Spel-TFT 19" (931C mm)
Är i jakten på en bra TFT och man går ju snabbt vilse bland alla personliga åsikter, varierade recensionsbetyg, priser, finesser, storlekar, problem, utdaterade modeller med mera med mera så jag gör väl som alla andra och startar en helt egen tråd som slutar med fem inlägg.
Letar efter en 19"-skräm för att (det låter löjligt) då vet jag att jag betalar för prestanda och korrekta färger och inte en stor yta. Snabb responstid och framförallt 75hz är väl mina största krav.
Har kollat lite främst på Samsung 19" LCD Syncmaster 931C som verkar väldigt bra och även går för relativt billiga ~3k på komplett och datorbutiken och så lågt som ~2k på en mindre känd sida. Detta låga pris tillsammans med ett par små kommentarer har dock fått mig att se på den som en riktigt bra budgetskärm och anledningen till varför jag inte slår till direkt är väl för att jag hoppas kunna hitta något ännu bättre genom att lägga till en tusenlapp och komma upp runt 4k där de bättre skärmarna börjar dyka upp.
Kanske är jag helt fel ute, både när det gäller mitt krav på 19" och min rädsla att Samsung 19" LCD Syncmaster 931C inte skulle vara något annat än en finfin budgetskärm men jag vill i alla fall höra vad andra har att säga.
931C på komplett.se - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325760
tacksam för svar
mvh
*EDIT
Kollade lite på FAQ:en som finns här och där står bland annat "700 i kontrast mot 300 i ljusstyrka, det är dåligt det också "om man tänker att det ska vara absolut sprillans nya. Mest som ett skämt och för att lura konsumenter. Speciellt om det inte är 16,7/16,9 miljoner färger
En balansering är det absolut bästa för att få en så detaljerad/skarp m.m bild som möjligt. En skärm med 16.7miljoner färger + bör ha 700 i kontrast och 300nit för det ger en skarp bild tack vare fler färger. Men en skärm med 16,2Miljoner färger och lägre bör ha 500 i kontrast och 250 nit. Det är en bra balansering för dess låga färgantal."
På komplett står det sedan under produktionsbeskrivningen
Ljusstyrka för bild 250 cd/m2
Bildkontrastförhållande 700:1 / 2000:1 (dynamisk)
Alltså inte speciellt bra om jag nu inte missuppfattat någonting antingen när det gäller FAQ:en eller produktbeskrivningen.