Spel-TFT 19" (931C mm)

Permalänk
Medlem

Spel-TFT 19" (931C mm)

Är i jakten på en bra TFT och man går ju snabbt vilse bland alla personliga åsikter, varierade recensionsbetyg, priser, finesser, storlekar, problem, utdaterade modeller med mera med mera så jag gör väl som alla andra och startar en helt egen tråd som slutar med fem inlägg.

Letar efter en 19"-skräm för att (det låter löjligt) då vet jag att jag betalar för prestanda och korrekta färger och inte en stor yta. Snabb responstid och framförallt 75hz är väl mina största krav.

Har kollat lite främst på Samsung 19" LCD Syncmaster 931C som verkar väldigt bra och även går för relativt billiga ~3k på komplett och datorbutiken och så lågt som ~2k på en mindre känd sida. Detta låga pris tillsammans med ett par små kommentarer har dock fått mig att se på den som en riktigt bra budgetskärm och anledningen till varför jag inte slår till direkt är väl för att jag hoppas kunna hitta något ännu bättre genom att lägga till en tusenlapp och komma upp runt 4k där de bättre skärmarna börjar dyka upp.

Kanske är jag helt fel ute, både när det gäller mitt krav på 19" och min rädsla att Samsung 19" LCD Syncmaster 931C inte skulle vara något annat än en finfin budgetskärm men jag vill i alla fall höra vad andra har att säga.

931C på komplett.se - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325760

tacksam för svar
mvh

*EDIT

Kollade lite på FAQ:en som finns här och där står bland annat "700 i kontrast mot 300 i ljusstyrka, det är dåligt det också "om man tänker att det ska vara absolut sprillans nya. Mest som ett skämt och för att lura konsumenter. Speciellt om det inte är 16,7/16,9 miljoner färger
En balansering är det absolut bästa för att få en så detaljerad/skarp m.m bild som möjligt. En skärm med 16.7miljoner färger + bör ha 700 i kontrast och 300nit för det ger en skarp bild tack vare fler färger. Men en skärm med 16,2Miljoner färger och lägre bör ha 500 i kontrast och 250 nit. Det är en bra balansering för dess låga färgantal."

På komplett står det sedan under produktionsbeskrivningen
Ljusstyrka för bild 250 cd/m2
Bildkontrastförhållande 700:1 / 2000:1 (dynamisk)

Alltså inte speciellt bra om jag nu inte missuppfattat någonting antingen när det gäller FAQ:en eller produktbeskrivningen.

Permalänk

Jepp, denna skärm är värd pengarna, men inte på Komplett, på Inet.se är den.
http://www.inet.se/bildskaermar/19-/samsung-tft-19--931c-svar...

Tveka inte med ditt köp där, har handlat där 100 tals ggr utan problem, nästan lika snabb leverans som komplett, och dessutom sparar du 800 kr.
För övrigt, en skärm med TN panel återger aldrig färger korrekt, men tycker detta är en av dem bästa skärmarna med TN panel.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Jepp, denna skärm är värd pengarna, men inte på Komplett, på Inet.se är den.
http://www.inet.se/bildskaermar/19-/samsung-tft-19--931c-svar...

Tveka inte med ditt köp där, har handlat där 100 tals ggr utan problem, nästan lika snabb leverans som komplett, och dessutom sparar du 800 kr.
För övrigt, en skärm med TN panel återger aldrig färger korrekt, men tycker detta är en av dem bästa skärmarna med TN panel.

Hehe jo det var just den sidan jag menade när jag skrev "mindre känd sida" i mitt ursprungliga inlägg. Tack för ditt svar, skärmen är alltså helt ok - men även du reserverar dig genom att lägga till att en skärm med TN-panel aldrig kan bli helt perfekt. Färgen oroar mig inte jättemycket, undar mest på ghosting men med 2ms och 75hz bör den antagligen klara sig perfekt i Quake-spel.

Du vet ändå inte om det finns några ännu bättre skärmar ifall man lägger till en tusenlapp så vi hamnar kring 3k på inet.se (och då 4k som standardpris/komplett/db-pris)

Permalänk
Medlem

Jag har precis som du titta lite på 931C och 940bw och lite dell-alternativ men hittade den skärm som jag beställde idag:
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=533238&VO_O...

Denna ska ha IPS eller MVA-panel, 8ms respons och 178 grader vinkel. Vet inte om du får så mycket bättre skärm för 3k idag.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag har precis som du titta lite på 931C och 940bw och lite dell-alternativ men hittade den skärm som jag beställde idag:
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=533238&VO_O...

