Permalänk
Avstängd

Ny kylare 8800ultra vilken?

Tjena alle's har lite frågor angående ny kylare till mitt Gainward 8800 Ultra kort är så matt på idle tempen dom går över 70c
Ok jag vet att man kan höjja rpm på fläkten i rivatuner men ja tycker den låter för mycket då man endast drar upp den till 65/70%....

Då jag har datorn i vardagsrummet och vill ej störa flickvännen/sonen med det irriterande surrandet!!!
Jag har sett att det finns några andra kylare till 8800 serien gts/gtx men ej sett några resultat/tester på det och undrar om dom passar till Ultrat?....

Vore mycket tacksam för lite hjälp osv...

Mvh Köttis

Permalänk
Avstängd

vattenkylning eller så klockar du ner kortet eller byter till ett tystare kort

Permalänk
Avstängd

nah vatten för mycket krångel!!! klocka ner?? varför?...

Man köpte ju ett ultra för att få den bästa prestandan?.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
nah vatten för mycket krångel!!! klocka ner?? varför?...

Man köpte ju ett ultra för att få den bästa prestandan?.

Det får nog bli vattenkylning ändå, tror inte det finns någon bra tredjepartsluftkylare för 8800Ultra.

Det finns inte så många varianter om du skall ha kvar originalkylaren och få ned ljudnivån, annat än att klocka ned (så att kortet inte avger så mycket värme och fläkten kan gå tystare). Men det ville du ju inte, så...vatten.

Fast du kan ju ifs testa att ta bort kylaren, göra rent från gammal kylpasta och lägga på fräsch AS5 eller liknande. Det kan göra några grader.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Oki jag kollade runt på hr-3 kylaren men verkar ej super så tempen får la ligga på denna temp...

Vatten för dyrt att köpa för att kyla ett gfx kort bara...

Tack för svaren alle's

Mvh köttis.

Permalänk

Skaffa bättre kylning till chassit så kanske det hjälper några grader Fast jag vet inte, du kanske har kallt chassi redan...

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Avstängd

jo jag har ett bra chassi thermaltake armor jr... redan kallt...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här finns den med på film http://youtube.com/watch?v=u99yYHAVN5k

Visa signatur

Asus P5B - C2D E6400@3,2Ghz - Corsair XMS2 2048mb - Gainward 8800GTS 620/1000Mhz
Asus P4RD1-MX - Celeron D 3,06Ghz - 2x512Mb
Asus P4SD-LE - P4 3,2Ghz - 2x512Mb - nVIDIA FX 5900 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Thermalright HR-03 ska inte ha några problem alls att kyla en 8800 Ultra bara du har nån sorts fläkt på den och vänder den så att alla andra varma komponenter också får lite luft på sig. Problemet är att den tar upp väldigt mycket plats.

Thermaltake vattenkylningen var specifierad till max 120W så jag tror inte den orkar. Grejen med vattenkylning är att transportera bort värmen så man kan använda en (mycket) större kylare för att få ut värmen till luften sen. Radiatorn på Tide Water såg ut att vara något mindre än originalkylaren på 8800 GTX/Ultra och då är den ju helt meningslös. Som extra bonus får man ingen kylning alls på minnen, spänningregulatorer och annat som blir varmt på kortet.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Får se hur jag gör tycker det är så mycket pengar för en fläktlös kylare...

Permalänk

var det inte mycket pengar och lägga på grafikkortet ´då ?

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd

Nja hade ett 8800gts innan som ja sålde sen hade jag ett 8800gtx innan med så det blev ej så stor penga skillnad =)....

Permalänk
Medlem

Montera av kylaren och byt till arctic silver eller liknande, skruva lös fläkten från grafikortet och byt ut mot en vanlig 80mm.

du kommer få småmeka själv och tejpa tätt men den här lösningen använder jag alltid på mina grafikkort. det blir mycket tystare och brukar sänka loaden med runt 40 C och idle med runt 10C.

