tradera.com - skumt brev :/
Jag har en mobiltelefon till försäljning på tradera.com och fick just ett väldigt mystiskt e-mail från någon som är intresserad.
Så här står det:
Dear seller, My name is Xxxx Xxxxx,I am interested in Buying your item which i saw on Auction. I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay 1500 EURO for the item as I am willing to do this fast due to the urgency. I will make my payment via money order with fast Delivery Service which as I was told is reliable and secured. So you will have to send me your full name and address.at least the little I know about it.I can briefly explain to you if you should ever need an explanation on how the Payment will be made. SO to ship the package i will require POSTEN EMS EXPRESS MAIL for the shipment I will only need your Full Name and Address so as for me to make the payment through money order with fast Delivery Service. I await your soonest response to:xxxx@xxxx.com
Kan ju lungt säga att 1500 euro är 10 gånger mer än vad jag säljer mobilen för... Han kan ju ha skrivit euro fel, eller så är han jkligt rik. Men att han skriver "item" hela tiden får det ju att kännas lite som en bot eller något liknande.
Är det här någon lustig scam eller "phishing" av något slag? Känner ju ingen lust att skicka ett svar och kanske ge min e-mail adress eller vanliga adress till någon som gud vet vad gör med det senare. Meddelandet kommer ju från tradera och dom ger inte ut min email om jag inte svarar på meddelandet.
Eller kan det bli mitt livs affär?
edit.
Står ju även så här i brevet:
Viktig information!- Det är inte tillåtet med handel av auktionsobjekt utanför Traderas ramar. Sådanaaffärer strider emot våra regler och kan leda till avstängning.- Lämna aldrig ut personuppgifter via e-post pga risken för sk "phishing", dvs atti bedrägligt syfte samla in personuppgifter/koder.
Och den här snubben vill ju klart sköta affären direkt via hans e-mail. Så det här är väll nått slags försök till "phishing"?
Har aldrig sålt något via tradera, bara köpt så är inte helt säker på hur det hela fungerar.
edit.2
Kollade upp hans användarnamn på tradera och där har han ju bara varit medlem i två dagar och har varken omdömen eller tidigare auktioner.
edit3
Hehe, så förnulig som man är kopierade jag lite av texten och sökte på google, och hittade flera som fått exakt samma brev fast på e-bay.
Så där fick jag ju svaret, en total scam!
Så jag får väll gå ut med en varning till alla som får/fått ett liknande brev.