Nätagg Hiper - Bara skräp eller?

Permalänk

Nätagg Hiper - Bara skräp eller?

Hej!

För några dagar sedan började det lukta bränt i min lägenhet. Det visade sig att mitt 450 watts nätagg i min Antec Sonata II hade en näradödenupplevelse. Dagen efter startade inte min dator. Idag när jag var inne i stan passade jag på att köpa ett nytt nätagg från Webhallen, ett Hiper Type M 530 W. Som vanligt när man köpt grejer utan att kolla upp dem på diverse forum kollar man upp dem när man kommer hem. Blev lite besviken när jag läst i en del trådar här på Sweclockers att Hipers nätagg har skiftande kvalité. Ingen rekommenderar dessa agg utan rekommenderar istället nätagg från Corsair.

Min fråga till er som har erfarenhet av Hiper-agg och främst just detta agg:

Är dessa aggregat verkligen kassa? Har jag gjort bort mig? Känns rätt surt om man skall behöver köpa nytt agg hela tiden...

I annat fall får jag väl bara vänta och se.

Permalänk
Medlem

Hiper gör bra och billiga agg MEN i en del fall så ha dom en tendens att börja krångla, händer det så åk in med agget och byt mot ett annat märke.

Hiper agg är iaf inget för den kräsne.

Permalänk

Jag har exakt de agget, de har tuffat på i ett år nu utan problem.
dock så låter de lite.
Men som sagt du skulle nog köpt ett Corsair, dom har ju bättre kvalitetskontroll

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk

Ok, fattar det som att Hipers agg iallafall inte är rena skräpet men att man självfallet kan få bättre agg. Huvudsaken att det håller ett bra tag, om det inte gör det får jag väl lämna tillbaka det mot ett annat märke.

Skall även försöka att reklamera mitt gamla agg.

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem

Hiper gör många "måndagsexemplar"

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag har haft det nätagget ganska länge nu, och det har funkat bra. Dock så lät det lite mycket, så jag har nu bytt fläkten i den. Men det är många som har Hiper-agg som de är nöjda med. Hiper verkar bara vara lite slarviga, så det slinker igenom många måndagsex, vilket gett dem lite dåligt rykte.

Permalänk
Medlem

Mitt hiper 580w type m gav ifrån sig ett högfrekvent ljud, läste nån annanstanns att någon hade samma problem. Enligt mig är hiper ett billigt piss.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

har ett hiper 580w type-r helnöjd med det funkat i 1.5 år utan problem

Permalänk
Medlem

Har ägt ett Hiper Type-R 480W som gick sönder efter ca 1.5 år, en kompis har haft ett Hiper Type-R 580W som gick sönder efter strax 1 år.

Hiper = skräp.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis med Intel CPU, hans gick sönder efter 13 månader, jag hade en AMD prolle som och gick sönder, men efter bara 10 månader.

AMD & Intel = skräp.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Jag har en kompis med Intel CPU, hans gick sönder efter 13 månader, jag hade en AMD prolle som och gick sönder, men efter bara 10 månader.

AMD & Intel = skräp.

Tufft. Om du inte kan hålla dig till topic varför skriver du då?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Tuff? njaee..

Jag tyckte det verkade som om tråden handlade om att basha tillverkare, så jag hängde på!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Tuff? njaee..

Jag tyckte det verkade som om tråden handlade om att basha tillverkare, så jag hängde på!

Nej, tråden handlar om hur Hiper är. Antagligen inte om att basha andra tillverkare... herregud.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har faktiskt läst en del om Hiper nätagg som pajat osv men sen finns det ju vissa som har underbara upplevelser. Men personligen skulle jag undvika dem.

