kan betrakta detta ärende som ett av de mindre ansträngande eftersom jag fått handskas med SKV tidigare och visste hur de skulle tas.

//MrIbra

Permalänk

Powermill är extremt hemska!

Efter 1 månads väntetid på min 42" LG Tv så ringde jag dom.
Nej vi kan inte laga den för den har parallelltransporterats från Tyskland innan du köpte den.

InWareHouse importerade alltså TV från tyskland innan jag köpte den så Powermill kan inte hjälpa till! Jävla idioter.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Powermill är extremt hemska!

Efter 1 månads väntetid på min 42" LG Tv så ringde jag dom.
Nej vi kan inte laga den för den har parallelltransporterats från Tyskland innan du köpte den.

InWareHouse importerade alltså TV från tyskland innan jag köpte den så Powermill kan inte hjälpa till! Jävla idioter.

Bara ge sig på Inwarehouse för du är kund där och det är dom som ska lösa ditt problem med tv:n mot dig och hur det löses är inte ditt problem utan det SKA lösas av Inwarehouse om det så blir att dom gör en omleverans eller häver köpet.

Kanske är löst förresten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bara ge sig på Inwarehouse för du är kund där och det är dom som ska lösa ditt problem med tv:n mot dig och hur det löses är inte ditt problem utan det SKA lösas av Inwarehouse om det så blir att dom gör en omleverans eller häver köpet.

Kanske är löst förresten?

Får ta tag i detta igen för de ska lösas.
TV är trasig och visar massa röda prickar i mörka partier.
Riktigt irriterande.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Jag blev lite spak när jag läste på detta forum angående powermill när min förstärkare brakade ihop för en månad sedan och fick reda på att Onkyo anlitar Powermill. Först ville jag inte skicka in den (det var displayen som gick sönder, resten fungerade) men efter ett tag slutade förstärkaren att fungera helt. Sagt och gjort, skickade in den till Powermill och ringde upp dem efter en vecka. Då var det någon otrevlig person som ville ha kolli-id:t på försändelsen som jag skickat. Jag hade inte det framför mig, vilket jag berättade för gubben, då blev han eld och lågor och menade på att det var en värdehandling och att sådant måste man visst ha. Efter ett par minuters dispyt där jag försökte påskina för honom att eftersom jag skrivit i en felanmälan med namn, personnummer etc så borde de kunna söka på dessa uppgifter i datorn istället för ett kolli-id. Näpp, det gick absolut inte. Som tur var så hittade jag det i bokhyllan under tiden jag gafflade med honom, gav honom siffrorna, då blev han lite trevligare men hävdade att de hade fel i sitt datasystem och att han inte kunde kolla upp det just nu (Vad fan skulle han med det till från första början om han inte kunde kolla upp det?). Han lovade att ringa mig om en timme, men givetvis ringde ingen.

Dock blev jag positivt överraskad när ett par dagar senare så får jag en avi från hembiobutiken där det står att jag kan hämta ut min förstärkare. Så ca 8 arbetsdagar tog det innan de hade kirrat felet (löst kretskort eller nåt i den stilen).

Så, summan av mina erfarenheter av Powermill:
Snabb och bra reparation, men urusel kundservice och långa telefonväntetider.