zen v eller iRiver S10?

Permalänk
Medlem

zen v eller iRiver S10?

Tjena står i valet och kvalet att skaffa mig en mp3 splare men är inte säker på vilken som är bässt av dessa 2 starka kandidater.

Så vad jag förstått så kan man på iRiver lägga till och ta bort musik bilder ect från utforskaren vilket är EXTREMT smidigt!

Creative har ju film funktion men kräver att man använder deras program vid överföring av alla tyoper av filer.
En fråga är då jag har en gammal creative zen 20gb men den går det inte att ta bort filer utan att 0 ställa hela spelaren, och man kan ta bort enstaka filer men inte eN hel play list! Är creatives program fortfarande lika dummt?

Vore extremt önskvrt om någon som hade någon av dessa produkter kunde ge lite hjälp!

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Vad ska spelaren användas till egentligen? Har du tänkt att spela video ska du titta på andra spelare eftersom Zen V videofunktion är något av en gimmick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Vad ska spelaren användas till egentligen? Har du tänkt att spela video ska du titta på andra spelare eftersom Zen V videofunktion är något av en gimmick.

skall igentligen bara ha spelaren när jag tränar eller är på kortare resor till bil strion.. Har ju som sagt en gammal 20gb spelare men den är för tung och på tok för stor att ha med sig.

Gillar creative men det program jag har till min gamla spelare är extremt svår navigerat

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
skall igentligen bara ha spelaren när jag tränar eller är på kortare resor till bil strion.. Har ju som sagt en gammal 20gb spelare men den är för tung och på tok för stor att ha med sig.

Gillar creative men det program jag har till min gamla spelare är extremt svår navigerat

Om du mest ska ha den när du tränar skulle jag välja S10:an p g a storleken. Om du vill ha videofunktionen också kanske du ska kika på iRiver Clix2 eller min personliga favorit iAudio D2. Båda är större, men mycket mindre än de hårddiskbaserade spelarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Om du mest ska ha den när du tränar skulle jag välja S10:an p g a storleken. Om du vill ha videofunktionen också kanske du ska kika på iRiver Clix2 eller min personliga favorit iAudio D2. Båda är större, men mycket mindre än de hårddiskbaserade spelarna.

Jo sneglat på iriver.. Men frågan är hur menyerna är om det är enkelt att navigera osv. Om det är sådan stor skillnad i ljud som folk påstår på nätet.´

Creativen vet jag är enkel att navigera men som sagt är veldigt skeptisk till detas medföljande program som krävs! sen så är den ju 150 spän billigare.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Jo sneglat på iriver.. Men frågan är hur menyerna är om det är enkelt att navigera osv. Om det är sådan stor skillnad i ljud som folk påstår på nätet.´

Creativen vet jag är enkel att navigera men som sagt är veldigt skeptisk till detas medföljande program som krävs! sen så är den ju 150 spän billigare.

Du kan ju alltid kika på YouTube klipp om du är osöker på navigeringen och läsa andra SweClockares omdöme och SweClockers egna recension.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Zen V+ och den är klockren! Riktigt nöjd faktiskt och låt mig berätta varför.

- Filmfunktionen är ingen gimmick som skrivits här över. Du måste använda programvaran som följer med när du ska konvertera filen som då blir i motion jpeg. Ett exempel på film eller liknande som blir roligt att kolla på är typ 100höjdare, simpsons, south park mm. Inte sagan om ringen direkt men det hajjar ju alla på den lilla skärmen.

- Line-in så du kan spela in från en annan spelare direkt eller från kasset direkt eller cd spelare typ.

- Du behöver inte använda någon speciell programvara för att föra över ljudfiler eller fotton för att spelaren kommer upp som MTP device. Sen öppnar du bara mappen musik och drag-and-droppar.

- Den har radio med bra radiodel så du får bra mottagning.

- Diktafon som är svinigt bra, funkar perfekt om man är på föreläsning och ska spela in nån som föreläser. Lägger den framför han och ljudet är riktigt bra!

