Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

8 x 400 fsb visar 2,66 OCH 3,6GHz

Hej!

Jag har nu fått ihop mitt system och det är fina temps men jag har lite småproblem.
Jag vill ju köra minnen och cpu i 1:1 som jag har blivit lärd. Det går bra till en viss del.

I bios ställer jag in följande:

Fsb 400
Cpu clock ratio x 8
System memory multiplier 2.0

Är detta som det ska vara hittils?

Enligt Cpu-z så har jag fsb 333,3 och core voltage 1,269 V vilket jag inte har i bios. Där har jag 1,3375 V och 400fsb.
Men på minnena står det först 800 sen 667 (SPD)

En till fråga är om man först ska ställa in i "orginal-bios" och sen ställa in samma i "Ctrl+F1" ?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Cpu z och volt mätning funkar inte, så glöm den.
SPD visar vad minnet är speccat eller vad man ska säga, memory visar vad den körs i!
Har du stängt av inte speedstep?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Cpu z och volt mätning funkar inte, så glöm den.
SPD visar vad minnet är speccat eller vad man ska säga, memory visar vad den körs i!
Har du stängt av inte speedstep?

OK

"Har du stängt av inte speedstep?" ?!

En annan sak jag märker nu är att Bios ställer om sig själv, hur gör man för att motverka detta? Alltså, om jag ställer in något på "manual" så är det på "auto" efter nästa reboot när jag går in i bios igen :/

Jag ställer till ex. in minnena på att köra i 1:1 dvs 2.0 i manuellt läge.
Sen är körs det i 5:4 på auto ändå.

Permalänk
Medlem

du får ta nån som kan intel! sitter på lektion nu tjing..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Nya CPUZ 1.41 funkar bättre.

det är det jag använder.

jag har nu stängt av speedstep. jag har multipel 9 istället för 8 x 400.
men bus speed enligt cpu-z är likt förbannat 333,3. minnena går i 5:6

det jag vill uppnå är att minnen och cpu ska gå i 1:1 som sagt.
jag vill inte monsterklocka cpu utan jag nöjer mig med 3,2GHz som det var tänkt från början. tacksam för all hjälp jag kan få.

hur tar man printscreen i bios? som vanligt? jag kan ju lägga upp bilder på hur det ser ut!

mvh!

Permalänk
Medlem

Pff 3,2 ghz? Din klarar ju ca 4 med bra luftflöde! Fjutt klocka ska du väl inte satsa på?:) ta upp den till 3,7 eller något iaf!

Bild på bios får du ta med kamera! går inte på annat sätt vad jag vet?!

Cpu-z funkar bättre med volten men fortfarande inte bra! Den visar fortfarande samma värde för mej!

Ställer BIOS fortfarande om sig?

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

Pff 3,2 ghz? Din klarar ju ca 4 med bra luftflöde! Fjutt klocka ska du väl inte satsa på?:) ta upp den till 3,7 eller något iaf!

Bild på bios får du ta med kamera! går inte på annat sätt vad jag vet?!

Cpu-z funkar bättre med volten men fortfarande inte bra! Den visar fortfarande samma värde för mej!

Ställer BIOS fortfarande om sig?

jo men jag VILL inte ha den högre

jag vet att den klarar sig galant över 4.

volten är ju iofs inte det viktiga just nu för mig att veta, det jag vill veta är varför det ställer om sig från att vara manuellt till auto efter varje reboot.
sjukt störigt!

och som svar på din fråga, ja det ställer fortfarnade om sig

ska ta kort på allt före och efter så får ni se.
brb!

Permalänk
Medlem

Okej, har du bytt till senaste BIOS då? Är det första gången du klockar eller?

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

Okej, har du bytt till senaste BIOS då? Är det första gången du klockar eller?

har inte bytt. ja det är första fläskdatorn jag äger. har suttit med en p4 1,8 i 7 år

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...
jag har ju F2 så jag vet inte riktigt varför jag skulle behöva byta?

Permalänk
Medlem

haha fy fasen! Själv är man ett tweakfreak, tänkte också bara klocka lite grann men sen gled det på:)

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

haha fy fasen! Själv är man ett tweakfreak, tänkte också bara klocka lite grann men sen gled det på:)

ja jag lär ju hamna där till slut

Permalänk
Medlem

Kör min Athlon x2 6000+ i 400*8 på ett Asus Crosshair och när jag ska starta datorn händer ingenting först, trycker man på reset bootar den och bios säger att förra POSTen misslyckades och att man ska hoppa in i bios och "kontrollera inställningarna".

Går man då in i bios och helt enkelt bara sparar inställningarna utan att ändra *en enda grej* och startar om den så bootar den utan att klaga det minsta och utan problem.

Det som strular till det verkar vara att bios "glömmer" ändra multipeln vid första booten från 15 som e orginal till 8 så datorn försöker helt enkelt att köra processorn i 6000MHz

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

ska man behöva ändra vcore för fjuttiga 200Hz?

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte det är nödvändigt på din prolle! Men har aldrig klockat en C2D så vet inte det heller...men låter inte troligt!

Visa signatur