8800 serien har även riktigt stor kylare så du kan nog få ännu bättre resultat på dom korten.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd

Ah fett.. ska terra det älskar att meka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Nja hade ett 8800gts innan som ja sålde sen hade jag ett 8800gtx innan med så det blev ej så stor penga skillnad =)....

Vilket av 8800 korten har du trivits bäst med? Funkar det bra att köpa och sälja av efterhand?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Montera av kylaren och byt till arctic silver eller liknande, skruva lös fläkten från grafikortet och byt ut mot en vanlig 80mm.

du kommer få småmeka själv och tejpa tätt men den här lösningen använder jag alltid på mina grafikkort. det blir mycket tystare och brukar sänka loaden med runt 40 C och idle med runt 10C.

8800 serien har även riktigt stor kylare så du kan nog få ännu bättre resultat på dom korten.

Hur kyler du minnet? 80mm täcker bara GPU'n? använder du 2 st fläktar?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Avstängd

ja tycker att det är ej så stor skillnad på kortena.. tycker att 8800gts kortet funkar lika bra som 8800 ultra ... faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Vilket av 8800 korten har du trivits bäst med? Funkar det bra att köpa och sälja av efterhand?

Hur kyler du minnet? 80mm täcker bara GPU'n? använder du 2 st fläktar?

låt kylflänsen sitta kvar, montera bara bort själva fläkten från kylflänsen sen byter du ut den mot en 80mm eller två.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

har hr-03 plus på mitt gtx sänkte tempen fån 68 till 55 i idle. och den toppar strax över 60

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man klockar ner är för att när du är i 2D (windows) så behövs inte monsterprestandan från kortet. Då klockar man ner det för att då blir det helt enkelt inte lika varmt. Med AtiTool kan man ställa in olika profiler som ändras automatiskt när den känner av att ett 3D-program ska köras.
Jag har också HR03-plus, idle 48 (nerklockat) load 64 (överklockat)

Permalänk
Avstängd

kan säga så här att okej ju lägre temp desto bättre, men grafikkort är byggda att tåla över 100grader i load så 70 i idle är inte allt för farligt på ett ultra jag har ett n7950 gt o det idlar på 50grader men då är det ju något sämmre med

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd

Kommer nog att köpa hr-3 kylaren bra sugen i alla fall....

Tycker stock kylaren låter för mycket när man bara drar upp den till 70%...

Permalänk
Medlem

Korten är så varma, bara till att inse. Det är inget kortet tar skada av, eftersom arkitekturen är gjord på det viset.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Thermalright HR-03 Plus är väl den enda kylare som passar på 8800-serien?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337555

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Avstängd

denna med... vet ej hur bra den är dock och hur mycket den låter.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337517

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Thermalright HR-03 Plus är väl den enda kylare som passar på 8800-serien?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337555

Jo, självklart. Det var den jag menade, glömde bara skriva "Plus" som är ganska viktigt i det här fallet.

köttis: Jag kommer att skaffa en HR-03 Plus om några dagar så om du orkar vänta lite så kan jag rapportera hur bra den funkar på Ultran.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Donan fear tackar mannen... vore vänligt av dej =)... väntar spänt på resultat osv... schysst...

Permalänk
Hedersmedlem

Så, nu har jag monterat kylaren. Åt "fel" håll för att testa hur dåligt det blir.

Den blir fortfarande rätt så varm men ca. 10 grader mindre varm än med originalkylaren, då med kylflänsen bakom grafikkortet och en Nexus 92mm-fläkt (1500RPM) på. Ungefär 1.5-2mm ovanför fläkten sitter CPU-kylaren så det är inte så konstigt att jag inte får så jättebra kylning.
Det vart tyst iaf.

Ska testa att vända på den imorrn och se hur mycket bättre det blir, då kanske jag kan köra fläkten på 7V och få det ännu tystare.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Jo men 10c är bra mycket bättre!!! lite bilder vore fett...

Permalänk
Medlem

Låter standardkylarn så pass mycket på Ultra? Ska testa kortet själv i början av nästa vecka, kanske får skaffa ny kylning jag med.