Denna ska ha IPS eller MVA-panel, 8ms respons och 178 grader vinkel. Vet inte om du får så mycket bättre skärm för 3k idag.

Den där verkade faktiskt rätt bra. 75hz vilket jag var ute efter, bredbild som alltid är skönt, 8ms responstid är visserligen högre än 2ms men behöver egentligen inte betyda ett skit (har väl blivit lite hypat precis som megapixel på kameror?).

Är IPS- eller MVA-panel bättre än TN-panel? Jag har ingen aning om vad någon av dem betyder men undrar ändå eftersom jag vill ha bästa möjliga.

*Hur är det att beställa från den där sidan förresten - tid, kundtjänst etc? Och berätta gärna vad du tycker om skärmen när du fått den, jag har ett par veckor kvar innan jag köper en skärm.

Permalänk
Medlem

Well jag beställde den idag precis som POMAH. Var även i kontakt med kundtjänsten 2 ggr med andra frågor, och de verkade helt okej. Som sagt beställde den igår strax före halv fyra. Nu verkar det som om den kommer komma på posten imorron... så seg leveranstid - nej.

Återkommer med omdöme om skärmen!

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LotiX
Den där verkade faktiskt rätt bra. 75hz vilket jag var ute efter, bredbild som alltid är skönt, 8ms responstid är visserligen högre än 2ms men behöver egentligen inte betyda ett skit (har väl blivit lite hypat precis som megapixel på kameror?).

Är IPS- eller MVA-panel bättre än TN-panel? Jag har ingen aning om vad någon av dem betyder men undrar ändå eftersom jag vill ha bästa möjliga.

*Hur är det att beställa från den där sidan förresten - tid, kundtjänst etc? Och berätta gärna vad du tycker om skärmen när du fått den, jag har ett par veckor kvar innan jag köper en skärm.

Ja, över dem du nämnde kan du i princip ranka dem såhär:
1.IPS
2.MVA
3.TN

Annars finns det denna Viewsonicen på NetShop som faktiskt också är en bra sida:
http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=3238...

Både färger och betrakningsvinklar är en hel del bättre här, sen är skärmen dock inte lika snabb men det räcker definitivt till dem flesta. Har själv testat den och tycker den funkar utmärkt till snabba spel.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Ja, över dem du nämnde kan du i princip ranka dem såhär:
1.IPS
2.MVA
3.TN

Annars finns det denna Viewsonicen på NetShop som faktiskt också är en bra sida:
http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=3238...

Både färger och betrakningsvinklar är en hel del bättre här, sen är skärmen dock inte lika snabb men det räcker definitivt till dem flesta. Har själv testat den och tycker den funkar utmärkt till snabba spel.

Tack för den informationen. Håller nog Philips Brilliance 200WP7ES lite över Viewsonic VX2025WM 20" LCD just nu mest för att de är knapphändiga med infon på den där sidan. För tillfället blir det nog en sådan jag beställer.

Permalänk
Medlem

Är du student så får du också student rabatt hos misco (ca 5%). Och som apanabel sa tidiagare bestälde min på måndag vid 14:30, och den kommer nog fram till mig på tisdag.

Jag kan skriva lite mer om skärmen, men eftersom jag inte har någon större erfarenhet av skärmar så bör du nog inte ta mitt ord på största allvar.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LotiX

Jag är övertygad om att en 75Hz insignal till skärmen omvandlas till 60Hz internt så det är inget att räkna med!
Det är därför tillverkarna bara rekommenderar 60Hz insignal i spec:en.

Permalänk
Medlem

Fick min skärm idag, fy fan vad jag är kär... Men en liten varning till alla, 20 tum wide är jävligt stort...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Citat:

Fick min skärm idag, fy fan vad jag är kär... Men en liten varning till alla, 20 tum wide är jävligt stort...

inte alls jävligt stor..störren än 19" men inte 32" alltså lagom

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Har spenderat en hel del tid framför en kompis 22" (2big!) så jag klarar mig nog. Vad har du annars att säga om den, färger, respons i spel, betraktningsvinkel, lägesinställningar mm.

Permalänk
Medlem

Vad gäller betrakningsvinklar så finns det inga sådana, perfekt skärm i dem avseenden, men vad gäller färger så väntar jag med att säga något fram tills dess att jag får min nya dator, har denna skärm kopplad till min laptop via VGA. Men det jag ser nu det är jag överlycklig av, kollade på lite foton och sånt, fyfan vilka bra färger.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||