128 vs 256 MB GDDR3 8600m GT
Det är ju så jävla störigt att jag skulle få betala 4000kr mer för en MBP med 200MHz snabbare cpu, 40GB mer disk och 128MB mer vram.
I barefeats tester i OS X med Doom3 och Quake4 är skillnaden i FPS högst begränsad, då på "high".
Men i Windows med 3dmark06 är skillnaden i ena testet 101%, dock vet jag inte om ett 8600m GT räcker till till ett spel av den typen som testas där ändå ..
I windows med 1440x900 och "ultra"-kvalite är skillnaden mycket större dock.
I prey med lite AA och AF likaså.
Jag kommer ha en extern 20"-skärm men sålänge man spelar räcker väl grafikminnet till det? Även om OS X ju är som gjort för att utnyttja massa VRAM, jag kan inte förstå varför de snålar in på det i hårdvara. Och i nödfall får jag väl stänga datorn ..
Hur som helst, någon som har koll på hur stor roll det spelar i lite modernare spel? Och då kanske framförallt i spel som går att köra på en sådan GPU.
Jag vet ju att det är helt efterblivet att betala 4000kr för vad som för MIG bara är 128MB vram, men det är ju efterblivet att betala 7100kr för 128MB vram samt 17" 1920x1200 med, för datorn blir ju bara klumpigare och det är ju fortfarande en sopig TN-panel.
Så vad gör man? Datorn kostar 14.400 eller 18.400 beroende på specar.
Lite spam:
<Hagge> jag vill ju veta hur mycket prestanda det skiljer i sc2
<Hagge> glää
<Hagge> hur skall man göra då?
<Hagge> http://www.barefeats.com/rosa03.html är ju inte så stor skillnad på de där
<Hagge> http://www.barefeats.com/santarosa.html
<Hagge> å andra sidan hade jag köpt 256MB X1600versionen runt julas så hade den ju varit mycket långsammare än 8600m GT idag
<Hagge> även om det är 128
<Hagge> verkar det ju som
<Hagge> http://www.barefeats.com/santarosa.html å tredje sidan knullar ju X1900 XT sönder dem fullständigt och det är ju ett kort som bara kostar en tusing tror jag ..
<Hagge> PowerColor Radeon X1900XT 256MB GDDR3, PCI-Ex,ViVo,Dual-DVI-I,Retail-Demo
<Hagge> Vårt artnr.: 327927/47125050 20341
<Hagge> Tillgänglighet: 1 st. på lager
<Hagge> 1.140:-
<Hagge> 41:-/mån. (36 mån.)
<Hagge> http://www.barefeats.com/rosa06.html shiet vad hårddisk på usb suger
<Hagge> I picked up a copy of Prey PC today. I ran a quick test at 960x600 all all settings maxed, FSAA = 4X, Aniso = 4X. Under Mac OS, I get 37 fps. Under Windows XP Pro, I get 73 fps. I went carefully through the config file on both. The only difference is that the Windows version "thinks" the 17" MacBook Pro 2.4GHz has 512MB of VRAM.
<Hagge> galen skillnad på os
<Hagge> http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30334...
<Hagge> Doom 3 at 1440x900 High Quality , FSAA = 4X
<Hagge> 128M = 21 fps
<Hagge> 256M = 26 fps (or 24% advantage)
<Hagge> Doom 3 at 1440x900 Ultra Quality, no FSAA
<Hagge> 128M = 16 fps
<Hagge> 256M = 46 fps (or 188% advantage)
<Hagge> Quake 4 at 1440x900 High Quality, FSAA = 4X
<Hagge> 128M = 23 fps
<Hagge> 256M = 38 fps (or 65% advantage)
<Hagge> Quake 4 at 1440x900 Ultra Quality, no FSAA
<Hagge> 128M = 4 fps
<Hagge> 256M = 37 fps (or 825% advantage)
<Hagge> galet
<Hagge> http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30334...
<Hagge> Under Windows XP Pro, I ran 3DMark06 at 1440x900, 4X FSAA, 4X Anisotropic Filtering:
<Hagge> SM2.0 Gaming
<Hagge> 128M = 641 rating
<Hagge> 256M = 1279 rating (or 100% faster)
<Hagge> HDR/SM3.0 Gaming
<Hagge> 128M = 554 rating
<Hagge> 256M = 1063 rating (or 92% faster)
<Hagge> Under Windows XP Pro, I ran Prey 1.3 at 1440x900, 4X FSAA, 4X Anisotropic Filtering:
<Hagge> 128M = 31 fps
<Hagge> 256M = 46 fps (or 48% faster)
<Hagge> tror inte 3dmarkvärdena verkligen är överförbara till fps dock
<Hagge> och man kan ju skita i att köra med aa o af
<Hagge> http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30334...
<Hagge> http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30334...
<Hagge> fast spel som kräver 256MB vram kommer ju vara för långsamma på en sådan gpu hur som helst
<Hagge> http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30334...
<Hagge> I ran Prey on both the 15" MacBook Pro 2.2GHz (128M VRAM) and 15" MaBook Pro 2.4GHz (256M VRAM). The settings were High Quality, 1440x900, 4X Anti Aliasing, and 4X Anisotropic Filter.
<Hagge> Under Mac OS X, the unit with 256M of VRAM was 3% faster (21.5 fps vs 20.9 fps).
<Hagge> Under Windows XP Pro, the unit with 256M of VRAM was 54% faster (46.2 fps vs 29.9 fps).
<Hagge> Does that mean that the Windows version of Prey uses more VRAM?
<Hagge> --
<Hagge> Jag tror att det beror på att OS X 3dgrejer är sämst och deras opengl är gammal osv så spelen använder inte lika många effekter o grejer och därför blir de inte lika krävande som i XP
<Hagge> men i XP Ser de mycket snyggare ut istället ;/
<Hagge> http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=132442 Apple har sådana skills när det kommer till att lägga på kylpasta
<Hagge> http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30334...
Åh suck. Jag tänkte ju att för dessa 7100 kan man ju köpa en PC o dra in knäckt OS X om gpun inte räcker till, men helst vill jag ju inte behöva ha två datorer, även om det ju egentligen är "värt" det ekonomiskt. En PC för några tusen kommer ju sopa banan med macbooken i spel ändå antar jag. X1900 XT kostar ju 1200kr och det äger sönder 8600m GT totalt i deras benchmarks (typ 5 ggr snabbare o dylikt..)
Sedan är det ju trist om det begränsar tom själva operativsystemet när jag kör två skärmar, men den externa skärmen borde ju bara ta 1680x1050*3 bytes extra minne? Eller? Läste någonstans att man med 30" delar upp minnet till 2st 128MB dock, så kanske minnet alltid delas och isf suger det ju.
Jag antar att man inte kör fler applikationer bara för att man har två skärmar, fler fönster öppna kanske men de tar kanske grafikminne även minimerade, förutsatt att det finns grafikminne ledigt. Men varför i helvete satsar inte Apple rejält på datorer med mycket vram för att utnyttja core image till max?
Åh så jävla störigt. De kan ju glömma att jag någonsin kommer köpa en iMac hur som helst, värdelös grafik, ingen möjlighet att fortsätta använda skärmen när man tröttnar på datorn, pajar skärmen har man ju en jävligt knepig dator osv =P
edit: http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=30684...