Permalänk
Medlem

Hiper är bra när det väl funkar, sitter själv på ett Type-R 530W som fungerat hyggligt under tiden jag använt det, men dom har (eller hade, hört att Hiper skärpte sig efter alla klagomål) vissa problem med driftsäkerheten, en del fungerar bra i flera år, andra ger upp efter bara någon månad. Men om ditt agg är hyfsat nyproducerat borde kvalitetsproblemen vara åtgärdade på det.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Hiper gör många "måndagsexemplar"

Word på det.w

Permalänk

Det är som alla skriver.. Kan liknas med att köpa en lott.. Ibland går det kanon och ibland, ja du fattar. Hade senast ett likadant agg som du köpt.. Fungerade klockrent utan något som hellst att klaga på funktionsmässigt.. Dock satt ström"uttaget" (vad man nu säger) löst och det är väl för att dom massproducerar men inte har nån som hellst koll på att det som släpps verkligen fungerar först..
Men fungerar kanon då dom väl fungerar.

Permalänk

Tack för alla svar!

Nyttigt med en sån här tråd där man får höra alla skiftande uppfattningar och skapa sig en egen.

Agget jag köpte har iallafall fungerat bra än så länge.

Permalänk

Jag har aldrig upptäckt några fel på de Hiper PSUs jag har installerat i datorer (blir ca fem stycken just nu om jag minns rätt), tysta är dem också. (Type-M serien).

Jag hade en Type-M 530W innan, fast den sålde jag och det ångrar jag som fan.

Permalänk
Avstängd

Har 2 stycken Hiper i hushållet för närvarande, ett 460 och ett 580watt.
Båda har gått finfint i snart 1 år nu.
Har haft ett 530watt också, som small till och slutade fungera efter 2 dagar, dock fick jag byta det mot det 580watt som jag har idag.
Tycker nog inte att Hiper är vare sej sämre eller bättre än något annat i den prisklassen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izikiel
har ett hiper 580w type-r helnöjd med det funkat i 1.5 år utan problem

Samma här och ljudnivån är inget jag stör mig på alls. Att nätdelen är snygg gör ju inte saken sämre heller

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit Hiper fan i 3år och precis testat både Corsair och Zalman så säger jag bara ett ord... BYYYYYYT!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina 2 Hiper typ M tuffar på sinnessjukt fint

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.hardocp.com/article.html?art=MTM5Nyw4LCxoZW50aHVza...

Inte speciellt smickrande om man är snäll, men kanske om man ser det från det "sinnessjuka" perspektivet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

har gått igenom 2 Hiper själv. Båda har dött inom halvåret. På en tidigare arbetsplats blev vi trötta på all RMA på Hiper så vi slutade sälja dem.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Har läst alldeles för många berättelser om döda hiper agg för att någonsin köpa ett själv. bättre att lägga på 2-300 och få ett riktigt bra agg. känns som om man spelar rysk rollette med hiper just nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har själv haft ett hiper 400 watt nånting, det gick i graven efter ca 6 månader samt att det tog med sig ett geforce ti4400 kort när det rök.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 530W-agg och det la av efter 3 veckor. Fick ett nytt på RMA och än håller det (ca. 11 månader). Tycker det väsnas ganska mycket när man lirar spel, annars är det väl hyfsat, iaf. för dom pengarna. Nästa gång blir det inte ett Hiper iaf.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleexF
Mitt hiper 580w type m gav ifrån sig ett högfrekvent ljud, läste nån annanstanns att någon hade samma problem. Enligt mig är hiper ett billigt piss.

Mitt Hiper Type-R började också ge ifrån sig ett högfrekvent ljud, men det var inte förrän efter 1,5 år. 3 dagar efter att ljudet kom så small agget. Dator var helt avstängd men jag hade inte stängt av strömbrytaren på baksidan. Det var en rejäl smäll och det luktade bränt i hela lägenheten. Får i alla fall ett nytt efter RMA. Det var inga problem.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Jag har haft en Hiper Type-M 530W förut och den var underbar. Den var tyst, stabil och fungerade som den skulle, tyvärr sålde jag den för ett bra tag sen - det ångrar jag djupt.
Rekommenderas, hade dock hellre köpt en corsair om möjligheten finns.

edit: såg att jag redan skrivit