- Liten och smidig med tillbehör typ som armbandet som jag har när jag tränar.

- Bra pris 795:- för 2gb http://www.webhallen.com/prod.php?id=61961

- Armbandet 175:- http://www.webhallen.com/prod.php?id=62422

- Du kan ställa egna EQ-lägen eller välja mellan förinställda.

- Bokmärkesfunktion om du lyssnar på talböcker, sätt upp till 10 bokmärken så slipper du spola fram när du har lyssnat på något annat emellan låten. (Ensam om detta)

- Bra ljud

Räcker detta?

Hoppas du väljer rätt spelare nu!

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid

Filmfunktionen är ingen gimmick som skrivits här över. Du måste använda programvaran som följer med när du ska konvertera filen som då blir i motion jpeg. Ett exempel på film eller liknande som blir roligt att kolla på är typ 100höjdare, simpsons, south park mm. Inte sagan om ringen direkt men det hajjar ju alla på den lilla skärmen.

En videofunktion på en 1,5 tums skärm med en upplösning av 160x120 pixlar (4:3) och 160x90 pixlar (16:9) i 15 FPS betraktas nog av majoriteten som en meningslös funktion. Tillråga på allt utan någon vettig filtyp. Om man är ute efter en spelare med bättre filmfunktion räcker det att lägga på 400-500 kr.

I jämförelse är de flesta mobiltelefoner minst lika bra och många av de senaste mobiltelefonerna t.o.m mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

Den kör 128x128....och visst kan hålla med om att det inte är optimalt men den flyter på bra och som sagt kollar man på humorprogram så är ljudet väldigt viktigt och det är den bra på. Men måste bara fråga dig Xhit, har du kollat på en film på en Zen V+?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

S10 skulle jag har valt. Har hållt och använt en creative V...låt oss säga att det inte var någon större hit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kör 128x128....och visst kan hålla med om att det inte är optimalt men den flyter på bra och som sagt kollar man på humorprogram så är ljudet väldigt viktigt och det är den bra på. Men måste bara fråga dig Xhit, har du kollat på en film på en Zen V+?

Nej, men specen talar sitt tydliga språk. Har du tittat på film på en riktig MP4-spelare med minst 320x240 upplösning? Förövrigt är 128x128 inget du kan se ens ett TV program med eftersom TV sänds i 4:3 så blir bildupplösning således endast 128x96 och film i 128x72.

Jag tycker verkligen inte man ska basera sitt val av spelare på denna dåliga videofunktion. Därav mina inlägg. Om video är viktigt ska man definitivt titta på andra bättre videospelare.

Permalänk
Avstängd

Det håller jag verkligen med om, är det video man som är det viktigaste så kolla inte på Zen V+, kolla istället på Zen Vision M.

Helt rätt angående upplösningen ovan btw.

Jag skulle aldrig välja s10 tex eftersom jag lyssnar mycket på talböcker, den har ju ingen bokmärkesfunktion.
Jag skulle heller inte välja den eftersom speltiden har jag för mig är några timmar längre på en Zen V+.
Sen behöver jag verkligen diktafonen vilket s10 inte har.

Sen är den nån/några hundringar dyrare och tillbehören som finns till Zen V verkar inte finnas.

Men nu har du iaf tips så du kan köpa en ny spelare!!

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Citat:

Sen behöver jag verkligen diktafonen vilket s10 inte har.[/B]

Nu är du ute och cyklar faktamässigt. S10 har visst en diktafon. Du kanske missade det i och med att S10 är världens minsta MP3-spelare med färgskärm?

angående bokmärkesfunktionen, så finns det inte. Däremot har den så klart resume, vilket gör att om du lyssnar på en ljudbok mitt i ett kapitel, och stänger av spelaren, går till jobbet, startar spelaren igen, så fortsätter spelaren där du senast slutade lyssna.

Permalänk
Avstängd

Japp det måste jag ha missat helt!

