tradera.com - skumt brev :/

Permalänk
Medlem

tradera.com - skumt brev :/

Jag har en mobiltelefon till försäljning på tradera.com och fick just ett väldigt mystiskt e-mail från någon som är intresserad.

Så här står det:

Citat:

Dear seller, My name is Xxxx Xxxxx,I am interested in Buying your item which i saw on Auction. I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay 1500 EURO for the item as I am willing to do this fast due to the urgency. I will make my payment via money order with fast Delivery Service which as I was told is reliable and secured. So you will have to send me your full name and address.at least the little I know about it.I can briefly explain to you if you should ever need an explanation on how the Payment will be made. SO to ship the package i will require POSTEN EMS EXPRESS MAIL for the shipment I will only need your Full Name and Address so as for me to make the payment through money order with fast Delivery Service. I await your soonest response to:xxxx@xxxx.com

Kan ju lungt säga att 1500 euro är 10 gånger mer än vad jag säljer mobilen för... Han kan ju ha skrivit euro fel, eller så är han jkligt rik. Men att han skriver "item" hela tiden får det ju att kännas lite som en bot eller något liknande.

Är det här någon lustig scam eller "phishing" av något slag? Känner ju ingen lust att skicka ett svar och kanske ge min e-mail adress eller vanliga adress till någon som gud vet vad gör med det senare. Meddelandet kommer ju från tradera och dom ger inte ut min email om jag inte svarar på meddelandet.

Eller kan det bli mitt livs affär?

edit.
Står ju även så här i brevet:

Citat:

Viktig information!- Det är inte tillåtet med handel av auktionsobjekt utanför Traderas ramar. Sådanaaffärer strider emot våra regler och kan leda till avstängning.- Lämna aldrig ut personuppgifter via e-post pga risken för sk "phishing", dvs atti bedrägligt syfte samla in personuppgifter/koder.

Och den här snubben vill ju klart sköta affären direkt via hans e-mail. Så det här är väll nått slags försök till "phishing"?
Har aldrig sålt något via tradera, bara köpt så är inte helt säker på hur det hela fungerar.

edit.2
Kollade upp hans användarnamn på tradera och där har han ju bara varit medlem i två dagar och har varken omdömen eller tidigare auktioner.

edit3
Hehe, så förnulig som man är kopierade jag lite av texten och sökte på google, och hittade flera som fått exakt samma brev fast på e-bay.
Så där fick jag ju svaret, en total scam!

Så jag får väll gå ut med en varning till alla som får/fått ett liknande brev.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att anmäla detta till Tradera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Glöm inte att anmäla detta till Tradera.

Jepps det gjorde jag, fick just nu ett brev från tradera som var mycket glada över min insats och personen har nu raderats

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Wow, detta dyker upp rätt ofta nu på senare tid...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Har totalt missat det här så det var nått helt nytt för mej

Permalänk
Hedersmedlem

Typiskt nigeriabrev.
Detta är fjärde fallet av nigeriabrev på kort tid som rapporterats in på forumet.
Så en varning till nära o kära den senaste tiden kan nog vara bra.

Lägger till den i: Lista: Hur man blev/nästan blev lurad av bluff-företag/-försäljare-tråden

Permalänk
Avstängd

Kanske göra som p-p-powerbook? fast skicka en påse med hundskit och inte skicka några pengar dom råkat skicka som extra av misstag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

råkat ut för liknande brev när jag skulle sälja lite grejer dock via eniro köp o sälj.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

ja det händer alltid hos eniro. nån som ska köpa nåt till sitt barn eller nåt i Nigeria. Lite jobbigt ibland.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Kanske göra som p-p-powerbook? fast skicka en påse med hundskit och inte skicka några pengar dom råkat skicka som extra av misstag

Det är ju frestande. Det tråkiga är att man måste fixa ett falsklegg samt ett falskt bankkonto som inte kan spåras då banken kommer att höra av sig och vill ha pengar. Det är ju inte "köparen" som blir drabbad i denna scammen utan den som är mottagare av den falska checken som de skickar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd

Fick detta 5-6ggr jag sa åt dom att dom kunde dra jävla idioter...

Permalänk
Medlem

En kille gick så långt så han t.om ringde till mig...alla på jobbet kollade konstigt på mig när samtalet var avslutat..

Jag har för det första aldrig sagt så hårda engelska ord som då, inte ens sett det på film..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
En kille gick så långt så han t.om ringde till mig...alla på jobbet kollade konstigt på mig när samtalet var avslutat..

Jag har för det första aldrig sagt så hårda engelska ord som då, inte ens sett det på film..

Det låter roligt. kanske ska börja snacka med dom miffona som håller op med det när man väl får ett brev:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det låter roligt. kanske ska börja snacka med dom miffona som håller op med det när man väl får ett brev:P

Han gav sig ju aldrig, la till mig på msn, mailade, försökte verkligen övertala mig. Han var precis som en nyanställd telefonförsäljare...!

Visa signatur