Permalänk
Inaktiv

webpublicera databas

Hej!

Har fått i uppdrag på mitt jobb att lägga ut vår databas på vår hemsida, där den skall vara tillgänglig för allmänheten. Det innebär ju då också att den ska vara enkel och användarvänlig i både utförande och layout.

Min nuvarande inspirationskälla för hur slutresultatet ska bli, är detta: http://www.fauppsala.nu/sok.php

Vår databas är gjord i Filemaker pro 8. Filemaker server har vi inte.

Såvitt jag förstår så är det mest fördelaktiga att föra över hela databasen till ett annat program. Jag har testat med MySql, utan större lycka. Därefter har jag tragglat med ODBC och överföring till Microsoft Access. Men eftersom jag bara haft tillgång till en trial-version av Filemaker Server (som inte tillåter ODBC) så har det också varit utan lycka.

Jag är inte alls van vid att arbeta med databaser. Jag har en del vana vad gäller webdesign dock. Men ja. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Eftersom nu ODBC inte funkar, så tänker jag mig att det ju i sådana fall borde gå att exportera tabell för tabell, på något vis, och sen (åter)skapa samma relationer i Access, som dom har i Filemaker.

Tabellerna och dess relationer i databasen, ser ut såhär (om det nu är till någon hjälp): http://www.megaupload.com/se/?d=TDNX9AQJ

Tar mycket tacksamt emot hjälp, råd och förslag!

Vänligen,
/victor

Permalänk
Medlem

kan du exportera till komma-separerade filer ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv

Jodå, det kan jag. Det var en av de första sakerna jag började med att göra.

Men en första fråga blir ju då..måste jag då exportera varje fm-fil för sig? Och sen återskapa dom ursprungliga relationerna mellan dom?

Plus att sådana tabeller blir i Access länkade, och man kan således inte ändra något i dom.

Permalänk
Medlem

I (My)SQL så gör man relationerna vid en query oftast. dvs. ingen linjedragning som i MS Access.

Permalänk
Inaktiv

okej..men jag tänkte jobba i Access, som sagt.

Permalänk
Medlem

hmm - access och webbpublicera är inte så bra...

access är en databas för 1 användare... använd vad du vill men men inte det (för att slippa problem)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv

Folk har sagt till mig både och, vad gäller Access och webpublicering. Blir lite förvirrad. Men okej...

Vad ska jag använda då? Som är relativt enkelt?

Permalänk

MySQL?
Exportera kommaseparerade filer från Filemaker och importera till en MySQL-databas, lättast kanske med PHPMyAdmin?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Har ju testat en vända redan med MySql, men fick det aldrig att fungera. Men det ska väl gå.

Vilka prog behöver jag alltså? MySql, och detta PHPMyAdmin? Var hittar jag det sistnämnda? Och behövs nå fler/andra prog?

Jättetacksam för alla svar!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lope
Folk har sagt till mig både och, vad gäller Access och webpublicering. Blir lite förvirrad. Men okej...

Vad ska jag använda då? Som är relativt enkelt?

Tja, det mynnar ut i att Access bara klarar 25 (eller så) samtida användare.

phpMyAdmin kan hittas på http://www.phpmyadmin.net/, men se till att man inte når det utifrån, det kan sluta i tråkigheter.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Okej, jag fattar. Jag kör med MySql då.

Nu har jag suttit hela förmiddagen och försökt få något att hända. Men det slutar nästan enbart med frustration. Verkligen ingenting fungerar. Jag känner mig helt nollad. Och väldigt ilsk.

Jag behöver verkligen enklast möjliga start-hjälp. Om det inte är nån som orkar ge den i en tråd, så kanske det finns tips om bra sidor? Allt jag läser förutsätter att jag vet en massa som jag faktiskt inte vet, och hänvisar till saker jag inte har fullt grepp om.

Men det första torde väl vara att föra över Filemaker-filerna till MySql? Vilket dock innefattar att konfigurera MySql först, vilket inte ens det fungerar. Fattar inte vad jag gör för fel, och känner mig allmänt dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju börja med att säga vad du gjort, vad du får för felmeddelanden, osv.

EDIT: Fanns en del matnyttigt angående migrationen på Google: http://www.google.se/search?hl=en&q=migrate%20to%20mysql%20fr...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Inaktiv

Ja, ursäkta. Ilska är inte så bra när man ska förklara. :/

Jag har i princip bara försökt konfigurera alla program och funktioner som ska installeras. Allt från Filemaker, ODBC, Perl-script och MySql.

Man kan ju börja med MySql.

Installerade det. Skulle konfigurera inställningarna enligt deras config wizard. Väljer: Detailed Configuration -> Developer Machine -> Multifunctional Database -> väljer var InnoDB-filer ska sparas -> Online Transaction Processing -> Enable TCP/IP Networking och Enable Strict Mode - väljer New root password -> klickar Execute och den börjar konfigurera men felmeddelandet "Could not start the service MySQL. Error: 0" kommer upp.

Innan gick det iaf fel lite senare i processen, och själva programmet startade åtminstone upp osv.

Och jo, jag har också hittat en del om migrationen. Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

http://forums.mysql.com/read.php?11,4460,4460#msg-4460

Verkar som om det har med att en gammal MySQL-tjänst ligger i vägen, troligen efter ditt tidigare försök.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Inaktiv

Ja. Fick rensa bort en hel del filer manuellt, ominstallera och det funkar.

Nästa problem blir så att lyckas upprätta en anslutning. Öppnar MySQL Administrator och förstår faktiskt inte alls vad jag ska skriva i i Server Host-, eller dom andra rutorna (Username och Password). Password kan jag väl anta är det jag fyllde i när jag installerade MySQL, men det andra...

Fyllde i ip-adressen 192.168.0.3 i Server Host-rutan, och fick då felmeddelandet:

"Could not connect to the specified instance. MySQL Error Number 1130. Host 'x-ycz7k1oax6xjm' is not allowed to connect to this MySQL server."

När jag byter 3:an mot en 1:a i Server Hos-rutan blir då istället felmeddelandet:

"Could not connect to the specified instance. MySQL Error Number 2003. Can't connect to MySQL server on '192.168.0.1' (100061)."

Vet inte om det är totalt irrelevant. Men andemeningen är väl att fråga om hur jag egentligen ska kunna ansluta.

Permalänk
Hedersmedlem

Användarnamnet för administratören är 'root' (åtminstone som standard), "server host" är namnet/IP-adressen till burken som kör MySQL-servern.

Anledningen till att du inte kan ansluta är för att en användare i MySQL inte kan ansluta till servern från vilken IP-adress som helst (om man nu inte ställt in det). Som default måste alla användare ansluta från 127.0.0.1 (det vill säga, man måste köra klienten på servern).

Manualen för MySQL borde innehålla allt du behöver veta, läs 2.3.*, 2.10.1 och 2.10.3 samt skumma igenom 3.* och 5.*.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Inaktiv

Guldströssel över dig! Nu gick det ju.

(I en trial-version av Filemaker Server minns jag att 127.0.0.1 och 'root' kom upp automatiskt när man skulle ansluta, i rutorna. Kanske vore lämpligt i MySQL också.)

Iallafall. Tack. Och ska läsa (vidare) nu.