Mmm men resume funktionen är ju värdelös i många fall eftersom man oftast lyssnar på en talbok och sen vill lyssna på musik och då måste man memorera vart man var eller i vilken mp3a av väldigt många om talboken är uppdelad.

Visa signatur

Sojid

Permalänk

Möjligt. Då anpassar man bara sitt lyssnande. Funktionen finns i alla fall, och eftersom man kan ställa in hur snabbt man vill spola, så går det vansinnigt snabbt att spola dit man var senast. Det är ju inte som att man inte känner igen sig om man lyssnar på något som man har hört alldeles nyligen.

Permalänk
Avstängd

personligen tycker jag att det är brutalt jobbigt att spola fram och ännu jobbigare att komma ihåg vilken av 14 cd-skivor nerkomprimerat till 14 mappar med 15 mp3 i varje som man lyssnade på.

Sitter man på tåget och lyssnar och bestämmer sig för att byta till musik så sätter man ett bokmärke. Lyssnar på sin musik och sen går in i fliken "Bokmärken" och väljer det bokmärket man ska lyssna på typ "Sagan om Ringen 1.05.47 så startar den där.

Du måste ju hålla med om att detta är en killer function som ingen annan spelare har!

Visa signatur

Sojid

Permalänk

Resumé funktionen är alltid bra som Sean säger, ibland orkar jag inte sätta bokmärke på t.ex. filmer och då hjälper resmué mig jätte mycket även på talböcker om man ska ta en liten pause och sen lyssna vidare.

Permalänk

Det är en lysande funktion ja, men vad jag vet så är inte den modellen ensam om bokmärkesfunktion. Flera modeller från iAudio har den funktionen och jag tror att iAudio 5 har upp till 20 bokmärken, men jag kan ha fel, och den sålde jag när jag hade den i min butik 2004/2005. Jag är glad att du är nöjd med din spelare. Keep going.

Permalänk
Citat:

Du måste ju hålla med om att detta är en killer function som ingen annan spelare har!

Nah, iAUDIO U3 har nog fler funktioner. iallafall lika eller mer
Sen finns det ju lite fler modeller också...

Permalänk
Avstängd

Det stämmer faktiskt det med iaudio, jag borde ha kollat upp det bättre innan..men s10 har det iaf inte!

Iaudio u3 är säkert än bra spelare MEN den kostar också 300kr mer.

Så summasummarum borde ju bli att en Zen V+ spelare är ett bra val eftersom den har många funktioner och ett bra pris?

Eller hur?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Valet föll efter Xhit rekomendationer på iriver s10!

kan inte annat säga att jag e SNUSKIGT nöjd!
Fick nämligen lyssna på både s10 och zen v+ med samma lurar och samma låt och hur jag än pillade på dem båda så slog s10 zen v+ rejält. Iallafall i mitt helt ovetande öra.

S10an är ruggigt liten och fruktansvärt lätt att använda överallt. mycket nöjd! och ett stort tack till Xhit!

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Avstängd

Kul att du fick en spelare som du är nöjd med!

Antar att det är bra att sådana här diskussioner kommer uppe här!

MVH

Visa signatur

Sojid

Permalänk

Ingen är gladare än jag Chippen.

OM du har frågor sedan om S10:an specifikt, så får du mer än gärna spana och posta på vårt eget forum i tråden för S10 (eller kontakta mig direkt):

http://forum.iriver.se/forumdisplay.php?f=36

Med det sagt, så hoppas jag att du inte lämnar SweClockers, men med tanke på att du är en veteran här så lär ju inte det hända. Ville bara säga det.

Permalänk
Medlem

Vad kul att hittade rätt i denna teknikdjungel! Grattis!

Permalänk
Avstängd

Tjaaa rätt och rätt gjorde han väl inte direkt, det är ju en åsiktsfråga helt enkelt men är han nöjd så är han!

Även fast jag inte kan förstå hans val! hahaha

Visa signatur

Sojid